Rechten studeren: Leiden of Rotterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Area51

Rechten studeren: Leiden of Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 10:00

tsja, zie titel :D
Ik zit te twijfelen om volgend jaar een studie rechten te gaan doen, en twijfel dus tussen Leiden en Rotterdam. Kwa reistijd maakt het niet uit, ik zit er ergens tussen.

Dus, wie doet er rechten in Rotterdam, of Leiden? En wat zijn de voor/nadelen van de een tegenover de ander?

snuffie123

Re: Rechten studeren: Leiden of Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 10:05

Ik doe sjd in Leiden. Dit lijkt heel erg op rechten.
Ik ken een aantal mensen die van rotterdam naar Leiden zijn gekomen. Ze zijn niet echt enthousiast over Rotterdam. Leiden zou veel beter lesgeven en ze vinden de school in Leiden ook veel fijner en een betere sfeer.

Ik heb zelf voor Leiden gekozen doordat een het een wat kleinere school is. Er hing een leuke sfeer. Ook had mijn middelbare school iets gekocht waar je kon zien welke school het beste was. Daarbij stond Leiden bovenaan en scoorde net Rotterdam onvoldoende.

Maar dat is natuurlijk vooral allemaal mijn beleving en ik zou als ik jou was dus bij beide scholen naar open dagen gaan en ook vooral opgeven voor meeloopdagen.

Veel succes met de keuze!

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 10:51

Dat heb ik bij beiden gedaan en twijfel nog steeds...
Maar bedankt voor je antwoord!

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:35

Wel vervelend hoor dat je zo twijfelt.
Ook de meeloopdagen en proefstuderen?

Waar twijfel je dan precies aan?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 11:41

Leiden... Rotterdam vond ik het onderwijs (andere studie) slecht. Leiden stukken beter. Leraren makkelijk bereikbaar en betrokken, goed systeem in het onderwijs, duidelijk en helder. Enige wat bij allebei vervelend is zijn de roosters.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 11:45

Het systeem is best verschillend. In Rotterdam werk je in een soort blokken met een vak, na die periode krijg je een tentamen. Je gaat dus per blok diep op het vak in. Dit lijkt me op zich een fijn systeem maar ik hoor dus wel veel van mensen dat Leiden fijner is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 12:05

Wat ik op Rotterdam had was dat alle vakken in 1 kennistoets werden gepropt, op Leiden heb je ook 1 kwartaal 1 vak, maar dan allen passend bij het onderwerp van dat kwartaal ( bij mijn opleiding dan) en wordt per vak getoetst, heel veel fijner omdat je je maar op 1 stuk hoeft te focussen en niet 6 boeken tegelijk getoetst worden.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:30

Ik lees hier even mee, zit met precies dezelfde kwestie. Voor mij is Leiden helaas wel langer reizen. Ik las net iets wat vervelend is aan de roosters in Leiden. Wat is er dan met die roosters?

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:40

Hbo of wo?

Ik heb geen rechten gedaan maar wel zowel in Leiden aan de universiteit gestudeerd als in Rotterdam en ik vond Rotterdam veel prettiger.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:48

Ohh oeps ik ging ervanuit dat het hbo is. Maar zie inderdaad niet staan of het dat is. Als je het over de uni hebt dan heb je verder niets aan mij.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:50

Pluisje1998 schreef:
Ik lees hier even mee, zit met precies dezelfde kwestie. Voor mij is Leiden helaas wel langer reizen. Ik las net iets wat vervelend is aan de roosters in Leiden. Wat is er dan met die roosters?

Ik zit op hogeschool Leiden en vind de roosters helemaal niet vervelend. Wel is het zo dat ik vaak tot 18.30 uur les heb. Dus wel tot laat les. Maar verder proberen ze alles zo goed mogelijk achter elkaar te plannen. Ik het bijna geen tussenuren.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 16:17

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 07:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-16 23:12

Oh oeps ja het gaat idd over wo! Bedankt voor alle antwoorden, dat met die 5 weken lijkt me dus idd zwaar

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:39

snuffie123 schreef:
Ik ken een aantal mensen die van rotterdam naar Leiden zijn gekomen. Ze zijn niet echt enthousiast over Rotterdam. Leiden zou veel beter lesgeven en ze vinden de school in Leiden ook veel fijner en een betere sfeer.

Ik heb zelf voor Leiden gekozen doordat een het een wat kleinere school is. Er hing een leuke sfeer. Ook had mijn middelbare school iets gekocht waar je kon zien welke school het beste was. Daarbij stond Leiden bovenaan en scoorde net Rotterdam onvoldoende.

Maar dat is natuurlijk vooral allemaal mijn beleving en ik zou als ik jou was dus bij beide scholen naar open dagen gaan en ook vooral opgeven voor meeloopdagen.

SJD lijkt heel erg op rechten? Eh... Nee, sorry.... Rechten aan de Universiteit Leiden is een wetenschappelijke studie... SJD aan de Hogeschool Leiden is dat absoluut niet en deze hogeschool is niet te vergelijken met de Universiteit Leiden.

Ontopic: Ik zou voor Leiden gaan. De sfeer is enorm gezellig en niet zo onpersoonlijk als op het Erasmus!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:59

Ik heb zelf aan de Erasmus gestudeerd en ik was er niet heel enthousiast over. Nu hebben ze de laatste jaren veel gewijzigd, dus het is niet helemaal van toepassing. Ik vond het onderwijs erg onpersoonlijk aan de EUR. De blokken van 5 weken zijn inderdaad wat zwaar, maar persoonlijk vond ik het fijner dan het oude systeem dat ik nog meegemaakt heb, namelijk 6 tentamens over ene half jaar. Dan deed ik dus een half jaar niets, tot aan de tentamens. Met die vijf weken was ik verplicht om de stof bij te houden. Dat werkte bij mij goed.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 09:09

Ik zou zeker kijken naar het onderwijssysteem, maar ook naar wat je er straks mee wil gaan doen. Erasmus is meer zakelijk, Leiden heeft traditioneel een sterke band met de overheid. Misschien ook iets om rekening mee te houden.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 10:57

Madison schreef:
snuffie123 schreef:

SJD lijkt heel erg op rechten? Eh... Nee, sorry.... Rechten aan de Universiteit Leiden is een wetenschappelijke studie... SJD aan de Hogeschool Leiden is dat absoluut niet en deze hogeschool is niet te vergelijken met de Universiteit Leiden.

Ontopic: Ik zou voor Leiden gaan. De sfeer is enorm gezellig en niet zo onpersoonlijk als op het Erasmus!

Ik wist toen nog niet dat ze het over WO had hè. Dat heb ik later ook nog geschreven met daarbij dat ze dan dus niets had aan mijn reactie...

SJd lijkt wel erg op rechten op HBO en ik hoop trouwens ook wel een beetje op rechten op de uni, want daar wil ik na dit jaar naartoe.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:01

snuffie123 schreef:
Pluisje1998 schreef:

Ik zit op hogeschool Leiden en vind de roosters helemaal niet vervelend. Wel is het zo dat ik vaak tot 18.30 uur les heb. Dus wel tot laat les. Maar verder proberen ze alles zo goed mogelijk achter elkaar te plannen. Ik het bijna geen tussenuren.

Ik had het inderdaad ook over de hogeschool. Heel ik had bijvoorbeeld 12 contacturen en kon daarvoor alsnog 4 dagen naar school. En vaak dan van half 3 tot half 6 oid.. dan heb je dus helemaal niks aan je dag, dat vind ik verschrikkelijk.
En tegenwoordig gaat het langzaam beter maar toen ik begon was iedere week je rooster anders dus plannen op werk? Vergeet dat maar.

Even voor hierboven madison; sjd of rechten aan de hogeschool lijkt wel heel erg op elkaar. Het was nog niet duidelijk of het over de uni of hogeschool ging. Dus iets minder denigrerend reageren is niet zo erg denk ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:06

De manier van onderwijs zou ik zelf érg belangrijk vinden.

Ik wens je succes met je keuze! :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:33

Tip: probeer bij allebei relatief kort achter elkaar een meeloopdag te doen. Zo kun je goed de sfeer proeven en mensen bevragen, en kun je beter vergelijken. :j

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:45

Ik heb zelf rechten gestudeerd op de Erasmus, nou is dit ook wel weer 17 jaar geleden.
Wat toen heel erg gold en ik denk nu ook nog wel, welke kant wil je op.
Indien je de bedrijfsmatige kant op wil zou ik Rotterdam aanraden.
Wil je meer de kant van de overheid op dan Leiden.