Kraamvisite

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

millennium

Kraamvisite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:37

Toevallig kwam ik vandaag op het internet een hilarische blog tegen over kraamvisite

http://www.me-to-we.nl/hoeft-pikken-kraamvisite/

Deze blog gaat (met een knipoog) over wat je niet hoeft te pikken van kraamvisite.

Met onze tweede op komst (eind mei uitgerekende datum) zette deze blog mij aan het nadenken over hoe wij onze kraamvisite bij ons eerste kindje hebben ervaren.

Eigenlijk nooit problemen gehad, op één kennis na welke (toen onze kleine man 3 weken oud was) op kraamvisite kwam en letterlijk 2 uur lang heeft lopen kletsen over haar eigen zwangerschap. Mijn vriend was toen alweer aan het werk en ik stond er bij deze kraamvisite alleen voor. Het was sowieso al geen fijne visite gezien ze eigenlijk alleen maar over zichzelf praatte (en volgens mij is dat bij een kraamvisite best wel een no-go :D ) maar ook nog eens dik 2 uur bleef zitten. Ik, op dat moment zoooo moe met zere memmen waar je u tegen zei en absoluut niet assertief genoeg, heb niks durven zeggen en braaf de kraamvisite uitgezeten. Maar ik was dood en dood op nadat zij vertrokken was.

Nu ben ik natuurlijk best nieuwsgierig geworden naar hoe jullie je kraamvisite beleeft hebben. Barst los!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:44

Kraamvisite, een feest! Ik was maanden aan huis geboden (en nu nog wel) dus kraamvisite was mijn luikje naar de buitenwereld. Heb ook belachelijk veel mensen over de vloer gehad maar o wat genoot ik! Heb zelfs nu nog kraamvisite gehad haha en volgende week komt er nog 1 :D

Mijn favo bezoek? Mijn collega's die spontaan in het huishouden bezig gingen! Minst favoriet, mijn buurvrouw die het 1,5 uur over haar kleinkind had.... Elke keer dat ik haar nu tegen kom begint ze nooit over mijn kind, maarde laatste keer keek ze zelfs in de Draagdoek en zei; 'mijn kleindochter is al 2 keer naar de kapper geweest!' Nou fijn! :+ mijn kind is kaal, so what :')

De langzitters vond ik ook niet heel fijn, maar ik was zo blij dat ik bezoek kreeg dat ik niemand eruit durfde te zetten :o
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 25-03-16 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

millennium

Re: Kraamvisite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 14:45

Ohh, wat fijn, zulke collega's! Echt, die zijn goud waard! :D

Wat betreft je buurvrouw ... tsja :') wat moet ik ervan zeggen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:52

Ik ben aan het begin van de zomervakantie bevallen, dus gelukkig niet heel erg veel visite gehad :)
Heb het heel bewust gepland: 1 "gezin" per dag en om de dag bezoek. Mijn ouders mochten wel komen wanneer ze wilde als ze even appte dat ze kwamen.
Kindje bleef lekker bij mij liggen en wij hebben de eerste 8 weken zelf de fles gegeven.

Gelukkig geen vervelende voorvallen gehad :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:22

Hier bijna geen kraamvisite gehad of pas veel later. Heen het echt gemist was zo trots op de kleine. Maar ze was 6 weken te vroeg een heeft 4 weken in het ziekenhuis gelegen daardoor. Toen ze thuis was kwam er bijna niemand meer. En in het ziekenhuis ook niet echt veel. Ik mocht 10 dagen bij haar blijven.

Nu eind juli komt de 2de en hoop toch op wat meer bezoek. Wel vragen wij eerst ff te bellen.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 15:42

Herkenbaar conejo..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:18

Het is wel grappig geschreven ja. Verder herken ik er niet zoveel van, heb weinig irritante mensen om me heen en ben zelf ook vrij verdraagzaam dus ik stoor me er niet aan als iemand een kwartier te lang blijft zitten of iets te veel over zichzelf praat.
Ik heb me meer geirriteerd tijdens mijn zwangerschappen, maar kan me voorstellen dat sommige mensen idd zo zijn :P

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:32

Het meest vervelend vond ik wel het onaangekondigd bezoek.. tenenkrommend!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:36

SophievdV schreef:

En die heb je binnen gelaten?

Heb er tijdens mijn zwangerschap geen twijfel over laten bestaan: wie onaangekondigd aan de deur staat, komt niet binnen.
Bij de volgende gaat dit ook gelden voor de GGD en de verloskundigen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:39

Keet: ja... waren de oom en tante van mijn ex-man.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:46

SophievdV schreef:

Gewoon de bel uitzetten :Y) je gaat toch niet onaangekondigd langs in de kraamweek of de eerste weken erna }:0

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 17:48

SophievdV schreef:
Keet: ja... waren de oom en tante van mijn ex-man.

Lekker dan :(:)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:29

Onaangekondigd op bezoek komen vind ik ook knap aso met een baby!

Wij hebben het vrij rustig gehouden de eerste weken. Met een pasgeboren tweeling, een paar liter bloed kwijt, een massa hechtingen en totaal energieloos had ik zo geen zin in visite. Sommige familie kun je niet omheen en dan nooit weer weggaan..ik kon niet meer. Iemand die anderhalf uur alleen maar over zijn baas die een eikel was gepraat heeft. Een oude tante van mijn vriend die bij alles zei hoe haar dochter het deed.. Was ook geen favoriet. Maar ook enorm veel heel gezellige bezoekjes!

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:36

Het meeste kraambezoek vond ik leuk! Maar idd veruit het meest irritante waren de mensen die alleen over zichzelf praten :x
Wat ik ook matig kon waarderen was de vraag "hoe was je bevalling?" gevolgd door een heel snelle "we willen geen details" (prima, maar vraag het dan niet), of verhalen over andere bevallingen die veeeeel erger waren en dat ik maar geluk heb gehad (dat het voor mij traumatisch was, stappen we maar gauw overheen).
En laatkomers, je doet al zo je best om op tijd enigszins toonbaar te zijn!
Wij zijn de eerste van onze vriendengroep met een kindje en je kon duidelijk merken dat mensen er even aan moeten wennen :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:42

Haha, laatkomers ja. Zit je met de beeb piet paraat op de afgesproken tijd, komen ze een half uur/uur te laat. Tja... Dan ligt ie alweer in bed hoor :') en nee, maak m niet wakker. Daar had mn zus er echt veel van.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:48

verootjoo schreef:
SophievdV schreef:

Gewoon de bel uitzetten :Y) je gaat toch niet onaangekondigd langs in de kraamweek of de eerste weken erna }:0

We woonden op een boerderij. Ze reden doodleuk het erf op en als er dan niemand naar buiten kwam dan gingen ze rond het huis lopen om vervolgens door ieder raam naar binnen te gluren... :oo

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:50

:oo wat asociaal zeg! Je zou toch denken dat mensen beter weten :n

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:03

Ik vraag me altijd oprecht af voor wie kraamvisite nu zo leuk is... Heb zelf 0,0 met kinderen dus voor mij is zoiets een verplicht nummertje en ik ben altijd blij dat ik snel weer weg kan. Voor moeders lijkt t me ook helemaal zo prettig niet, lichamelijk ben je aan het herstellen, je moet wennen aan het leven met (nog) een kleine hummel... hormonen etc doen nog volop hun werk en volgens mij lek je aan alle kanten. Lijkt me alles behalve prettig om in die staat jan en alleman over de vloer te krijgen en nog sociaal te moeten doen ook :D
En de hummel zelf.. als ie er al iets van mee krijgt denk ik dat ie veel liever lekker dut bij papa/mama in een rustige omgeving.

Een kennisje van me heeft aangegeven de eerste 6 weken niemand over de vloer te willen met uitzondering van de (schoon) ouders. Heeft ze een hoop commentaar op gehad, maar ik vond t echt een super zet :j Zelf zegt ze het bij een eventuele tweede ook weer zo te willen doen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:07

Ik sluit me aan bij jou Mars, ik zie het nut van kraamvisite persoonlijk ook niet.
Heb zelf ook 0,0 met baby's dus ik ga sowieso nooit op kraamvisite.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:14

Hier geen onaangekondigd bezoek gehad. Zou denk ik kijken hoe en wat op dat moment. Komt het niet uit dan is het jammer.

Hier ben ik ook wel eens lang gebleven op kraambezoek. Maar dan was dat bij mijn beste vriendin en hielp ik met van alles en was in overleg. Wonen ruim een uur bij elkaar vandaan. Bij haar 2de heb ik op de oudste gepast zodat papa en mama ff konden slapen. Vonden ze heerlijk.

Ik vind dat als er mensen langer blijven dat je dan geen rekening met ze hoefd te houden en gewoon je eigen schema moet aan houden. Hier namelijk veel fam en vrienden die van ver komen. Maar als jij wilt rusten dat dat ook moet kunnen doen.

Maar ook als je het niet fijn vind moeten ze weg gaan. Lang blijven moet gewoon in overleg gaan.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 21:50

Leuk om zo van alles wat te lezen!

Onaangekondigd bezoek hebben wij nooit gehad. Wel veel drukte in de kraamweek en dat wil ik nu eigenlijk liever niet. Directe familie is natuurlijk wel van harte welkom, alleen maar super leuk en fijn om daar onze tweede spruit aan te kunnen laten zien :D maar verder denk ik dat we de rest vd kraamvisite mooi een week of twee/drie na de geboorte laten komen.

Wat ik zelf bijvoorbeeld super fijn vond was dat mijn ooms (getrouwd stel) pas op 'kraam'visite kwamen toen onze zoon al een week of 10-12 oud was. Ze moesten er ook wel even voor rijden, maar omdat we zelf ons ritme al fijn te pakken hadden vonden we het geen enkel probleem dat ze mooi een middagje op bezoek kwamen. Het was daarbij ook nog eens prachtig weer dus we hebben heerlijk in de tuin kunnen zitten.

Maar och, onaangekondigd bezoek lijkt me best vreselijk. Evenals bezoek wat te vroeg of te laat komt. Klinkt wellicht ondankbaar (ze komen immers voor je gezin en de baby) maar zoiets kan zo onhandig en daardoor best slopend zijn.

En visite welke je overruled met eigen horror bevallings verhalen vind ik ook echt een no go. Dan draait zo'n visite niet om moeders welke net een (zware) bevalling heeft gehad en kind, maar om de visite welke op de praatstoel zitten. Nou, daar zit je echt niet op te wachten.

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:07

Ik vond kraambezoek juist erg leuk! Wel inderdaad op afspraak, niet ongepland. Je wereldje met een verse baby is zo klein, vond het gezellig om andere mensen te spreken.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:25

Ik vond t ook leuk.
Je bent zo trots op je hummeltje.
Hier alleen maar geplande visite.
Ze weten bij mij wel dat ze er anders niet in kwamen.

Bij onze tweede hadden we veel minder visite, net alsof niemand haar wilde zien. Dat voelde ook niet altijd leuk....
hoe vaak We gehoord hebben, dat ze wel een keer komen.... nou, die zijn nog niet geweest.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:35

Dat laatste ken ik. "Wij komen wel als het rustig is" "wij komen wel als hij wat ouder is"
Uiteindelijk wilde bijna iedereen later komen :+

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 23:39

Mijn exschoonmoeder vond t nodig om 12 uur na de bevalling met mij mee van het ziekenhuis naar huis te komen. Daar heeft ze serieus ruim 5 uur gezeten, terwijl ik de voorgaande 3 dagen 2 dagen weeen had gehad, 4 uur heb geslapen en ik tijd met mn kindje wilde ALLEEN! Ik was dan ook hondsmoe en puur pissig, maja, mn ex wilde het zo graag :roll: . Anderhalve week later vond ze dat ik best met baby naar hun woonplaats kon komen om baby aan de familie te showen...wat gelukkig maar 2,5 uur rijden was. Dat heb ik dan weer even niet gedaan.
Ik heb wat dat betreft verschrikkelijke kraamdagen gehad en de mensen die ik graag had willen zien, niet gezien.
Nou ja, ik ben wel super blij met mn kindje <3