ongeluk als eerste ter plaatse--->nazorg

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

ongeluk als eerste ter plaatse--->nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 15:17

Gister voor de 2e keer in redelijke korte tijd als eerste ter plaatse na een ongeluk.
Direct eerste hulp verleend en ook nu politie en ambulance gebeld.
Omdat ik dit keer geen getuigen was kreeg ik na door de ambulancemedewerkers te zijn overgenomen een hand van de politie en een dankjewel, waarop ik kon vertrekken.
Omdat ik vanuit mijn werk best wel wat gewend ben heb ik het hierbij gelaten, echter vorige keer had ik een vriendin naast mij zitten en nu mijn zusje.
Mijn vriendin heeft best een nasleep ervan gehad.
(Ik kan mij namelijk voorstellen dat je als 'gewone' burger best wel een klap krijgt als je voor de hulpdiensten getuigen/al dan niet als eerste aanwezig bent bij een 'heftig' ongeluk).
Dus ik vraag mij af hoe ging men met je om, is er nazorg geboden al dan niet door politie zelf.
Of kon je gewoon zo weer je weg vervolgen?
Wat heeft het uiteindelijk met je gedaan/heb je er nog veel last van gehad?
ik ga overigens wel nog vervolgstappen nemen om te kijken wat hier nou de procedure van is

Imre

Re: ongeluk als eerste ter plaatse--->nazorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:18

Volgens mij kan je hiervoor contact opnemen met slachtofferhulp.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 15:23

Hmmm imre ik denk dat mijn topic niet duidelijk is :o
Ik ben op zoek naar mensen waarbij wel of niet slachtofferhulp is aangeboden.
Het is toch apart dat ik binnen mijn werk, maar ook binnen de hulpdiensten er altijd nabesprekingen zijn....Maar er aan de gewone burger die als eerste ter plaatse is niets word aangeboden (en men dus zelf slachtofferhulp zou moeten bellen?)
Wat men vervolgens niet doet met alle nasleep en gevolgen van dien...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:23

Ik denk dat je er zelf om moet vragen. Mijn destijds dertienjarige zoon heeft eerste hulp verleend, samen met een vriendje. De wijkagent belde een paar dagen later om te vragen hoe het met hem ging.

(de jongens hebben het fantastisch gedaan) Motorrijder onder een auto, zowel motorrijder als automobilist waren buitenlanders. Gevaarlijke weg ook nog) Is niemand verder komen helpen. Was trots op ze!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:26

2 jaar geleden kwamen wij aanrijden bij een ongeluk op de snelweg welke secondes eerder was gebeurd.
In de berm lag een motorblok en even verderop stond het wrak wat erbij hoorde. Verder lag de snelweg bezaaid met glas en andere in de prak gereden auto's......
Wij zijn meteen de auto uitgesprongen en op de automatische piloot naar het wrak gerend.
Ik denk dat het een stukje zelf verdediging is geweest, dat ik niet heel goed in de auto had gekeken, de auto was zo in elkaar gedrukt dat daar niemand levend in kon zitten. Dus na een blik riepen we beide er zit niemand in en zijn we naar de volgende auto gerend, en daar 1e hulp verleend.
Later bleek er dus wel iemand in te zitten, levend en aanspreekbaar.

Pas op het moment dat de hulpdiensten het overnemen, en je moet wachten tot de politie bij je geweest is, ga je pas beseffen wat er gebeurd is. Je overziet de boel, ziet overal een lichte paniek, mensen rennen en brandweerlui en agenten die opzoek waren naar een hond.
En dan komt het schuldgevoel, over het feit dat ik de persoon in de eerste auto niet gezien heb.

Ik heb daar echt goed last van gehad, de volgende avond brak ik emotioneel.
Gelukkig belde slachtofferhulp zelf om na vraag te doen hoe het met ons ging, en heb ik een afspraak gemaakt.
2 dagen later op het politie bureau een heel goed gesprek gehad en het toen aardig kunnen afsluiten.

Dus moraal...... neem contact op met slachtofferhulp!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:29

Volgens mij hoort de politie je in ieder geval de gegevens van slachtofferhulp aan te bieden zodat je makkelijk contact op kan nemen. En bij heel ernstige situaties weet ik ook wel mensen die actief benaderd zijn een aantal dagen later, geen idee of dit door politie of slachtofferhulp was.

Ik merk, bijvoorbeeld na reanimaties, dan mensen toch vaak hun verhaal bij iemand kwijt willen. Zulke dingen kunnen heel veel impact hebben en daar is lang niet altijd voldoende aandacht voor. Ook niet altijd bij professionele hulpverleners trouwens :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:33

Moet je zelf contact mee opnemen, ik heb niet meegemaakt dat het werd aangeboden vanuit hulpverleners.

Ik zag een ongeluk gebeuren (motor rijder ging onderuit en schoof zo vlak voor ons het fietspad over. Gelukkig wij op een haar na niet geraakt) en wou ook eerste hulp verlenen, samen met vriendin en taxi maar enige dat wij kregen waren doodsbedreigingen van het slachtoffer. Als jonge blom hakte dat er enorm in natuurlijk. Wij hebben daarna ook getuigenverklaring afgelegd, ook voor de aangifte van bedreiging. Maar er werd niet aangeboden of onze ouders gebeld moesten worden of waar wij terecht zouden kunnen als wij er erg mee zaten.

Enige waarvoor ik werd gebeld later door de politie om de verklaring nogmaals te geven, of het niet verandert was.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:34

Ik ben getuige geweest van een zwaar ongeluk en kreeg slachtofferhulp aangeboden. Ik begreep dat ze altijd je gegevens aan hun doorgeven als je bekend bent als getuige. Als je dat niet bent, dan denk ik dat je inderdaad zelf contact op moet nemen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:37

Ik ben ook een keer getuige geweest van een eenzijdig ongeval samen met mijn moeder. Wij moesten wel een verklaring afleggen maar kregen geen slachtofferhulp aangeboden. Was ook niet nodig, het ongeval was niet ernstig (al was de auto wel volledig total loss), en gelukkig geen gewonden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:43

agenten op ongevalplekken spreek me er niet over... Ik heb zelf een ongeval gehad (gelukkig enkel lichtgewonden, maar erg veel schade). De onbeschofte agenten waren nog lastig dat ik met de ambulance meeging in plaats van eerst een verklring af te leggen, terwijl de ambulanciers er echt op stonden dat ik mee moest....
Dus verwacht zeker niet dat ze iets tegen de getuigen gezegd hebben

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:58

Mijn ervaringen zijn eigenlijk veel positiever.
Ik ben verschillende keren als eerste ter plaatse geweest bij een ongeval en ik heb op 1 keer na, altijd een telefoontje gehad van de politie achteraf en ook van slachtofferhulp. Twee keer had ik een kind achter in de auto zitten en beide keren kregen die, zo gauw als de agenten dat in de gaten hadden, een troostbeer (knuffelbeer) aangeboden omdat ze getuige waren geweest van iets heftigs. Een keer kreeg ik zelfs een week later een kaartje van het slachtoffer dat ze het zo waardeerde dat ik was komen helpen. :) Ze had mijn gegevens niet, dus die moet ze van de politie hebben gekregen (ze was zelf naar het ziekenhuis gebracht met haar dochtertje).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:01

Ik heb bij tientallen ongelukken eerste hulp geboden van een simpel ongeluk tot heftige ongelukken. Woon aan een weg waar vaak veel te hard gereden word en een paar hele vervelende bochten inzitten.

Er is ons nog nooit gevraagd of wij slachtofferhulp nodig hebben of iets dergelijks. Ook niet nodig bevonden, kan het goed van me afzetten. Ook de agenten zijn hier erg fijn en rustig. Kan me eigenlijk geen slechte ervaringen herinneren behalve met de meldkamer. Ik woon in Duitsland overigens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:05

Ik heb drie keer iets ernstigs meegemaakt waarbij doden vielen. Dit was in de tijd dat slachtoffer hulp niet bestond. Het meest heftige ongeluk, een jongeman had zijn auto om een boom gevouwen en hij is onder mijn handen gestorven kan ik nu na 40 jaar nog zo oproepen, geen trauma van overgehouden maar dit geeft al aan hoe ingrijpend het kan zijn.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:06

Mijn zus is een keer als eerste bij een klein ongeval geweest: Een dronken jongen die met zijn fiets op een stoeprand knalde en viel, waarbij hij als een rund begon te bloeden en buiten bewustzijn raakte.

Er is verder niemand gestopt, dus mijn zus is erbij gebleven tot de ambulance kwam. Ze kreeg toen direct slachtofferhulp aangeboden. Aangezien ze heel slecht tegen bloed kan was ze er heel erg blij mee, maar volgens mij heeft ze er uiteindelijk niets mee gedaan :+

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:09

Vreemd dat er niet met je over gepraat is wat mogelijk is als het nodig zou zijn, maar het gebeurt vaker zo.
Mei 2015 ben ik aangereden en dat is behoorlijk hard gegaan maar omdat ik een grote auto heb en het zag aankomen was er aan de auto veel schade maar had ik niks behalve de schrik.
Ik ben uit mijn auto gesprongen en naar de andere 2 auto's gerend om te kijken hoe het daar was met bestuurders, gelukkig viel dat mee en waren hun auto's total loss.

Politie erbij, brandweer, ziekenauto aan de andere 2 slachtoffers werden allemaal vragen gesteld hoe het met ze ging of ze iets mankeerde enz. en aan mij is niks gevraagd alsof ik er niet was en ik niet was aangereden, heel bizar allemaal. Er is mij niet eens een verklaring afgenomen door de politie en ik ben maar weggegaan naar het schadebedrijf.
Achteraf vind ik dit nog steeds een vreemde gang van zaken en snap jouw reactie heel goed dat je vraagt of dit een normale gang van zaken is en dat heeft niks te maken dat je er wel of niet last van zou hebben maar het gaat om het menselijke aspect, dat ze jou niet vragen hoe het gaat en of je evt. hulp nodig hebt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:18

Mij werd enkele weken geleden (ongeluk zien gebeuren, hulp verleend en ambulance gebeld, persoon was al die tijd buiten bewustzijn) gevraagd of het ging of dat ze mij konden helpen. Dat heb ik afgewezen, maar ik merkte s avonds dat het toch niet zo goed met de ging. Dus contact gezocht met de politie of zij me konden informeren. En die hebben mijn gegevens aan de partner van het slachtoffer gegeven en nu weet ik dus dat het allemaal goedgevonden is.
Maar mij werd wel slachtofferhulp aangeboden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:23

Mij is slachtofferhulp aangeboden toen ik een getuigenverklaring af kwam leggen na het zien van een ongeval met dodelijke afloop..

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:37

25 jaar geleden,ik woonde 7 hoog in een flat,zag ik wat voorbijsuizen,ik kijk over de reling,iemand van de flat gesprongen.
Kan me nog heel erg herinneren wat ik voelde en wat ik zag....

Geloof niet dat er toen al zoiets als slachtofferhulp bestond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:42

Mijn vader is toch echt zelf gebeld door slachtofferhulp toen hij een motorrijder zonder helm dubbel zag gaan tegen een lantarenpaal. Dat is al zeker 10 jaar geleden.

Ik denk dat jouw vriendin/zus niet benaderd wordt wellicht omdat ze niet op de hoogte zijn van haar aanwezigheid daar?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:47

connie64 schreef:
25 jaar geleden,ik woonde 7 hoog in een flat,zag ik wat voorbijsuizen,ik kijk over de reling,iemand van de flat gesprongen.
Kan me nog heel erg herinneren wat ik voelde en wat ik zag....

Geloof niet dat er toen al zoiets als slachtofferhulp bestond.

Zeker wel, ik ben ongeveer 25 jaar geleden opgevangen door slachtofferhulp toen ik met een aantal vrienden door een groep jongens in elkaar was getrimd. Andere situatie natuurlijk, maar het bestond wel!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:07

Ik ben een poos geleden getuige geweest van- en als eerste omstander ter plaatse geweest bij een ongeval, een meisje op de fiets kwam onder een vrachtwagen. Heb nog gevraagd aan de politie of ze ook mijn gegevens wilden hebben, maar dat hoefde niet. Achteraf vond ik dat wel vreemd want van een andere omstander schreven ze wel gegevens op....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:16

Een paar jaar geleden heb ik samen met een stalgenoot een overledene gevonden. Die meneer had op de weg een hartstilstand gehad. We kwamen net met de trailer van de stal waar ik de volgende dag met mijn paard mijn allereerste outdoorwedstrijd zou hebben.

Stonden we daar, in het buitengebied. Het duurde een tijdje voordat de politie ter plaatse was. Ze hebben nazorg aangeboden maar die hebben we niet nodig gehad. Ik vond het fijn om de familie van die meneer (die er inmiddels bij was gekomen) te spreken. De dag er na had ik mijn wedstrijd, waarbij ik met mijn paard ook een paar keer langs die plek moest.

Het jaar er na was ik daar weer met mijn paard, de wedstrijd was toen precies een jaar na het overlijden van die meneer. Aan het einde van de dag lagen er bloemen op de plek waar hij was gestorven. Dat was denk ik nog voor mij het lastigste moment.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 17:43

Sammie schreef:
Mijn vader is toch echt zelf gebeld door slachtofferhulp toen hij een motorrijder zonder helm dubbel zag gaan tegen een lantarenpaal. Dat is al zeker 10 jaar geleden.

Ik denk dat jouw vriendin/zus niet benaderd wordt wellicht omdat ze niet op de hoogte zijn van haar aanwezigheid daar?

Waren beide aanwezig en ook Hulp aan het bieden.
Het eerste auto ongeluk ben ik wel degelijk achteraf gebeld voor een verklaring en met de vraag hoe het ging.
Gister echter totaal niet ik was dan weliswaar geen getuigen maar wel degene die alle eerste hulp bood.
Gelukkig weet ik van beide keren Hoe het met de slachtoffers is dankzij het bellen naar familie met eigen telefoon, wat voor mijn verwerking heel fijn is.
Echter normale burgers zonder enige ehbo achtergrond of iets dergelijks zeker bij een eerste keer kan de klap vaak pas achteraf komen.
Ik vind het oprecht heel vreemd dat men dan zelf contact met slachtofferhulp moet opnemen.
(Veelal wijst men het aanbod in eerste instantie af maar vaak genoeg maakt men er alsnog gebruik van, desondanks vind ik dat dit eigenlijk ten alle tijden aangeboden moet worden of dat men gegevens achter laat om zelf gebeld te worden Door slachtofferhulp, dit laatste maakt de stap iets met de verwerking te doen vele malen kleiner dan wanneer men er zelf achteraan moet)
Wel fijn ook te lezen dat er mensen zijn die het wel direct aangeboden krijgen.

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:28

Mijn broertje kreeg een aantal weken geleden een brief waarin slachtofferhulp werd aangeboden, een aantal dagen na het ongeluk. Hij zag 1 scooter uitglijden op ijs, waardoor deze tegen een andere scooter aan gleed. Beide berijders zijn er met wat schaafwonden vanaf gekomen en mijn broertje was zeer verbaast over de brief, zo heftig was het volgens heb niet.
Dus vond het raar om te lezen dat jouw vriendin geen hulp aangeboden heeft gekregen. Hebben ze wel haar contact informatie opgenomen?

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 00:07

Ik ben enkele jaren de eerste persoon ter plaatse geweest bij iemand in een scootmobiel welke een aanrijding had met een trein... Na afgeven van de getuigenverklaring werd mij wel gelijk gevraagd of ik slachtofferhulp wilde. Ik heb aangegeven dat niet nodig te vinden. Later die dag heeft iemand van de spoorwegpolitie in Driebergen contact opgenomen om te informeren hoe het ging en ook of ik slachtofferhulp wilde. uiteindelijk heeft slachtofferhulp zelf nog contact opgenomen om vrijblijvend een luistert oor te bieden. Na een paar dagen heeft zij nogmaals contact opgenomen. Ik had het alleen waarschijnlijk ook prima gered, maar vond het toch fijn dat ze er waren.

Ik ben in dit geval dus ruimschoots ondersteund met hulp zonder daar zelf om te moeten vragen.