Syntra opleidingen (België)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

2620

Syntra opleidingen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 12:28

Hey!

Tijdens een rondje internet kwam ik opleidingen rond paarden tegen van Syntra, deze worden gegeven in verschillende steden in België.
Onder andere hoefverzorging, zadelpasser, etc komen hier voorbij.
Ik zit zelf al een tijdje in de paarden, maar ik hou ervan om ook wat achtergrond kennis te hebben over Paarden die wat dieper ingaat dan wat er in het gemiddelde paardenboek staat (zeker over bijvoorbeeld passende zadels bijvoorbeeld).
Nu heb ik totaal geen ervaring met Syntra, en ken ik ook niet direct iemand die hier een (paardgerelateerd) 'opleiding' heeft gedaan, dus vraag ik hier om ervaringen.

Dus: heeft iemand ervaring met een paardgerelateerd opleiding van Syntra? Dit kan zowel de echte opleiding paardenhouderij als kleinere cursussen zoals zadelpassen zijn.

Alvast bedankt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Syntra opleidingen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 18:42

Ik verplaats dit topic van ED naar STW.

_Mary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:33

Meestal zijn de cursussen goed en nog betaalbaar. Misschien een beetje gekleurd door de docent (die heeft zo zijn/haar voorkeur) maar ik heb geen klachten.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:52

Misschien de docent die de opleiding geeft even opzoeken op google. Ik hoor heel wisselende ervaringen over syntra maar dat gaat over de andere niet paard gerelateerde opleidingen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:00

Leuk als je gewoon wat meer info wil over bepaalde dingen, maar echt professioneel vind ik die opleidingen niet. De kinderen die daar worden toegelaten voor de studie manegehouder, kunnen vaak zelfs nog maar amper rijden. Je bent ook bitter weinig met zo'n diploma.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:05

Ik heb zadelmaker gevolgd en daar kun je wel wat mee. Maar super compleet is het niet. Daar is het als vak te groot voor.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:19

Ik heb al enkele kortlopende opleidingen gevolgd, in Hasselt en in Sint-Niklaas. Meestal leuke opleidingen maar of je er daadwerkelijk wat mee bent?? 1 opleiding, nl gymnasticeren aan de lange teugel, vond ik waardeloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:22

Ik heb een aantal jaar terug manègehouder-africhter gedaan, maar uiteindelijk niet geslaagd op het praktijkgedeelte door omstandigheden.
De theorie is interessant, maar eigenlijk zijn er veel dingen die je sowieso al weet of hoort te weten, zeker als je een eigen paard hebt. Het boekhoudkundig gedeelte voor je bedrijfsbeheer is dan wel weer interessant en dat attest is altijd wel handig natuurlijk.

De praktijk... als je je eigen paard kan meepakken en tussendoor extra lessen volgt is het prima te doen. De schoolpaarden, daar spreek ik me niet over uit. Wij kregen les van een young rider (toen toch) en Alain Rauw. Vooral die laatste was heel interessant om diepere gesprekken mee te voeren over dressuur en correct trainen. Ook wat betreft voeding trouwens.

Heb ik daar dingen geleerd? Niet echt. Heb ik lol gehad. Redelijk. Zou ik het opnieuw doen? Nee.

2620

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 12:59

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb (nog) geen eigen paard en heb niet zoveel ervaring mbt hoeven/zadels/voer e.d., maar het lijkt mij wel interessant om hier een fatsoenlijke basis over mee te krijgen, daarom dat ik het wel interessant vond. Het gaat mij ook niet om het papiertje, maar echt om de kennis, want van zulke korte opleidingen (zelfs die van 1-2 jaar) verwacht ik niet dat ik ineens een professional ben haha.
Blijkbaar nogal wisselende ervaringen, maar toch ook wat positieve.
@Lukasje: welke opleidingen heb jij zo nogal gevolgd? Ik denk dat Sint-Niklaas het dichtste centrum is, dus wil wel meer over je ervaringen horen.
@Varekaj: Manègehouder lijkt me op zich interessant, maar ik denk dat mijn niveau (en het feit dat ik dus geen eigen paard heb) op dit moment niet goed genoeg is voor het praktische gedeelte, en ik heb geen ambitie in deze richting, dus voor het papiertje moet ik het niet doen.

mohicaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:29

Normaal gezien zijn alle sytra-opleidingen erkende getuigschriften door de overheid. Bij sommige opleidingen heb je na het slagen van je examen ( en eventuele stage) een diplom.

Voor opleidingen met korte duur is syntra één van de betere die er zijn.