Medische keuring voor baan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Medische keuring voor baan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 21:41

Heeft iemand eens een medische keuring gehad voor een baan...zo ja kun je mij vertellen wat zo'n keuring inhoud?

Ik heb een baan gezien waar ik nog wat over twijfel en waar o.a. een medische keuring en onderdeel is.

denbine

Re: Medische keuring voor baan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:49

Ik heb voor justitie een medische/ psychische en sportkeuring gehad. Ook om bij t openbaar vervoer te werken, heb ik ooit een keuring gehad.
De keuring is erg afhankelijk van t beroep.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:55

Ik heb ooit een medische keuring gedaan voor gezicht en gehoor voor een audiovisuele baan. De keuring moet afhankelijk zijn van de eisen van het beroep.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:02

Ik ken het uit mijn werk: medische keuring op ogen, oren en thorax om te mogen gaan werken als zeeman of zeevrouw

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:15

Ik heb voor m'n werk als verpleegkundige ook een medische keuring moeten ondergaan.
Dit moet ook jaarlijks opnieuw bij mijn wer.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 19:20

Mijn man krijgt jaarlijks een medische keuring. Hij werkt als vrachtwagenchauffeur in de zand- en grindtransport en zij werken ook vaak in de grondsanering. Het komt geregeld voor dat voor dat voor deze saneringen een medische keuring is vereist.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:00

Dat verschilt per baan. Kun je aangeven in welke hoek de functie zit?

Voor piloten zijn oren en ogen erg belangrijk, bij het duiken moet je algemeen gezond zijn. Een verpleegster komt in aanraking met veel verschillende mensen en daar letten ze weer op andere dingen.

Basis gezondheid is standaard. De andere nuances liggen bijvoorbeeld aan hoe fysiek de baan is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:03

Voor mijn baan heb ik een sporttest, psychische test en medische test moeten doen. Bij die laatste keken ze naar hart, oren, ogen en kreeg je een urine onderzoek.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:04

Ik heb zowel een zware psychische test gehad, bewijs van goed gedrag en een best grondige medische test voor onderzoekswerk bij de NS. En ben er ondanks een verk lote knie wel doorheen gekomen. De reden was dat ik ook mee moest met onderzoeken bij ongevallen. Om te kijken of er mogelijk een materiaalfout of probleem de oorzaak kon zijn. Daar moest je een bepaalde basisfitheid hebben.

Was hart, longen, inspanningstest, wat lenigheids testst en zo. Ben daar toen goed doorheen gekomen maar hoe cru ook eigenlijk 3 jaar later uitgevallen helaas vanwege een weigerend lijf.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 20:29

Ik wilde een tijdje de zeevaart in, maar ik zou niet toegelaten worden op de opleiding door mijn beenamputatie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 21:54

Luxorvalkje schreef:
Dat verschilt per baan. Kun je aangeven in welke hoek de functie zit?

Voor piloten zijn oren en ogen erg belangrijk, bij het duiken moet je algemeen gezond zijn. Een verpleegster komt in aanraking met veel verschillende mensen en daar letten ze weer op andere dingen.

Basis gezondheid is standaard. De andere nuances liggen bijvoorbeeld aan hoe fysiek de baan is.

Gaat om een functie bij de douane, ze zoeken nieuwe mensen.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 08:56

Dan zal het ongeveer t zelfde zijn als bij politie/ justitie
Ik kreeg naast een psychologische / capaciteitentest een medische en sport keuring.
Medisch was : ogen, gehoor, bloeddruk, hartslag
Fysiek : shuttletun/ coopertest. Oog-handcoordinatie, lenigheid ( wervelkolom, schouders) en kracht (sprongkracht, knijpkracht)

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 09:17

Klopt wat denbine zegt....
Alleen ipv een shuttlerun krijg je een fietstest.
Moet je, afhankelijk van je leeftijd en gewicht, een x aantal minuten fietsen waarbij de zwaarte telkens opgevoerd wordt.

Als je de medische keuring goed door bent gekomen en ze van plan zijn om je aan te nemen, krijg je vermoedelijk ook nog een soort pre-sporttest.
Dat is wel een shuttlerun lopen en wat andere sportactiviteiten.
Zo kunnen de sportdocenten inschatten of je geschikt bent om opgeleid te worden tot wapendrager.
Het is in het verleden gebeurd dat mensen aangenomen werden maar niet in staat waren de shuttle of de sporttoets te halen....dan is zo iemand uiteindelijk toch niet inzetbaar op de plek waarvoor ze je aangenomen hebben.

Althans....zo ging het de laatste tijd met de selecties voor douane schiphol waar ik werk.

De medische keuring krijg je als wapendrager vervolgens elke 3 tot 5 jaar, ook weer afhankelijkvan je leeftijd.

Ik zeg gewoon solliciteren als het je wat lijkt!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-16 11:53

Kan nu al zeggen dat ik de fiets test wel ga halen...:-)
Ik ga denk ik van het weekend maar eens aan een brief....net geschoten is misgeschoten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 12:00

Hier keuring gehad voor de brandweer waar ook een fietstest bij in zat. Afhankelijk van je lengte, gewicht en leeftijd moet je een bepaald wattage fietsen. Ze zoeken eigenlijk je maximale hartslag op. Dit moet je even volhouden en daarna ga je uitfietsen en kijken ze hoe je hartslag hersteld. Aan de hand van je herstel kunnen ze zien hoe het met je conditie is.
Tijdens die fietstest maakten ze hier een hartfilmpje.

Verder kreeg ik een gehoor- en ogen test, werd bloedsuiker getest, gewicht en vetpercentage bekeken en werd er gekeken naar je lenigheid en beweging van je knieën e.d.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:09

Snadrem schreef:
Voor mijn baan heb ik een sporttest, psychische test en medische test moeten doen. Bij die laatste keken ze naar hart, oren, ogen en kreeg je een urine onderzoek.

Voor mij precies hetzelfde. Goh, hebben wij soms dezelfde baan? ;)