Ikea kast aan muur bevestigen zonder boren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mintgroen

Ikea kast aan muur bevestigen zonder boren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 14:53

Ik heb al gezocht via Google, maar ik kom er nog niet helemaal uit..
Ik heb mijn Hemnes meubel van mijn oude huis naar mijn nieuwe huis meegenomen (vitrinekast, tv meubel en boekenkast). In mijn vorige woning waren deze aan de muur bevestigd met het systeem wat bij de kasten geleverd werd. Hiervoor moesten gaten in de muur geboord worden. Omdat ik de kasten nu tijdelijk in mijn nieuwe woonkamer heb staan, wil ik liever geen gaten in mijn muur boren. Toch moeten de kasten ergens mee vastgezet worden, omdat ze vrij onstabiel staan..

Wie heeft de oplossing?? Ik dacht zelf aan montagetape, maar in hoeverre is dat voldoende voor een hoge kast?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:02

Ben ik dan de enige die dat muurbeslag altijd weggooid? :=

Vastzetten zonder boren wordt een uitdaging denk ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:03

Vanillia schreef:
Ben ik dan de enige die dat muurbeslag altijd weggooid? :=

Vastzetten zonder boren wordt een uitdaging denk ik.

Nope :')

Ik laat ze ook los staan, verschuif ze ook veel te vaak om vast te zetten :+
Tape lijkt me niet stevig genoeg, kan je echt geen gaten boren?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:05

Hoe onstabiel is onstabiel? Ik had mijn Hemnes kasten altijd gewoon los staan. Ging prima. Het enige van Ikea dat ik ooit heb vastgezet, waren heel hoge, smalle kledingkasten waarvan het zwaartepunt dus vrij hoog ligt.

Maar dat is geen antwoord op je vraag :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:05

Montagetape lijkt me niet veilig genoeg. Dat plakt redelijk goed aan gladde oppervlaktes, maar niet aan een zuigende muur met structuur.
Is het een witte muur? Dan heb je een gat vrij makkelijk en onzichtbaar dicht met gewone gatenvuller of plamuur.
En anders misschien toch los laten staan, eventueel wat karton eronder aan de voorkant zodat ie al wat meer naar de muur helt, en de spullen zo ver mogelijk naar achteren in de kast zetten..?

Mintgroen

Re: Ikea kast aan muur bevestigen zonder boren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 15:53

Ahhh, was al bang dat het moeilijk ging worden :P
Die boekenkast staat vrij stabiel, maar de vitrinekast is zo gammel :P karton aan de voorkant is nog niet zo'n slecht idee eigenlijk :D ga dat is proberen :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:25

ik schuif een filtje onder de poten aan voorkant, helt die klein beetje naar achter :D

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 17:31

Gianti schreef:
ik schuif een filtje onder de poten aan voorkant, helt die klein beetje naar achter :D

Dit inderdaad. Gaat prima, zolang je geen kleine kinderen hebt die aan de kast gaan trekken.

Ik vind aan de muur vastmaken zo onhandig als je er eens achter moet zijn om wat voor reden dan ook.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 19:25

Noppentape wellicht :')

Wij hebben een constructie met een koof met magneetjes tegen de muur gezet, omdat de koof losgehaald moet kunnen worden. Maar dan zit je ook weer met boren.. Ik zou de viltjes proberen inderdaad..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:13

Als je bang bent dat ie voorover kiept zou ik hem idd iets achterover zetten. Als je bang bent dat ie gewoon onstabiel is kun je ook gewoon de hoeken van de kast verstevigen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:31

Pattex misschien? :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 20:57

Dan kan je net zo goed gaan boren ;). No way dat je je muur zonder sporen achterlaat als hem gaat vastlijmen.

Zelf flikker ik al die muurbevestiging dingen in de kelder. Maarja, ik heb dan ook geen kinderen of wilde honden in huis en zorg dat alles stabiel staat.

Is het mss een idee om die onstabiele kast eens uit elkaar te halen en terug ineen te zetten? Mijn ervaring met IKEA is dat als je regelmatig alles aandraait het best stabiel blijft

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:08

Gianti schreef:

Ik denk dat een viltje beter is. Ik gebruik voor dat soort dingen altijd halve houten wasknijpers, lopen mooi schuin af.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:09

Klein stukje hout onder de voorkant van de kast zetten. Wij gebruiken er meestal een halve houten wasknijper voor. Dan staat hij wat achterover en stabiel, zolang je er niet aan gaat hangen (of zoals eerder genoemd, kinderen ofzo) wij hebben nog nooit een kast aan de muur vastgezet, ik verander nogal graag van indeling ook.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:41

pillow schreef:
Gianti schreef:

Ik denk dat een viltje beter is. Ik gebruik voor dat soort dingen altijd halve houten wasknijpers, lopen mooi schuin af.

Ssssshhhhhhht O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 21:48

Opzoek naar kasten die wel stabiel zijn :)*

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 22:33

Tobbes schreef:
Opzoek naar kasten die wel stabiel zijn :)*

Daar ben ik dus voor aan het sparen ;) ik heb de meubels met een klein budget gekocht en ga langzamerhand alles vervangen :) de eettafel en de salontafel zijn al vervangen.

Goede tips komen er voorbij! Ik ga er morgen mee aan de slag.