vwo of hbo thuisstudie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

vwo of hbo thuisstudie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 22:53

Ik zit er over na te denken om een thuisstudie vwo te doen of eventueel hbo. Ik kan misschien aan het werk op een manege en wil dit eerst een paar dagen doen en die andere dagen studeren of helemaal niet werken en bijna al mijn tijd besteden aan studeren. Ik ben inmiddels 23 en heb nog steeds alleen een mavo diploma. Ik heb al meerdere studies geprobeerd, maar telkens was het niet wat ik wilde. Zou graag toch een diploma willen voor meer zekerheid voor later, maar ik weet niet goed wat ik wil...Vandaar liever een wat meer 'algemene' studie ipv beroepsgericht. Daarnaast vind ik het niet fijn om naar school te gaan, het kostte mij veel energie, was vaak moe telkens reizen enz, geen fijne omgeving. Werd er depri en gespannen van. En ik vraag me af hoeveel jaar dit gaat duren, want veel sites geven aan dat het ong 2 jaar zal duren er vanuit gaande dat je voltijd met je studie bezig gaat zijn of ook werkt?

Wie doet nog meer een thuisstudie of vavo op oudere leeftijd?

orkaan

Re: vwo of hbo thuisstudie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 21:47

Ik zou gaan voor een HBO studie. VWO is een basis diploma en met alleen een VWO diploma kun je nog steeds niets.

(mij lijkt de stap van MAVO naar VWO veelste groot). Overigens ben je met de mavo niet direct toelaatbaar tot een HBO opleiding. (veel hogescholen bieden overigens wel en 21+ toets aan) slaag je daarvoor dan ben je toelaatbaar.

Tis iig belangrijk dat je of een MBO opleiding gaat volgen of een HBO.

(je kunt wel heel veel neit willen...maar je wilt toch later ook je brood kunnen verdienen).

In welke richting zou je werkzaam willen zijn?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 23:13

Heb 2 hbo studies (Leisure management & bedrijfseconomie) geprobeerd, was niet zo moeilijk... Daar moest ik idd een 21 plus toets voor doen. Ik ben meer van de theorie dan praktijk. Zou graag iets met talen willen doen, detailhandel of met dieren. In ieder geval niet werken in de zorg, techniek, onderwijs of kunst.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:05

Gucci_ schreef:
Heb 2 hbo studies (Leisure management & bedrijfseconomie) geprobeerd, was niet zo moeilijk... Daar moest ik idd een 21 plus toets voor doen. Ik ben meer van de theorie dan praktijk. Zou graag iets met talen willen doen, detailhandel of met dieren. In ieder geval niet werken in de zorg, techniek, onderwijs of kunst.

precies dus richtingen waar je geen HBO voor nodig hebt :), iets met dieren is veelste algemeen net als talen ook geen droog brood in te verdienen.

Wellicht is de HAS iets voor je (weet niet of dat in deeltijd kan).

Ik zou eerst mijzelf eens hard onder mijn kont schoppen..er is heel veel dat je niet wilt, maar wil je ooit ergens komen dan zal je toch ergens de discipline vandaan moeten halen om iets af te ronden. 23 jaar en alleen een MAVO is gewoon heel summier.

Dan kun je beter een MBO4 opleiding afronden dan heb je tenminste iets (nog beter HBO).

Ik zou eens een beroepen keuze test maken om te kijken wat je nu echt wilt/kunt.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:15

Ik ken je situatie, is erg vervelend. Ik dacht goed te weten wat ik wilde, en ben naar het mbo te gaan. Dat was toch niet echt een succes en ik ben nu alsnog bezig met de havo. Als ik m'n examens heb ben ik alweer 22 jaar. Als je wat informatie wil over hoe ik dit beleeft heb op de vavo mag je me pb'en.

Ik raad je heel erg aan om inderdaad een beroepskeuzetest te doen. Het geeft echt niet alle antwoorden, en soms heb je er niks aan. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

Bedenk voor jezelf wat je leuk lijkt, stippel een route uit over hoe je er gaat komen.

Ik weet nog steed niet wat ik wil, daarom heb ik een vrij brede hbo opleiding gekozen. En dan zie ik daarna wel verder ;)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:35

kwii schreef:
Ik ken je situatie, is erg vervelend. Ik dacht goed te weten wat ik wilde, en ben naar het mbo te gaan. Dat was toch niet echt een succes en ik ben nu alsnog bezig met de havo. Als ik m'n examens heb ben ik alweer 22 jaar. Als je wat informatie wil over hoe ik dit beleeft heb op de vavo mag je me pb'en.

Ik raad je heel erg aan om inderdaad een beroepskeuzetest te doen. Het geeft echt niet alle antwoorden, en soms heb je er niks aan. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

Bedenk voor jezelf wat je leuk lijkt, stippel een route uit over hoe je er gaat komen.

Ik weet nog steed niet wat ik wil, daarom heb ik een vrij brede hbo opleiding gekozen. En dan zie ik daarna wel verder ;)

maar TS wil echt heel veel dingen al niet (richtingen waar ook de werkgelegenheid goed is).

Je kunt wel een opleiding doen maar als de werkgelegenheid erg slecht is...zou ik dat ook zeker niet aanraden.

Je bent dan 1000 in een dozijn!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 14:44

Wat doe je nu TS? En waarom zijn je vorige HBO opleidingen geen succes geworden?

En qua tijdsbestek, wat heb je tussen de mavo en het HBO gedaan?

Thuisstudie vergt mega veel disipline. En zo te lezen wil je vanalles maar komt er niets uit je handen op het moment.

Kan je vol overtuiging zeggen dat je voor een thuisstudie geschikt bent? Dat je jezelf kan motiveren ook als het ff minder leuk is, minder wat je gedacht had qua stof enz?

Als je meer van de praktijk bent dan van de theorie zoals je aangeeft snap ik de keuze voor een thuisstudie niet. Wat is daar de reden achter?

Elke opleiding/baan ed is vermoeiend, ben je ziek dat je het niet kan of het is meer dat je door gebrek aan interesse in de opleiding er vermoeid door raakt?

Veel vragen maar het beeld wat jij in de OP schetst is zo algemeen dat er geen passend advies te geven is.

Mijn eerste ingeving adv de summiere informatie is dan ook dat je op zoek moet gaan naar een BBL opleiding, puur gebaseerd op dat je dan kan werken en leren en dus zo toch een studie af maakt en in de praktijk bezig bent.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 15:52

Studiemiep je hebt gelijk in wat je zegt.
Maar soms zit je op zo'n punt dat je gewoon beter een leuke opleiding kan gaan doen. In plaats van iets wat je minder leuk vindt, omdat je dan je motivatie steeds verliest.

Ik vind zelf ook maar weinig opleidingen écht leuk, dus in mijn geval ben ik dan voor de leukste en breedste opleiding gegaan.

Als je de motivatie etc hebt, zou ik ook gaan voor een opleiding gaan met veel baankans. Alleen het klinkt mij niet echt alsof TS gelukkig word van 4 jaar studeren in iets wat ze maar zo,zo vindt. (Kan natuurlijk een verkeerde inschatting zijn.)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 16:10

Vriendin van me heeft VAVO gedaan, ik heb er destijds voor gekozen de HAVO (examenjaar) nogmaals te doen omdat ik weet dat ik bij weinig motivatie of te weinig druk ik niks presteer.
Op de HAVO heb ik er ook een aantal vakken bij gepakt.
Ik heb ook een thuisstudie gedaan (medische terminologie) waar 7 maanden voor stond, die ik in 4 maanden haalde. Stelde niks voor.
Nu doe ik HBO op de Hogeschool, dus fulltime. Maar opzich ruim genoeg tijd om te werken (ik werk 12- 16 uur bij mn ene werkgever en nog 6 uur bij mijn andere) alleen is het afhankelijk van je werktijden. Als ze alleen overdags iemand zoeken dan gaat het niet. Tenzij je je studie flexibel in kunt dleen dus dan zit je al op een thuisstudie. Maar eerlijk gezegt vindt ik thuisstudies gewoon uhm... minder betrouwbaar. Ik bedoel als ik kijk naar mijn studie, die is ook in thuisstudie versie beschikbaar maar dan mis je zo ontzettend veel praktische basis kennis en vaardigheden. Dat kan bijna niet hetzelfde niveau geven.
Maar goed, wellicht is dat voor andere studies anders:)

Ik zou iets kiezen waarbij je een goede baangarantie hebt, en dat je de baan ook leuk vindt.
Kijk in de paarden werken is een hele mooie kans, maar ik ken zoveel meisjes om me heen die dan gevraagd worden om mee te helpen op een stal en mee te gaan trainen met de paarden enzo. Je merkt ten eerste dat zij hun eigen paard helemaal niet meer plezierig vinden, want het is al het zoveelste paard dat die dag gereden moet worden. het is geen hobby meer. En daarnaast is er na een tijdje vaak neit zoveel werk mee. Meestal in de zomer dan gaan de paarden de weides op want is toch te heet. En dan moet je toch gedwongen opzoek naar iets anders. en dat is dan moeilijk.

Ik zou kijken waar je kansen liggen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-16 22:27

Gewoon telkens naar school gaan vind ik niets aan, oplaatst depressief geworden, maar toen ik definitief besloot te stoppen voelde ik mij weer een stuk beter. Daarnaast altijd moe, school werd te druk voor mij met dat reizen, groepsopdrachten enz. Er komt te veel op mij af. Naar die hbo opleiding ben ik maar vier dagen geweest eigenlijk, maar heb toch de toetsen gehaald. Ik heb gewoon weinig uitleg nodig en leer het liefste uit boeken.
Ik wil een thuisstudie doen, omdat ik mij thuis gewoon goed kan concentreren en mijn kennis uitbreiden. Dat als mensen vragen of ik ook werk of studeer kan zeggen dat ik studeer tenminste. Ik leer en lees veel op internet en boeken, maar zou mooi zijn toch nog een diploma erbij te hebben.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:43

Ben zelf docent op een HBO opleiding.

Ik ken niemand die met een HBO studie van de LOI of iets dergelijks een baan heeft gevonden. Ik zou ook niet iemand aannemen die op een dergelijke manier een HBO studie heeft gevolgd.

Een HBO dagstudie op een reguliere HBO maakt dat je ook werkt aan je persoonlijke ontwikkeling en beroepsvaardigheden dmv stage, samenwerkingsopdrachten etc. Zo worden de studenten die geschikt zijn voor het beroep geselcteerd. We moeten inderdaad selecteren. Wie niet over de juiste houding en niveau beschikt zal de oleiding niet halen. De rest wel.'

Als hetje niet lukt om dagelijks naar school te gaan en samen te werken met andere studenten, hoe wil je dan straks gaan werken? Zonder collega's? Of ook vanuit thuis?
Ik snap trouwens niet dat je maar 4 dagen naar je vorige opleiding bent geweets en toch toetsen hebt gehaald. Op mijn opleiding voldoe je dan niet aan de aanwezigheidsverplichting.
Goed uit boeken kunnen leren wil nog niet zeggen dat je geschikt voor een bepaald beroep. Daar is meer voor nodig. En dat krijg je aangeboden op een opleiding waar je intensief contact hebt met docenten en medestudenten. Met een thuissudie zou ik als werkgever onvoldoende de het idee krijgen dat je daadwerkelijk door professionals voldoende vaardig wordt geacht het beroep uit te oefenen. Welk beroep dan ook.

Ik wens je veel succes met de keuze.

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 22:48

"Dat als mensen vragen of ik ook werk of studeer kan zeggen dat ik studeer tenminste. Ik leer en lees veel op internet en boeken, maar zou mooi zijn toch nog een diploma erbij te hebben."

Begrijp ik het goed dat je gewoon een diploma wil? Ik hoor je nl niet iets vertellen over een eventueel interessant beroep dat je zou willen uitvoeren. Als je gewoon een diploma wil voor aan de muur, raad ik je inderdaad aan om via de Loi, NCOI of iets dergelijks een opleiding te volgen.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:30

Ik denk dat je eerst beter aan je eigen motivatie kunt werken. Desnoods met een coach/hulpverlener, psycholoog om die "stress/ spanning "van je aan te pakken want dit klinkt niet gezond. En ik zie je zo ook niet functioneren op persoonlijk vlak in een bedrijf.

Hoe kun je op jouw jonge leeftijd nu al stress hebben?

Overigens moet je wil je via een thuisstudie een diploma halen op een gegeven moment toch echt wel een stage volgen/afstudeeropdracht. (of een relevante baan hebben). Daarnaast zijn de thuis studies waarbij je echt HBO diploma krijgt ook een stuk duurder dan een studie aan een hogeschool.

Daarnaast lees ik een heel negatieve houding in je post, eigenlijk wil je niets alleen maar thuis zitten...en daar wat studeren. Maar zo werkt het leven niet.....

Daarnaast hoe wil jij later je eigen broek kunnen ophouden? niets is zo onaantrekkelijk dan mensen die leven van de staat...

En ik ben het volledige met Bonny eens, ik zou ook niemand met alleen een thuis studie aannemen (wel als die persoon een deeltijd studie heeft gevolgd naast een fulltime/bijna fulltime baan) .

Overigens doe je vaak tijdens een stage/afstudeeropdracht een goede referentie op naast een berg kennis en wat werk ervaring.

Ik heb op dit moment een HBO stagiair en een WO stagiair onder mijn hoede en die stage bij het goed volbrengen daarvan staat wel mooi op hun (nog lege) CV (immers mijn baas de Prof is zeer bekend) en wij zullen dus een mooi punt en dito referentie kunnen geven.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 21:24

Ik heb nergens gezegd dat ik opzoek ben naar een baan, maar gewoon voor mijzelf een extra diploma wil halen. Misschien heb je er overheen gelezen, maar ik ben altijd moe, dat is mijn hele probleem. Ik had gewild dat ik zou kunnen werken later, misschien wel twee dagen in de week ofzo om daar een diploma voor te halen. Of dat ik een betere huisarts moet zoeken die mij echt wil helpen, zodat de oorzaak van mijn vermoeidheid bekend wordt. Ik vertouw mijn huisartsen ook niet meer, zei gewoon zoek maar op op internet. Toen mijn vader last had van zijn hart, zei die dat het gewoon hyperventilatie was, maar bleek later met spoed naar het ziekenhuis te moeten om geopereerd te worden. Zelfde met mijn oma die overleed door een fout van een ha...
Dus praat niet zo makkelijk, ik wil wel, maar als het niet kan houdt het op. Je lijkt net mijn huisarts die stuurde mij ook naar een psycholoog, het is lichamelijk, maar daar wil hij niets van weten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:31

Ik ben het eerlijk gezegd ook met Bonny en studiemiep eens. Als jij graag een diploma wilt halen op HBO- of VWO-niveau, dan zal je daar iets voor moeten doen. Een diploma komt niet zomaar aanwaaien als je thuis op de bank 'wat boeken leest'. Ik lees eerlijk gezegd ook weinig motivatie in je berichten en een zeer negatieve houding, denk je dat je dan genoeg discipline hebt om een thuisstudie te doen?

Mag ik vragen wat je aan een diploma hebt als je niet wil gaan werken o.i.d.? Als je hem toch alleen aan de muur wil gaan hangen, dan vraag ik me af of je voldoende motivatie hebt om een hele (thuis)studie te doen.

Je wordt door niemand naar een psycholoog gestuurd, maar het wordt als suggestie aangegeven. Ook ik zou psychische klachten nooit uitsluiten en het kan dus echt geen kwaad eens met een psycholoog te praten. Mijn ex-vriend 'verging' ook van de pijn, uiteindelijk zat het ook in zijn hoofd. Dat is niet iets om je voor te schamen, het is alleen maar fijn om er op die manier vanaf te komen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 21:41

xCarpediem schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd ook met Bonny en studiemiep eens. Als jij graag een diploma wilt halen op HBO- of VWO-niveau, dan zal je daar iets voor moeten doen. Een diploma komt niet zomaar aanwaaien als je thuis op de bank 'wat boeken leest'. Ik lees eerlijk gezegd ook weinig motivatie in je berichten en een zeer negatieve houding, denk je dat je dan genoeg discipline hebt om een thuisstudie te doen?

Hier ben ik het toch wel mee eens inderdaad. Ongeveer een jaar geleden kreeg ik de boeken om te kunnen gaan leren voor de eerste 2 examens voor de vakbekwaamheid van beroepsgoederenvervoer. Inderdaad, tot 3 maanden terug hadi k welgeteld 23 pagina's gelezen. Naast het 40-50 uur werken per week en nog een sociaal leven, gaf ik mezelf gewoon echt de tijd niet om die saaie lesstof door te nemen. Sinds een maandje of 2 (misschien 3) ga ik 2x per week naar een cursus. Het is pittig, buiten de normale werkuren om ook nog eens 2 avonden flink opletten, maar in deze korte tijd heb ik ondertussen wel al 2 examens gehaald. Daarbij wordt de lesstof meteen een stuk minder saai omdat je kunt relativeren.

Thuisstudie zal ik dus ook echt niemand aanraden. Zeker niet als je er verder niet bij werkt. Tijd zat voor een voltijdstudie denk ik dan.

Overigens vond ik die beroepstest echt nergens op slaan. Bij mij kwam er dieren en zorg uit :=. Zorg is echt TOTAAL niks voor mij en dieren heb ik geprobeerd, maar nadat ik de papiertjes binnen had, meteen die richting uit de weg gegaan. Nu al heel wat jaartjes helemaal happy in de transportwereld :).

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:00

Ik heb al 5 jaar last van die vermoeidheid. Nu ik ook helemaal gestopt ben met de pil is het over, ben gewoon vaak vrolijk. Geen depressieve gevoelens meer. Ik kan weinig. Wilde bv vandaag met dit mooie weer gaan paardrijden en de stallen uitmesten. Maar uiteindelijk gaan slapen, al ben ik gisteren vroeg gaan slapen. Als ik het een dag druk heb gehad, moet ik twee dagen bijkomen. Als ik zou werken kan ik mij niet telkens ziek gaan melden na een drukke dag natuurlijk...Een thuisstudie is gewoon rustiger voor mij, ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren. Geestelijk voel ik mij fit, maar lichamelijk gewoon niet. Voel mij nu slap en slaap bijna 10 tot soms wel 14 uren per dag en dan voel ik mij vaak nog niet uitgerust.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 22:02

Maar een thuisstudie kost ook tijd en energie. Heb je daar dan wel voldoende energie voor?

Dat je er al 5 jaar last van hebt, wil niet zeggen dat het niet psychisch kan zijn. Zeker als je na 5 jaar nog niets gevonden hebt, zou ik eens overwegen om met een psycholoog te gaan praten. Geef het gewoon een kans. Stel dat je er vanaf komt..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-16 22:15

Ja misschien...Dan zou het eraan kunnen liggen dat ik dingen dwangmatig doe, maar dat is nou ook weer niet zo extreem. Denk wel veel, wil te veel, maar kan maar weinig.
Kost inderdaad energie, maar ik dacht dat het mogelijk was om het in de eigen tempo te doen... En het kost geen inspanning zoals reizen met de bus of trein of praktische dingen zoals veel lopen. Leren of lezen is eerder ontspanning voor mij.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:29

meiske toch je ziet alleen maar beren op de weg.

Ga eerst aan jezelf werken neem therapie weet ik wat maar doe iets. Van op de bank hangen moet zijn word je echt niet beter. Juist mensen die moe zijn moeten een actief leven opbouwen om uit die moeheid te kunnen komen.

Daarnaast is je houding is heel onaantrekkelijk....mijn vriend zou op mij afknappen met zo'n houding....

(ik andersom ook, met zoń type kan ik geen toekomst opbouwen)

PS en met 2 dagen per week werken kun je later nooit onafhankelijk zijn...ben jij zoń type die van de staat leeft met een uitkering en bergen toeslagen of op een vent moet teren? hoop het toch niet.

Leer je eigen broek ophouden, vooral ook voor jezelf, daar word je ook gelukkig van en kun je daarnaast trots op jezelf zijn op je behaalde succes.

Waar zijn je ouders in dit hele verhaal of vrienden?

Ik heb een vriendin gehad zoals jij, gehad ja...na jaren dat negatieve gezeur aan te horen (en alle tips die ik heb gegeven) en alle moeite die ik heb gedaan om haar uit dat "moe"dal te trekken was ik er klaar mee. (na jaren overigens)

Medisch was er niets te vinden....psycholoog oid daar wilde ze niet aan beginnen.....etc etc. ze zocht het overal behalve bij zichzelf.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 00:49

Wat een negatieve reacties allemaal. Het is juist goed dat je je uit vermoeidheid aan het komen bent en een thuisstudie geeft je ook wat om handen. Hbo is lastig te volgen uit alleen boeken want je zult inderdaad stage moeten gaan lopen. Wellicht kun je via NHA, NTI of LOI vwo-vakken volgen en wellicht zelfs een vwo-diploma halen? Of anders een leuke taalcursus. Als je goed uit boeken kunt leren zou je bijvoorbeeld een cursus Duits kunnen volgen. Heb je later ook nog plezier van. Snap trouwens niet dat iedereen een thuisstudie afkraakt. Heb er meerdere cursussen gedaan en wordt eigenlijk alleen maar gewaardeerd, wel als aanvulling op mijn hbo-opleiding, maar krijg louter positieve reacties. Vaak vindt een werkgever het juist van doorzettingsvermogen getuigen als op eigen discipline een thuisstudie afrondt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 01:43

Cursus zeg je ja.. Is niet helemaal te vergelijken met een studie :).

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 13:00

Mazida schreef:
Wat een negatieve reacties allemaal. Het is juist goed dat je je uit vermoeidheid aan het komen bent en een thuisstudie geeft je ook wat om handen. Hbo is lastig te volgen uit alleen boeken want je zult inderdaad stage moeten gaan lopen. Wellicht kun je via NHA, NTI of LOI vwo-vakken volgen en wellicht zelfs een vwo-diploma halen? Of anders een leuke taalcursus. Als je goed uit boeken kunt leren zou je bijvoorbeeld een cursus Duits kunnen volgen. Heb je later ook nog plezier van. Snap trouwens niet dat iedereen een thuisstudie afkraakt. Heb er meerdere cursussen gedaan en wordt eigenlijk alleen maar gewaardeerd, wel als aanvulling op mijn hbo-opleiding, maar krijg louter positieve reacties. Vaak vindt een werkgever het juist van doorzettingsvermogen getuigen als op eigen discipline een thuisstudie afrondt.

Je zegt het zelf al: ''Als aanvulling op mijn hbo-opleiding''. Natuurlijk wordt dat heel erg gewaardeerd als iemand extra inzet toont en buiten zijn studie om bereid is om verder te leren. Maar verder ga ik toch mee met mijn voorgangers. Hoewel sommige dingen wel heel negatief gebracht worden.

TS ik kan het alleen maar aanraden om in ieder geval íets te gaan doen. Bedenk voor jezelf goed welke studie en overweeg toch ook nog eens om te gaan kijken op een HBO-opleiding, een dagje meelopen etc. misschien past een bepaalde school wel veel beter bij jou dan je denkt! Kop op en aanpakken die handel *\o/*

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-16 21:50

Dankje, ik zal toch maar weer eens een hbo opleiding proberen, die vorige studie die ik hiervoor deed zat een jongen bij mij in de klas die ook cvs had. Ik hoor vaak dat scholen rekening houden met mensen die een ziekte of beperking hebben. Anders eerst maar een AD programma. Wil iets in de financiele dienstverlening, ik mocht misschien stage lopen bij mn vriend op zijn bedrijf. Of als stalmedewerkster, maar ik heb ooit vrijwilligerswerk gedaan op een manege, dat was wel heel zwaar voor mij helaas... Verder lijkt stewardess, kapster of tolk mij wel een leuk beroep. Of werken in de schuldhulpverlening, marketing of inkoop.

@studiemiep: ik vind dit wel erg aanvallend overkomen eerlijk gezegd. Ik heb gelukkig een lieve en empathische familie en vrienden die weten wat ik heb meegemaakt... En ik ken zat vrouwen die parttime werken, heel normaal. Mijn moeder doet ook gewoon het huishouden en zorgde voor mij. Dat is ieders eigen keuze.