Ik kan niet (lekker) koken ..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:18

Ik moet helaas bekennen dat ik echt niet lekker kan koken... -O-

Onze oudste dochter is een alleseter en roept iedere avond weer ; 'lekker mama', waarna mijn man me een keer met fronsende wenkbrauwen aankijkt en met een stukje vlees op de rand van z'n bord tikt. ' je hebt je best gedaan zegt hij geregeld. Onze jongste pikt met lange tanden wat van haar bordje wat ze er wél lekker uit vindt zien..

In het begin kon ik er wel om lachen, ach.. We eten weer.
Maar nu ik hard m'n best doe en het eigenlijk nog niet smaakt en vooral niet uitziet kan ik soms wel janken.

Ik heb een specialiteit volgens anderen, dat is nasi ( met krokánte kip zegt m'n zwager altijd :') , de groente is óf te hard, óf kapot gebakken en bruin gebakken zal ik maar zeggen. Dit is nog m'n beste recept.
Ook pasta gaat me nog redelijk af, en het koken van aardappelen en rijst mort me ook nog wel lukken..
Kook ik boontjes en zoek ik op hoelang ik ze moet koken zijn ze veel te hard, doe ik ze wat langer zijn ze weer slapslap.
Vlees is altijd nog rouw (als ik de verpakking aanhoud) anders taai of zwart.

Ik zoek kant en klaar receptjes, kijk geregeld bij m'n moeder mee in de keuken.. Maar ik heb er volgens mij gewoon écht geen gevoel voor. Mijn kookkunsten lijken ook alleen maar slechter te worden ipv beter ;(
Ik vind het zo jammer, wat zou ik graag eens trots zijn op hetgeen ik op tafel zet.

Herkenbaar of iemand tips voor me ....?

AlwaysH

Re: Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:19

Kan je geen cursus volgen oid? Lijkt me erg leuk!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:20

Proef je tussendoor wel eens een stukje? Als je het kookt. Of de groentes gaar zijn bijvoorbeeld
Wacht je bij je vlees wel tot het boter bruin is voor dat je het vlees er in gooit. Niet op de heetste stand zetten , taai van buiten rauw van binnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:21

Een stoompan is misschien wel iets voor jou, dan heb je wat variatie, het is gezond en je kunt erin prikken om te zien of het gaar is. :D

Verder is koken volgens mij toch iets wat je enigszins leuk moet vinden en wat je kunt oefenen om je gevoel te ontwikkelen.
Niet een toffe vriendin met wie je eens een dagje samen kunt koken en experimenteren?

Ik kook trouwens nog volgens een pakje of recept. Gewoon af en toe even proeven en goed erbij blijven zodat het niet te lang kan staan. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:22

Hoe kook je? Want groenten te hard of te zacht, dan sta je gewoon niet op te letten? Ik denk inderdaad dat een cursus oid wel een ideetje is. haha

rienne

Voor de groentes die je kookt is hetzelfde als aardappelen, koken tot je erin kunt prikken en dan uit elkaar valt.

Ik roerbak ook veel en gooi dan alles bij elkaar :') Als ik twijfel proef ik of het goed is.

Vlees regelmatig omdraaien, ik tel niet ofzo en op een middelmatig vuur met regelmaat omdraaien word er niks krokant of verbrand

future_vet

Voor alle basisdingen raad ik het Margriet kookboek aan. Van aardappels koken tot biefstuk bakken.

Proef je wel eens tussendoor? Bv de groente of ze al gaar zijn?
Laatst bijgewerkt door future_vet op 21-03-16 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:22

Ik heb er wel eens naar gekeken, maar een simpele basis kookcursus heb ik nog nergens gevonden. Wel allerlei specialiteiten, maar dat is dan helemaal te hoog gegrepen ...

TurdusMerula

Re: Ik kan niet (lekker) koken ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:23

future_vet, ik vind dat ook een heel tof boek en gebruik het af en toe (bv voor verhoudingen van beslag ed) - maar ik vind de kooktijden echt wel aan de lange kant. Een beetje zoals mijn oma kookte - alles flink gaar. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:23

Blijf je er inderdaad wel bij? := Dan kan het toch bijna niet fout gaan, als je geregeld kijkt of het al gaar is? :)

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:24

Proeven! Gewoon iedere minuut zo'n boontje uit de pan vissen. Op een gegeven moment ga je er dan vanzelf gevoel voor ontwikkelen. En probeer vlees en groente eens rustig te bakken, dus niet je fornuis vol aan, maar neem er de tijd voor.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:25

Waar kook je op?
Ik kan zelf op gas prima koken maar op inductie oid. kan ik ook echt niet koken.
Veel proeven tussendoor en 'spelen met vuur' dus iets hoger/lager en niet letterlijk :+
Oefen eens met eitjes bakken.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:25

Dankjewel voor jullie tips..
Ik kook met een wekkertje, maar moet bekennen dat ik tussendoor de was ophang, kamer stofzuig etc. Proeven tussendoor doe ik eigenlijk nooit.... Ik kan toch geen rauw vlees proeven?

kiwiwitje

vibabu

Misschien een keer hellofresh bestellen oid? Of http://www.weekmenu.nl, daar staat volgens mij ook bij hoe lang etc iets moet. En je eet nog gevarieerd ook.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:26

Elicious schreef:
Dankjewel voor jullie tips..
Ik kook met een wekkertje, maar moet bekennen dat ik tussendoor de was ophang, kamer stofzuig etc. Proeven tussendoor doe ik eigenlijk nooit.... Ik kan toch geen rauw vlees proeven?

Hier gaat het mis. Dan kom je te vroeg terug, en dan ga je iets anders doen, en als je terug komt, dan ben je te laat.
En koken gaat niet op een wekkertje. Moet je echt gevoel voor krijgen en dat kan niet als je steeds vanalles tussendoor doet..
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 21-03-16 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

TurdusMerula schreef:
future_vet, ik vind dat ook een heel tof boek en gebruik het af en toe (bv voor verhoudingen van beslag ed) - maar ik vind de kooktijden echt wel aan de lange kant. Een beetje zoals mijn oma kookte - alles flink gaar. :D

Haha klopt soms wel ja, maar heb er wel veel aan gehad :)

8nnemiek

Ik herken het zelf niet echt, maar ik werd vroeger altijd een heel slechte eter genoemd wat uiteindelijk gewoon bleek te komen doordat mijn moeder geen goede kok was en geen kruiden gebruikte en geen sausjes kon maken :+

Groente klaarmaken vind ik echt heel makkelijk. Het liefst stoom ik ze, en dan prik ik er gewoon regelmatig even met een vork in of proef ik even.
Vlees eten we niet.
Ik heb een paar kookboeken gekocht met een hoop lekkere recepten en houd ook mijn eigen receptenboekje bij als er iets goed lukt. Dat is echt heel handig.
Dingen als ovenschotels, maaltijdsoepen, wokgerechten en gestoomde maaltijden vind ik meestal erg makkelijk en lekker!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:27

Ik ben ongeveer net zo'n ramp als TS (oké, iets gaar krijgen lukt nog), maar met de vraag "proef je wel eens tussendoor?" kan ik dus helemaal niks. Want ik kan wel proeven, maar dan? Ik heb toch geen idee wat ik er aan kan veranderen. Proeven is leuk als je er vervolgens wat mee kan, en ik kan er in elk geval helemaal niks mee.

Wat betreft gaar krijgen trouwens, het lukt mij best om groente op de juiste gaarheid te krijgen, maar als ik aardappels, groente en vlees kook, dan lukt het mij per definitie niet om ze alle drie tegelijk gaar te krijgen. En dus is een deel toch nog niet helemaal gaar, of overgaar, of al weer koud, of......

Goof

Als je het tijdens het koken goed in de gaten houdt en het af en toe proeft kan het echt niet mis gaan.

Jilletje

Sowieso het wekkertje alleen maar voor gekookte eitjes gebruiken.
De tijd en aandacht nemen voor het koken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:28

Is er iets wat je zelf heel lekker vindt?
( geen snackbar ;-) )
Vaak als je iets zelf heel lekker vindt, stop je er meer ' passie' in..

TurdusMerula

Groente, pasta, rijst, bonen, kun je allemaal proeven.
Rauw vlees niet (alles), maar je kunt wel zien hoe het eruit ziet.

Blijf er eens naast staan, en proeven.

Als je goed op de volgorde let (eerst je pasta op, dan in de tussentijd groente snijden bv) dan hoeft koken niet zo lang te duren, ook niet als je er wel bij blijft staan.

Overigens is het qua kruiden ed ook vooral veel proberen en kijken wat je lekker vindt. Daarbij zijn er wel wat 'standaard combinaties', bv. uit de Italiaanse keuken.

kiwiwitje

Lalidan schreef:
Ik ben ongeveer net zo'n ramp als TS (oké, iets gaar krijgen lukt nog), maar met de vraag "proef je wel eens tussendoor?" kan ik dus helemaal niks. Want ik kan wel proeven, maar dan? Ik heb toch geen idee wat ik er aan kan veranderen. Proeven is leuk als je er vervolgens wat mee kan, en ik kan er in elk geval helemaal niks mee.

Wat betreft gaar krijgen trouwens, het lukt mij best om groente op de juiste gaarheid te krijgen, maar als ik aardappels, groente en vlees kook, dan lukt het mij per definitie niet om ze alle drie tegelijk gaar te krijgen. En dus is een deel toch nog niet helemaal gaar, of overgaar, of al weer koud, of......

Hoezo kan je hier niks mee? Met proeven weet je precies wat er met je eten gebeurd. Met de smaak, met de textuur en met de gaarheid?
Proeven is HET begin.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:29