verzameldrang .. herkent iemand dit ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

verzameldrang .. herkent iemand dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:20

Oké ik geef het toe ik verzamel graag iets.
vind het leuk om ergens mijn geld aan uit te geven.

Maar het komt er vaak op neer dat ik deze "hobby" na eem jaar of half jaar niet meer zie zitten en dan dus met de zooi zit...

het begon ooit met diddl plaatjes.
Daarna scrapbook spullen.
vervolgens shleich paardjes
daarna dekjes voor mijn paard
hotfix
en inmiddels aangekomen bij kaarsen en waxjes.

nu heb ik een deel al kunnen verkopen van de oude zooi gelukkig.
maar toch blijft het me verbazen hoeveel troep ik in korte tijd verzameld heb dan.

het is niet zo erg dat ik er financiël door in de problemen raak hoor.dat is niet aan de orde.

Maar kan iemand mij vertellen hoe ik dit wat kan minderen.
Want het is toch een beetje zonde van je geld.
of zijn er mensen met het zelfde probleem?

lotgenoten ?

Goof

Re: verzameldrang .. herkent iemand dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:22

Voordat je iets koopt, vraag jezelf af of het nuttig is en je het op dat moment nodig hebt.
Zo nee; laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:24

Met een stapel van 20 grotendeels ongebruikte kleurboeken zal ik hier niets aan tips geven :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 19:38

Ja goof dat is een goede. Doe ik met veel dingen . maar het punt van die verzamel spullen is dus dat er zoveel van is. andere kleur geur paardje enz :')

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 19:47

Niet kijken op het forum van de waxmelts :P

Hier ook een beginnende verzamelaar van waxmelts en thee en dan vooral verse thee.
Gelukkig een klein huis dus kan niet veel verzamelen.

Misschien een doel stellen en elke week een aparte bak maken en daar de te branden geuren in doen? En dan als het op is pas nieuw pakken en of kopen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:16

Ja dat is wel een goede ja. heb nu echt veel .

Ik ga proberen alles op te maken . en als ik er nog maar 20 heb dan pas te bestellen !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 22:53

Klinkt wel een soort van bekend, ik heb het alleen met informatieboeken. Ik ging er 100 verzamelen over paarden, toen had ik er ruim 100 en toen ging ik hetzelfde doen voor hondenboeken. Nu moet ik van mijzelf eerst minimaal de helft lezen voordat ik weer veel geld eraan uit mag geven, hoewel koopjes eigenlijk altijd wel kunnen. Ik heb een hoop boeken ook voor 1-3€ weten te scoren door collecties op te kopen van minderende verzamelaars.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 23:25

ow ja daar maak ik mij ook schuldig aan boeken. . al is dat ook een aflopende zaak nu hoor.

Maar vind het zo zonde om die allemaal weg te gaan gooien

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:27

Niet weggooien in ieder geval. Zet ze op weggeefhoeken, of in buitenbibliotheken. Of verkoop ze, eventueel met minimale afname van 5 zodat je niet eeuwig bezig blijft.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 23:30

Nee hooi niks zomaar weg. Maar net wat je zegt. ben er een eeuwigheid mee bezig nu om dor spullen de deur uit te krijgen Haha

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:30

Ik heb nu voor mezelf een excel bestand gemaakt waar ik iedere uitgave in verwerk. Dan besef ik meer wat ik uitgeef en denk ik beter na voordat ik wat koop.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:33

Geen tips, wel herkenbaar :')

Ansicht kaarten, die spaar ik nog ik heb er al over de 1000 inmiddels ^&+
Geurkaarsen en waxmelts, ook een lade vol, denk miss wel tegen de 100 stuks.
Notitieboekjes, zo'n 20 stuks

Het probleem bij mij is vaak dat ik niet kan kiezen en dan alles maar neem.

Vaak verkoop ik het na een tijdje allemaal weer. Houd ik er toch nog iets aan over.

Tegenwoordig kan ik mijzelf wel aardig beheersen, alleen ansicht kaarten koop ik altijd nog wel.
Ik moet in elke souvenirs shop even koekeloeren O:)
Maar kaarten nemen gelukkig niet veel ruimte in en het kost niet zo veel.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 23:35

nou tis bijna koningsdag, ik zou zeggen lekker de rommelmarkt op met je oude spulletjes. En als het eind van de dag niet weg is gratis weggeven of stiekem op het kleed van de buurman neerleggen :+

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:14

Verzamel ook. Dekjes, schoenen, tassen en tijdschriften. Vind het niet zonde van het geld, daar is geld ook voor gemaakt om iets te kopen haha. Alleen moeilijk soms om voor iets groters te sparen. Maak alleen lijstjes wat ik per seizoen weer wil kopen, en ben daarom niet echt blij als ik weer iets gekocht heb. Vroeger kon ik zelf niets kopen en moest ik afwachten tot weer iets mocht krijgen, toen was ik wel vaak blij als ik weer iets nieuws kreeg. Nu lijkt het alsof ik altijd meer wil en nooit tevreden ben. Kan moeilijk tevreden zijn met wat ik al heb...

Rawr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:17

Geen verzameldrang, wel ontzettende hobbydrang wat wel een beetje vergelijkbaar is.

Af en toe raak ik enthousiast over iets en stort me daar 1-2 maand(en) volledig op om vervolgens verveeld te raken en er mee te stoppen, vooral het afgelopen jaar was erg en ik heb echt duizenden euro's weggegooid hiermee. Een lijstje:
- Metaaldetectie (dure detector en attributen gekocht á €700 en weer verkocht via marktplaats voor €400)
- Modelbouw (honderden euro's uitgegeven aan bouwmodellen, lijm, verf en gereedschap, alles in de kliko geflikkerd)
- Fitness (abo voor half jaar genomen, 2 maand volgehouden, thuis nog voor €450 aan kleding/materiaal liggen.. de gewichten en hometrainer moet nog op marktplaats, al met al een verlies van zo'n €500)
- Cosplay/zelf kostuums maken (meer geld aan uitgegeven dan ik hier durf toe te geven, maar gezien het gereedschap, materiaal en niet-afgemaakte cursussen kun je gerust denken aan 3 nullen achter de komma)
- Zangles (3 keer gegaan, vond het vreselijk maar wel voor 10 keer betaald omdat dit verplicht was.. dus €280 weggepist.

Financieel doet het me niets, het is 'disposable income' maar inmiddels begin ik het wel zonde van het geld te vinden. Sinds kort geef ik het liever uit aan reizen omdat ik weet dat dat iets is waar ik echt plezier van heb of ik geef het uit aan spul voor mijn katten, omdat ik merk dat die erg gelukkig worden van nieuwe speeltjes etc. :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:21

Niet meteen aan de impuls toegeven. Wachten en pas als je na maanden nog wil1 ttweedehands dingetje ervan kopen. Pas als je daar nog enthousiaster van word en blijft meer kopen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:24

Waar haal je t geld vandaan!!!!

Dr is op rtl4 een leuk programma hierover. :')

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:48

Best herkenbaar dit probleem. Ik heb het vooral met boeken, het past gewoon al niet meer in mijn kast en er staan stapeltjes op de vloer.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 00:57

Ik herken je verhaal :') ik verzamel graag hoofdstellen :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 01:17

Er zijn twee boeken voor jou erg geschikt, weg met de warboel (karen kingston) en opgeruimd! van marie kondo.

Ze geven allebei informatie waarom mensen verzamelen en 'nutteloze' spullen bewaren. En ze hebben allebei opruimtips (of eigenlijk: uitzoektips, zodat je de goede spullen overhoudt en nooit meer echt hoeft op te ruimen). De ene iets rigoreuzer dan de ander, en wat verschillende schrijfstijl.
Overigens allebei wat zweverig, daar moet je wel doorheen kunnen lezen. :)

Ik heb beide boeken gelezen en houd al erg van opruimen, en ik vond het echt motiverend. :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 06:04

Je kunt ook een keer het boek konmari lezen. Verder alles naar de kringloopwinkel doen of weggooien.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 06:12

Ik heb dit niet zozeer met zo'n dingen die jij noemt, wel met boodschappen. Doe hamster ik, ik word dan ook altijd heel blij van de hamster weken bij de Appie.

Boodschappen koop ik minimaal alles per twee en zo'n groot mogelijke verpakking. Als iets in de aanbieding is ben ik sowieso verkoren, zo hebben we op zijn minst 20 flessen zwitsal wasverzachter boven staan. Om maar te zwijgen over shampoo en dergelijke.

Het natvoer van onze katten gaat één keer in de zoveel tijd in de aanbieding van €0,69 voor €0,39 cent, dan koop ik letterlijk het schap leeg. De laatste keer had ik bijna 250 blikjes, maar dan vind ik het zo een mooie aanbieding dat ik daar gebruik van moet maken.

Ik kan blij zijn dat ik niet in Amerika woon met die coupons daar!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-16 07:31

poes schreef:
Je kunt ook een keer het boek konmari lezen. Verder alles naar de kringloopwinkel doen of weggooien.

ik ga eens naar die boeken kijken !

Alles weggooien doe ik niet zo 123 het is niet zo dat het in de weg staat.
ik probeer er nu andere blij meer te maken.

TurdusMerula schreef:
Er zijn twee boeken voor jou erg geschikt, weg met de warboel (karen kingston) en opgeruimd! van marie kondo.

Ze geven allebei informatie waarom mensen verzamelen en 'nutteloze' spullen bewaren. En ze hebben allebei opruimtips (of eigenlijk: uitzoektips, zodat je de goede spullen overhoudt en nooit meer echt hoeft op te ruimen). De ene iets rigoreuzer dan de ander, en wat verschillende schrijfstijl.

Ik heb beide boeken gelezen en houd al erg van opruimen, en ik vond het echt motiverend. :)

ik ga er eens naar kijken. zijn ze ook bij de bieb te leen ?
opruimen vind ik totaal niet erg hoor. Ik heb een erg strak en netjes modern appartement namelijk. je ziet niks van die verzameldrang gelukkig.

Roos_M schreef:
Waar haal je t geld vandaan!!!!

Dr is op rtl4 een leuk programma hierover. :')

zo erg ben ik dus niet :)

Rawr schreef:
Geen verzameldrang, wel ontzettende hobbydrang wat wel een beetje vergelijkbaar is.

Af en toe raak ik enthousiast over iets en stort me daar 1-2 maand(en) volledig op om vervolgens verveeld te raken en er mee te stoppen, vooral het afgelopen jaar was erg en ik heb echt duizenden euro's weggegooid hiermee. Een lijstje:
- Metaaldetectie (dure detector en attributen gekocht á €700 en weer verkocht via marktplaats voor €400)
- Modelbouw (honderden euro's uitgegeven aan bouwmodellen, lijm, verf en gereedschap, alles in de kliko geflikkerd)
- Fitness (abo voor half jaar genomen, 2 maand volgehouden, thuis nog voor €450 aan kleding/materiaal liggen.. de gewichten en hometrainer moet nog op marktplaats, al met al een verlies van zo'n €500)
- Cosplay/zelf kostuums maken (meer geld aan uitgegeven dan ik hier durf toe te geven, maar gezien het gereedschap, materiaal en niet-afgemaakte cursussen kun je gerust denken aan 3 nullen achter de komma)
- Zangles (3 keer gegaan, vond het vreselijk maar wel voor 10 keer betaald omdat dit verplicht was.. dus €280 weggepist.

Financieel doet het me niets, het is 'disposable income' maar inmiddels begin ik het wel zonde van het geld te vinden. Sinds kort geef ik het liever uit aan reizen omdat ik weet dat dat iets is waar ik echt plezier van heb of ik geef het uit aan spul voor mijn katten, omdat ik merk dat die erg gelukkig worden van nieuwe speeltjes etc. :D

uhm ja dit dus ook.
scrapbooking tekenen hotfix loomen kleuren enz...
wil94 schreef:
Ik heb nu voor mezelf een excel bestand gemaakt waar ik iedere uitgave in verwerk. Dan besef ik meer wat ik uitgeef en denk ik beter na voordat ik wat koop.

Dat is ook een goed idee ja

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:35

TurdusMerula schreef:

Marie Kondo!! Wilde ik ook net neerzetten. Als je dat hebt gelezen (en het is een dun boekje dat fijn wegleest) kijk je voortaan met andere ogen naar dit soort spullen en situaties. Ik merk dat ik veel makkelijker spullen kan wegdoen, verzamel helemaal niks en koop veel minder.

Je zegt zelf al dat je er na een half jaar klaar mee bent. Bedenk dat van te voren: nu vind ik het leuk, maar over een half jaar is het alleen nog maar zooi dat in de weg ligt. Dus niet doen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 12:38

little_birdy schreef:
Ja dat is wel een goede ja. heb nu echt veel .

Ik ga proberen alles op te maken . en als ik er nog maar 20 heb dan pas te bestellen !

Nee, als je de laatste gepakt hebt dan bestellen, vaak is het de volgende dag toch al in huis!