ruiters en wielrenners...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 17:28

Het blijft toch een slechte combinatie op dezelfde weg: ruiters en wielrenners. De meeste wielrenners willen niet begrijpen dat een beetje snelheid verminderen toch wel bijzonder gewenst is. Als wielrenners er eenmaal de snelheid in hebben houdt niets of niemand ze meer tegen. Recentelijk nog. Mijn vriendinnetje en ik stappen heerlijk rustig over de weg en we worden tegemoet gereden door een groepje van acht wielrenners. Van afstand zie ik al dat ze én niet van plan zijn om gas terug te nemen én zeker niet achter elkaar gaan rijden. Dus wat doe ik: ik ga midden op de weg staan (smal weggetje) zodat ik hiertoe op deze manier dwing. Het helpt, ze gaan achter elkaar fietsen, drie belanden in de berm waarvan er één van z'n fiets valt...ik vraag nog vriendelijk of het gaat, het antwoord dat ik kreeg zal ik hier maar niet neerzetten, maar er werd hard geroepen: 'als je zo'n knol niet onder controle hebt moet je thuis blijven'. Tuurlijk joh, 600 kilo levend wezen. En ik wil echt niet alle wielrenners over een kam scheren (mijn man is een, zo ook een aantal vrienden, maar die hebben allemaal een vrouw met een paard dus die tonen iets meer begrip ;) ), maar een klein beetje begrip zou toch bijzonder prettig zijn -O-

Zoe_97

Re: ruiters en wielrenners...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:30

Ik vind in die situatie jou eerder asociaal dan de wielrenners..

Als je met je paard de weg op wil kan je niet verwachten dat iedereen zich aanpast. Je kan niet verwachten dat een auto vertraagd en die fietsers hebben evenveel recht daar te rijden...

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:33

Tja.. Wielrenners.. Ik heb er ook geen goed woord voor over. Ik wil ze ook niet allemaal over een kam scheren maar 90% van de wielrenners die ik zie houdt zich simpelweg niet aan de regels. Door rood rijden, breed naast elkaar rijden, bochten afsnijden, geen hand uitsteken bij het afslaan, over de stoep fietsen. Dan denk ik man... je bent Bauke Mollema niet..

@Zoe: Ja, de fietser hebben evenveel recht om op de weg te rijden. Maar ze kunnen wel even begrip tonen voor het paard door achter elkaar te gaan fietsen (sowieso verplicht, onnodig links rijden is illegaal) en wat snelheid minderen had ook wel gemogen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 17:34

@ Zoe: Dan heb jij nog nooit met een groep wielrenners te maken gehad. Dat is voor de meeste paarden pure paniek. Tja, als jij mij asociaal vindt omdat ik midden op de weg ga stilstaan om de snelheid eruit te halen, dan is dat jouw mening.
Laatst bijgewerkt door dorothea op 20-03-16 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:34

Je moet natuurlijk wel begrijpen dat je ten allertijden moet wijken voor wielrenners. Heer en meester op de weg...

Maar ook als je niet op paard zit zijn de meesten al vreselijk, op een paard is het nog erger. Ongeleide projectiel op veel te dunne bandjes die veel te hard gaan om hun stalen ros in bedwang te houden.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:35

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de mountainbikers die ik in het bos tegenkom vaak een stuk socialer vindt dan de wielrenners op de verharde weg.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 17:36

Hihi, dus het kan nog erger...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:36

Zoe_97 schreef:
Ik vind in die situatie jou eerder asociaal dan de wielrenners..

Als je met je paard de weg op wil kan je niet verwachten dat iedereen zich aanpast. Je kan niet verwachten dat een auto vertraagd en die fietsers hebben evenveel recht daar te rijden...

Waarom kan een auto niet vertragen als deze op een paard af rijdt?

En dan ga ik er even vanuit dat de situatie daar ter plaatsen het ook mogelijk maakt dat de auto kan afremmen. Met een niet verkeersmak paard moet je het inderdaad niet gaan opzoeken.

Maar ik zie niet in dat je wel voor een klein kindje op een fiets kan afremmen en niet voor een paard.

Voor wat betreft wielrenners.....topics vol over geschreven. Er zijn erbij die rekening houden met de overige weggebruikers en er zijn er die dat niet doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:37

Free2 schreef:
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de mountainbikers die ik in het bos tegenkom vaak een stuk socialer vindt dan de wielrenners op de verharde weg.

Heel erg mee eens. Met de mountainbikers hier gaat het eigenlijk altijd goed.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:37

ik snap het verhaal wel. We wonen nu 8 jaar in belgie en zodra de zon schijnt en vooral weekenden rijden ze hier in oost-vlaanderen met hele kuddes op de weg. Ze gillen tegen je, gaan met 4 naast elkaar het liefst, fietspaden snappen ze niks van, razen liefst ook nog op openbare weg en idd, van remmen willen ze niks weten.
Ik ben zelf meermaals geschrokken van zo'n voorbijrazende renner of renners en zelfs mijn bomproof tinker kon alles aan behalve zo'n plotseling voorbij zoevend 'iets'. Ze eisen hier heel de weg op, drukken je zelfs de berm in in je scootmobiel met hond(en) ernaast. Zoals gezegd rijden ze op de weg (mag pas vanaf 15 man officieel) en gaan ook voor auto's niet aan de kant, met alle afschuwelijke inhaalmaniakken in auto's vandien.
zij vinden uiteraard dat paardenmensen aan de kant moeten, of iedereen van de weg af moet als hun daar rijden, nog beter. Ze zijn meestal enorm agressief , alleen een bedankje als je bijna in de sloot ligt of in de blubberberm staat met je zooitje kan er een opgeheven vingertje of bedankje af.
nee, ik heb er helaas ook geen goed woord voor over hoe deze mensen zich gedragen helaas... en snap reactie van ts , handgebaren negeren ze volledig, alles waarvoor ze vaart zouden moeten minderen is echt frustrerend voor ze....

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-16 17:40

dorothea schreef:
Hihi, dus het kan nog erger...

Niet goed gelezen...excuses aan de moutainbikers :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:41

als auto moet je gewoon nergens voor afremmen dat niet oversteekt bedoel ik.
Ik ben van mening dat ruiters te vaak maar van iedereen verwachten dat iedereen weet hoe een paard kan reageren, maar zoveel mensen hebben daar geen idee van en volgen de verkeersregelsgewoon. En dan heb je ruiters die zeuren dat mensen aan 70 per uur ze voorbij rijden (als dat de snelheid van die weg i) terwijl 90% van de mensen die dat doet zich van geen kwaad bewust is.

Tuurlijk mogen wielrenners niet de weg breed gaan rijden, maar je moet ook begrijpen dat die mensen vaak niet weten dat zoiets eng kan zijn voor een dier. Je daarom als ruiter daarop voorbereiden is dan gewoon logischer dan elke keer gaan zeuren.

(dit is niet enkel naar TS hoor! maar om de paar weken verschijnt er wel een topic van iemand die klaagt over andere weggebruikers, dus dit is meer algemeen bedoeld)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:46

Zoe_97 schreef:
als auto moet je gewoon nergens voor afremmen dat niet oversteekt bedoel ik.

Een auto moet zich aanpassen aan de overige verkeersdeelnemers.

Als er dus een potentieel gevaar op de weg is moet een auto gewoon afremmen.
(artikel 5)

Zoals gezegt...op een weg waar je 50 mag en er is een kindje van 3 a 4 jaar wat leert fietsen op het niet afgesloten fietspad...daar mag je echt niet met 50 langs scheren.

Je laat je gas los en gaat er ruim omheen.

Met paard exact hetzelfde.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:48

De oplossing zit hem denk ik in het begrip voor elkaar.

Wielrenners vinden paarden op de weg en fietspad vaak lastig. Die horen daar volgens hun niet (wat juridisch ook waar is) en wij ruiters vinden die blèrende, in groepen veel te hard fietsende, wielrenners super irritant.

Als wij als ruiter zorgen dat ons paard goed voorbereid is voordat we ermee de weg op gaan voorkom je al een hoop gezeur. Mocht je in een lastige situatie komen leg dan zonder arrogantie uit wat er aan de hand is en op een rustige manier. Vaak ontstaat een onnodige ruzie door het gebrek aan begrip voor elkaar. Bied je excuus aan voor het feit dat hun misschien wel moeten stoppen als groep omdat jouw paard schrikt.

Ik maak het zo vaak mee en heb inmiddels gemerkt dat als ik rustig blijf, uitleg wat er aan de hand is en waarom mijn paard schrikt je vaak een gezellig gesprek met elkaar kunt voeren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:49

Als jij dusdanig in de weg gaat staan dat er enkelen in de berm belanden, waarvan er zelfs 1 valt vind ik jou echt bijzonder asociaal.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:51

ruiters en wielrenners.
wandelaars en wielrenners
hardlopers en wielrenners
verkeer en wielrenners.

Wielrenners staan er om bekend de minst aangepaste soort te zijn dat je tegenkomt op de weg. Ze denken dat de weg alleen hen toebehoort en iedereen zich aan hen moet aanpassen. Rekening houden met anderen is er niet bij. Daarentegen moeten anderen wel rekening houden met hen. Eenrichtingsverkeer. Bij gevolg hebben wielrenners een slechte reputatie gekregen.
https://www.nd.nl/nieuws/nederland/fiet ... 7649.lynkx
Laatst bijgewerkt door Desiree op 20-03-16 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:52

Ik vind het nogal raar dat je midden op de smalle weg gaat stilstaan als er een groep wielrenners langs komt := daarmee creëer je mi juist gevaar. Je kan toch zelf de berm in en de fietsers er langs laten fietsen :?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:53

Als ik wil dat het verkeer vaart minder, ga ik ook midden op de weg rijden. Iets anders helpt gewoon niet. Netjes vragen niet, het gebaar om vaart minderen ook niet. Wat moet je dan?

Je vraagt of men rekening met je wil houden en men doet het niet. Wat moet je dan nog? Dan maar afdwingen.
Ik moet zeggen dat dat wel goed werkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:55

Wat moet je dan? Je paard verkeersmak africhten bv? Wielrenners gaan niet zo hard als een auto en zijn over het algemeen ook niet zo eng als vrachtwagens of trekkers. Ik heb er nooit problemen mee gehad iig.
Maar zodanig in de weg gaan staan dat ze uit moeten wijken naar de berm en vallen vind ik ronduit asociaal..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:56

Mijn paarden zijn absoluut verkeersmak. Maar het blijven vluchtdieren en ze zullen nooit een machine of een apparaat worden. Nooit. Gaat niet gebeuren. En wielrenners gaan toch behoorlijk hard hoor.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:57

Desiree schreef:
ruiters en wielrenners.
wandelaars en wielrenners
hardlopers en wielrenners
verkeer en wielrenners.

Wielrenners staan er om bekend de minst aangepaste soort te zijn dat je tegenkomt op de weg. Ze denken dat de weg alleen hen toebehoort en iedereen zich aan hen moet aanpassen. Rekening houden met anderen is er niet bij. Daarentegen moeten anderen wel rekening houden met hen. Eenrichtingsverkeer. Bij gevolg hebben wielrenners een slechte reputatie gekregen.

Ze moeten soms gewoon beter overtuigd worden. Ik heb ooit per ongeluk een heel peloton moeten laten stoppen omdat een zeer ervaren paard het opeens helemaal gehad had met al die zoevende wielrenners. In eerste instatie waren het iets van 30 tierende mannen. Ik ben toen afgestapt en heb uitgelegd dat ik al een uur lang ingehaald werd door schreeuwende en zoevende (dat geluid wat de fiets maakt) en dat een paard een dier is en net als een kind opeens onvoorspelbaar kan zijn. Ik bood mijn excuus aan en vroeg of ze afstand wilde houden en dat ik vooruit zou draven en hun zou laten passeren bij de eerste inham. En wat denk je? Ze bleken totaal geen benul te hebben van paarden en dat ze het soms ook wel eens zat konden zijn. Hebben heeeeel veel afstand gehouden en uiteindelijk hebben we elkaar kunnen passeren. Met een glimlach naar elkaar!

Edit; ik passeerde wekelijks een man op een ligfiets. Een soort gele banaan. Maar die zoefde altijd te pas en te onpas door. En hoe vaak mijn paard hem ook zag het was altijd weer een ramp. Ik stel voor dat de ligfietsen verboden worden daar is niet tegenop te trainen. _O- :D
Laatst bijgewerkt door Jillsil op 20-03-16 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 17:58

Jillsil schreef:
Ze moeten soms gewoon beter overtuigd worden. Ik heb ooit per ongeluk een heel peloton moeten laten stoppen omdat een zeer ervaren paard het opeens helemaal gehad had met al die zoevende wielrenners. In eerste instatie waren het iets van 30 tierende mannen. Ik ben toen afgestapt en heb uitgelegd dat ik al een uur lang ingehaald werd door schreeuwende en zoevende (dat geluid wat de fiets maakt) en dat een paard een dier is en net als een kind opeens onvoorspelbaar kan zijn. Ik bood mijn excuus aan en vroeg of ze afstand wilde houden en dat ik vooruit zou draven en hun zou laten passeren bij de eerste inham. En wat denk je? Ze bleken totaal geen benul te hebben van paarden en dat ze het soms ook wel eens zat konden zijn. Hebben heeeeel veel afstand gehouden en uiteindelijk hebben we elkaar kunnen passeren. Met een glimlach naar elkaar!

Het is niet altijd een kwestie van onwetendheid, maar ook van onwil. Want het zijn lang niet alleen ruiters die ermee te maken krijgen maar allerlei soorten weggebruikers, die onwillekeurig in de clinch komen met wielrenners.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:03

Ik heb buiten altijd mijn stick bij me, niet om het paard te sturen e.d., maar om te zorgen dat ik de ruimte krijg die noodzakelijk is. Niemand rijdt graag tegen een stick aan namelijk.
Die steek ik dus ietsje naar buiten uit, zodat mijn persoonlijke ruimte gegarandeerd is.

Dus niet de halve weg ermee innemend, maar gewoon mijn persoonlijke ruimte afbakenen. Dat is voldoende, zou dat voor mijn paard niet genoeg zijn dan moeten we terug naar de tekentafel ipv andere weggebruikers het kwalijk nemen dat ze gewoon hun ding doen.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:08

Brrrr, ik krijg ook de rillingen van ze :n
Het paard schrok van ze en zette het op een lopen en ze bleven vrolijk al scheldend 6 breed achter mij aan fietsen.. Geen wonder dat dat beestje niet kalmeerde. Gelukkig kreeg ik haar een in zijstraat en kreeg nog wat scheldwoorden en middelvingers als bedank!!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-16 18:12

Mountainbikers zijn hier nu juist wel een groot drama. Als je die tegenkomt in het bos, te paard, met hond of alleen maakt niet uit. Als die bergaf gaan zonder te remmen kijken of de bocht om komen duiken, kun je beter de bosjes inspringen.

Twee weken geleden met mijn krukken nog onderuit gegaan dankzij een groepje eikels. Pad was niet breed, twee hoge kanten waardoor je zeker met krukken niet echt fijn aan de kant kan. Ik had mijn honden al de verhoging opgestuurd maar kon zelf echt geen kant op. Ivm de regen was precies mijn kant van het pad droger dan de andere kant. En jawel daar gingen ze de eerste rakelings zonder remmen langs me heen. Nummer twee raakte me iets met zijn stuur, nummer drie remde netjes en zei sorry. Het nagekomen bericht maakte nog even extra vaart en raakte me dusdanig hard dat ik achterover kukelde. Had helaas net niet voldoende tijd om een kruk in zijn wielen te rammen. Hij ziet me gaan en roept nog even na: tr ut ga dan aan de kanten. -:(- dan spoor je toch echt niet denk ik.

Eerder is me dit al eens overkomen met een stel veldwielrenners die kennelijk in een stuk bos aan het trainen waren waar ze normaal niet mochten komen. Was wat georganiseerd waar ik opeens midden tussenzat. Ook daar ging ik plat tegen de grond door een stelletje dat een plas ontweek en mij omver fietste. Bleek uiteindelijk door een achterbuurman georganiseerd te zijn. Beste man zit ook in de plaatselijke politiek en die voelde zich knap l ullig omdat zijn vrouw ook gehandicapt is. Ik hoorde hem boven echt de hele boel verrot schelden. Maar ja ik had wel vreselijke pijn. Was mijn eerste keer weer wandelen na een lange knieblessure. |(

De wegwielrenners kom ik met scootmobiel nog al eens tegen. Daar ga ik ook midden op de weg rijden zodat ze in ieder geval even afremmen. Kom op zeg.