Alle abonnementen worden stilzwijgend verlengd, tenzij...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Alle abonnementen worden stilzwijgend verlengd, tenzij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 18:07

ze er geld aan kunnen verdienen als ze dat niet doen..

Bokkers, ik ben kwaad..

Sinds 1,5 jaar woon ik in een straat waar je een vergunning/abonnement nodig hebt om te mogen parkeren. Dit abonnement heb ik dan ook al een tijdje lopen en was toen ook onwijs verbaasd dat er ineens een bon onder mijn ruitenwisser zat. Ik heb de gemeente vervolgens zeer verbaasd gebeld; waarom een bon als ik gewoon een vergunning heb?! Telefoonmevrouw vertelde mij dat mijn vergunning was verlopen en dat ik die bon mooi mocht gaan betalen.
Máárrrr... ik heb nooit wat gehoord van de gemeente. Ik heb niet gehoord dat mijn vergunning zou gaan verlopen, ik ben niet gevraagd of ik mijn abonnement wilde verlengen en bovendien wordt er ook niet meer 'analoog' gewerkt in onze gemeente waardoor ik geen briefje met een einddatum op mijn achterruit heb zitten.
Ik begrijp heel goed dat er een stukje eigen verantwoordelijkheid hierbij zit, maar kom nou. Ik betaal me helemaal scheel aan belastingen, vergunningen en ontheffingen in deze prachtgemeente maar een mailtje, briefje of telefoontje om aan te kondigen dat mijn vergunning verloopt kan er niet af. Hoewel de mevouw aan de telefoon wel zei dat er een mail uit wordt gedaan naar de mensen wiens vergunning verloopt. Echter niet aan mij. Mevrouw gaf ook aan dat dát mijn eigen verantwoordelijkheid was (een mail die zij niet verstuurd hebben >;) )

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat zijn in deze "zaak" mijn rechten?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:09

Ga daar eens mee naar een rechtswinkel, ben benieuwd want eigen verantwoording is prima maar dan moet het spelletje wel volgens de regels gespeeld worden. Laat de gemeente maar aantonen dat ze je gemaild hebben. Kunnen ze dit niet dan kan ik me zomaar voorstellen dat je een poot hebt om op te staan richting de bekeuring mocht je dit voor laten komen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:13

wat staat er in de voorwaarden van het contract/abonnement dat je hebt afgesloten?
als daar geen vermelding in staat dat het eenmalig is, of dat je zelf moet verlengen zou ik denken dat je wel een mogelijkheid hebt om het aan te kaarten.

en natuurlijk, met welk mailadres heb je toen het contract afgesloten?

je zou de boete kunnen aanvechten met de gegevens van je vergunning plus het verweer dat er niet kenbaar is gemaakt dat het verloopt.

maar ik denk dat je niet heel ver komt ermee, maar naar de rechtswinkel gaan kan nooit kwaad

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Alle abonnementen worden stilzwijgend verlengd, tenzij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:16

Idd, wat staat er in de voorwaarden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:17

Flauw van de gemeente, duidelijk een gebied waar recht en redelijkheid niet hetzelfde zijn. Natuurlijk is het makkelijk om te zeggen 'eigen verantwoordelijkheid' maar... ik snap dat niet. De overheid is er om dingen behoorlijk te organiseren, niet om burgers te 'tricken' in zo'n situatie. Dat telecomproviders dat doen is al irritant genoeg, maar een overheid zou best gewoon helder kunnen zijn in de communicatie. En in dit geval gewoon met terugwerkende kracht de vergunningskosten heffen en de boete kwijtschelden. Da's immers exact de situatie die je anders ook zou hebben, als je wel zou hebben betaald, en er is geen enkele indicatie van opzet dus er hoeft ook niks bestraft te worden.

Maar goed, dat is allemaal nog niet direct een juridische basis. Juridisch heb je volgens mij veel minder kans (hoewel het wellicht afhangt van hoe je zo'n vergunning aanvraagt en hoe die verloopt - als ze ooit in de voorwaarden hadden gezet dat het automatisch verlengd werd dan heb je uiteraard wel een punt, maar ik ga er even vanuit dat het niet zo is.) Via de rechter heb je dus weinig kans, dus ik zou het proberen te doen via de redelijkheidsweg - onderbouw de situatie, schrijf partijen aan, kijk of er een ombudsman in de gemeente is (anders kun je via de landelijke ombudsman terecht.)

En laten we hopen dat overheden iets meer focussen op het meewerken met hun inwoners (hun bestaansrecht tenslotte.)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:49

De overheid is er niet voor het voor de burgers makkelijk te maken, maar vooral voor het eigen gemak.. Over welke vergunning hebben we t hier eigenlijk? Parkeervergunning, dan hanteert elke gemeente duidelijk eigen regels. Ik kreeg nl. netjes wel een brief als de vergunning er weer aan zat te komen (alleen hoogseizoen).

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:57

Wij hebben een parkeerontheffing blauwe zone. We krijgen daar geen melding van, in principe "koop" ik voor een jaar een ontheffing (er staat een einddatum op) en dan is het aan mij om een nieuwe te gaan kopen.
Maar geen idee hoe dit in de voorwaarden staat en of deze überhaupt bestaan.

Staat er bij jou geen einddatum op? Sowieso wel erg jammer dat ze niet eerst een waarschuwing geven.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 00:54

Juridisch gezien zou ik sowieso bezwaar maken en alle proces stukken aanvragen. Volgens mijn docent strafrecht heb je zelfs (ookal heb je amper recht) dan altijd wel een kansje dat je er onder uit komt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 08:51

Via een Wob-verzoek kun je idd evt. Kijken of er in het proces fouten gemaakt zijn waardoor je onder de boete kan uitkomen. Hierbij kun je denken aan niet goed noteren van zaken betreffende de auto.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 09:47

Sammie schreef:
De overheid is er niet voor het voor de burgers makkelijk te maken, maar vooral voor het eigen gemak..

Elke keer dat zo'n stelligheid herhaald wordt, versterk je het.

De overheid HOEFT er niet alleen te zijn voor het eigen gemak. Het doel is immers juist wel om dingen voor burgers te regelen. Laten we dat weer een beetje centraal stellen, elke keer dat we het erover hebben, en wie weet veranderen we dan een klein beetje de heersende moraal.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 11:05

Ik heb de voorwaarden nergens kunnen vinden. Ze staan niet op de website, ook niet bijgevoegd in de email die ik kreeg toen ik hem afsloot (nog gecontroleerd, ik heb het juiste adres doorgegeven).
Het gaat om een parkeervergunning voor in een parkeergebied alleen voor vergunninghouders, alle buren die ik gesproken heb, hebben altijd een herinnering ontvangen voor het verlengen. Ik echter niet.

De gemeente is per maart vorig jaar overgestapt op een digitaal systeem waarbij ik dus geen fysiek briefje in mijn auto heb waar een einddatum op staat. Blijkbaar moet de gemeente hier ook in schakelen door de vergunninghouders wat meer tegemoet te komen in het sturen van herinneringen.

Ik vind het vooral heel vervelend dat de voorwaarden van de vergunningen/abonnementen niet in lijn staan met die van welk bedrijf in Nederland dan ook. Lijkt me ook wek duidelijk waarom..; die boete is namelijk 15€ duurder dan het hele abonnement. Veel makkelijker geld verdienen zo ;)

Ik ga sowieso bezwaar maken waarin ik ga vragen om bewijs dat zij mij gemaild hebben en de vraag of zij mij de voorwaarden bij de vergunning kunnen sturen.

Onwijs bedankt voor jullie input! :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:22

Dat kun je dus onder een WOB-verzoek gaan doen. Dus aangeven dat je bezwaar aantekent en dat je inhoud van je bezwaar op een later tijdstip wordt ingevuld als je de gegevens hebt ontvangen die je nodig hebt om fatsoenlijk bezwaar aan te kunnen tekenen.

Een bezwaar kun je nl. éénmalig doen en daarop wordt een uitspraak gedaan. Ben je het daar niet mee eens dan moet je naar het kanton.

Stel anders je vraag eens op het forum van flitsservice.nl. Gok dat je op het forum Overige boetes en EMA je vraag kunt stellen. :)