HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 13:58

Hoi allemaal,

Deze ochtend zijn een collega en ik al een poosje in discussie over wanneer verzuim nou frequent is..
Is dat al wanneer het 1x meer dan het gemiddelde is? Of is dit wanneer het 3x per jaar of meer is?

NB: het gaat dus om de frequentie van het ziek melden en niet het totaal aantal dagen.

Wie weet 't antwoord? En waar heeft diegene het vandaan?

groetjes
eileen

Veulen84

Re: HR-VRAAG! Wanneer is verzuim frequent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:19

Bij ons staat in de Cao bij 3x. Dan krijg je ook een gesprek.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:44

Bij mijn weten staat dit niet letterlijk in de wet Poortwachter. Wel wordt vaak de volgende richtlijn gehanteerd: 3 of meer x per jaar ziek, binnen 3 maanden een volgende ziekmelding of meer dan 10 dagen per jaar ziek.

En ik heb het uit de praktijk, als leidinggevende.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:46

Bij ons geldt ook na 3 keer een gesprek met je leidinggevende, 4e keer is HR er ook bij aanwezig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:48

Bij ons 3 ziekmeldingen per jaar. Dan krijg je een gesprek met je leidinggevende.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 14:55

Bedankt allemaal! :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:57

Gemiddeld melt men zich in nederland 1x per jaar ziek.

Frequent verzuim is niet iets wettelijks. Maar vaak wordt inderdaad 3x per jaar of vaker gehanteerd.

Iedereen kan een keer ziek worden. 2x kan ook. Maar ben je 3x of vaker ziek kan er ook wat anders aan de hand zijn. ( je vindt je werk niet meer zo leuk, je hebt thuis problemen of zit bijv. Tegen een burn out aan). Door dan het gesprek an te gaan kan er tijdig gehandeld worden

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:32

Hier ook bij 3 of meer keer per lopend jaar. Daarnaast is het wel aan de leidinggevende om dit te beoordelen... Soms meldt iemand zich een derde keer per lopend jaar ziek waarvan 1x griep, 1x operatie (dus buiten eigen schuld om) en nog een keer wat totaal anders. Dan wordt er eerst beoordeeld of het gesprek nu wel terecht is of dat dit pas bij een volgende ziekmelding wordt gedaan.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:36

Ik werk in de gezondheidszorg en bij ons krijg je met drie ziekmeldingen in een jaar een gesprek

Gezondheidszorg zit er zo ie zo bovenop momenteel, omdat verzuimpercentage ontzettend hoog ligt.
Bij mijn oude werkgever is de visie herschreven en geldt nu de regel:

'Ziekte overkomt je, verzuim is een keuze'

( oftwel, dat je ondanks je uitval toch in gesprek moet blijven met je leidinggevende om evt vervangende werkzaamheden te kunnen uitvoeren)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:41

ook hier wordt 3x gehanteerd. Al wordt het niet heel erg nauw genomen. Veel oudere werknemers die jaren lang lichamelijk zwaar werk uitgevoerd hebben, de gemiddelde leeftijd ligt nu op 47 jaar.
Tja, als je heupen allebei gewoon versleten zijn en je wacht met smart op een setje nieuwe kan het zomaar eens voorkomen dat je je moet afmelden omdat het gewoon niet meer gaat door de pijn.
Je kunt voor 1 of 2 personen wel vervangend werk regelen maar als dat er 15 worden... is het vervangende werk ook wel op.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 18:04

ravellie schreef:
Ik werk in de gezondheidszorg en bij ons krijg je met drie ziekmeldingen in een jaar een gesprek

Gezondheidszorg zit er zo ie zo bovenop momenteel, omdat verzuimpercentage ontzettend hoog ligt.

( oftwel, dat je ondanks je uitval toch in gesprek moet blijven met je leidinggevende om evt vervangende werkzaamheden te kunnen uitvoeren)

Ik vind dat een hele mooie! Er vanuit gaande dat het verzuim dan dus niet 'wit' is en een medische oorzaak heeft, dan vind ik namelijk: ziek = ziek

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:12

ravellie schreef:

En dan toch niet willen kijken waar dat nou vandaan komt, nee, liever de medewerker onder druk zetten.

Citaat:

De woordkeuze daarvan is natuurlijk bewust zo gekozen dat mensen zich onder druk gezet voelen om aan het werk te blijven en zich niet ziek te melden. Geen goede balans tussen werk en andere dingen, nee, gewoon doorbikkelen. Het lijkt mij een recept voor ongelukken: was niet vooral ook de langdurige uitval erg hoog in de zorg? Bv als gevolg van structurele overbelasting?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 19:19

Hmm ben het niet helemaal met jullie eens qua onder druk zetten.

Wanneer het verzuim hoog is moet er inderdaad gekeken worden naar de oorzaak. Overbelasting bij meerdere mensen. Moet het werk dan musschien anders ingericht worden.

Op kantoor kun je met een gebroken been best werken. Op die manier is er vaak meer mogelijk dan je denkt. Versleten knieen in de thuiszorg? Dan kun je misschien als extra mee om met mensen te praten en op die manier mensen de nodige aandacht te geven etc.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:46

Shadow0 schreef:
ravellie schreef:

En dan toch niet willen kijken waar dat nou vandaan komt, nee, liever de medewerker onder druk zetten.

Citaat:

De woordkeuze daarvan is natuurlijk bewust zo gekozen dat mensen zich onder druk gezet voelen om aan het werk te blijven en zich niet ziek te melden. Geen goede balans tussen werk en andere dingen, nee, gewoon doorbikkelen. Het lijkt mij een recept voor ongelukken: was niet vooral ook de langdurige uitval erg hoog in de zorg? Bv als gevolg van structurele overbelasting?

Interessante discussie :) Ik ben nu bezig met een scriptie en doe onderzoek naar korstondig frequent verzuim en hoe dit terug te dringen. Er zijn veel onderzoeken die uitwijzen dat het bij kortstondig frequent verzuim vooral om een betrokkenheidskwestie gaat. Dus dat kortstondig frequent verzuim gedrag is en niet perse ziekte. Sterker nog, in 80 % van de gevallen de reden achter het verzuim niet medisch! Maar een werk of betrokkenheid kwestie. Ik vond dit toch wel frapant! :)

Onder druk zetten is wel erg negatief, maar de medewerkers beroepen op hun verantwoordelijkheidsgevoel is wel goed. Verzuim is namelijk 'besmettelijk' en soms een cultuur kwestie. Zaak is wel om in gesprek te blijven en eventuele redenen achterhalen, maargoed dit is voor een werkgever weer zoooo moeilijk door de wet privay..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:52

Verzuim is een keuze. Brr foute managers term Dus met griep en zware verkoudheid kwetsbre mensen maar gaan aansteken metje gesnotter? Lijkt me niet slim. Ziek is ziek. Al het andere is druk vanuit de werkgever die niet eens degene is die bepaald of je mag werken, daar is de arbo dienst voor. Werkgever hoeft niet eens te weten waarom je ziek bent.

Zorg is zwaar overbelast, fysiek en geestelijk.

Maar bij de edah destijds hanteerde ze drie keer ziek vanwege hetzelfde in een jaar is een gesprek met de arbo dienst. Langer dan twee weken ziek per ziekte is een gesprek met de arbo dienst. En bij ziekmeldingen binnen de 6 weken na de vorige ziekmelding idem.
Om te voorkomen dat mensen bij een griep, een zwaar gekneusde knie en een week ellendig ivm iets psychisch mensen al werden veroordeelt.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 20:57

het kan me voorstellen dat je er een naar gevoel bij krijgt als het op een negatieve manier is gebruikt, en het zou best kunnen dat het 'misbruikt' is, die uitspraak!
Maar toch zit er een kern van waarheid in, er is altijd een bepaald beslismoment waarop iemand gaat bedenken of hij of zij zich ziek meldt, het éne persoon doet dit al bij hoofdpijn en het andere persoon neemt een apsrine en gaat toch, bij wijze van spreken. Dat beslissingsmoment valt wel te beïnvloeden door de leidinggevende en dat kan door de betrokkenheid en het verantwoordelijkheidsgevoel te vergroten. Ik heb hier verder totaal geen mening over hoor, ik bekijk het gewoon puur theoretisch.

Wat ik wel vind is dat de zorg inderdaad overbelast is en de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden een stuk beter kunnen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:02

Helaasis juist een dergelijke uitspraak voor veel leidinggevende een managers manier om te zeggen. Je komt maar werken je bent pas ziek als je niet meer ademt. -O- daarom heeft die term voor mij een negaieve klank.

Helaas ben ik een frequent verzuimer geweest in mijn werkperiode. Bij de ns werden ze er gek van. Later de uwv ook. En heb dus heel wat gesprekken gehad. Maar ja als het lijf niet wil houdt het op. Ik ben zo dom geweest te blijven werken met alle gevolgen van dien en heb me daarmee financieel ook flink in de vingers gesneden. Ipv een fatsoenlijke wao nu echt net genoeg om er eten van te kopen. En uitgevallen met 4 uur per week uiteindelijk. Mijn complimenten voor mijn baas destijds die dus goed omgijg met frequent verzuim. Ben uiteindelijk door hem en de arbodienst op non actief gezet.

Het grappige was dat ik bij de edah mijn laatste baas aan twee kanten zat zowel pz als de ziekenkant. :+ ik was oa verantwoordelijk voor registratie van ziekteverzuim van de regio midden. En dus selecteren wie op gesprek moest bij arbodienst.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:04

goh wat vervelend karuna, kan me voorstellen dat je echt een vieze nasmaak hebt gekregen van die werkgevers. Regels mogen best duidelijk zijn, maar uiteindelijk moet de werkgever er voor de medewerkers zijn! en juist helpen bij ziekte, daar is de wet ook naar. maargoed in de praktijk gaat het vaak erg anders, dat blijkt maar weer.

Hoe gaat het nu dan met je? Nu je wat minder werkt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:06

Wao volledig vanaf 1998 vier uur per week lukte zelfs niet meer.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:08

Dat is geen vetpot inderdaad! Lijkt me lastig. Geen uitzicht op passend werk? Iets wat je niet zo belast?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:11

leeneliefje schreef:
Onder druk zetten is wel erg negatief, maar de medewerkers beroepen op hun verantwoordelijkheidsgevoel is wel goed. Verzuim is namelijk 'besmettelijk' en soms een cultuur kwestie.

Maar de cultuur in de zorg is toch ook vaak heel schadelijk? Ik bedoel, als ik kijk naar hoe de zorg georganiseerd wordt, dan vind ik dat echt volstrekt niet vreemd... Hoe betrokken is de bovenkant eigenlijk werkelijk met de mensen op de vloer? Ik denk dat er wel mensen op hun verantwoordelijkheidsgevoel aangesproken zouden moeten worden, maar ik betwijfel of je zo aan de goede kant begint.

(En wat betreft schadelijke cultuur, dan doel ik er bijvoorbeeld op dat er op diverse plekken heel raar geschoven wordt met roosters om dat laatste fte'tje er maar uit te wringen, dat signalen van betrokken personeelsleden over problemen/fouten/misstanden eerder leiden tot overplaatsing (of ontslag) van die persoon dan tot het oplossen van de problemen, het opknippen van de zorg in allerlei rare regels leidt meer en meer tot het behandelen van mensen als nummer, waarbij het volgens mij ook niet gek is dat zorgpersoneel zich weinig betrokken meer voelt - da's immers ongeveer het beleid.)

Ik kan beslist flink kritisch zijn over zorgpersoneel dat te vaak meewerkt zonder in protest te komen... maar ik vraag me af of dat inzetten op frequent verzuim niet vooral het pakken van de zwaksten is - de beslissers die verantwoordelijk zijn voor het werkklimaat die redelijk buiten schot blijven, terwijl het toch vooral neerkomt op meer druk om je vooral niet ziek te melden.
Op korte termijn zal dat vast wel winst op leveren. Maar zou het op de iets langere termijn niet vooral leiden tot meer uitval? En ook tot werkelijke slachtoffers denk ik - zowel mensen die met een virusje toch maar aan het werk gaan en zo zwakke patienten aansteken, als mensen die zich onder druk gezet voelen en daardoor veel minder goed kunnen handelen, denk aan medicatiefouten of situaties die escaleren tot geweld waar dat niet nodig was.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 21:17

Ja het is zaak om te kijken naar de context waar de verzuimers zich in bevinden en te kijken wat daar aan gedaan kan worden natuurlijk. Ik zeg nu wel 'natuurlijk' want in de praktijk zal het heus niet altijd zo gaan. Maargoed, ik ben nu nog een student en heb nog niet veel gezien van de beroepspraktijk, zoals gezegd baseer ik mijn kijk hierop enkel op de literatuur en artikelen die ik er over lees. Ik heb in mijn stages en andere werkervaring 'gelukkig' niet meegemaakt dat er zo om werd gegaan met verzuim. Je citeert natuurlijk maar een klein stukje van m'n bericht, ik gaf ook aan te vinden dat in de zorg niet netjes met het personeel omgegaan wordt. Maar dat is ook alleen maar van horen zeggen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:18

Overigens gebruikten wij ook de verzuim is een keuze, niet om de vinger te wijzen naar de zieke (want deel dat door onwil ziek is, is vaak klein en eruit te filteren) maar als er veel verzuim is, is het vaak een teken van een groter iets. Dus moet er organisatie breed worden gekeken waar dat probleem zat. Denk bv aan de manager die ongeschikt is voor de functie waardoor mensen ziek worden van de spanning, reorganisatie die eraan komt en mogelijk niet goed wordt gecommuniceerd.

Ook hier de regel 3 keer per lopend jaar ziek, even op gesprek. Maar, ook per situatie. Heeft iemand 4e keer weer een paar dagen buikgriep omdat het heerst dan hoeft die niet op gesprek. Of 2 keer griep en 1 keer arm gebroken bv.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:19

Joltsje schreef:
Hmm ben het niet helemaal met jullie eens qua onder druk zetten.

Echt niet?

Mijn tenen gaan er van krullen.

Ziekte overkomt je en verzuim dus ook.(in mijn wereld)

Bij mij heeft het een klank van niet voor iedere wissewasje je ziek melde hoor.

Ik ga er van uit dat mensen zich pas ziek melde als ze ook echt ziek zijn.

Maar de waard vertrouwt zijn gasten zoals hij zelf is.

Geen idee wat bij ons frequent verzuim is.

Bij veel of lang verzuim belt de Arbo dienst. Die vraagt met name of het werk gerelateerd is en of ze iets voor me kunnen doen.

Ik heb nu nierbekken ontsteking. 3 dagen verzuim, geen ARBO gehad en morgen weer lekker aan het werk.
Deens bedrijf,...die zijn redelijk relaxed.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:34

leeneliefje schreef:
Ja het is zaak om te kijken naar de context waar de verzuimers zich in bevinden en te kijken wat daar aan gedaan kan worden natuurlijk. Ik zeg nu wel 'natuurlijk' want in de praktijk zal het heus niet altijd zo gaan.

Maar het is goed om na te denken hoe zich dat werkelijk verhoudt tot de praktijk. Goede intenties, beloftes, ze zijn makkelijk als je ze niet werkelijk doorvoert. Maar in hoeverre ben je als HR'er werkelijk in staat om bv roosterkwesties aan te pakken, als het management dat niet wil?
Is het werkelijk in verhouding?

En je zegt dat je dit nog niet hebt meegemaakt... dat geloof ik beslist. Maar heb je bv kunnen evalueren of verbeterpunten naar aanleiding van zo'n verzuimgebeuren ook werkelijk worden doorgevoerd? Het is bv heel makkelijk om afspraken te maken en beterschap te beloven (en het rooster is een prima voorstelbaar voorbeeld), maar vervolgens niet objectief te evalueren of de afspraken ook werkelijk nageleefd worden.

Het probleem daarbij is dat dingen die je niet ziet, ook niet opvallen. Veel dingen verdwijnen makkelijk uit het zicht, het is immers druk genoeg. Een verzuimmelding komt keurig naar boven in het systeem: daar gaan alarmbellen rinkelen en dat is een signaal waarop gehandeld wordt.

Maar bij een niet-veranderd rooster gaan er niet automatisch belletjes af. Dat verschijnt niet automatisch in een lijst. Die dingen worden daarom heel makkelijk vergeten of niet gedaan, en dat alleen al creeert een onevenwichtige situatie: hoe dichter bij de werkvloer, hoe zichtbaarder het falen. Maar 'het systeem' is, juist omdat je er middenin zit, vaak veel minder zichtbaar.
En ik twijfel daarbij beslist niet aan de goede intenties van de meeste mensen - maar goede intenties alleen zijn niet genoeg om dat op te lossen.