Begin- en eindtijd kinderfeestje groep 1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Begin- en eindtijd kinderfeestje groep 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 17:43

Hallo ouders,

Mijn zus geeft haar eerste kinderfeestje voor haar dochter. Er worden 6 kindjes uitgenodigd. Het feestje is op een zaterdag en we zijn nu wat activiteiten aan het bedenken.

Maar ook.. Ik ken het allemaal wel, het hele verjaardagsgedoe van groep 3 ongeveer, maar dat zijn hele andere tijden lijkt me dan een verjaardagsfeestje van groep 1 en 2.

Wat zijn normale tijden om een feestje te beginnen en te eindigen. Wat doen jullie zelf als je kinderen een feestje geven?

Mer1980

Re: Begin- en eindtijd kinderfeestje groep 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:48

Ik zou het feestje laten beginnen rond 13:00 / 14:00 uur en rond 17:00 uur laten stoppen. Wat leuk is om te doen is cakejes versieren met allerlei strooisels en bijvoorbeeld jam en vloeibare chocolade. Let op, het kan wel een bende worden dus laat ouders oude kleding aandoen of zorg voor die knoei-jasjes (soort slabber met mouwen). Zo kun je ook vingerverven of een verkleed feestje geven met prinsessen jurken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:49

Of koekjes bakken, je hebt van die makkelijke mixen en veel vormpjes zodat kinderen zelf hun eigen koekjes kunnen ontwerpen. Die hoeven maar 10/12 min in de oven en daarna kunnen ze ze ook zelf versieren. Kids kunnen ook al helpen met het kneden van het deeg, maar dat kun je ook zelf voorbereiden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:53

Tijd; eens met hierboven, Mer1980

Zelf dingen doen vinden ze echt heel erg leuk (vaak).
Binnen, buiten? Binnen kan je bakken inderdaad zoals hierboven werd gezegd, buiten kan je allemaal leuke spelletjes (google helpt je) doen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:55

Ik zou het feestje plannen van 13:30 tot 16:30 uur en dan inderdaad iets van cakejes versieren en spelletjes doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:55

Ik zou n feestje van groep 1 maximaal 3 uurtjes laten duren. Die kindertjes zijn dan moe, plus dat ze als ze thuiskomen dan ook nog eventjes goed de tijd hebben om rustig te worden voordat ze naar bed moeten. 13.00 tot 16.00 lijkt me lang zat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:56

Of laat het iets later beginnen, knutsel iets leuks, en eet dan met zijn allen frietjes om 17.00 uur. Heb je meteen weer wat tijd om.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:00

Allereerst: maak het niet te lang :D

En zorg voor een plan B, en dan weet je het nog niet.

Eerste kinderfeestje van dochterlief groep 1: pannenkoeken eten, cadeautjes verstoppen, een mok verven ( en daarna gingen ze allemaal boven spelen :+ )

Tweede feestje groep 2: bowlen voor kids en daarna broodje knak

Derde feestje groep 3: acteer/toneelles van iemand die wij kennen bij ons thuis ( was een gok, maar top)

Zeker voor de kleintjes: maak het niet te druk, niet te moeilijk en niet te lang

Cakejes versieren, iets knutselen ( je hebt bijv bij de xenos van die grote letters te koop, dat ieder kind de begin letter van zn naam kan versieren, verven).

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:01

Ik organiseer kinderfeestje op de boerderij. Je doet het al goed door de groep niet te groot te maken. Zorg dat de dingen die je met ze doet niet te lang duren qua consentratie, een kwartier is al best lang voor die kleintjes, uiteraard t ene spel vinden ze leuker dan t ander. Vrij spelen vinden ze op die leeftijd ook nog erg leuk. En inderdaad 3 uurtjes is meer dan zat.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-16 21:08

Zelf word ze 6, want ze moest vorig jaar groep 1 over doen. Haar vriendinnetjes die ze uitnodigt, het grote deel is groep 1, met 1 iemand van groep 2 en dus haar leeftijd. Op zich zit er niet heel veel verschil in, maar het is niet dat het kindjes van net 4 zijn die nog niet zolang op school zitten.

Daarom dat ik een beetje twijfel over het feestje. Ik had in het begin al een heel idee van, oké speurtocht doen of vossenjacht. Mijn nichtje en neefje, daar heb ik ook jaren mee geholpen met het organiseren van feestjes, maar vanaf groep 3 toen, dus daar zit ik een beetje met mijn mindset :P

Iets teveel van het goede misschien, een speurtocht. Hoewel, een klein speurtochtje, gewoon in 2 groepjes met begeleider, van 20/30 min even paar straatjes rond kan met goed weer altijd leuk zijn, denk ik dan. De jarige vond een speurtocht ook wel leuk (ja, ze mag een beetje mee beslissen in wat ze wil.)

Ik dacht ook aan een prinsessen thema, het zijn allemaal meisjes. Dan is het het leukste als ze allemaal prinsessen jurkjes dragen. Dat als ze aankomen ze mogen uitkiezen. Maar dat is zo duur, al die jurkjes kopen :'). Of in de uitnodiging zetten dat ze hun prinsessenjurkjes, als ze die hebben, aan moeten trekken. Maar dan zit je weer, stel dat 1 kindje geen jurkje heeft thuis, hoe los je dat op. Hoewel de meeste meisjes van die leeftijd vast wel een jurk hebben.

Maar goed, de tijden die weet ik nu. Ik moet dat nog bespreken met mijn zus natuurlijk. Ikzelf twijfel tussen een 13:00 tot 16:00/16:30 feestje of een 14:00 tot 17:30, met om 17:00 een patatje eten.

Als het wel prinsessenthema is (ik houd van thema's) dan kunnen ze bijvoorbeeld een kartonnen kroon maken en beschilderen. Bij het afscheid een leuke goodiebag met wat snoepjes en kleine prinsessen dingetjes zoals een ring of ketting of een spiegeltje met mooie kam set etc.

kiomiamigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:45

Volgens mij ben je zo al heel goed op weg. Speurtochtje kan prima. Print een prinsessenfoto uit knip die in stukken en hang ze op door de straat, dan kunnen ze die zoeken en thuis puzzelen met zn allen. Kroontje maken, bij elkaar lippenstift op doen. cakejes versieren, cadeautjes uitpakken (bijv eerst verstoppen) dan heb jij al 2 uur gevuld. Filmpje achter de hand, niks meer aan doen!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:23

Kinderfeestje van onze zoon was als volgt.

Aantal: 5
Tijd: 14.00 tot 17.00
Activiteit: Ouderwets koekhappen gedaan, speurtocht en toen daarna kregen ze vrije keus.

Dit jaar wordt zijn 2e kinderfeestje en daarvoor ben ik alweer aan het brainstormen :D.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:27

Mijn moeder had een middag volgeplant met spelletjes en daar enorm veel moeite voor gedaan. En toen vroeg ik op de helft: wanneer mogen we nou eens zelf spelen? :')

Kortom: doe niet te ingewikkeld!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:32

Je hebt ook mensen die kinderfeestjes organiseren en dergelijke verkleedkleding in de verhuur hebben. Kan je een themakist lenen voor een prinsessenfeestje bijvoorbeeld.

Wij zijn het laatste feestje van onze dochter naar een indoorspeeltuin geweest, ideaal vond ik dat. Kinderen allemaal lekker spelen, aan het eind daar patatjes eten met een ijsje toe. En geen rommel in huis :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:19

Speurtocht heb ik ook wel gedaan toen mijn kinderen die leeftijd hadden, vonden ze heel leuk.
Ik heb ook eens een prinsessenfeest gedaan. Ik had een verhaal uit geprint en dat las ik voor. Aan de hand van de gebeurtenissen in het verhaal deden we allerlei activiteiten (dus steeds een pauze in het verhaal om wat te gaan doen), dat viel erg in de smaak bij de kinderen.

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:27

Onze dochter zit in groep 1/2 en volop in de kinderfeestjes. Iedere paar weken weer een feestje.
Ze heeft al prinsessen feest, piratenfeest, speeltuin, knutselmiddag gehad. Echt vanalles en wat vond ze het leukst... van 14-17 naar de speeltuin. Daarna mocht ze frietjes blijven eten. Daar houdt ze niet zo van en kwamen haar na een paar feestjes de neus uit. Ik ga thuis dalijk liever spruitjes eten had ze gezegd ( ow help haha )
Tijden variëren hier heel erg van 10-13 13-16 14-18. Ik vond 13-16 helemaal prima.
Optijd weer thuis en lekker tot rust komen voor het slapen gaan

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 22:56

Haha, ja, zo'n speeltuin is geweldig. Maar ze wonen in Wilhelminaoord en er is niet zoveel in de buurt, plus ze hebben zelf geen auto. Dan is met de kids ergens heen gaan erg moeilijk.

Frietjes gaan we ook niet doen. Prinsessenfeest thema is vast ook al eens geweest, maar ach.

We hebben nu van 13:00-16:00 geplant. Iedereen mag in prinsessenjurkje komen en als ze die niet hebben, dan heeft mijn zus een aantal jurkjes. Eerste activiteit is cadeautjes verstoppen, zingen en dan zoeken maar. Daarna snacks en even met het nieuwe speelgoed wat rondspelen en kunnen wij de tafel opzetten, waar ze kroontjes gaan verven. Vervolgens een klein speurtochtje buiten waar ze letters moeten verzamelen met het beantwoorden van makkelijke prinsessenvragen. De letters vormen de naam van de jarige :). Het is geen wedstrijdje, of nuja, zo zullen we het wel invullen, maar of ze nou fout of goed antwoorden, een letter krijgen ze wel :P.. Dus iedereen wint aan het einde en dan krijgt iedereen een 'prijs'. Een tasje met een klein cadeautje (een klein roze paardje), een nepring en wat snoepjes. Daarna lekker op zichzelf spelen tot paps of mams ze komen ophalen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:29

Laten ophalen is wel ideaal. Ik ben wel 3 kwartier bezig geweest met alle kinderen weer thuis afzetten :+ gaan we dus volgende keer ook weer anders doen. Iedereen mag zelf brengen en weer ophalen :j

Klinkt als een leuk feestje!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 15:37

Mijn ervaring is dat 2 a 2,5 uur op deze leeftijd lang genoeg is.
Ze hebben de concentratie van een poffertje en houden een activiteit niet zo lang vol.
Mijn dochter is net 8 geworden en bij haar hebben we het iets langer gedaan, naar het bos met speurtocht etc. Dat had ik een jaar geleden nog niet hoeven doen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:26

Mijn nichtje (nu 6) heeft 2 kinderfeestjes gehad; de eerste keer een prinsessenfeest met inderdaad, zelf kleurplaten van prinsessen kleuren, kroontjes knutselen, sieraden "maken" en zichzelf als prinsessen gedragen.
De 2e keer ging ze naar de kinderboerderij (heerlijk buitenkind is ze!), daar gingen ze gewoon allemaal hun eigen gang en hebben ze een nepkoe mogen melken, op de huifkar gezeten met de pony ervoor en geholpen met het voeren van de dieren.
Dus wel een arrangement, maar daarbuiten ook lekker hun eigen ding! En dat was zeer goed geslaagd, begreep ik van mijn broer ;).

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 13:34

Misschien is een dansfeestje leuk? Ik weet iemand die de licensie heeft om Zumba aan kinderen van die leeftijd te geven... :)