Pluisje1998 schreef:Mijn moeders argument is dat ik maar zomerschoenen moet kopen ipv geld uit te geven aan laarzen nu. Ben namelijk al uitgegroeid en betaal ze zelf.
Maar voor de zomer koop ik liever wat later schoenen. Wil nu investeren in goede, waterdichte laarzen waar ik goed op kan lopen ipv aftrapte sneakers waar ik nu op loop.
Er zijn maar 2 logische redenen waarom je moeder zo'n advies aan een jong volwassene zou geven in mijn ogen:
1. moeders heeft de geldpest en het maakt niet uit of dochter leert om financieel verstandig te zijn
2. TS heeft geen behoorlijke zomerschoenen en verdient niet voldoende om op korte termijn 2 paar goede schoenen te kopen en besluit nu nog voor de winterschoenen te gaan in de veronderstelling dat ouders haar wel uit de brand helpen voor wat betreft de zomerschoenen.
in het eerste hebben we een best wel onverantwoordelijke moeder.. want TS staat immers op de rand van volwassenheid en zal moeten leren dat je iedere verdiende euro maar 1x kunt uitgeven en dat je dus verstandige keuzes moet maken.
in het tweede geval hebben we het juist over een zeer verstandige ouder. Immers schoenen aan het einde van het seizoen kopen is zeer verstandig en een goede keuze financieel, maar dat gaat alleen op als je 'bij' bent, dus voldoende kleding hebt voor het eerst volgende seizoen.
zelfs in het naseizoen sommige items of kledingstukken nog steeds duurder dan goedkopere items midden in het seizoen.
zelf sparen voor 1 specifiek kledingstuk, of zelf betalen voor 1 item, is de manier waarop je jonge tieners met geld om leert gaan.
verstandig omgaan met je totale financiën zodat je financieel volwassen wordt, hoort bij de jong volwassene..
De hamvraag is dus eigenlijk, hoe financieel verstandig is TS over de hele breedte, pas dan kun je wat zinnigs zeggen of een eventueel financiële uitspatting om wat duurdere laarzen na het seizoen te kopen verstandig/goed is, of dat je toch echt beter kunt zorgen voor een volledig zomergarderobe.