Na 6,5 jaar stoppen met hbo studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Na 6,5 jaar stoppen met hbo studie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 11:52

Ten eerste bedankt voor het lezen. Ik ben een langstudeerder, schaam me er ontzettend voor, maar heb het zelf veroorzaakt.

Ik ben geen lui persoon, kan heel hard werken. Ik heb alleen een behoorlijke achterstand qua concentratie en communicatie.

Hierdoor zit ik al meer als 3 jaar 'vast' in mijn studie. Ik probeer de boel wel op te pakken, maar het valt elke keer zo tegen. Het lukt me niet om bepaalde dingen nog in te halen, voor bepaalde dingen te leren. Daarnaast heb ik nu het idee tegen overspannen te zitten, mijn energie zit op nu echt op 0,0.

Ik zie ook steeds minder het nut van de studie in, ik wil toch niet in het vakgebied gaan werken. Zelfs een docent zei dat ik eigenlijk beter kan stoppen, maar ik hik zo tegen het terugbetalen van duo aan.

Ik ben zelf bezig met een bedrijfsplan en ik zie dit echt heel goed in. Ik wil dus dit gaan opstarten en part-time erbij gaan werken tot het goed loopt.

Zijn er mensen op bokt die na lange tijd met een studie zijn gestopt? en wat was jullie reden en hoe hebben jullie het met duo geregeld?

Het is op dit moment niet zo simpel als gewoon even doorbijten, ik ben ook heel bang dat mensen denken dat ik me aanstel. Dat is serieus echt niet zo, ik ben nu op het punt dat ik hier zelf sowieso niet meer uitkom, ook niet met vrienden en famillie enzo.

har166

Re: Na 6,5 jaar stoppen met hbo studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:56

Ik heb ook ellenlang over mijn studie gedaan maar ik vind het werk zo leuk dat het me motiveerde om de studie af te maken. Ik heb ook een mega studieschuld maar dat is niet anders. Als jij geen plezier hebt in het werk dan zou ik ermee stoppen. De studie zelf hoeft niet super leuk te zijn maar het diploma is van belang als je dat werk wilt gaan doen. Dat is mijn mening, er zullen vast veel mensen zijn die zeggen joh je bent er bijna, even doorzetten. Maar iets doen wat je verschrikkelijk vind en het werk ook niet willen doen is ook niets. Terugbetalen moet je sowieso...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:00

mijn heeft alles nu gehaald tijdens zijn it-baan, veel zwaarder dan wanneer je nu zou doorzetten. Mijn man had nooit zin in school etc maar nu zijn HBO tijdens zware baan en nu zelfs universiteit valt echt echt zwaar. Dus als je later alsnog spijt hebt, is het veel en veel moeilijker...
Zoals gezegd, terugbetalen moet je toch..... motivatie zien te vinden is moeilijk, ik weet het... maar bedenk dat je nu jong en flexibel bent ;-)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:02

Na 6,5 jaar studie zou ik je echt voor gek verklaren om te stoppen. Ik ga geen oordeel maken over dat je je aanstelt, maar wees eens wat trotser op jezelf. Je hebt er al zoveel tijd in gestopt, moet nog eventjes. Dan kun je toch nog wel de tijd en energie opbrengen om dat laatste beetje af te ronden. Dat scheelt ook nog eens een hoop trammelant van weggegooide jaren, geld en tijd. Dan heb je je papiertje in die richting en kun je iig tegen jezelf zeggen dat je het toch hebt afgerond.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:03

TS: wat studeer je? En hoelang moet je nog gaan (ook langstudeerder hier, heb 7 jaar over normaal 5 jaar studie gedaan, ben wel erg blij dat ik het heb afgemaakt)

Heeft je bedrijf iets te maken met je studie?

Mijn zus is wel gestopt met studeren. Eigenlijk twee vakken verwijderd van haar diploma. We zagen het allemaal een beetje somber in, maar ze kon meteen aan de slag in een schoenenwinkel, en na drie maanden kreeg ze ineens een uitnodiging voor gesprek in haar branche (renovatie van glaskunst, nogal specifiek dus). Die met beide handen gepakt en nu werkt ze al een jaar in haar branche, maar zonder het diploma. Het gaat enorm goed! Voor haar is stoppen met de studie dus wel goed uitgedraaid. Maar je moet ook geluk hebben want voor hetzelfde geld stond ze nu nog steeds schoenen te verkopen.....

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:04

Oeff, mijn eerste gedachte: zonde! Hoe lang moet je nog? Staat er 4 jaar voor normaal gesproken? Ik zou er altijd voor kiezen om toch dat papiertje te halen, hoe zinloos het nu ook lijkt: het is altijd beter om diploma's te hebben.

Je schrijft dat je al behoorlijk lang 'vast' zit in het derde jaar. Onwijs vervelend dat je je niet goed kunt concentreren, dat maakt het niet makkelijk! En dat je bepaalde dingen niet meer kunt halen. Heb je voor jezelf een overzicht gemaakt? Wat moet ik precies nog doen, hoeveel studiepunten zijn ervoor en wanneer? Klinkt heel makkelijk (ik weet het) maar het kan soms zo helpen! Op het moment dat je er echt 'uit' bent is het rete moeilijk om dit soort dingen weer op een rijtje te hebben. Doe je momenteel nog iets aan je studie? Ga je naar school en ben je met sommige dingen wel bij? Het is natuurlijk helemaal jouw keuze maar wil je dingen oppakken dan moet dat echt voor de volle 100% en niet een beetje half. Kun je hulp zoeken via een studiebegeleider ofzo? Succes met het maken van je beslissing!

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:05

Hoe ver ben je en hoe lang moet je nog voordat je een diploma hebt?

Ik zou hem wel afmaken als ik jou was, je hebt dan wel een diploma en anders heb je niks als dan je eigen bedrijfje niet blijkt te werken wordt het best moeilijk om iets anders te gaan doen.
Met een HBO diploma toon je aan dat je een bepaalde niveau van functioneren beheerst en dat hoeft niet perse te zijn in het gebied waarover de studie gaat.

Verder ik ben ook een langstudeerder (bijna klaar), maar als ik zie wat voor schuld ik heb staan zou ik niet durven te stoppen... dat is toch best wel een flinke schuld die je dan ineens op je dak krijgt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:05

Wat vervelend dat je het zelf niet ziet zitten zo.

Zelf heb ik bijna 7 jaar over mijn HBO-studie gedaan. Mijn stages duurden allemaal langer dan gepland, ik ben de motivatie eens (nouja, vaker dan ééns :+ ) kwijt geraakt en er gebeurden een aantal nare dingen die vertraging op leverden.
In mijn ogen is het niets om je voor te schamen. Absoluut niet zelfs. Soms maak je gewoon andere keuzes waardoor je leven anders loopt dan binnen de vooraf gebaande paadjes. Daar is niets mis mee. Daar leer je gewoon weer hele andere levenslessen van :) .

Ik heb op hetzelfde punt gestaan als jij. Ik wilde stoppen. Zag er het nut niet meer van in. Had een volledig plan om een bedrijf op te starten. En toch heb ik mijn studie afgemaakt. Ik vond het zonde van die laatste paar dingen die ik nog moest afhandelen. En ik wilde niet opgeven zo vlak voor de eindstreep. Daarbij wist ik ook zeker dat ik zelf later spijt ging krijgen als ik het niet had afgemaakt. Maar dat is persoonlijk ;) . En tot slot: Ik wilde ook niet terugbetalen aan DUO, dat was misschien wel mijn grootste motivatie. :$ :$

Wat mij heel erg heeft geholpen is alles heel open en eerlijk bij mijn tutor/SLB'er neerleggen. Ook aangegeven waarom ik vast zat en waarom het mij zelf niet lukte. Zij heeft met mij toen een plan van aanpak gemaakt, in kaart gebracht wat er nog moest worden gedaan en me er doorheen gesleept. Zonder haar was ik afgehaakt. Dat weet ik heel zeker.
Maar met dank aan het hele heldere plan van aanpak en mijn kleuterklas-aanpak (=iedere dag 'meldingsplicht' en op school aanwezig zijn van 8 tot 5) ben ik er doorheen geploeterd.

Dus... is er bij jou écht, écht, écht geen optie dat je het met zo'n plan en een hele lieve/goede begeleider in kleine stapjes toch je papiertje kunt halen?
Al is het maar omdat het je een hele bult aan geld terugbetalen gaat schelen. Geld dat je dan in je nieuwe bedrijfje kunt stoppen.

Daarbij: nee, je wil vast niet in het vakgebied gaan werken. Maar een 'fout' HBO-diploma is altijd beter dan geen HBO-diploma wanneer je gaat solliciteren.

Wat je ook kiest: ik wens je heel veel sterkte en bedenk: dit is écht niets om je voor te schamen. Dit zijn gewoon jouw keuzes en daar heb alleen JIJ iets van te vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:08

Ik zou persoonlijk niet meer stoppen. Ik weet niet hoe lang je effectief nog zou moeten als je nu de schouders eronder zouden zetten, maar het zou imo enorm zonde zijn om zó veel extra terug te gaan betalen aan DUO (want het is niet alleen je basisbeurs die geen gift wordt, het is ook je vrij-reizen abonnement en dat is geen kattenpis). Je kan dan wel een eigen bedrijf opzetten, maar als de DUO op de achterdeur staat te kloppen dan zal het moeilijk worden om dat van de grond te krijgen.

Wat is het waar je tegenaan loopt? Heb je concentratieproblemen, vind je de opleiding niet leuk, vind je de studiegenoten niet leuk, ben je teleurgesteld in jezelf? Zou eens een gesprek met de decaan of zelfs de studentenpsycholoog aanvragen, want het klinkt alsof er meer in de weg zit dan een gebrek aan motivatie. In datzelfde kader ben ik nu voor het vierde jaar aan het studeren en zit ik nog steeds in het eerste jaar van mijn derde opleiding, met hier en daar wat tweedejaars vakken erbij. Bij mij speelt er meer mee, maar het was bij mij ook ADHD. Daar slik ik nu medicatie voor en ik ga als een trein.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:17

Jouw verhaal vind ik heel herkenbaar. Ook een langstudeerder. Inmiddels bezig met mijn 8e jaar HBO, waarvan mijn 6e jaar voor deze studie. Ik werk parttime en heb geen colleges meer, ontzettend lastig om dan tijd in te plannen. Daarnaast wil ik ook niet iets doen met deze opleiding, wat motivatie echt op 0,0 zet. Van zomer en najaar ook tegen burn-out aangezeten door verschillende dingen.

Maar ik zet wel door. Simpelweg door de kosten. Ik moet nog 4 toetsen en een opdracht. Als het me de jaren hiervoor gelukt is, dan lukt het nu ook. En dat geldt voor jou ook!

Ik wil dan wel niet in dit vakgebied aan de slag, maar ik hen wel veel kennis en ervaring opgedaan in de afgelopen jaren. En daar wil ik dan ook het bewijs (diploma) voor. Dan werk ik mij vanzelf wel in een functie die mij wel bevalt.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:18

Ik hou het even kort en bondig, aangezien ik ook wel benieuwd ben na de antwoorden op eerder genoemde vragen...

Maar ik zou écht niet stoppen als ik jou was. Mocht je eenmaal gestopt zijn en het loopt toch niet lekker met het bedrijfsplan heb je geen diploma en baal je dat je niet bent doorgegaan... Neem de tips mee die hierboven zijn genoemd, alles op een rijtje zetten e.d.. en vooral niet dingen gaan ontwijken, hoe moeilijk het ook lijkt! Ik zit nu zelf ook in een stage periode, wat gelukkig maar een half jaar duurt, wat me totaal niet bevalt, naja totaal is ook overdreven, want achteraf valt het de dagen na een negatieve dag enorm mee... Ik kan je alleen maar zeggen dat het halen van je diploma een enorme opluchting zal gaan geven... En wat betreft je studievertraging, daar zijn nou eenmaal redenen voor en gebeurd is gebeurd, gewoon doorgaan.. Soms loopt het gewoon niet zoals het 'hoort' te lopen. En zeg nou zelf, hoor je een opleiding nou echt in 4 jaar te halen? Na mijn idee is dit enkel een 'standaard' looptijd, de tijd die je dus minimaal voor een opleiding nodig hebt, dat iemand daar nou eenmaal langer over doet is echt niet zon heel big deal..

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:31

Zet eens op een rijtje wat je precies moet doen. Ik heb een word document gemaakt met alle vakken erop en alles wat ik volledig afgesloten heb is doorgestreept en van de overige vakken staat er precies welk verslag of tentamen ik nog moet doen. Voor mij voelt het heerlijk als ik weer wat af kan strepen en langzaamaan wordt mijn 'to do list' steeds korter. Ook al zie je het nog niet zitten om die lijst te gaan afwerken, maak hem wel! Geeft inzicht.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 12:36

Ik heb meerdere keren met een docent een plan gemaakt om bepaalde dingen af te ronden maar elke keer faal ik daar toch in. Het zelfde met Toetsen bijvoorbeeld. Ik leer er wel voor maar omdat bepaalde vakken gewoon erg lang geleden zijn is het gewoon echt heel erg moeilijk. Het is ook niet zo dat ik nog maar een paar dingen moet. Want er zijn zowel toetsen uit het tweede, derde en vierde jaar als een half jaar aan stages die ik nog niet heb afgerond.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:40

Is er niet meer aan de hand wat betreft je concentratie/communicatie? Bij mij gaan er meteen belletjes rinkelen omdat deze twee factoren wel een indicatie zijn dat er 'iets' met je is (zoals bijvoorbeeld: ADHD, ADD, HB, ASS).

Mocht dat aan de hand zijn is er ten eerste helemaal geen sprake van 'gewoon even doorbijten'. Bovendien is er dan wellicht iets mogelijk qua duo. Ik ken iemand van wie de gehele studiefinanciering opnieuw is toegekend toen bleek dat hij door een autisme spectrum stoornis de verkeerde keuze had gemaakt. Dat is al wel een tijd geleden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:11

Sorry hoor, maar dat vind ik echt absurd :o Iemand gelijk een dergelijk labeltje opplakken omdat iemand om bepaalde redenen geen zin heeft om z'n studie af te maken. Hoe kun je nou ooit op basis van 1 ding gelijk met aandoeningen, stornissen en ziektes gaan lopen strooien.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:17

PocoGaucha schreef:
Ik heb meerdere keren met een docent een plan gemaakt om bepaalde dingen af te ronden maar elke keer faal ik daar toch in. Het zelfde met Toetsen bijvoorbeeld. Ik leer er wel voor maar omdat bepaalde vakken gewoon erg lang geleden zijn is het gewoon echt heel erg moeilijk. Het is ook niet zo dat ik nog maar een paar dingen moet. Want er zijn zowel toetsen uit het tweede, derde en vierde jaar als een half jaar aan stages die ik nog niet heb afgerond.

Wat is de duur van de opleiding mocht alles normaal verlopen? Ik vind het vreemd dat je aan je 4e jaar bent begonnen terwijl je nog vakken moest halen uit het 2e jaar, dit is bij ons niet eens mogelijk namelijk...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:19

Sammie schreef:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt absurd :o Iemand gelijk een dergelijk labeltje opplakken omdat iemand om bepaalde redenen geen zin heeft om z'n studie af te maken. Hoe kun je nou ooit op basis van 1 ding gelijk met aandoeningen, stornissen en ziektes gaan lopen strooien.

Jouw redenatie is ook absurd dat TS haar studie niet wilt afmaken omdat ze geen zin heeft. Tussen geen zin hebben en echt moeite met de studie hebben etc zit een heel verschil.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:40

Je moet wel lezen hé. Om bepaalde redenen.. Geen zin is gewoon een neutraal woord en dat staat niet gelijk aan te lui zijn. Een te hoog gegrepen studie kan ook een reden zijn waarom je geen zin hebt om een studie af te maken. Even als < vul maar een lijstje in> :evaw:

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 13:48

Ik was ook zo'n langstudeerder. Met tussenpozen studeren, weer stoppen, toch weer verder etc.
Uiteindelijk, vlak voor de eindstreep er toch mee gestopt.
En dat was de beste beslissing ever.
Wat was ik blij dat het niet meer als een zwaard van Damocles boven m'n hoofd hing.

En het was geen eens een kwestie van moeilijk, ik deed het op m'n sloffen, nooit een studieboek gekocht.
Maar motivatie was gewoon nul. Gewoon zo geen zin meer in al het gedoe, klaar mee.

En het is prima uitgepakt ook, goede management functie, altijd vaste contracten gekregen en goed c.v.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:03

Er kunnen heel veel redenen zijn waarom het moeilijk is om een studie af te maken, maar een van die redenen kan net zo goed een leerprobleem zijn, op wat voor manier dan ook. Ik fietste echt met twee vingers in m'n neus door de Havo maar op het HBO werd het me ineens echt heet onder de voeten.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:08

TS, is het geen optie om weer colleges te gaan volgen voor de vakken die je nog moet afronden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:09

Dat was in het verleden een veel gehoord probleem. De overgang was niet goed, daar hebben ze toen de Tweede Fase voor in het leven geroepen. Al veel meer zelfstandig doen op de Havo. Bij mij zat er toen een meisje in de klas dat van de Havo naar het MBO is gegaan, die moest teveel moeite doen voor dr havo. En die was zeer goed met dr planning, maar moest eigenlijk voor de havo al te veel studeren. Ik vond de overgang naar het HBO ook niet goed, imo zat (bij ons) dat hiaat er dus nog steeds.

Maar goed, ts heeft als ik het goed begrijp vooral moeite met haar laatste opdrachten/ lessen/jaar en daar hinkt ze al 3,5 jaar tegen aan. Als er dan iets leuks, nieuws op het pad kan komen snap ik ergens de gedachte wel om dan maar te stoppen met die studie en dat 'nieuwe' te doen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 14:15

Speculeren over de reden vanachter een scherm is altijd makkelijker dan de situatie waar TS zich in zit.

Al meerdere keren heb ik meegemaakt dat een student vast loopt tijdens de studie en waarom? Daar kunnen legio redenen achter zitten die niet altijd boven water komen en vaak een combinatie zijn van factoren (privé, niveau van opleiding te hoog, problemen met gezondheid etc). Wat het vaak lastig maakt om de draad weer op te pakken is het feit dat je niet meer bij een klas hoort omdat je allerlei losse vakjes moet volgen, de kennis weg zakt en de opleiding soms wat veranderd waardoor je voorkennis mist om een vak te halen.

Volgens mij zijn er een paar opties:
- uitschrijven en gaan werken. Duo komt vijf jaar na je stop datum bij je aankloppen. Eerder terugbetalen is wel slim omdat je wel rente moet betalen over het bedrag dat nu open staat.
- toch nog een keer proberen de draad op te pakken, met hulp van een coach/decaan en haalbare doelen stellen, proberen zoveel mogelijk aansluiting/binding te houden met je opleiding en een klas
- in overleg met je opleiding een jaar er tussen uit en in dat jaar uitvinden of je motivatie problemen op te lossen zijn of niet.
- Verkennen of je toch een diploma kan halen bij deze opleiding maar dan in deeltijd of duaal

Wat de beste beslissing is? Die kan je alleen zelf maken, vaak weten studenten diep in hun hart wel wat de oplossing is, maar voelt het inderdaad als falen om te stoppen. Maar het draait er om dat je gelukkig wordt in het leven en als ik dit zo lees ben je dat nu niet. Als je niet op je plek zit dan wordt het een marteling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:01

Pffft herkenbare situatie dit...
Bij mij speelt er van alles om mijn studie heen en ik weet niet goed hoe ik verder kom.
Verkeerde keuzes, misschien... Gebrek aan motivatie... Beetje... Gebrek aan energie... Zeker...

Zeer heftige privésfeer, chronische ziekte en mijn studie nu kneiterver weg omdat er totaal geen overeenstemming in het curriculum is tussen verschillende hogescholen en dus is overstappen alleen mogelijk na het propedeusejaar.
De aansluiting waar Marieke over spreekt ben ik allang kwijt, ben ook een stuk ouder dan gemiddeld.
Overstappen naar deeltijd zou een enorme verademing zijn... Maar dat betekent wél dat ik een baan moet hebben...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 11:10

Als ik het goed begrijp heb je zo'n beetje alleen je P afgerond en verder wat losse flodders uit deandere jjaren. Ik ga even heel hard zijn maar wat heb je dan 6,5 jaar wel gedaan?
Je heb dus voor ieder jaar het dubbele tijd gehad en het nog niet gehaald, is het niet gewoon te hoog gegrepen?
Als ik dit lees zou ik er geen vertrouwen meer in hebben dat je het überhaupt wel kan dus zsm stoppen en terug gaan betalen. En in de rest van je leven minder lanterfanten...