Scheikunde vraag !

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Scheikunde vraag !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:34

Hallo !

Ik ben op zoek naar hulp van mensen die goed zijn in scheikunde. Ik snap namelijk een tweetal vragen niet.

Ik moet berekenen of er overmaat aanwezig is in deze formule en van welke stof er overmatige aanwezigheid is. Formule : NaHCO2 + C4H6O6 --> Na2C4H4O6 + CO2

Als ik deze vraag snap heb ik nog een vraagje , maar ik wil eerst eventjes aankijken of deze überhaupt lukt.

Even voor de duidelijk : mijn doel is niet om een antwoord op de vraag te krijgen. Ik verzoek jullie ook dit niet te geven , aangezien het dan als ''huiswerk'' topic gezien wordt en het meteen gesloten kan worden.

Lonni

Re: Scheikunde vraag !

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:37

Heb je de massaverhoudingen (in U) en de grammen erbij gekregen of niet?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:40

Lonneke2001 schreef:
Heb je de massaverhoudingen (in U) en de grammen erbij gekregen of niet?

Ja , ik zal ze even hieronder opschrijven :

Na : 22.99 u
H : 1.008 u
C : 12.01 u
O : 16.00 u

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:43

Als ik me het goed kan herinneren moet je van alle stoffen voor en na de pijl de molmassa berekenen. Dan kun je berekenen hoeveel gram van alle stoffen voor de pijl staat en hoeveel gram er na de pijl staat. Als er een verschil in het aantal gr is, is er van een stof overmaat.

Tenminste, zoiets staat me nog vaag bij. Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit heb gehad. Sorry als het niet klopt haha

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:44

Tot hoe ver kom je zelf al? Snap je wat er met de vraag bedoeld wordt? Of weet je niet hoe aan te pakken?

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:45

Ik vind het een beetje vaag maar als het goed is komt er iets niet goed uit met de u en is die dan de overmaat, bij ons hoefden we niets met de molmassa te doen om overmaat te krijgen *pakt boek*

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:46

Free2 schreef:
Als ik me het goed kan herinneren moet je van alle stoffen voor en na de pijl de molmassa berekenen. Dan kun je berekenen hoeveel gram van alle stoffen voor de pijl staat en hoeveel gram er na de pijl staat. Als er een verschil in het aantal gr is, is er van een stof overmaat.

Tenminste, zoiets staat me nog vaag bij. Het is alweer een tijdje geleden dat ik dit heb gehad. Sorry als het niet klopt haha

Ik zou ook kijken naar de mol verhouding.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:47

Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 10-03-16 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:48

Yunomi schreef:
Free2 schreef:

Ik zou ook kijken naar de mol verhouding.

Klopt ja de molverhouding is ook belangrijk. Dus moet je eerst de reactievergelijking kloppend maken.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-16 11:10

Deze vraag is goed gelukt dankzij jullie hulp. Ik heb er nog een waar ik absoluut niet uitkom.

Kloppende reactievergelijking van verbranding van wasbenzine : C7H16 + 11 O2 --> 7 CO2 + 8 H20

Neem aan dat de helft van de wasbenzine is verbrand voordat de brand geblust werd. De dichtheid van wasbenzine is 0,74 kg/dm3 . Bereken hoeveel gram CO2 is ontstaan.

C : 12.01 u
H : 1.008 u
O : 16.00 u

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 12:10

Staat er nergens bij hoeveel liter wasbenzine je had om te beginnen?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 15:00

Om deze vraag te beantwoorden moet je inderdaad weten hoeveel wasbenzine je in het begin had. Je weet dat de helft is verbrand, dit kun je dus omrekenen naar mol. met de molverhouding (1 : 7, die haal je uit de kloppende reactievergelijking) kun je dan berekenen hoeveel mol CO2 er is ontstaan, wat je weer kunt omrekenen naar gram.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 21:16

Heel erg bedankt iedereen ! Het is helemaal goed gekomen met het verslag.

En ik wil niet teveel van jullie vragen , maar heeft er iemand misschien eens zin om te controleren of de natuurkunde opdrachten die ik heb gemaakt kloppen ? :o Ik heb geen antwoord boekje en ik wil wel graag weten of ik een beetje op het juiste pad ben.

En om hier een apart topic voor op de starten leek me ook zo'n heisa. ;)

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 08:25

_Femkeeex schreef:
Heel erg bedankt iedereen ! Het is helemaal goed gekomen met het verslag.

En ik wil niet teveel van jullie vragen , maar heeft er iemand misschien eens zin om te controleren of de natuurkunde opdrachten die ik heb gemaakt kloppen ? :o Ik heb geen antwoord boekje en ik wil wel graag weten of ik een beetje op het juiste pad ben.

En om hier een apart topic voor op de starten leek me ook zo'n heisa. ;)

Ik weet niet waar het over gaat?
Ben zelf niet zo'n talent maar misschien kan ik je helpen :)