Naast school eigen pony EN bijrijdpony?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

poownylover

Naast school eigen pony EN bijrijdpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-16 22:16

Ik heb best een discussie met mijn ouders en ben benieuwd naar jullie mening :o
Het zit namelijk zo dat ik een eigen pony heb, daar fanatiek op rij (ook wedstrijden) maar ik ben ook opzoek naar een berijdpaardje omdat ik heel graag ver wil komen in de sport en dat lukt naar mijn mening alleen als je veel kilometers maakt. Ik ben nu een super goede pony tegengekomen en die vrouw kent mij een beetje en zij vroeg min of meer of ik haar pony zou willen rijden en uitbrengen, maar dan moet ik daar wel 5 a 6 keer per week op rijden en de pony staat 25 minuten fietsen vanaf mijn huis. mijn ouders vinden dat het te veel wordt naast mijn eigen pony en school, ik zit in VWO 3 maar ik red het allemaal makkelijk met hw enzo (ik heb best veel tijd over). Wat denken jullie is het te veel of zou ik het wel kunnen? :9

ElSea

Re: Naast school eigen pony EN bijrijdpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:18

Waarom ga je niet gewoon elke dag op je eigen pony rijden? Veel kilometers maken is goed, maar je kan ook overdrijven :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:20

Heb je de tijd over nu elke dag? Dan zou ik het gewoon proberen. :) leuke kans

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:20

Het klinkt erg veel maar is het niet leuker om met je eigen pony meer te gaan trainen en hoger op te komen in de sport dan met andermans pony? Je zegt meer kilometers maken maar mij lijkt het leuker iets te bereiken met een pony die je goed kent en dan langzamer omhoog gaat dan andersmans pony er bij rijden en zorgen jij om hoog gaat in plaats van jij met je pony?
Ik zou het niet doen, tijd over hebben is ook lekker ;) Nu 3vwo, je hebt nog een heel leven voor je om hoger te komen :)

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:22

Ik zou het ook bij je eigen pony houden. De pony is 5 jaar toch??? Nog lekker jong om samen te kunnen groeien en hogerop te komen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:24

Nu zul je het misschien nog allemaal makkelijk kunnen redden, in de bovenbouw ga je het toch drukker krijgen... Ik zou het alleen bij je eigen pony houden en daar lekker veel mee trainen :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:24

Ik zou het ook niet doen, geniet van de vrije tijd die je nu nog hebt! Over een paar jaar zal dat allemaal wat minder worden :P

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:25

Jd zou de eigenaresse kunnen voorstellen de pony te verplaatsen naar "jou" stal. Dan heb je die reisafstand niet. Anders zou ik het over laten gaan. Een uur fietsen per dag om een andere pony te rijden, plus je eigen pony...

Ik vind het erg veel. En mijn ervaring is dat je op een gegeven moment een keuze maakt voor de ene of de andere pony.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:27

overdaad schaad, concentreer je op je eigen doelen met je eigen paard zodat je wel tijd overhoud voor andere dingen... die je weer een andere mogelijkheid bieden. (dat is mijn eigen levenservaring, en al klinkt dat echt als een oude vrouw ik had gewild dat iemand dat ooit tegen mij had gezegd!)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:31

Als je je vwo wil halen zou ik het niet doen, de komende jaren worden zeer pittig en met 2 paarden die je uitbrengt wordt dat snel te veel..
Lekker met je eigen verder trainen zou ik zeggen :)

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:32

Ik zie niet helemaal waarom je naast je eigen pony ook nog een bijrijdpony zou willen. Kilometers maken is natuurlijk heel belangrijk als je verder wilt komen, maar ik ben het met je ouders eens dat iedere dag (?) naar je eigen pony, daarbij 5 a 6 keer per week op een ander zijn paard rijden en school toch echt te veel is samen. Als het voor minder dagen zou zijn zou het nog wel kunnen, maar zo zou je ongeveer iedere dag twee paarden moeten rijden. Ik heb twee bijrijdpaarden en op sommige dagen komt het dus voor dat ik 's middags eerst naar paard 1 moet, dan naar huis om te eten en dan 's avonds les met paard 2, ik zit ook ik VWO 3 en ik kan je vertellen dat ik na zo'n dag toch echt wel op ben en dat ik toch blij ben dat dit niet iedere week voorkomt. Ik hoef niet ver te fietsen naar beide stallen dus daar hoef ik geen rekening mee te houden, wanneer ik ook nog eens 25 minuten zou moeten fietsen zou ik echt op zijn 's avonds. Ik rijd nu 4 à 5 keer per week, soms meer, en ik ben toch wel blij dat ik op de andere dagen gewoon even tijd voor mezelf heb, hoe leuk ik de paarden ook vind. Het verschilt natuurlijk wel op wat voor pony je rijd, als je gewoon een leuk paardje rijd dat wel gewoon braaf zijn rondje loopt is het al een stuk vermoeiender dan wanneer je twee stuiterballen rijd.
Ik zou het voor nu dus gewoon even bij je eigen pony houden, maar het blijft natuurlijk jouw eigen beslissing.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:34

Mwah, ik heb mijn schooltijd wel helemaal vol gepland met de paarden, en ben daar juist nog steeds erg blij om :)

Het is wel zo dat je het in de bovenbouw drukker krijgt, met al die SE's.. Dus het is de keuze, of alleen paard, of ook vriendinnen. :)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-16 22:35

Ik zou het niet doen, als je een VWO diploma wil :')

Ik dacht in VWO 2 ook dat ik drie verzorgpaarden wel aan kon. Ik haalde al mijn tentamens met gemak en redde het makkelijk met huiswerk (maakte ik gewoon niet :+)

Maar in VWO 4 kwam ik mezelf toch wel tegen, en ben ik met vier onvoldoendes terug gezet naar Havo. Achteraf heel veel spijt van, het is wel je carrière waar je aan werkt, ookal zie je het nu nog niet zo.

Ga lekker met je eigen pony rijden, lessen en wedstrijden doen, een bijrijdpaard erbij wordt op de lange duur te veel denk ik...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:43

Geryon schreef:
Mwah, ik heb mijn schooltijd wel helemaal vol gepland met de paarden, en ben daar juist nog steeds erg blij om :)

Het is wel zo dat je het in de bovenbouw drukker krijgt, met al die SE's.. Dus het is de keuze, of alleen paard, of ook vriendinnen. :)

juist dit bedoelde ik..... wat als je straks om welke reden dan ook niets meer met paarden kan doen? mij overkwam het.... kies ook voor vriendinnen en andere leuke dingen! :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 09:54

Waarom heb je het idee dat je met oefenen op en andere pony wel,ver komt maar niet op die van jezelf? Als je zoveel zou gaan rijden (vindt het trouwens nog wel een flinke eis ook zovaak per week moeten rijden) op andermans pony komt die van jezelf in de knel.

Je bent bijna een uur per dag kwijt met heen en weer fietsen, rijden enz al gauw twee uur kwijt. Je eigen pony moet ook gebeuren kwa verzorging en rijden waar je toch minstens een uur per dag een kwijt bent met alles. En je school en je huiswerk en andere dingen die je misschien wilt doen.

Als je dan ook nog wedstrijden wil gaan rijden met beide dieren, werkelijk geen idee hoe je dat wil gaan doen dan, is een van de ponys ziek kun je niet naar de ander gaan om te voorkomen dat die aangestoken wordt.

Ik heb zelf vwo gehaald en er niet veel moeite voor moeten doen. Moest wel een uur fietsen om daar te komen. Maar zelfs met pony aan huis was dat soms lastig om te doen en was ik blij dat ie gewoon in de wei zijn ei kwijt kon.

Ik kan alleen maar adviseren, houdt het bij je eigen pony. Oefen daar lekker mee door en groei samen naar een hoger nivo. Of verkoop je eigen pony en houdt alleen de bijrijdpony over.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:14

Volgens mij rijd topic starter ook fanatiek op haar pony, maar wil ze er nog een rij pony bij om meer kilometers te maken.

Ts ik zou zeggen ga op gesprek met je ouders, ik kan niet vanuit de schermpje zien wat jij wel en niet aan kan!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:28

Tja, als je er tijd voor hebt en je ouders vinden het goed, kun je het altijd een tijdje proberen. Mijn dochter rijdt ook regelmatig pony's van anderen naast haar eigen pony maar dat is dan wel bij ons op stal. Ze zit nu in haar examen jaar dus ze moet het goed plannen en nee zeggen als het niet kan. Want ze heeft ook nog een baantje bij de drogist en een oppas baantje ernaast. Als ze tijd heeft, doet ze het graag. Je leert er een hoop van.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:33

Ik zit in vwo 4 en ik kan meestal maar 2 keer per week naar mn eigen pony, soms minder. Ik zou lekker genieten dat je nog zovaak naar je pony kan en volgend jaar verder kijken kwa tijd.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 10:49

Ik zou het niet doen, 2 pony's is op zich goed te doen naast je school. Ik heb er met vlagen 3 gedaan naast school. Alleen je bent per dag al bijna een uur kwijt aan heen en weer fietsen, dat is niet te doen. Als je dan uit school naar je eigen pony gaat, dan naar huis om te eten en daarna nog naar de andere pony hou je echt geen tijd over. Als die op dezelfde stal zou staan, dan zou het prima gaan. Dan kan je er 2 achter elkaar doen en dat redde ik makkelijk.

Je zou eventueel ook kunnen plannen, je eigen pony 5 keer per week en de andere pony 5 keer per week.
Bijvoorbeeld:
Maandag: bijrijdpony
Dinsdag: bijrijdpony
Woensdag: eigen pony
Donderdag: eigen pony
Vrijdag: eigen pony + bijrijdpony
Zaterdag: eigen pony + bijrijdpony
Zondag: eigenpony + bijrijdpony

Zo heb je door de weeks genoeg tijd om te leren, en in het weekend is er vaak al meer tijd en zou je dus in de ochtend kunnen leren en dan smiddags/savonds de pony's doen.
Het vergt wel veel discipline en weinig tijd voor vrienden, maar dat moet je er dan voor over hebben.

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 13:48

ik heb besloten het toch niet te doen, van mijn ouders mag ik wel dichter in de buurt wat zoeken en daar dan 2 a 3 keer per week op rijden. Volgens mij denken sommige van jullie dat ik niet echt veel met mijn eigen pony bezig ben, maar dat is niet zo, ik rijd hem 6 keer per week en poets hem elke avond een half uur :P en dat zou ik ook zonde vinden om niet meer te doen, want als ik een bijrijdpony zou hebben zou ik dat niet meer kunnen doen denk ik. ik rijd trouwens ook nog op een friesje 1 minuut fietsen vanaf mijn huis, daar rijd ik nu 2 keer per week op, dat is opzich wel leuk, maar niet heel veel uitdaging. Kortom zoals velen van jullie ook al zeiden heb ik het al druk genoeg op deze manier en denk ik dat ik het voorlopig bij mijn eigen pony en dat friejse laat :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 13:50

Ik heb voor de middelbare school niet veel hoeven doen := heb toen ook meerdere paarden gereden, incl eigen. Werd anders toen er een bijbaan kwam :)

Wie weet komt er nog wel een leuk paard voorbij ts die wel dichtbij staat! En zolang je de tijd ervoor hebt, lekker genieten en doen hoor :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 14:24

mindy_dukkie schreef:
ik heb besloten het toch niet te doen, van mijn ouders mag ik wel dichter in de buurt wat zoeken en daar dan 2 a 3 keer per week op rijden. Volgens mij denken sommige van jullie dat ik niet echt veel met mijn eigen pony bezig ben, maar dat is niet zo, ik rijd hem 6 keer per week en poets hem elke avond een half uur :P en dat zou ik ook zonde vinden om niet meer te doen, want als ik een bijrijdpony zou hebben zou ik dat niet meer kunnen doen denk ik. ik rijd trouwens ook nog op een friesje 1 minuut fietsen vanaf mijn huis, daar rijd ik nu 2 keer per week op, dat is opzich wel leuk, maar niet heel veel uitdaging. Kortom zoals velen van jullie ook al zeiden heb ik het al druk genoeg op deze manier en denk ik dat ik het voorlopig bij mijn eigen pony en dat friejse laat :D

Ts, ik vind het heel wijs van je om er goed over na te denken en niet spontaan iets te doen zonder zeker te zijn dat je het zou redden. Credits daarvoor!

Verder vind ik het knap dat je hebt besloten het niet te doen, aangezien het een leuke kans was geweest voor je.

Veel succes met de fries, en je eigen pony!

poownylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-16 16:57

dankje! @fenijro_tani

Jumpingnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:30

Ts, fijn dat je een goede keus hebt kunnen maken, je moet het zelf weten, en je het zeker gelijk in 'je moet veel kilometers maken' het is of alles laten vallen zoals ik doe, 15 jaar mbo 1, een eigen pony in het M springen, een jong paard en een jonge pony van iemand anders (op een half uur rijden) die mee gaat op concour. Of je vrije tijd nemen, lekker alle tijd in je eigen pony steken en genieten :) kilometers maken kan altijd nog.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-16 23:34

Goede keuze van je :)