Depressie, wat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur_a

Depressie, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:36

Hallo,

Een vriendin van me (die tevens ook naast mij in de klas zit) is normaal gesproken een heel vrolijk en gezellig meisje die lacht om alles. Vandaag viel het me heel erg op dat ze niet lachte om dingen en zich niet fijn voelde. Toen ik vroeg of er wat aan de hand was zei ze dat ze er niet over wilde praten. Het 5e lesuur zat ze met tranen in haar ogen en toen heb ik haar even mee naar buiten genomen en vertelde zij dat ze zich de laatste tijd al heel depressief voelde en nu ook met een psycholoog praatte. Ze vertelde ook dat ze nooit meer zin had om wat leuks te doen en zich altijd afvroeg of ze wel leuk genoeg was.

Ik vond dit zelf heel erg om te horen en ben er ook best wel van geschrokken. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en mij kunnen helpen hoe ik haar eventueel kan helpen of in iedergeval wat beter kan laten voelen?

Azmay

Re: Depressie, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:38

Ik heb zelf enorm in een dip gezeten omdat ik ziek ben, inmiddels heb ik het geaccepteerd.
Meer dan een luisterend oor bieden kan je vaak niet doen, laat merken dat je bij haar WIL zijn want dat geloven mensen vaak niet op dat moment.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:39

Wat je het beste voor je vriendin kan doen is er voor haar zijn. Naar haar te luisteren. Af en toe een kaartje sturen of een kop thee komen drinken. Heel veel meer kan je helaas niet doen, ze zal zelf de strijd tegen de depressie aan moeten gaan, dat kan jij helaas niet voor haar doen.
Ik denk dat het voor haar heel veel betekend als je gewoon regelmatig vraagt hoe het ECHT gaat, ook als ze zelf niet zo vaak iets van zich laat horen. En dat je laat weten dat ze bij je terecht kan met haar verhalen.

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:41

Azmay schreef:
Ik heb zelf enorm in een dip gezeten omdat ik ziek ben, inmiddels heb ik het geaccepteerd.
Meer dan een luisterend oor bieden kan je vaak niet doen, laat merken dat je bij haar WIL zijn want dat geloven mensen vaak niet op dat moment.

Heb haar toen ook gezegd dat ze dit veel eerder had kunnen vertellen tegen me, toen zei ze dat ze dacht dat ik haar dan raar zou vinden. Heb toen ook gezegd dat ze me altijd alles kan zeggen en dat ik nooit iets raar zal vinden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:41

Dit zijn hele normale dingen in de puberteit. Alle hormonen, opgroeien en veranderingen.
Wat jij kan doen is haar laten merken dat je het wel leuk vind om met haar om te gaan, het is altijd fijn om iemand te hebben waar je op terug kan vallen.

Wat je vriendin betreft, misschien is een gesprekje met een vertrouwenspersoon voor haar fijn om deze gevoelens een plekje te kunnen geven. :)

Fleur_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:43

minikatje schreef:
Dit zijn hele normale dingen in de puberteit. Alle hormonen, opgroeien en veranderingen.
Wat jij kan doen is haar laten merken dat je het wel leuk vind om met haar om te gaan, het is altijd fijn om iemand te hebben waar je op terug kan vallen.

Wat je vriendin betreft, misschien is een gesprekje met een vertrouwenspersoon voor haar fijn om deze gevoelens een plekje te kunnen geven. :)

Ze is al in behandeling bij een psycholoog, de oorzaak is inmiddels ook al bekent :j

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:44

Laat je vooral niet afschrikken door wat afstandelijker gedrag, ik vond het zelf altijd heel prettig als iemand een whatsapp stuurde, echter fysieke dingen ondernemen had ik geen behoefte aan. Ik had gewoon rust nodig om beter te worden. Inmiddels een jaar verder en ik ben er bijna bovenop, maar het blijft een valkuil helaas. :) wel weer meer zin om iets te ondernemen, en ik ben iedereen die er voor me was heel erg dankbaar. Moet wel zeggen dat ik medicijnen gebruik en ik zonder er niet bovenop kwam. Goed van haar dat ze al Hulp heeft bij een psycholoog :) ook dit heb ik als fijn ervaren

Destination

Re: Depressie, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:02

Laat vooral merken dat ze bij je terecht kan! En als ze lessen mist (ik weet niet of dat zo is?), geef haar dan de aantekeningen en de antwoorden van de vragen; op die manier kan ze toch bij blijven.
Ga je niet opdringen, die kan ook averechts werken. Af en toe een appje sturen kan al heel veel doen :)