6 maanden Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karin92

6 maanden Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 18:13

Hallo allemaal,

Ik zit er aan te denken om ongeveer 6 maanden in Frankrijk te gaan werken.
Nu ben ik nog al een "beren op de weg" denker en zie dus gelijk alle dingen voor me die fout kunnen gaan.
Ik heb ook nog nooit in het buitenland gewerkt dus vraag me af wat er allemaal bij komt kijken.
Welke dingen moet ik regelen qua verzekeringen enzovoort, wat moet ik regelen als ik die kant op wil om te werken?

Nu ben ik heel erg benieuwd naar verhalen van bokkers die dit avontuur hebben aangedurfd en voor een bepaalde tijd naar Frankrijk (of een ander land) zijn vertrokken om te werken.
Wat is belangrijk en hoe heb je het gehad? Waar liep je tegenaan enz.

Hoop dat jullie wat opheldering kunnen geven voordat ik besluit om daadwerkelijk aan het avontuur te beginnen!

MaartJ

Re: 6 maanden Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:16

Wat zou je willen gaan doen voor werk? Spreek je Frans?

Ik kan geen tips geven wat werk betreft maar ik heb 10 maanden in Toulouse gestudeerd. Misschien kan ik je verder helpen.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:21

Ik weet niet wat voor werk je wil gaan doen? Maar ik heb 2,5 maand in Frankrijk bij El rancho Criollo stage gelopen en er later nog teruggewenst om te werken. Naar mijn weten hebben ze vaak wel iemand nodig daar. En het is echt heel erg leuk. De eigenaren spreken Nederlands, komen daar ook veel Nederlanders een weekendje of weekje weg doen en verder leer je daar wel wat Frans praten. De gasten kwamen ook uit Duitsland en Engeland, dus ook wel gevarieerd qua taal.
Ik heb voor deze tijd geloof ik gewoon een reisverzekering afgesloten. Ben daar een keer naar de huisarts gemoeten vanwege een voorhoofdsholte onsteking en ik heb daar niks hoeven betalen, ging direct via de verzekering.

Als je wat meer info wilt of vragen hebt pb me maar.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:22

Tip: zorg er voor dat je goed Frans spreekt, want de meeste Fransen spreken niet tot zeer slecht Engels.
In 2014 ben ik voor drie maanden naar Estland geweest en op dit moment ben ik in England voor iets minder dan een half jaar. Daarna hoop ik naar Zweden te gaan :D
Verzekering: naar Estland had ik een reis verzekering omdat ik met het vliegtuig ging, dus bijv voor als je bagage kwijt raakt tijdens de reis. Nu in England is mijn verzekering niet veranderd dan wat ik eerst in NL ook had.
Werken: je blijft in Europa dus als ik het goed heb mag je voor een tijd van 6 maanden wonen en werken in Frankrijk zonder een visa nodig te hebben.

Belangrijk: zoals ik al zei; taal! Je sluit jezelf zo ontzettend af als je niet goed de taal van het land spreekt en je gaat daardoor veel contact-mogelijkheden missen. Ook is vrij vervoer erg fijn. In Estland had ik geen rijbewijs en zat ik dus aardig 'vast' op mijn stageplaats waardoor ik eigenlijk bijna niks van het land en de cultuur op heb kunnen pikken. Erg jammer. Nu in England heb ik een eigen auto en ga ik er dus lekker op uit in het weekend om de omgeving te bekijken, even lekker m'n eigen ding te doen en het land leren kennen!

Tips: neem voldoende cash mee :') In Nederland is het altijd mogelijk om te pinnen maar dat schijnt toch best wel 'hip' te zijn want ik ben hier in mijn maandje England al best wel wat plaatsen (ook winkels!) gezien waar je dus niet kan pinnen.
Ook belangrijk; veel plezier hebben en durf uit je comfort zone te stappen. :)

Karin92

Re: 6 maanden Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 21:20

Het bedrijf waar ik dan zou gaan werken is allemaal al bekend. Het gaat om een NL bedrijf waar Nederlandse en Duitse gasten komen.

Ik ben dus echt opzoek naar ervaringen vwb verzekeringen regelen enz.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:31

Normaalgezien ben je via je werk verzekerd. Zeker als seizoenwerker.

Vraag wel bij je zorgverzekering een europese kaart aan. Dit dekt ook ongevallen/ziekte in het buitenland.

Toen ik 16 was ging ik ook een maand naar Frankrijk, om mijn Frans te oefenen. Bij een bevriende familie op een paardenboerderij. Leek fantastisch. Na een week stond ik alweer huilend thuis omdat ik met m'n schoolfrans helemaal niets kon daar.

Na de studies weer naar Frankrijk vertrokken en dit keer definitief. Was wat zoeken en puzzelen (bvb: werkgever geeft je wel aan bij verzekering, maar je moet (als vaste werknemer) wel nog zelf je inschrijving afronden, wist ik veel) maar het Frans ging iig al veel beter :P .