Excel: deel van een cel vastzetten (cijferreeks)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friendly

Excel: deel van een cel vastzetten (cijferreeks)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:15

Allereerst, ik twijfelde tussen hier en HTT, maar omdat het voor mijn werk ik gokte ik op hier. Als het verkeerd staat, TEM vooral.

De vraag: ik weet dat op mijn vorige stage wij het postboek bijhielden in Excel. Daarin kreeg elk poststuk een nummer welke overeenkwam met het nummer dat wij toewezen in Excel. In die cijferreeks kwam altijd het jaartal voor samen met een uniek cijfer dat alleen voor dat specifieke poststuk was. Ik heb dit nooit zelf gedaan maar een toenmalige collega heeft mij toen verteld dat zij een deel van de cijferreeks vastzette zodat - in dit geval - het jaartal hetzelfde bleef in alle rijen maar alleen het unieke deel optelde.

Weet iemand wat ik bedoel en hoe dit moet? Ik heb geprobeerd te Googlen maar ik weet niet zo goed waarop ik moet zoeken en kon niks vinden.

Ik vraag dit omdat ik op mijn huidige stage een postboek mag gaan opzetten waarschijnlijk en dan vind ik het wel prettig om een voorbeeld/startpunt te hebben.

Bij voorbaat dank.

suus_pepper

Re: Excel: deel van een cel vastzetten (cijferreeks)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:16

Dat werkt met F4 of dollartekens als het goed is!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:17

Bedoel je vastzetten door middel van $ tussen de cellen zetten? (bijvoorbeeld $B$4)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:18

Daar zet je de hele cel mee vast weet ik. Maar hier gaat het om binnen dezelfde cel een deel daarvan vast te zetten. Bijvoorbeeld: 2016-001. Dat je alleen 2016 vastzet en 001 automatisch optelt.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:21

Als ik in Excel 2016-001 typ en dan de cel met het donkere hoekje naar beneden trek telt hij automatisch door, zonder 2016 te veranderen. Werkt dit bij jou niet zo?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 17:23

In die volgorde wel ja. Maar ik vroeg mij af of dat ook kon als je dat omwisselt. Voornamelijk omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe dat moet omdat ik weet dat het kan. Of ik moet het volledig verkeerd begrepen hebben toentertijd....

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:44

Ik doe dat door 3 kolommen te gebruiken. In de eerste kolom (A) zet ik het jaartal, in de tweede kolom (B) het volgnummer. Je kunt die automatisch laten optellen door in cel B3 in te voeren (bijvoorbeeld) =B2+1.

Dan gebruik ik in de 3e kolom de functie “concatenate” (in de NL versie vermoedelijk zoiets als “samenvoegen”). Het wordt dan =CONCATENATE(A2;”-“;B2). De cel toont dan: 2016-1. Wil je per sé 2016-01, dan kun je de eerste 9 getallen invoeren als tekst door een apostrof voor de getallen te zetten (’01) of het in de functie te zetten: =CONCATENATE(A2;”-0“;B2).
Voor mij functioneert dit omdat ik in weer een andere kolom bijhoud in welk jaar het rapport vernietigd moet worden. Ik kan dan eenvoudig de bewaartermijn optellen bij het jaartal uit kolom A.

Als je in mijn voorbeeld invoert =CONCATENATE("0";B2;”-“;A2) dan toont de cel: 01-2016.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:28

Roodvos schreef:
Ik doe dat door 3 kolommen te gebruiken. In de eerste kolom (A) zet ik het jaartal, in de tweede kolom (B) het volgnummer. Je kunt die automatisch laten optellen door in cel B3 in te voeren (bijvoorbeeld) =B2+1.

Dan gebruik ik in de 3e kolom de functie “concatenate” (in de NL versie vermoedelijk zoiets als “samenvoegen”). Het wordt dan =CONCATENATE(A2;”-“;B2). De cel toont dan: 2016-1. Wil je per sé 2016-01, dan kun je de eerste 9 getallen invoeren als tekst door een apostrof voor de getallen te zetten (’01) of het in de functie te zetten: =CONCATENATE(A2;”-0“;B2).
Voor mij functioneert dit omdat ik in weer een andere kolom bijhoud in welk jaar het rapport vernietigd moet worden. Ik kan dan eenvoudig de bewaartermijn optellen bij het jaartal uit kolom A.

Als je in mijn voorbeeld invoert =CONCATENATE("0";B2;”-“;A2) dan toont de cel: 01-2016.

=tekst.samenvoegen( Is in NL idd de formule :j