Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-17 15:08

Wendy schreef:
De RM gaat dat niet oplossen. De RM regelt alleen dat hij gedwongen mag worden opgenomen, maar dat betekent nog niet dat de deur ook echt op slot gaat :n Tenzij hij een onmiddellijk gevaar vormt voor zichzelf of zijn omgeving, mogen ze hem niet tegenhouden. Ook al is er een RM, je zult dan nog steeds gebeld worden.
Hetzelfde wat betreft zijn geld: ook al zijn jullie bewindvoerder, dan nog kan hij gewoon zijn geld uitgeven als hij wil. Jullie kunnen dan ook niets terugdraaien van uitgaven die hij gedaan heeft, jullie kunnen dan bijvoorbeeld ook niet de caravan verkopen als hij dat niet wil. Je zult dat soort zaken allemaal met hem moeten overleggen. Zelfde geldt voor het huis van oma. Als je dat zonder overleg wilt kunnen doen, moet je curator zijn.

Deze situatie lijkt me verschrikkelijk, ik kan me goed voorstellen dat het bij jullie helemaal klaar is.
Vandaar ook mijn advies, ik probeer mee te denken.


Oh, echt?! Beetje jammer dat de GGZ ons dit dan heeft geadviseerd. Maar goed, die man moest het zelf ook googlen hoe je het aan moest vragen, dus ik heb niet het idee dat hij ook echt wist hoe het zat.
De kliniek waar mijn vader nu zit zei wel dat als mijn vader nu besluit te vertrekken, er een IBS wordt geregeld, omdat de RM aanvraag loopt en hij dus niet zomaar weg mag gaan.
Over het bewind zeiden ze dat wanneer hij onder bewind staat, en zomaar iets koopt, we de koop altijd ongedaan kunnen maken. Mijn idee was ook om hem bv een eigen pinpas te geven met bedrag X en de rest staat op de spaarrekening en met een andere pas doen wij dan het internetbankieren etc.

Maar goed, het blijft heel erg lastig in de huidige tijd, want hij heeft bv een smartphone voor whatsapp enzo. Maar daarmee kan hij ook op internet aankopen en aanvragen doen (zo had hij een tijdje terug autorijlessen aangevraagd en was niet op komen dagen, dus toen kreeg hij wel een rekening.
Maar ik weet niet zo goed hoe je dat kan voorkomen. Dinsdag is het gesprek mbt de RM, en dan zal ik het eens vragen. Of heb jij daar misschien ervaring mee?

Firegirl
Berichten: 950
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:33

Misschien helpt dit in het verschil tussen bewind, curatele en mentorschap

https://www.heetebrij.net/2013/07/wat-i ... ntorschap/

Op de site van de rechtspraak en de overheid is veel informatie te vinden:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... entorschap

https://www.rechtspraak.nl/Uw-Situatie/ ... toren.aspx

Ik denk inderdaad dat het in deze situatie beter is om curator te zijn ipv bewindvoerder. Is er al bewind of curatele aangevraagd? Het helpt als de kliniek een verklaring opstelt en aangeeft waarom dit nodig is. De rechter neemt dit mee in zijn/haar overweging. Hoe staat je vader hier zelf in?

Op het moment dat de rechter een uitspraak heeft gedaan en je melding hebt gekregen dat de uitspraak is ingeschreven in het bewind/curatele register, kun je daadwerkelijk aan de slag. Let op dat je dan ook een aantal verplichtingen krijgt, zoals boedelbeschrijving en een jaarlijkse verantwoording naar de rechter

https://www.goedvertegenwoordigd.nl/maa ... ndvoering/

Misschien handig om te weten dat je zelf ook klant bij een bank moet zijn om een bewind rekening te kunnen openen. Vaak worden er dan 2 rekeningen geopend:

1) bewind/curatele rekening: op deze rekening komen de inkomsten binnen en hier gaan de vaste lasten en uitgaven af die jullie regelen
2) leefgeld rekening: hier kun je je vader een pas van geven (zorg dat rood staan niet kan!) en stort je periodiek een bedrag op vanaf rekening 1.

https://www.goedvertegenwoordigd.nl/maa ... ndvoering/

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:37

Lees in ieder geval dit eens door https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... entorschap
In deze folder staat precies beschreven hoe het zit met o.a. de taken van de bewindvoerder e.d.
Over de RM en de procedures hiervoor, is dit een heel goede site https://www.dwangindezorg.nl/psychiatri ... procedures

Het is allemaal ook ontzettend lastig en ingewikkeld. Als het nuttig is, wil ik best met je meedenken (stuur maar een PB), maar het beste is om te zorgen dat jij zelf nu ook goed ondersteund gaat worden in dit proces, door iemand die letterlijk naast jou kan gaan staan, zoals een clientondersteuner. Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 15:41

Ik ben het met Wendy eens. Ook ik zou mijn twijfels hebben bij het motief van M. Natuurlijk heeft ze voor je vader gezorgd, maar zoals je schrijft heeft hij ook flink wat spaarcentjes en op dat gebied heb ik het nog weleens flink fout zien gaan met 'verzorgers'. Kijk uit dat er geen misbruik van wordt gemaakt...

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:13

Zo, ik heb de hele dag zitten rekenen, en ben me dood geschrokken...

Zaterdag zijn we naar M geweest, ze belde ons last minute af ivm een familiedrama, maar we zijn toch even langsgereden en ze was thuis. Er was inderdaad wel een familiedrama, dus we hebben een paar spullen meegenomen, waaronder de bankpas, maar nog geen volledig inzicht in alle rekeningen.
Ze neemt de rest morgen mee, naar het gesprek over de RM.

Maar goed, ik had wel de bankpas, dus ik ben vandaag even in de rekeningen gedoken... Opvallend was meteen dat er de dag nadat mijn vader naar de kliniek is gegaan, er ongeveer 5000 euro van mijn vaders rekening was overgeboekt naar de rekening van M met als omschrijving diverse onkosten en huur van de woning. Oke, prima, snap ik, logisch, kan ik inkomen.

Maar toen de rest van de rekensom:
In totaal is er in 2017 voor 32.318,99 euro uitgegeven vanaf de rekeningen van mijn vader. Dat is 2.693,24 euro per maand!!!!
Oke, mijn vader rookt wel veel, maar als ik even reken met 1300 euro onkosten (800 euro huur, 250 voor verzekeringen en 250 voor boodschappen voor 1 persoon, zonder hobby's en kledinguitgaven want dit zijn niet gedaan tbv mijn vader) dan moet mijn vader ruim 3 sigaretten per minuut roken (dag en nacht) om dat geld op te krijgen....

Ik heb de gegevens van 2015 ernaast gelegd (toen mijn vader zelfstandig woonde en fanatiek alcoholist was). Het verschil is dan 850 euro per maand. Dat is best fors, zeker als je nagaat dat hij toen 900 euro huur betaalde, en ik schat zo in dat M momenteel geen 1600 euro huur betaald voor de woning waar ze nu zit.

Uit de transacties durf ik wel op te maken dat vrijwel alle boodschappen, sigaretten (voor M zelf ook) en benzine etc van mijn vader zijn geld zijn gedaan. Ook staan er diverse uitgaven die ik niet kan rijmen, maar wellicht is daar een goede reden voor. 1700 euro voor een aannemer bijvoorbeeld.... Maar mijn vader heeft geen huis, dus aannemer waarvoor in hemelsnaam?!

Morgen is het gesprek over de RM, en M is daar ook bij. Ik heb het financieel overzicht op papier en neem dit mee. Ik ben razend benieuwd hoe zij dit allemaal wil gaan verklaren... 2600 euro per maand.... En dat zou dan dus voor mijn vader alleen zijn?! Of heeft zij ook zulke hoge uitgaven?! Echt.... Ik ben zo ontzettend woest! Mijn vader kan soms een eikel zijn, maar dit is zo ontzettend misbruik maken van je positie. Mijn vader kan dit helemaal niet overzien of inschatten in zijn huidige situatie. Ik ben echt witheet, en hoop dat ik vannacht een beetje afkoel, anders vlieg ik M nog aan... "Ik hou van je vader" yeah, sure... vieze profiteur!

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:19

Jeetje...
Dat is wel echt heel erg veel zeg.. Ik hoop dat er morgen duidelijkheid komt en dat je M asap het recht tot de rekening ontzegt.. Want zo gaat het wel heel hard..

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:20

Morgen maar gelijk even melden dat je aangifte van oplichting gaat doen, wat ik je ook echt aanraadt om te gaan doen.

wat een bizar verhaal zeg!

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 20:24

LoveBodin schreef:
Jeetje...
Dat is wel echt heel erg veel zeg.. Ik hoop dat er morgen duidelijkheid komt en dat je M asap het recht tot de rekening ontzegt.. Want zo gaat het wel heel hard..

M kan nu niet meer bij de rekening, maar blijkt nog wel mijn vaders creditcard te hebben. Daar is (nog) niets van afgeschreven, maar ik ga morgen proberen toestemming te krijgen van mijn vader mbt machtiging over zijn rekeningen, en dan wijzig ik zijn pakket in een pakket zonder creditcard. Kan de kaart nu nl niet wijzigen. Maar mocht er nu nog wat van die kaart afgaan, dan doe ik zeker aangifte (als ik dat mag als buitenstaander).

danzzz schreef:
Morgen maar gelijk even melden dat je aangifte van oplichting gaat doen, wat ik je ook echt aanraadt om te gaan doen.

wat een bizar verhaal zeg!

Ik wil dit morgen inderdaad bespreken met mijn vader en ik hoop dat hij de omvang van het probleem snapt. En ik hoop dat hij dan wil meewerken aan de aangifte. Want nu is hij nog officieel zelfstandig zo ongeveer. Daarom wilde ik het vandaag ook voor elkaar hebben, dan kan ik het morgen meenemen voor de RM en de gesprekken. Want het feit dat hij dit niet doorhad, zegt ook wel iets over zijn mentale toestand.

luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:27

Lees nog steeds mee.

Heel veel succes/sterkte morgen.
Hopelijk wordt alles duidelijk.

Kan je M aangeven? Of is dat niet mogelijk in dit geval?

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:40

Klinkt misschien heel rot maar ik zou deze situatie dus wel aangrijpen om de aanvraag bewindvoering of curatele te onderbouwen. Hiermee kun je bewijzen dat je vader het echt niet meer kan en kwetsbaar is voor misbruik door derden.

Verder heel veel sterkte. Dit vreet energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:41

Heel veel succes en sterkte morgen.
Vind het erg liefdevol wat je allemaal voor je vader doet.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:26

papaprobleem schreef:
LoveBodin schreef:
Jeetje...
Dat is wel echt heel erg veel zeg.. Ik hoop dat er morgen duidelijkheid komt en dat je M asap het recht tot de rekening ontzegt.. Want zo gaat het wel heel hard..

M kan nu niet meer bij de rekening, maar blijkt nog wel mijn vaders creditcard te hebben. Daar is (nog) niets van afgeschreven, maar ik ga morgen proberen toestemming te krijgen van mijn vader mbt machtiging over zijn rekeningen, en dan wijzig ik zijn pakket in een pakket zonder creditcard. Kan de kaart nu nl niet wijzigen. Maar mocht er nu nog wat van die kaart afgaan, dan doe ik zeker aangifte (als ik dat mag als buitenstaander).

danzzz schreef:
Morgen maar gelijk even melden dat je aangifte van oplichting gaat doen, wat ik je ook echt aanraadt om te gaan doen.

wat een bizar verhaal zeg!

Ik wil dit morgen inderdaad bespreken met mijn vader en ik hoop dat hij de omvang van het probleem snapt. En ik hoop dat hij dan wil meewerken aan de aangifte. Want nu is hij nog officieel zelfstandig zo ongeveer. Daarom wilde ik het vandaag ook voor elkaar hebben, dan kan ik het morgen meenemen voor de RM en de gesprekken. Want het feit dat hij dit niet doorhad, zegt ook wel iets over zijn mentale toestand.


Heel veel succes morgen!! Fijn dat ze in elk geval niet bij de bankrekening kan.
Ik hoop dat het allemaal lukt morgen

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:15

Heel veel succes morgen. En een dikke knuffel, het is niet niks wat je allemaal voor je kiezen krijgt :(:)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:18

jeetje wat een verhaal, petje af wat je allemaal voor je pa doet.
en veel succes morgen

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 02:03

:/ nu weet je waarom ze lief aanbood om zelf de administratie te blijven doen.

Jeetje zeg... ik ben heel benieuwd waar zij die 2600€ per maand aan besteed heeft. Geluk bij een ongeluk, het maakt je sterker in positie voor de curatele. Heel veel sterkte morgen! Ik denk dat je vader ook nog wel een kink in de kabel kan gaan zijn morgen, over het hele verhaal, of hij het überhaupt gaat/wilt geloven over z'n geld en M.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110695
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 02:09

Ik was er al bang voor. Er wordt tegenwoordig vaker misbruik gemaakt van ouderen.
Idd aangifte doen!

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 12:16

Hannanas schreef:
:/ nu weet je waarom ze lief aanbood om zelf de administratie te blijven doen.

Jeetje zeg... ik ben heel benieuwd waar zij die 2600€ per maand aan besteed heeft. Geluk bij een ongeluk, het maakt je sterker in positie voor de curatele. Heel veel sterkte morgen! Ik denk dat je vader ook nog wel een kink in de kabel kan gaan zijn morgen, over het hele verhaal, of hij het überhaupt gaat/wilt geloven over z'n geld en M.


Ik kan het zien aan de bedragen die afgeschreven zijn. Het zijn vooral boodschappen en uitgaven bij tankstations. M heeft natuurlijk haar zoon met zijn vriendin en een buitenlandse jongen een tijd in huis gehad. En als ik ga rekenen wat 4/5 mensen per maand eten... Dan kom je een eind in de richting natuurlijk.

We gaan zo die kant op, in principe voor de RM beoordeling, maar als dat achter de rug is willen we ook even spreken met M en met mijn vader. Als het goed is heeft M de administratie mee, dus dan kan ik ook de facturen nakijken. Er zijn een paar bedragen die ik niet helemaal kan verklaren, maar dat is in totaal maar een euro of 3000, dus dat heeft niet perse heel veel invloed op de hoge uitgaven.
Er is gewoon elke 3-4 dagen voor 80 euro boodschappen gedaan (en dan werden de sigaretten diezelfde dag nog los gekocht voor een euro of 40-60). Dan gaat het hard...

Shiloh

Berichten: 19784
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 15:54

Geen wonder dat ze wilde dat je vader perse bleef :wow:

Hoe ongelofelijk aso zeg, om zo van iemand misbruik te maken. Ik begrijp heel goed dat je kwaad bent.

luuntje

Berichten: 13974
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 16:16

Hoe is het gegaan?

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 18:33

Jezus wat een heftige situatie.. ik ben ook heel benieuwd hoe het is gegaan :=

En reken maar dat ik aangifte zou doen. Met of zonder medewerking van je vader, wat voor smoesjes er ook op tafel zouden komen over dat geld. Dit kan echt niet!

papaprobleem
Berichten: 68
Geregistreerd: 08-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:13

Het gesprek mbt de RM gister ging voor mijn gevoel erg goed. De psycholoog van de GGZ kwam er blanco in, dus had zich eigenlijk niet ingelezen, om een objectief beeld van mijn vader te kunnen vormen. Mijn vader bagatelliseerde alle incidenten uiteraard, en meldde trots dat hij nog maximaal een maand in deze instelling zou blijven en dan zijn spullen zou pakken en zou vertrekken. Heel goed, want dat is precies onze angst.
Er was ook iemand van de verzorging aanwezig om een beeld van het dagelijks functioneren van mijn vader te schetsen. M was ook aanwezig, en gaf gelukkig duidelijk aan dat mijn vader weer in huis nemen geen veilige optie is.
Ik heb er een goed gevoel over, en als het goed is krijgen we binnenkort een oproep van de rechtbank voor de zitting. We mogen dan geen argumenten aanleveren, alleen luisteren, maar ik ga daar uiteraard wel naar toe.

Ik heb M niet geconfronteerd met de financien. Ik wil eerst een helder overzicht maken van alle niet te verklaren kosten. En dat zijn er aardig wat. En ik denk dat ik zo een mooi beeld krijg van het financiële verkeer. Een klein voorbeeld is de hond.
1900 euro aan dierenartskosten zonder factuur (M heeft zelf ook katten) en dan ook nog 632,75 aan facturen van de hond waarvan ik dus zeker weet dat dat uit is gegeven aan de hond van mijn vader. M heeft dan ook nog 1200 euro overgeboekt als zijnde voorgeschoten DA kosten voor de hond, dus dat is in totaal in een jaar tijd 3.713,79 euro aan dierenartskosten voor 1 hond. Die bij mijn weten geen operatie heeft ondergaan.

Gemiddeld wordt er per maand 658,70 euro uitgegeven bij supermarkten en bezinestations.

En dan heb ik nog een lijstje "overig" waar bijna 10.000 euro is uitgegeven zonder dat ik daar facturen van heb, of op een andere manier kan herleiden waaraan dit is uitgegeven.

Ik zet al deze bedragen in een lijst, met datum en dan stuur ik haar denk ik die lijst gewoon en dan kan ze zelf rustig alle facturen etc erbij zoeken.
Mijn zus wil het eigenlijk pas na kerst doen, maar ik kan me slecht inhouden, haha!

Ik ga nu bellen met de instantie mbt het bewind, omdat we de artsenverklaring niet op tijd rond kunnen krijgen, en dan informeer ik even hoe ik het nu het best (legaal!) kan aanpakken, daar ik officieel geen gemachtigd persoon ben op dit moment. Het feit dat er in een jaar tijd bij M gemiddeld 2700 euro per maand is afgeschreven van de rekening neem ik even mee in dit gesprek ;)

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:20

Allemachtig, wat krijg jij een hoop op je dak zeg! Wat rot dat je nu ook nog achter al die geldzaken aan moet.
Compliment voor wat je allemaal doet. Succes en sterkte.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 14:58

Heb je nog blokkades van de kredit kaarten voor elkaar gekregen. Als M nu gewend is veel uit te geven zal dat iet mee vallen om nu ineens niet meer zoveel uit te geven. Ik zou pijn in mijn buik hebben van het geen wat nog te voorschijn gaat komen. Zorg aub dat je alle passen zo snel mogelijk hebt.
En, als dat nog niet het geval is, maak van de betaal rekening een en/of rekening van je vader en jou. Mochten er nog meer problemen komen kan je makkelijker ingrijpen. Dat is ook het geval bij overlijden trouwens.

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Verslaafde vader wil geen hulp, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:55

Poeh, dat gaat om flinke bedragen. Je vader heeft gewoon gediend als pinautomaat. Dat er hier en daar getankt is omdat je vader van A naar B gebracht moet worden daar kan ik nog inkomen, maar zelf geen auto rijden en dan zo veel kosten qua tanken is behoorlijk veel.

Wat de auto's betreft zou je er aan kunnen denken om ze te schorsen bij de RDW, dan betaal je er geen belasting of verzekering meer voor.

Heel veel sterkte en succes met alles, fijn dat je er niet alleen voor staat.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:27

Poeh ts wat krijg jij veel voor je broek.

Je zou (als je exacte datum en tijd weet) misschien kopie facturen op kunnen vragen bij de dierenarts bijvoorbeeld?