Woningnet, Bedankt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Woningnet, Bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:36

Beste woningnet,

Bedankt voor alles. Al deze jaren zijn we samen op zoek geweest naar een huisje voor mij. 11 Lange jaren deed je moeite voor me en liet je me iedere week op dinsdagnacht weten dat de hoop die ik had op een huisje vergeefs was. In eerste instantie kostte die bergen werk die je voor me deed helemaal niets, daarna vroeg je toch een bedrag. Enkele luttele euro's die absoluut niet in verhouding stonden met de moeite die je nam om mij van een dak te voorzien.

Toch, hoe goed je ook je best deed, het mocht niet baten woningnet. Iedere keer als ik een lichtpuntje zag aan het einde van de donkere sociale huurwoning tunnel, werd ik 26, veranderde mijn salaris zodanig dat ik niet meer in aanmerking kwam voor de goedkopere woningen, of waren er mensen uit het buitenland die een woning blijkbaar harder nodig hadden dan ik.

Ondertussen ging ik wel verder en heb ik 2,5 jaar in een leegstandswet woning gewoond. Helaas is ook dit me niet gegund en moet ik deze woning verlaten eind mei. Maar ja woningnet, inmiddels zit ik met mijn salaris in het hoogste huursegment en sta ik voor een woning van 550,- op nummer 438 van de 619. Maar woningnet zeg nou zelf, kan je met een salaris van 30.000,- per jaar echt een kale huur van 750,- aftikken iedere maand? Daar maak je toch een kleine misrekening.

Inmiddels heb ik een woning gekocht. Eindelijk vrij, zo voelt het. Alle sociale huurders en wachtende achter me latend, heb ik voor mezelf gekozen en doe ik een investering in mijn toekomst. En jij woninget, ja je gaat door op dezelfde voet. Huurprijzen opdrijven, zodat iedereen "naar draagkracht" kan wonen. Maar hoe zit dat met de "grote mannen"? Die rijden van onze draagkracht in een Porsche.

Wat wil ik je meegeven woningnet? Probeer eens te kijken naar de mensen achter de inlogcodes. "Love makes a house a home" zeg ik maar.

Succes met deze missie. Misschien zien we elkaar nog eens terug in de toekomst. Want iedereen verdient toch een plek onder de zon?

Lieve groetjes,

S.

Billy

Re: Woningnet, Bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:40

En wat denk je nu dat je hiermee bereikt?
Gefeliciteerd met je eigen huis trouwens....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:41

Niks. Mijn verhaal doen. Of dacht je dat ik deze brief echt naar woningnet zou sturen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:42

Bekend probleem, wij vallen ook in hetzelfde "gat".
Voor ons dezelfde oplossing als voor jou, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid helaas.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:44

Gimme_Spurs schreef:
Niks. Mijn verhaal doen. Of dacht je dat ik deze brief echt naar woningnet zou sturen?

Ik heb geen idee......
Maar vroeg me gewoon af wat een ander hiermee moet.... Niet inschrijven bij woningnet of zo?

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:44

Azmay schreef:
Bekend probleem, wij vallen ook in hetzelfde "gat".
Voor ons dezelfde oplossing als voor jou, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid helaas.

Ja ik ben ontzettend dankbaar dat ik nu kan kopen. Dat had ik een half jaar geleden ook niet gedacht. En wat moet je inderdaad als dat geen optie is? Dan sta je dus gewoon op straat... Of zit je tot je 40ste bij je ouders...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:46

Billy schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Ik heb geen idee......
Maar vroeg me gewoon af wat een ander hiermee moet.... Niet inschrijven bij woningnet of zo?

Nee hoor, ik zou je absoluut inschrijven. Ik wilde dit gewoon eventjes kwijt. Een maatschappelijk probleem aankaarten. En ik heb niks te doen nu, dus ik dacht goh, laat ik eens een knuppel in het hoenderhoek gooien... :Y)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:46

Sja, ergens moet er een grens zijn. Dus hoe zuur ook, vind het geen fout oid van woningnet.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 13:48

Misschien had ik erbij moeten zetten dat dit een knipoog met een rauw randje is... Maar ik dacht dat dat wel duidelijk was eigenlijk... :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:50

Alleen hier plaatsen schiet ook niet echt op.
Niet dat woning net wat zou doen met je brief. Maar toch. Hier kunnen ze er echt niks mee.

En ja erg krom geregeld hier.
Mensen op kosten drijven.
Geen woningen bij bouwen.
En nu er gelukszoekers komen mag er ineens wel gebouwd gaan worden. :?
Niet dat dat zin heeft voor de Nederlander die achter op die lijst blijft staan.

Fijn dat jij kom kopen.
Maar met al die tijdelijke contracten van tegenwoordig is dat ook zo vanzelfsprekend meer.

Raar land. Bestuurders zien echt niet wat er speelt.
Met hun dikke vette loon.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:51

Gefeliciteerd met je huis :)

Maar 1/3e van je salaris voor een huurwoning lijkt me niet overdreven bizar.
Dus ja met 30.000 inkomen kun je in principe wel een woning van 750 kaal huren toch?

Maar woningnet is (uit eigen ervaring) inderdaad nogal nutteloos, heb mijzelf daar dus gewoon nooit ingeschreven en deed gewoon aan prive advertenties jagen :D

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:54

Ik vond het wel leuk geschreven :D Maar inhoudelijk ben ik het volledig met Kimbers eens:

Kimbers schreef:
Sja, ergens moet er een grens zijn. Dus hoe zuur ook, vind het geen fout oid van woningnet.

En die grens is er. Dat "huren naar draagkracht" waar je voor pleit TS, dat is er. En dat houdt in dat jij met je jaarsalaris van 30.000 het beter hebt dan veel anderen, dus die vele anderen hebben meer recht op die goedkope woning van 550 euro.

Mopperen op Woningnet heeft ook geen enkele zin. Woningnet is een instrument, geen instantie die zelf beslissingen neemt. Dat doen wetgevers en corporaties.
Laatst bijgewerkt door Szan op 06-03-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:54

Nou, ik vind het een geweldig en accuraat stuk! Herken er alles in :+

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:56

Sizzle schreef:
Gefeliciteerd met je huis :)

Dus ja met 30.000 inkomen kun je in principe wel een woning van 750 kaal huren toch?

Maar woningnet is (uit eigen ervaring) inderdaad nogal nutteloos, heb mijzelf daar dus gewoon nooit ingeschreven en deed gewoon aan prive advertenties jagen :D

Inderdaad, 750 kale huur is toch goed te doen lijkt me met een salaris van 30.000 per jaar.
Verder fijn dat je een huisje gevonden hebt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 13:59

Sizzle schreef:

De grap is dat de richtlijnen zelf juist eisen dat je brutoloon 4 keer de huurprijs moet zijn. Kortom: je krijgt die woning van 750 euro helemaal niet.

Verder erger ik me ook aan het incasseren van jaarlijks 15 euro voor helemaal NIKS. 1 regeltje, met mijn naam, adres, geboortedatum en inschrijfdatum. De werkelijke kosten die ze daaraan hebben is vermoedelijk uit te drukken in fracties van centen: bitjes zijn niet zo duur. De inspanning die ze leveren is 0. Maar ja - ik kan me ook niet uitschrijven want stel je voor dat er iets gebeurt, dan heb je wachttijd nodig in Utrecht. En dus betaal ik jaarlijks zonder dat het op enige wijze leidt tot een betere aanpak van het woningprobleem. Gewoon makkelijk incasseren, verder niks.

moonsparkle

Ik ben naar een andere stad verhuisd omdat het met woningnet zolang duurde. Je had ook woningen waarop je tot je 22 mocht reageren, nou dan was ik dat bijna, maar dan was ik nog niet de enige. Ik had toen hoop, maar in Utrecht mag je gerust 10 jaar ingeschreven staan voor je wat krijgt dus alle hoop was daarna weer weg.

antje_vip

Acantus heeft het beter geregeld, daar sta je niet op een wachtlijst maar kan je vanaf het begin inschrijven op een woning en wordt gewoon geloot, ongeacht de datum van inschrijving.
Ikzelf huur trouwens particulier, via makelaar geregeld. gaat ook veel sneller dan woningnet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:00

Ik kan me wel voorstellen dat je dit via fb naar ze stuurt. Ik sta inmiddels 5 jaar ingeschreven, nagenoeg geen inkomen (student) maar ik wacht nog niet lang genoeg, ik heb namelijk niet genoeg punten :)
Vanaf de dag dat ik 18 werd en je dus in mocht schrijven heb ik dat gedaan. Niet vroeg genoeg maar eerder kon niet. Nu zit ik prima bij mijn ouders hoor, maar leuk is anders.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 14:01

Ik hoef er ook echt niet iets mee hoor. Soms is het fijn als je je verhaal eventjes kwijt kan. Ik snap ook wel dat ik teveel verdien voor een woning van 550,-. Net als dat ik vorig jaar 3000,- terug moest betalen aan de belansting omdat ik geen recht meer had op huursubsidie. Maar dan nog is het natuurlijk krankzinnig dat je echt (bijvoorbeeld in Purmerend) 20 jaar ingeschreven moet staan om in aanmerking te komen. En inderdaad, dat er nu huizen worden gebouwd voor vluchtelingen (of ze er wel of geen recht op hebben, dat daargelaten), is toch ook op zijn zachtst gezegd vreemd...

Ik kan best 750 euro ophoesten hoor, dat is het probleem niet. Dan blijft er 900 euro over voor de rest... Tel uit je winst (of je verlies in dit geval).

Gelukkig kreeg ik een intentieverklaring. Maar nog geen vast contract, dus alles best onzeker...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:01

Gefeliciteerd met je woning!

Sizzle schreef:

Makkelijk zelfs.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:01

Betaal nu trouwens ook voor 3 regio's woningnet terwijl ik nu een koophuis heb gewoon omdat je nooit weet hoe het leven loopt.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:02

Je moet niet vergeten dat je met een huurwoning voor andere lasten staat als met een koopwoning. Met een koopwoning heb je aftrekposten, met een huurwoning niet.

Bij een huurwoning komt veelal ook nog afvalstoffenheffing erover heen van 100 nog wat, afhankelijk van je gemeente. Ook je eindejaarsafrekening van water en Hef. Hier in Groningen is het 150 zo ongeveer voor je afvalstoffenheffing. Daarnaast heb je geen recht meer op huurtoeslag met een dergelijk salaris en kale huur boven de 710.

Dus tik m aan voor een alleenstaand persoon;

750 huur
110 gas/water/licht
120 zorgverzekering
70 telefoon/internet/tv
30 mobiel abonnement

Eventuele andere vaste lasten als de heffingen, studieschuld, pensionstalling, lenzen, weet ik het.
En dan nog leven, uit eten willen, op vakantie willen, boodschappen doen, kleren kopen, een hond hebben :D

Je inkomen is dan je salaris en je zorgtoeslag.

Persoonlijk word ik hier ook niet blij van. Als je huurtoeslag zou krijgen dan wordt het al anders.
Laatst bijgewerkt door Hollyleaves op 06-03-16 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 14:03

Shadow0 schreef:
Sizzle schreef:

De grap is dat de richtlijnen zelf juist eisen dat je brutoloon 4 keer de huurprijs moet zijn. Kortom: je krijgt die woning van 750 euro helemaal niet.

Dat is mijn brutoloon dus niet he... Maar mooi dat ik pas hoger op de wachtlijst kom vanaf een huur van 650,-...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 14:04

Ik kom met mijn salaris al niet meer in aanmerking voor huur- dan wel zorgtoeslag...

Sportschool
Krant
Benzine
Boodschappen

Ik kom niet uit hoor dan...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:07

Gimme_Spurs schreef:
En inderdaad, dat er nu huizen worden gebouwd voor vluchtelingen (of ze er wel of geen recht op hebben, dat daargelaten), is toch ook op zijn zachtst gezegd vreemd...

Dat ligt in de meeste gevallen dan ook een stuk ingewikkelder. Maar de partijen die jarenlang niks hebben willen doen aan de huurmarkt (behalve nog verder verslechteren) gebruiken de vluchtelingen nu als makkelijke manier om de aandacht van hun slechte beleid af te wentelen. De boosheid wordt gericht op de vluchtelingen (en/of op de partijen die er wat voor willen doen.) Maar de problemen hebben niks met vluchtelingen te maken, dus laat ze er ook maar gewoon buiten.

Veel schadelijker zijn de ideeen om een deel van de goedkope huurwoningen te verkopen, of af te breken, en de ontstane problemen dan op te lossen met nog meer huurverhogingen.