Genealogie, stambomen maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Genealogie, stambomen maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 00:13

Al een lange tijd vind ik het interessant om uit te zoeken waar mijn voorouders vandaan komen.
Ben eerst wat gaan puzzelen in Excel en Powerpoint maar echt handig werkt dat niet waardoor ik een beetje was afgehaakt. Laatst begon het weer te kriebelen en ben ik weer verder gegaan, nu via myHeritage, maar daar loop ik nu vast omdat ik geen betaald account wil aanmaken helaas.
Ik heb best wel wat info gevonden zoals geboorteaktes, huwelijksaktes enz. en het zou mooi zijn als ik dat kan koppelen.

Zijn er meer mensen die dit leuk vinden en waar hebben jullie je stambomen opgezet. Hebben jullie nog leuke dingen gevonden over jullie voorouders?

Anoniem

Re: Genealogie, stambomen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:18

ik volg :)

Moet nog eens naar het Gronings en Alkmaars archief , Weiler mijn moederskant is enorm gepuzzel. Haar andere kant is vrij intact , pap zijn kant is ook vrij compleet tot een zekere Jans die opeens Bisschop van achteren heet , Woldman is oma en die kant boeit me niet echt omdat oma Woldman gemeen was :')

Oma Mentink is in 2004 gestorven, en nu heb ik geen over. Opa Weiler overleed jong door kanker

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:20

Ik volg, ik wil ook graag ermee aan de slag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 06:05

Mijn oom heeft onze hele stamboom uitgezocht en ik heb er een mooie map van gekregen...geen idee waar hij het heeft laten uitzoeken, volgens mij heeft hij bijna alles zelf gedaan. Is wel interessant om te lezen! :) Zal hem es opzoeken...

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 06:25

Mijn ouders hebben heeeel veel genealogie gedaan.
Binnen mijn geloof word er sowieso erg veel genealogie gedaan.
Ik wil me er ook eens wat meer in gaan verdiepen.
Leuk om te lezen dat er meer jonge mensen zijn die het interessant vinden.
Tot voor kort hoorde ik vooral 'oudere' mensen hierover.

[edit] Mijn ouders gebruiken een programa.
Ik geloof dat het Myfamilysearch heet.
Maar dat zou ik even moeten checken.

Even gecheckt: Het is Familysearch : https://familysearch.org/
Het is een programma opgezet door mijn kerk, maar gewoon vrij te gebruiken voor iedereen, ongeacht gelovig of niet.
Gratis :):)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:20

Ik blijf ook even hangen hier, want ik zou er graag mee willen beginnen. Ik vind het alleen lastig waar ik nou moet gaan beginnen!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:25

Ik vind het ook reuze interessant, maar het komt er nooit van om een begin te maken.

Een kant van de familie is al prachtig en compleet in kaart gebracht door een onbekend ver familielid en staat online.

Van de andere kant is weinig bekend, maar er bestaan wel vragen. Dit zou een mooie uitdaging zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:33

Ik heb wel een betaald account via myheritage. Wat evt. een optie is is de myheritage app downloaden op je tablet oid en die voortaan bijwerken. Je kan onderling uitwisselen tussen app en site, maar dat doe je dan dus niet meer :) Vanaf ongeveer 365 personen moet je betalen.

Verder heb je ook genealogie online, maar of die gratis of betaald is weet ik niet. Erg fijn vind ik dat systeem niet werken, maar wat wel handig is dat je de GEDCOM bestanden onderling wel makkelijk kan uploaden. En er zijn ook programma's die je gewoon in je prive omgeving kan houden.

En zo heb je wel meer kleinere sites waar je kan uploaden, een aantal gratis een groot deel niet. Vergeet immers niet dat het veel serverruimte kost en daar betaal je gewoon voor. Bedenk ook dat je met privacy zit. Myheritage is er op gestoeld om gegevens te kunnen uitwisselen, dat geldt ook voor foto's etc. Wil je dit niet, dan zul je zelf alles handmatig uit moeten schakelen.

Bepaal eerst hoe je je stamboom uit wil vouwen. Ga je alleen de stamnaam opzoeken en maak je daar van een parenteel of doe je alleen voorouders (kwartierstaat), of traceer je ook de vrouwelijke lijnen. Bij dat laatste wordt je stamboom al snel erg omvangrijk. Ik zit al dik op 10.000 personen :+ En dat is incl. kwartierverlies (voorouders die meerdere malen voorkomen)

En waar je begint is heel simpel.. Bij je naaste familie, ouders, opa, oma, tantes, ooms etc.. Vraag naar namen, gebeurtenissen, plaatsen en data. En houdt daar speling bij, het geheugen is niet altijd te vertrouwen. Bedenk dat tante Bets wrs niet onder die naam te vinden is in de burgerlijke stand, maar Elisabeth wel. En opa Han heet wrs Johannes. Ik adviseer eigenlijk altijd om volledige doopnamen te noteren en de roepnaam apart te zetten. Dus bijv. Elisabeth Johanna (Bets) de Vries. Maar 'Bets' Elisabeth Johanna de Vries kan natuurlijk ook. Als je maar beide weet. Bedenk ook ruim van te voren hoe je de achternamen van de vrouwen noteert. Houdt je hun eigen naam aan (wat ik dus doe) of zet je De Jong - De Vries. Of maak je er compleet De Jong ervan. Ik ben daar ivm meerdere huwelijken, scheidingen etc geen voorstander van, ookal was de vrouw in die tijd wel bekend onder die naam (vooral in de 17de eeuw wil dit nog al eens het geval zijn). Ik onthoud zelf gewoon om beide achternamen in de gaten te houden.

Als je eenmaal in de DTB-boeken terecht ben gekomen bestaat een nieuwe uitdaging... De grillen van de pastoor/dominee qua schrijfwijzen van voor- en achternamen. Hoe ouder hoe diverser.

Wat je ook doet.. documenteer je bronnen! kopieer en/of noteer. Zodat je het altijd makkelijk kan terug zoeken. Foutjes sluipen er al snel in.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:57

Het is ook zo groot om zoiets uit te zoeken! Dat ontmoedigd mij al enigszins om er aan te beginnen.

Wat ik graag wil weten, is waar mijn achternaam vandaan komt, dus mijn vaderskant en de mannelijke lijn volgen.

Is er tegenwoordig al het één en ander gedigitaliseerd qua databank of zal ik toch echt naar de gemeente moeten gaan van geboorte om daar meer te weten te moeten komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:01

Sommig spul is digitaal , ik heb een voorouder uit Duitsland en daar is het allemaal lastiger

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:04

Mijn vader gebruikte altijd Aldfaer.
Wij hebben kasten vol met documenten, bidprintjes, geboorte kaartjes enz enz enz. Hij heeft wel dagen in archieven gezeten om dingen op te zoeken en te kopieren.
Veel daarvan ook ingescand en gekoppeld aan de juiste persoon. Incl oude en nieuwere foto's (trouwfoto, jeugd foto, volwassen foto en bejaard foto waar mogelijk van zo veel mogelijk mensen).

Zelfs als leek kan ik prima zoeken in dit programma.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:21

De onderzoeker van tegenwoordig is hartstikke verwend. Zat je vroeger gewone hele avonden boeken door te spitten om net die ene doopakte te kunnen of net dat aanknopingspuntje dat die ene vermelding in het register die ene voorouder is die net zoekt. Tegenwoordig is heel veel online te vinden. Al moet je er tegenwoordig wel steeds meer voor betalen. Diverse lokale hobbyisten hebben ook allerlei schepen, attesten en borgbrieven en diverse andere 'rechtbank'gegevens online gezet. (http://www.geschiedenisvanloenhout.net/ is zon voorbeeld)

Het meeste is ook digitaal te vinden dus Ashley, afhankelijk van wat je precies nodig hebt kun je rustig thuis van achter de pc beginnen.

@rebecca, dat kan lastig zijn maar via familysearch heb ik ook een Duitse tak kunnen traceren. Dus het is niet onmogelijk, het is ook net een kwestie van weten waar je moet zoeken. Juist omdat het nu nog vaak per gebied gezocht moet worden. En in Friesland en Limburg zijn (waren) ze bijv. nog niet zover als Rotterdam e.o. of Zeeland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:25

@Sammie , scheelt heb Gronings x Noord hollands bloed . Alkmaar is prima kost , zevenhuizen Groningen ligt nog familie begraven. Pa zijn lijn is puur Groningen

Heb een bak vol oude foto's , zo zonde ze takelen af

Ben bij ma rond 1780 , Peter Weiler en Agnes Beuker of Becker zoiets. Beste man was bij het huwelijk van Johann die in DLD geboren is en in Utrecht getrouwd. Net een soap joh :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:03

Die foto's kun je inscannen. Er is een site (wrs zelfs meerdere) die ze graag heeft, maar ik kan deze nu niet zo snel vinden. In dit tijd gingen veel 'Duitsers' naar Nederland voor werk. Mijn tak is via Duitsland naar het (tegenwoordige) Franstalige België gegaan en een generatie later weer doorgetrokken naar het (huidige) Nederland. Dat was voor die tijd een behoorlijke onderneming. Het is maar waar je zin in hebt :=

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:12

Erg gaaf onderwerp, helaas gaat het in mijn geval lastig worden. Alle 4 de grootouders zijn hertrouwt, alle 4 hebben zij niet de Nederlandse nationaliteit (3 v.d. 4 zelfs twee paspoorten) én er komen adopties voor binnen de familie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:26

Dat kun je op myheritage ook allemaal invoeren.
mijn zusje heeft een andere vader en allebei onze vaders heb ik ook gewoon zo kunnen invoeren, met de optie 'gescheiden' aangevinkt.
Idem voor de kinderen en stiefkinderen van m'n zusje, allemaal netjes kunnen invoeren met hun moeders voor zover mij bekend.
Volgens mij zit er ook nog een opmerkingenvakje bij ieder persoon en zou je daar bijv de adopties kunnen vermelden.

Ik las overigens ook iets als een grens van ong 365 personen bij myheritage.
Dat heb ik net even opgezocht en in mijn account staat een balkje met daarbij het aantal personen wat ik heb ingevoerd en als maximum staat er 250 bij, daarna zou ik idd betalend lid moeten worden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:33

250 zou je wel eens gelijk kunnen hebben, dan zat ik verkeerd.. Dacht 350 en ze begonnen bij mij pas te mekkeren met meldingen bij 15 daarover. Maar dat is al weer zo lang geleden dat het ook 250 kan zijn hoor.

En idd scheidingen en adoptie kun je ook gewoon invoeren op myheritage (en andere sites). Het is wel een kwestie van goed documenteren, zeker bij vrouwen omdat hun achternaam meerdere keren kan veranderen. Zo kun je van elk persoon de scheidingen en hertrouwingen doorvoeren (en zelfs dit van geen familiezijnde personen die reeds gescheiden zijn en weer opnieuw getrouwd zijn. Dit kan handig zijn om het overzicht te be waren welk kind bij welke ouderpaar hoort) Een adoptielijn kun je ook toevoegen. Ik concentreer mij echt op bloedverwanten, dus bij adopties noteer ik het kind niet als 'kind' zijnde. Wel maak ik er een notitie van met gegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:43

Sammie heb geen scanner , heb oa jeugfotos van moederskant. Opa haar pap staat in een lijst , oma heeft er een boodschappen lijst achterop geschreven maakt de foto specialer :)

Zal vanavond een jacht op Peter maken :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:45

Ik heb bij mij de getrouwde vrouwen staan als *voornaam* *achternaam man* en dan (geboren *meisjesnaam*), indien ze de naam van de man hebben aangenomen.
Maar heb ook een gevalletje andersom, dus man die de naam van z'n vrouw heeft aangenomen en dan moet je echt bij het kopje 'bewerk meer' de eerdere achternaam invoeren.

Rebecca schreef:
Sammie heb geen scanner , heb oa jeugfotos van moederskant. Opa haar pap staat in een lijst , oma heeft er een boodschappen lijst achterop geschreven maakt de foto specialer :)

Zal vanavond een jacht op Peter maken :+

foto maken met je mobiel kan ook. :)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:17

Sammie schreef:
250 zou je wel eens gelijk kunnen hebben, dan zat ik verkeerd.. Dacht 350 en ze begonnen bij mij pas te mekkeren met meldingen bij 15 daarover. Maar dat is al weer zo lang geleden dat het ook 250 kan zijn hoor.

En idd scheidingen en adoptie kun je ook gewoon invoeren op myheritage (en andere sites). Het is wel een kwestie van goed documenteren, zeker bij vrouwen omdat hun achternaam meerdere keren kan veranderen. Zo kun je van elk persoon de scheidingen en hertrouwingen doorvoeren (en zelfs dit van geen familiezijnde personen die reeds gescheiden zijn en weer opnieuw getrouwd zijn. Dit kan handig zijn om het overzicht te be waren welk kind bij welke ouderpaar hoort) Een adoptielijn kun je ook toevoegen. Ik concentreer mij echt op bloedverwanten, dus bij adopties noteer ik het kind niet als 'kind' zijnde. Wel maak ik er een notitie van met gegevens.
D'r is alleen van veel mensen weinig tot niets bekend. Wat dat betreft is de Schotse tak van mijn vaders kant nog het best te traceren.

Er komen hier wel goede tips voorbij, thanks!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:21

@lor1 , ja kan maar word niet zo mooi. Foto is in slechte staat, een echte scanner zou een uitkomst zijn dan even met photoshop erover (niet dat ik die heb maar zou wel tof zijn)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:26

Geen familie/vrienden/kennissen die een scanner hebben anders?
Of een printshop oid in de buurt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:57

Ik ga broer eens om adres vragen :) , moet de andere foto's een opzoeken maar deze is de mooiste :)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:17

Dennis schreef:
Mijn vader gebruikte altijd Aldfaer.
Wij hebben kasten vol met documenten, bidprintjes, geboorte kaartjes enz enz enz. Hij heeft wel dagen in archieven gezeten om dingen op te zoeken en te kopieren.
Veel daarvan ook ingescand en gekoppeld aan de juiste persoon. Incl oude en nieuwere foto's (trouwfoto, jeugd foto, volwassen foto en bejaard foto waar mogelijk van zo veel mogelijk mensen).

Zelfs als leek kan ik prima zoeken in dit programma.

Dat programma gebruikt mijn vader ook. Hij heeft ook al menig uurtje in het stadsarchief doorgebracht om touwtjes aan elkaar te knopen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 23:45