Woningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CP5

Woningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 15:44

Al een enige tijd zijn mijn vriend en ik op zoek naar een leuke huurwoning in de achterhoek.
Nu is dat in onze plaats nog niet zo makkelijk, omdat veel huurhuizen eerder verkocht werden.
Nu wil onze gemeente dat weer terug draaien, omdat er nu te kort komt in de huurwoningen.

Op internet heb ik mijn antwoord niet kunnen vinden, vandaar dat ik dit aan jullie voor leg.
Een huurhuis kan verkocht worden, maar kan dan ook een koophuis huur worden?

Omdat ik in verwachting ben, zoek ik onbepaalde huur, dus geen tijdelijke.

Bestaat dit?

De reden waarom ik dit vraag, is omdat mijn vriend teveel verdiend voor een sociale huurwoning en ik te weinig. Waardoor je alleen kan reageren op huizen die particulier worden aangeboden.

Alvast bedankt!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 15:53

als de woningbouwvereniging oid de huizen zou kopen kunnen ze het daarna eventueel verhuren ja. als particulier kun je je huis ook verhuren in principe.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 21:18

LZP -> HTT

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:43

Maar een woningcorporatie koopt zelden huizen op, dus ik zou daar niet vanuit gaan. Dat gebeurt vrijwel alleen als de woning voorheen ook al corporatiebezit was, wat verkocht is, en daarna teruggekocht wordt.

Ik zou idd eerder in de gaten houden of particulieren hun huis (tijdelijk) laten verhuren.

Wat bedoel je met dat je te weinig verdient voor een sociale huurwoning?

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 11:19

Bedankt voor jullie reacties!

Szan: Voor de sociale huurwoningen moet je een minimum inkomen hebben, maar daar zit ook een max aan.
Dat is 22.000 en max 35.000.
Ik verdien dat niet, dus heb ik ook geen recht op een sociale huurwoning.

future_vet

Re: Woningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:28

"Iedereen" heeft recht op sociale huur. Want je kan zonder je werk bijstandsuitkering krijgen. Alleen is de maximale huur dan geen 710€ maar iets van 500€ geloof ik.
Of bedoelde je dat je teveel verdiende ? Dan moet je idd over gaan op particulier

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:32

Nee joh er bestaat niet zoiets als een te laag inkomen voor sociale huur. Daar is sociale huur nu juist voor bedoeld. Je hebt met een heel laag inkomen zelfs (verplicht) recht op een goedkopere sociale huurwoning. Met een verzamelinkomen met je partner ligt dat weer wat hoger natuurlijk.

Ter info:

http://www.aedes.nl/binaries/downloads/ ... peil-2.jpg

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:33

Ellende is dat juist dit soort huurwoningen bijna onvindbaar zijn en in de achterhoek al helemaal. Teveel voor sociale woningbouw maar te weinig verdienen voor vrije sector. Je moet dan echt net het geluk hebben een partikulier te treffen die een woning betaalbaar wil verhuren. Alleen zijn die er nagenoeg niet coor onbepaalde tijd.

En nee woningen die worden teruggekocht door een woningbouw vereniging komen eigenlijk nooit terug in de verhuur. En dan nog zit je met je inkomen wat je dan nog precies aan moet voldoen. Zoals de bijstandshuur van maximaal 500 euro. Dat is in deze regio echt niet eens te vinden. Ze zijn er domweg gewoon niet. Of voor 65 plussers. Helaas loop ik daar ook tegenaan hier.

Goedkoopste woning die hier te huur is voor onder de 65 plus is725 euro per maand ex kosten verder nog.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:37

Wat gek dat jullie daar tegenaan lopen, terwijl er hier in het dorp sociale huurwoningen worden gesloopt omdat de vraag enorm teruggelopen is ivm de krimp.
Op mijn werk krijgen we een appartement wat we nog hebben ook niet verhuurd, omdat er simpelweg geen vraag is (zelfde dorp).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:44

Er is gewoon heel weinig ruimte in bouw hier. Er is recent in mijn huidige woonplaats een verzorgingstehuis gesloopt. En daar worden weer nieuwe 65 plus huizen voor gebouwd. In een verpleegtehuis zijn nu mini flatjes zonder balkon gebouwd met 95 % 80 plus bewoners,(de oude bewoners) die mag je wel huren 1 slaapkamertje, een woonkamertje mini keuken. Huur boven de 600 maar dan komen er nog gigantische service kosten bij waardoor je ook ver boven de 700 komt te zitten en tussen hoogbejaarden zonder enig buitenmogelijkheid. En geloof ik 35 m2 woonruimte inclusief badkamer he. Niet eens normaal ruimte voor een scootmobiel fiets of wat ook want er zit geen schuuruimte bij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:41

Neejoh!!!
22.000 is echt geen minimum voor sociale huur hahah, ik denk dat 90% in de sociale huur dat lange niet verdient, eerder 12.000-20.000

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:42

Wendy schreef:
Wat gek dat jullie daar tegenaan lopen, terwijl er hier in het dorp sociale huurwoningen worden gesloopt omdat de vraag enorm teruggelopen is ivm de krimp.
Op mijn werk krijgen we een appartement wat we nog hebben ook niet verhuurd, omdat er simpelweg geen vraag is (zelfde dorp).

Wij hebben een wachtlijst van 9 jaar :+ en die zal nu nog wel wat langer gaan worden

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 12:44

Er zijn door het hele land zware tekorten in soc.huurwoningen.
Hier 10 jaar gemiddelde wachttijd, voor een gezinswoning minimaal 12 jaar. Met mijn 8 jaar sta ik gemiddeld 130e.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 13:33

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Karuna beschrijft precies wat ik bedoelde.
Ik weet dat je recht heb op een sociale huurwoning, maar de woningen die hier aangeboden worden moet je een minimum inkomen van 22.000 voor hebben.
Heel af en toe worden er huizen aangeboden die daar onder liggen en dan betaal je inderdaad rond de 500 euro.

Maar de meeste huizen die hier aangeboden worden als sociale huurwoning zijn net zo duur als particuliere woningen namelijk zo rond de 700 euro. Waarschijnlijk is daar dat minimum inkomen op gebaseerd.

Ik heb nog wel met de gemeente gebeld, en die beamen dat er inderdaad een flink te kort is aan woningen. Veel sociale huurwoningen zijn verkocht, waardoor er nu een zwaar tekort is aan huurwoningen.

Gelukkig doet onze gemeente niet aan wachtlijsten, tenminste wat ik heb meegekregen maar aan lotingen. Maar dat is ook maar net geluk hebben dus.

Als ik zo kijk naar de prijzen, en de vreselijke staat van de huurhuizen neig ik toch meer naar kopen..

Nog wel een vraag aan jullie, is dit probleem waar jullie wonen ook zo groot?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:35

Maar ik begrijp dat jullie er samen willen gaan wonen. Dan telt toch sowieso jullie gezamenlijke inkomen?

Verder zijn er door heel Nederland best wat particuliere huurhuizen. Maar die zijn vaak vrij duur.

Kijk ook goed om je heen in de omringende dorpen en evt zelfs nog wat verder. Liever een huis iets verder weg dan geen huis.