De Utrechtse UIT-week (HBO Intro) wel of niet gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

loeloemoekie

De Utrechtse UIT-week (HBO Intro) wel of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:50

Hallo Bokkers,

Ik heb jullie advies nodig!

In september start ik (als het goed is) met de studie logopedie aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben op dit moment mijn MBO verpleegkunde aan het afronden en kijk er erg naar uit om op het HBO te beginnen.

Nu weet ik dat het goed is om voordat je met je studie start de UIT-week (HBO introcutieweek) mee te doen. In die week leer je je studiegenoten al kennen en leer je de stad waarin je gaat studeren kennen.

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: Ik zie enorm op tegen die week.
Ik ben vanuit mezelf niet erg goed in omgaan nieuwe situatie, en ik hou ook niet van drinken en uitgaan ( wat een groot onderdeel is van die week ).

Maar ik twijfel wel, omdat ik me ervan bewust ben dat meedoen aan zo'n week goed is voor je sociale contacten. Als ik die week niet zou mee doen dan kom ik ( misschien wel als enigste ) de eerste week van de studie in een voor mij onbekende klas die elkaar al kent. Die gedachte staat me ook tegen :(

En op de site wordt beschreven dat je kan overnachten bij een (voor jou onbekende) oudere student? Hebben Bokkers dit gedaan? Hoe is dit bevallen?

Ik hoopte dat er vanuit Bokt ervaringen zijn over de (Utrechtse) HBO-intro week, en het wel of niet meedoen daaraan, alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door loeloemoekie op 03-03-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MyHorseGirl

Re: De Utrechtse UIT-week (HBO Intro) wel of niet gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:53

Zo'n week is echt ontzettend leuk. Zeker een aanrader om naartoe te gaan. In Leiden heb ik ook de Elcid gedaan en daar heb ik veel mensen leren kennen! Je gaat ook langs studentenverenigingen en ziet hoe de stad een beetje in elkaar zit.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:54

Verschrikkelijk; als de UIT een beeld moet geven van je studie. Ik heb er meerdere jaren werk verricht, wat een kansloze bende. Inderdaad alleen maar zuipen en kotsen. Het is zeker geen gedegen voorbereiding en geen garantie dat je je nieuwe klasgenoten tegenkomt, dit zuipfestijn is zo georganiseerd dat je in verschillende startgroepen wordt ingedeeld, en je krijgt je eigen mentor, die 9 van de 10 keer zelf zo blauw zijn als maar kan. Niet doen dus. Bewaar je waardigheid, start week 1 fris en leer dan de mensen kennen die de moeite waard zijn.
Laatst bijgewerkt door alleirbag op 03-03-16 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:55

Ik ben er zelf destijds wel geweest, en ik ben welgeteld 1 iemand tegengekomen van mijn opleiding. Met de rest heb ik geen contact gehouden. Ik ben zelf ook geen kroegganger, maar ik vond wel dat er ook genoeg te doen was als je niet van stappen houd. Je leert wel een beetje je weg in de stad vinden.

Ik zou me wel opgeven, je kan altijd nog afhaken, maar je zal zien dat het grootste deel hartstikke gezellig is!!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:58

Ik vond de UIT zelf erg leuk! :) Ben ook geen party-animal, maar heb wel echt een leuke tijd gehad. Je kan ook het avondprogramma overslaan natuurlijk.
Je komt overigens niet in een groepje met studiegenoten, maar een gemengd groepje met zowel HBO'ers als WO'ers.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 11:59

Bedankt voor de snelle reacties:)

Eilleen333: Wat zijn die andere activiteiten dan? En ben jij wel mee de kroeg in gegaan of heb jij alleen de activiteiten gedaan?

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:59

Ik ben niet geweest en heb nu gewoon hele leuke studiegenoten waar ik goed mee omga. Volgens mij waren er bij onze opleiding maar 1 of 2 personen geweest.
De opleiding zelf had wel een heel leuk introductiekamp, misschien heeft jouw opleiding dat ook? Want daar werden wel veel contacten opgedaan, en dat was wat minder gericht op studieverenigingen en heel veel drinken.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:03

Ik vond de UIT ook erg leuk, mijn groepje bestond vooral uit mensen die van uitgaan hielden, maar samen met een ander meisje heb ik me prima vermaakt. Wij hielden allebei niet van stappen, maar we hebben het heel erg naar ons zin gehad. :)

Je groepje bestaat trouwens niet uit mensen van jouw opleiding en van jouw toekomstige klas. Ik ben helemaal niemand tegengekomen die mijn opleiding deed. Maar vond het zelf wel leuk om de stad te leren kennen. :j Sommige opleidingen hebben een eigen intro-week, daar kun je wel mensen van je opleiding/klas ontmoeten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:04

Ik wilde niet bij een vereniging etc maar ik vond de UIT alsnog super leuk! :j Je leert de stad kennen en je hebt echt een week alleen maar lol! :D

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:05

Ik ben 9 jaar geleden wel mee geweest met de UIT was opzich wel heel leuk. Maar het heeft niets met je studie te maken. Het is een algemene introductie van alle nieuwe studenten in Utrecht.
Ze mensen je geheel willekeurig.
(Ik krijg bij de eerste bijeenkomst een nummertje in mn hand gedrukt en dat was mn groepje )

Had week later nog intro van mn eigen studie

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:16

loeloemoekie schreef:
Bedankt voor de snelle reacties:)

Eilleen333: Wat zijn die andere activiteiten dan? En ben jij wel mee de kroeg in gegaan of heb jij alleen de activiteiten gedaan?

Het is nogal lang geleden (2008), haha! Maar we hadden een puzzeltocht, bezoekjes aan restautants en kroegen (waar je echt niet de enige bent die cola neemt), naar de sportvereniging etc. Echt een beetje kennis maken met de stad, de mogelijkheden voor studenten en waar je voordelig kan eten/sporten enzo.

Aulaantje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:25

Ik ben niet naar de UIT geweest, alleen naar de introductie van mijn opleiding.
Niks aan gemist! De introductie van de opleiding was veel leuker vond ik :)
En heus niet iedereen doet mee aan de UIT, in mijn jaar hebben best veel mensen de UIT overgeslagen.

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 12:39

Dus als ik al jullie reacties lees is het geen must wat betreft het leren kennen van je studiegenoten?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:40

Nee, ik ben ook nooit naar dat soort dingen gegaan. Vreselijk. :')

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:41

loeloemoekie schreef:
Dus als ik al jullie reacties lees is het geen must wat betreft het leren kennen van je studiegenoten?

Nee, want bij de UIT wordt je niet ingedeeld op studie. Daarvoor is een introductie van je eigen opleiding veel handiger!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:46

Ik ben niet gegaan, niks voor mij. Heb er ook niks aan gemist en zat er zo tussen toen de lessen begonnen. :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:48

Szan schreef:
loeloemoekie schreef:

Nee, want bij de UIT wordt je niet ingedeeld op studie. Daarvoor is een introductie van je eigen opleiding veel handiger!

Eens. Het is meer om de stad te leren kennen. De introductie van je eigen opleiding zou ik wel altijd naar toe gaan.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 00:07

xSwanHeart schreef:
Ik vond de UIT zelf erg leuk! :) Ben ook geen party-animal, maar heb wel echt een leuke tijd gehad.

Same here voor mij in Leiden. Ik ben geen party animal en drink ook niet, maar vond de El Cid desondanks erg leuk :j Een must is het echter niet, ik heb ook niet echt contact gehouden met de mensen van toen. Mijn beste vrienden ben ik tijdens het eerstejaarsweekend van de studievereniging tegengekomen, dus mochten ze dat ook hebben: zeker doen!

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 09:11

Bedankt voor jullie reacties!

Altijd fijn om van ervaringsdeskundige hun mening te horen, dat maakt een hoop duidelijk:)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:21

De UIT is de algemene Utrechtse Introductie Tijd. Niet specifiek voor jouw studie en de medestudenten zijn ook niet specifiek jouw studiegenoten.

Ik heb hem destijds niet gedaan, ik heb helemaal niks met bier zuipen en feesten. Ik heb niet het idee dat ik iets gemist heb.
Ik heb wel meegedaan aan de introductiedagen die door mijn studie specifiek zijn georganiseerd.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:32

Ik ben ook niet naar de uit gegaan. Er zijn van mijn klasgenoten ook erg weinig wel gegaan. Heb d'r niks aan gemist. Binnen de kortste keren ken je je klas en zij jou. Daarvoor hoef je echt niet naar de uit te gaan. Bovendien, zoals al gezegd, is het niet persee met studie genoten. Bij mijn opleiding hebben we ook tijdens de intro een opdracht gekregen waarbij we de binnenstad van Utrecht hebben leren kennen. Niet zoals in de uit, maar wel oriënterend op het centrum van Utrecht.

Dootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:36

Ik ben ook 2 jaar geleden toen ik begon met mijn studie gegaan. Iedereen vertelde dat het super leuk was en veel mensen leerde kennen. Ik vond het echt tegenvallen, het was inderdaad alleen maar zuipen en gek doen. Dit was echt niks voor mij en ben na 2 dagen naar huis gegaan. Ook leerde ik niemand van de opleiding kennen, op de kennismaakdag op school ben ik eigenlijk pas mijn vaste vriendinnen tegen gekomen. Daar doe ik eigenlijk alles mee in Utrecht.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:48

Bij de UIT zit je in een groepje met mensen van allerlei studies, HBO en WO door elkaar. Om studiegenoten te leren kennen heeft het dus geen enkele zin.
Ik ben na een dag afgehaakt. Had een groepje met mensen die allemaal 2-3 jaar jonger waren dan ik (en dat was vrij duidelijk te merken) en begeleiders die de kantjes er vanaf liepen en duidelijk lieten merken dat ze het niet vrijwillig deden (ze moesten vanuit hun vereniging meehelpen). Nu heb ik ook wel hele positieve verhalen gehoord, dus ik denk dat ik ook wel pech gehad heb.
Maar ik heb er niks aan gemist verder.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 09:55

Ik ben toen ik startte met m'n studie (3de jaars nu) ook niet naar de UIT geweest. Had en geen tijd (zomerbaan) en wat ik ervan hoorde, no thanks. Volgens mij was er uit mijn hele studiejaar toen een groepje of maximaal 10 man wel geweest (300 studenten die toen startte, reken maar uit).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:03

Als je de UIT loopt zit je inderdaad niet met studiegenoten, je leert vooral nieuwe mensen kennen. Het is eigenlijk niets anders dan een rondje langs allerlei verschillende studentenverenigingen, die vooral draaien om zuipen. Kan me voorstellen dat het leuk is als je graag vrienden wilt maken in Utrecht, als je er bijvoorbeeld net bent komen wonen en je kent nog niemand. Als je verder geen ambitie hebt om bij een vereniging te gaan kan het denk ik ook wel leuk zijn, maar het moet wel echt je ding zijn. Ik mijd heel Utrecht tijdens de UIT, ga dan naar m'n ouders of blijf veilig in Overvecht zitten :=

Als je studie een eigen intro heeft (kamp of een speciale dag) zou ik daar wel naartoe gaan :)