Hergebruik croma/jus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

blackstar

Hergebruik croma/jus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:31

Stond net echt met verbazing te kijken dat er iemand tegen me zei.
Dat vet ga je toch niet weggooien, dat gebruik je toch nog een keer...

Oftewel....balletjes gehakt gebraden, 1e keer niet alles op, 2e dag opwarmen en alles op. En daar komt nu het issue. Ik gooi het overgebleven vet altijd weg, maar ik werd me toch stom aangekeken toen ik dat wilde doen en kreeg dus de opmerking dat je dat nog een keer kon gebruiken met opnieuw balletjes gehakt braden bv over een paar dagen.
Ik weet het niet, nooit geleerd oid dat je dat nog een keer kan gebruiken.

Dus nu mijn vraag aan jullie.
Kan dat of kan dat niet.

Vjestagirl

Re: Hergebruik croma/jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:33

Misschien als je het goed terugkoelt dat je het dan wel kan bewaren. Ik doe het iig niet, mijn eten gaat altijd in een schone pan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:34

Ik bewaar het zelf niet, maar mijn moeder deed de jus uit de pan altijd in een bakje in de koelkast voor hergebruik.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:34

Mijn oma liet een pan met vet altijd op het fornuis staan, dat werd dan de volgende dag nog een keer gebruikt. Zelf doe ik het niet omdat ik het niet gewend ben, maar het ik kan me voorstellen dat anderen het wel op die manier doen.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:36

Mijn moeder doet dit ook, jus in een bakje en dan in de koelkast. Met kliekjes, of met eten waar jus bij kan, schepte ze eerst het vet eraf en gebruikt de jus. Maar voor opnieuw bakken gebruikt ze wel het vet erbij. Je kan het makkelijk nog een keer gebruiken, ik ben er in ieder geval nooit ziek van geworden :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:38

Het kan heel goed. Zeker met saus of jus. Gekoeld/bevroren bewaren zorgt er wel voor dat het langer houdbaar is. Veel (zelfgemaakte) sauzen en jus krijgen er meer smaak van. Maar als het zoals hier om bijv van gehaktbal(van mij part kip) of een gewoon lapje vlees zonder marinade oid gaat. Zie ik er niet echt een meerwaarde in.. Veel smaak zal dat vet niet hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:39

Boras schreef:
Ik bewaar het zelf niet, maar mijn moeder deed de jus uit de pan altijd in een bakje in de koelkast voor hergebruik.

Aanvulling: het vlees werd altijd aangebakken met nieuwe boter. Daarna werd de gestolde jus erbij gedaan in de pan. Het diende volgens mij niet voor bakken, maar als restje jus dat werd gemengd met de nieuwe jus.

Ik kan trouwens zelf geen jus maken, ik gebruik die vieze poedertjes als ik eens jus nodig heb. Lang niet zo lekker.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:40

Oke, word dus meer gedaan. Nooit van gehoord. Maar ga het eens proberen in het kader van de bezuinigingen ;) :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:41

jus een keertje extra bijvoegen kan opzich wel.
vet zou ik niet zo snel hergebruiken, wordt vaak te hoog verhit en dat 2x doen betekend dat het vet aardig achteruit gaat en meer transvetten krijgt.. Als je goed oplet zou het wel een keertje kunnen eventueel...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:43

Hier hergebruik ik het ook.
Helemaal jus van rundvlees mmmm
Je kunt het ook invriezen als je wilt.
Ik gebruik het dan vaak bij stamppotten; lekkerder jus is niet te maken/krijgen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:43

Als ik jus maak, dan maak ik het uit een pakje/zakje. Ik hou ook altijd veel over en ik heb me inderdaad eens afgevraagd of ik het niet zou invriezen, bijvoorbeeld in een ijsblokjesbalkje, en later nog eens op te warmen. Ik maak de jus overigens vaak los van het vlees, dus in een apart pannetje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:44

Maar waar laat je je vlees in sudderen/gaar worden als je altijd er nog jus naast maakt?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:46

Brainless schreef:
Maar waar laat je je vlees in sudderen/gaar worden als je altijd er nog jus naast maakt?

beetje boter of olie?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:46

Ik in het bakvet aangelengd met een beetje water.
Maar dat ziet er niet uit, dat ga ik niet eten.
Ik zeg al, ik kan geen verse jus maken. Ik maak het met een poedertje, ook apart in een pannetje.

Brainless, hoe maak jij je jus?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 14:47

Dat begrijp ik dus weer niet, vlees braden/bakken en dan uit een pakje jus maken met de nodig ellende van E621 enz.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:49

Ik gooi rustig dat zakje bij mijn vlees hoor. Lekker. Of al die e nummers en dergelijke goed zijn is iets anders. Maar niet ieder vlees is er geschikt voor om een smaakvolle jus van te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:52

Boras schreef:
Ik in het bakvet aangelengd met een beetje water.
Maar dat ziet er niet uit, dat ga ik niet eten.
Ik zeg al, ik kan geen verse jus maken. Ik maak het met een poedertje, ook apart in een pannetje.

Brainless, hoe maak jij je jus?

Met speklappen, kipfilet ed krijg je geen lekkere jus (daar doe ik altijd knoflook, honing en chilisaus bij mm).

Maar met suddervlees (lees: gehaktballen, sudderlappen, karbonades, worst enz), bak ik eerst het vlees aan in bakboter (vloeibaar of hard), dan (warm!) water erbij, deksel op de pan en lekker gaar laten worden.
Door de kruiden en het vleessap krijg je dan een lekkere jus.

Alleen eet je dan niet met 15 minuten... en dat is de clue, geduld hahahah

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:52

Ik gebruik het braadvet voor de jus, ene keer met een zakje/pakje/knijpfles jus erbij, andere keer dat ik zelf aanklooi met kruiden en sausjes (meestal kneepje curry, likje sambal, peper, zout, knoflookvlokken, gesnipperd ui&champignons en evt overgebleven spekreepjes :9).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:53

Ik doe het zelf niet, maar ken het wel van mn oma.

In principe laten mensen toch ook meerdere keren hun frituurvet in de pan zitten en gooien ze ook steeds diverse producten uit de vriezer in.

Wat ik wel doe is bijv 2 stukjes vlees bakken en als man of zoon later komt, dat pannetje aanzetten, klein beetje boter erbij en bakken.

En ik bedenken me, mijn moeder suddert vlees en daarna krijg je een dicht vetblok bovenop. Als dat dicht is, mag niemand eraan komen en blijft volgens haar het vlees goed die nacht.
Vroeger deed ze dat met jus ook. Als het maar dicht zat, bewaarde ze het 1 of 2 dagen in de kk. Maar met alle info en waarschuwingen tegenwoordig durft zij dat ook niet meer.
Nu gebruikt ze ook vloeibare boter, dus vraag me af of dat nog hard word ook.

Biefstuk is het lekkerste. Lekker in de boter en dan eruit, wat boter erbij en daarna iets water en je hebt lekkere biefstuk jus

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:54

Gaar vlees en (gebruikte) boter kun je rustig 2 a 3 dagen bewaren in de koelkast hoor.
Ik neem aan dat je ook vleeswaren er in hebt liggen?!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:56

het verschil met frituurvet is dat die temperatuur meer gecontroleerd blijft en niet oververhit raakt, mits je een frituurpan gebruikt. vet in een pan laadt men vaak walmen en verbranden.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 14:59

Het lijkt me niet verstandig om opnieuw te gebruiken. Wil je het doen, dan snel af laten koelen en afdekken. Niet open en bloot in de pan laten staan op kamertemperatuur. Dan wordt het een broedplaats voor micro-organismen.
En inderdaad verbrand vet kan giftig zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:01

secricible schreef:
het verschil met frituurvet is dat die temperatuur meer gecontroleerd blijft en niet oververhit raakt, mits je een frituurpan gebruikt. vet in een pan laadt men vaak walmen en verbranden.

Nee hoor, althans; braadvet mag niet walmen, want dan verbrandt het.
Dan is de smaak ook gelijk heel goor brrr.

Olie kan heter worden, maar die gebruik je meer om te wokken (of snel garen) en voor bv kipstukjes die niet meer hoeven te sudderen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:03

ik snap dat het niet de bedoeling is, maar het gebeurt wel veel brainless. Bij een frituurpan zt hier meer controle op dmv thermostaat. En ook bijv. olijfolie wordt veel gebruikt maar mag niet te heet worden.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:04

M'n moeder bewaart het ook. soms net wat te lang :r Reden genoeg voor mij om dat lekker niet te doen!