Voordelen& nadelen KVK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xpattystagor

Voordelen& nadelen KVK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 18:21

ik hoor tegenwoordig vaak van verschillende mensen dat ik me eens moet overwegen om mezelf in te schrijven bij de KVK..
Ik ben 15, en sinds een jaar fanatiek bezig met het fotograferen van paarden en honden. Een kvk inschrijving staat niet alleen professioneel, maar is ook nog eens heel handig.

Maar waarvoor precies?

Ik ben al een tijdje opzoek naar een simpel puntenlijstje van alle voor en nadelen van een inschrijving bij de KVK. maar die zijn er niet! Alles wat ik vind zijn pagina's met teksten van hier tot china.
Heeft iemand hier een lijstje voor mij met alle voor en nadelen van een inschrijving van de kvk?

Het zal me redden :D

Uiteraard heeft het geen haast. Ik ben nog rustig onderzoek aan het doen (:

Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van fotografen die zich ingeschreven hebben staan bij de kvk!

Alvast bedankt :D

Kattenbak

Re: Voordelen& nadelen KVK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 20:49

Je moet je inschrijven bij de KVK op het moment dat het geen hobby of kleine bijverdienste meer is.

Het is dus niet een kwestie van voor- of nadelen,want als ondernemer ben je dit gewoon verplicht. Als je ergens een (vast) inkomen uit genereert dan dien je ook belasting te betalen. Zodoende.

Veel succes en plezier toegewenst! Heb je een site?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:52

Aangezien je nog maar 15 bent... Zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je.. Ga dus eerst maar naar hen toe ;)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:57

Ik zie de voordelen op jou leeftijd nog niet echt.

Mocht je het toch doen. Dan moet je even kijken dat je dan geen BTW nummer aanvraagt. En
even kijkt of je dan wel onder de BTW grens blijft. Zit je erboven. Moet je wel BTW afdragen en aanvragen.

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 22:20

Sammie schreef:
Aangezien je nog maar 15 bent... Zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je.. Ga dus eerst maar naar hen toe ;)

dit is al geregeld :)

xpattystagor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 22:21

Kattenbak schreef:
Je moet je inschrijven bij de KVK op het moment dat het geen hobby of kleine bijverdienste meer is.

Het is dus niet een kwestie van voor- of nadelen,want als ondernemer ben je dit gewoon verplicht. Als je ergens een (vast) inkomen uit genereert dan dien je ook belasting te betalen. Zodoende.

Veel succes en plezier toegewenst! Heb je een site?

nee klopt, maar als de nadelen zodanig zijn dat ze niet echt handig zijn voor mijn leeftijd en tijd, doe ik het niet.

jaa, www.pdgfotografie.weebly.com ( domein is op dit moment in de maak) en facebook www.facebook.com/pdgfotografie

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:46

Je zou ook de KvK kunnen bellen :)*

Zij zijn niet alleen een registratieorgaan maar ook een advies orgaan en kunnen je goed uitleggen wat de voor en nadelen zijn. Je bent niet de enige minderjarige die zichzelf wil inschrijven, dus ze zullen het echt niet gek vinden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:52

Een voordeel is dat je het aanschaffen van je materiaal zakelijk kunt doen, en dus btw kunt terugvorderen van de belastingdienst.
Daar tegenover staat, dat alles wat je niet meer 'zwart' afrekent aangegeven zal moeten worden. Hiervan moet je de BTW afdragen, en aangifte van inkomsten belasting doen.

Dus of het voordelig is of nadelig hangt af van hoeveel je verdient. Boven een bepaald bedrag ben je verplicht om een KVK nummer te hebben, maar als het hobbymatig is en een klein beetje verdient zou ik het lekker zo houden. Anders blijft er niet zo veel over voor jezelf.

Hou er ook rekening mee dat je een boekhouding bij zult moeten gaan houden en elk kwartaal btw aangifte moet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:18

Alle inkomsten behoren opgegeven te worden. ook als je geen kvk/btw nummer hebt. :)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:42

Sammie schreef:
Alle inkomsten behoren opgegeven te worden. ook als je geen kvk/btw nummer hebt. :)

Is waar, maar als je zo nu en dan een 10tje meepakt zou ik het persoonlijk niet aangeven

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 00:38

Ik denk dat een kvk-inschrijving geen voordelen biedt voor je en vrees dat ze je niet eens willen inschrijven. Ik heb zelf een website waarmee ik geld verdien via advertenties, maar omdat ik er maar parttime mee bezig ben en er volgens hen te weinig mee verdien (€250,- per maand) kon ik me niet inschrijven. Achteraf geen probleem, want...

Een btw-nummer (en dus ook kosten kunnen aftrekken) staat los van een kvk-inschrijving. Als je inkomen hebt dat niet uit loondienst is, moet je een btw-nummer aanvragen. Je moet dan elk kwartaal opgeven hoeveel geld je hebt binnengekregen. Zolang je niet zoveel verdient, net als ik, mag je de btw die de klanten betalen zelf houden. Dat heet de Kleine ondernemers regeling. Deze houdt in dat je als je minder dan
€1.345 aan BTW moet afdragen (omdat je klanten dat hebben betaald), je de BTW mag houden. Als je denkt dat je meerdere jaren pp zo'n laag btw-bedrag komt, dan kan je er ook voor kiezen om de btw Als je alleen particuliere klanten hebt (dus geen bedrijven) is het makkelijker om ontheffing voor administratieve verplichtingen aan te vragen. Je hoeft de klant dan geen btw te rekenen en je hoeft ook geen btw-opgave te doen.

Hopelijk is mijn verhaal duidelijk zo :)