De grote 'later als ik groot ben' carriere stress

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

De grote 'later als ik groot ben' carriere stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 17:17

Ik heb al eerder een topic hier geplaatst, maar waag nog een poging.

In september heb ik mijn MBO diploma behaald (eco&wildlife studies). Fantastisch leuke opleiding en stages, weinig baanperspectief. En terwijl iedereen in mijn omgeving lijkt te weten wat hij of zij "later" wilt gaan doen of dat al aan het doen is, heb ik echt 0 ideeën over wat ik later wil gaan doen. En mijn ongeschoolde huidige baan is meer voor nu, dan voor de rest van mijn leven.

Zijn er meer mensen met dit soort problemen of die een soortgelijke fase heeft doorgemaakt? Ik wil mij zo graag vooruit bewegen, in plaats van op deze (wat negatieve) plaats vast te zitten.

Maar wat, een HBO studie? Deeltijd vind ik qua prijs van de studies niet erg haalbaar. Nog een MBO studie, bijvoorbeeld bij Capabel Onderwijsgroep? Op spirituele rondreis door India :') Ik weet gewoon echt niet wat ik leuk vind of wat ik zou willen doen. Ik wil graag uitgedaagd worden en mijn hersenen gebruiken. Maar als downside ben ik introvert en een lichte hsp'er. En ik ben zo'n natuurhippie, wat mij op vele vlakken gelukkig maakt, maar niet bij deze keuzestress.

Tips en ervaringen zijn meer dan welkom!

Nog een extra toevoeging, ik ben 24 en heb nog recht op stufi ;)

Grapjasjes12

Re: De grote 'later als ik groot ben' carriere stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:12

Ik heb zo'n beetje elke opleiding die ik heb gevolgd volledig verknald :+ Heel erg zonde, want ik zat op het VWO. Maar door allerlei zaken in mijn jeugd kon ik de mentale energie nooit opbrengen.

Nu ben ik, na een kind, voor mezelf begonnen. Een aantal jaar geleden raakte ik geïnteresseerd in voeding en fitness en ben ik daar certificaten voor gaan halen (en ze niet verknald :D ). Omdat ik zoveel mogelijk tijd wil doorbrengen met mijn kleine meisje was het geen optie voor mij om te gaan werken. Dus, zo doende!

Uiteindelijk komt het wel op je pad. Bij mij duurde het tot m'n 30ste voordat ik eindelijk eens serieus iets ben gaan doen :)
Maar, als je het kan opbrengen: STUDEER. Dat maakt alles zoveel makkelijker. Volg je hart :)

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 20:12

Wat een bemoedigend berichtje :)

Heel fijn om te horen dat het bij jou helemaal goed is gekomen, ondanks dat het ook even duurde.

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:29

Oef, herkenbaar, haha! Ik ben na dit jaar klaar met mijn masteropleiding militaire geschiedenis. Als alles goed gaat, ben ik over een half jaar Master of Arts. Heel leuk. Maar wat word ik nu, nu ik bijna later groot ben? :\ Ik ben eigenlijk niet tot een bepaald beroep opgeleid.. Mijn plan is tot nu toe om de master educatie te gaan volgen, zodat ik in ieder geval de papieren heb om voor de klas te mogen staan. Lijkt me oprecht heel leuk, maar om dat nou de rest van mijn leven te blijven doen... Eigenlijk ben ik nog lang niet uitgestudeerd, maar ik heb niet het geld om nog instellingsgeld te betalen of een jaar langer door te studeren (krijg nu ook al geen stufi meer).

Als reizen tot de mogelijkheden behoort, zou ik daar zeker naar kijken. Straks zit je misschien ergens vastgeroest en komt het er niet meer van, dat zou eeuwig zonde zijn! Het liefst zou ik straks een of twee jaar full time aan de slag gaan om te sparen voor een verre reis. Maar eerst maar eens bedenken wáár ik dan full time wil gaan werken. :')

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:20

O ik heb dit ook hoor, ben bijna klaar met m'n eerste studie, volg er nog 1 en wil er volgend jaar nog met 1 beginnen, simpelweg ook omdat ik niet eens weet wat voor master ik wil doen _O-

Is het geen mogelijkheid om een voltijd hbo opleiding te volgen, of vind je dat nog te lang?

Elienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:23

heel herkenbaar!
ik ben in september afgestudeerd als dierenarts assistente maar werk intussen als postbode :')
niet dat ik dit werk wil blijven doen, maar de interessante uren doen veel.

Maarja wat hierna? zelfstandig in de paarden gaan? nog een studie? ik weet het ook niet :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:39

Het blijft een lastige vraag: wat wil ik de rest van mijn leven doen?
Weet je, de keuze die je nu maakt, hoef je niet de rest van je leven te doen. Switchen kan altijd, als je echt wil.
Enige wat ik je wel mee wil geven: stop niet met leren/studeren. Blijf je ontwikkelen op verschillende gebieden, zowel werkgerelateerd als eigen interesse. Overal pik je bruikbare dingen mee.
Is het een idee om een assessment ergens te doen zodat je gerichter kan zoeken naar opleidingen?

Wat betreft mijn eigen ervaring: na de Havo wilde ik heel graag naar het conservatorium, maar dat mocht niet, dus Pabo gaan doen, afgestudeerd. Daarna 4,5 jaar op het archief Sociale Zaken gewerkt, papiertjes voor gehaald.
Na het archief 8,5 jaar als beleidsmedewerker gewerkt, waar ik verantwoordelijk was voor onderwijshuisvesting, subsidieverlening, leerlingenvervoer, huisvesten statushouders, enz. Ook hier heb ik opleidingen en cursussen kunnen doen. HBO opleiding, maar ook dingen als projectmanagement en helder schrijven. Nu sinds een half jaar werk ik als kwaliteitsmedewerker in het onderwijs voor 32 uur en werk ik daarnaast zo'n 8 uur in de muziek. Ik volg een opleiding tot dirigent.
En die combinatie bevalt voor nu erg goed. Of ik dat over 10 jaar nog doe? Geen idee. Ik doe nu wat ik leuk vind en waar mijn interesses liggen. En ben ik er klaar mee, ga ik weer op zoek naar iets anders waar ik blij van word.

Oftewel: ik sta niet voor de klas, ondanks mijn Pabo diploma. Maar ondanks dat ik niet voor de klas sta, vind ik mijn opleiding niet nutteloos. Er zijn genoeg bruikbare dingen in de opleiding voorbij gekomen.

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:45

Elienee schreef:
heel herkenbaar!
ik ben in september afgestudeerd als dierenarts assistente maar werk intussen als postbode :')

Maarja wat hierna? zelfstandig in de paarden gaan? nog een studie? ik weet het ook niet :')

Haha wow! Ik had precies hetzelfde kunnen typen.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:46

Hier nog zo'n "ik weet het niet" ;)
Ik heb in België rechten gestudeerd (en gehaald) daarna besloten dat rechten echt mijn ding niet is. Dus dan ben ik leerkracht gaan studeren (en ook behaald) maar toen vond ik geen werk :P
Dus nu studeer ik diergeneeskunde (4e jaar) en ik hoop maar dat ik over twee jaar weldegelijk aan de slag wil als dierenarts :P :')

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 15:54

Ik wilde altijd iets in de dieren doen. Iedereen zei me altijd dat het zonde was daar een opleiding in te doen want dat verdiende niks.

Vanalles gedaan, 1 dinge afgemaakt waarvan de opleiding leuk was maar het werk vreselijk en ik werd heel ongelukkig van een kantoorbaan. Inmiddels ben ik hondenoppas en hondenuitlater. Verdien geen miljoenen maar ik kom rond en ben gelukkig.

Met andere woorden: doe gewoon iets wat je op dit moment leuk vind om te doen. Het leven is te kort om stomme dingen te doen

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 16:31

Herkenbaar! Hier nog iemand die het niet weet.
2014 mijn VMBO-TL diploma gehaald, op de laatste dag ingeschreven voor paardenhouderij omdat ik echt niks wist en wat moest doen.
Dit een half jaar volgehouden, daarna gestopt. Was niet mijn ding. Nu volg ik een 1 jarige opleiding bij Schoevers, ook niet mijn ding.. Ik heb geen idee wat ik nu moet. Naar school gaan is mijn ding niet. Dus een BBL opleiding? Alleen welke? :+
Word er af en toe helemaal gek van.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:18

Herkenbaar hoor!

Ik ben bijna afgestudeerd als bewegings wetenschapper (universitaire master) en ben al fysiotherapeut (HBO) maar heb er van de week vacature voor vrachtwagen chauffeur uitgedaan. Puur omdat er zo weinig banen zijn en ik echt aan het werk wil.
Alleen daarvoor was ik te hoog opgeleid. }:0
Inmiddels ben ik zo ver dat ik spijt heb van het leren en beter de paarden in had kunnen gaan. Dit is vast een fase dus vandaar dat ik zeg als je kan leren doen! Vroeg of laat heb je daar gok ik wel baat bij want je hebt toch een bepaald denk niveau. :)

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:25

Hier ook! Volgende maand 24 en ik voel me soms echt een kansloze kneus:')
Veel vriendinnen studeren of hebben een 'baan baan'
Kom ik aankakken met mn kassa baantje
Heb 3 jaar havo gedaan. 1 jaar mavo plus exxamen. Van school geschopt in havo 4 en vervolgens via mn huidige werkgever een mbo niveau e gedaan en geslaagd
Ik wil dolgraag bij de politie maar helaas nog niks open qua vacatures om over de kans om aangenomen te worden nog maar te zwijgen...
Voor de rest heb ik echt 0 ideeen en ook heb ik mezelf nu best in een situatie gezet met een huur appartement een pony en een kat dat ik wel een stabiel inkomen moet hebben
Lastig !

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:28

Yes, herkenbaar. Inmiddels bezig met mijn tweede studie en weer slaan de twijfels toe. Ik doe journalistiek, op zich is de studie leuk. Maar zie ik mezelf (schrijvende) journalist worden? Mijn god, nee, dat kan ik helemaal niet! Ik kan niet op tegen alle andere journalisten, ik vind nooit werk!

Dus dan maar iets anders gaan doen? Ik wil het liefst met dieren werken. Maar dan kan ik vast ook geen werk vinden, eigenlijk alle beroepen en studies die me leuk lijken hebben nul uitzicht op een baan. En hoe graag ik m'n hart ook wil volgen, ik wil ook rond komen en leuke dingen kunnen doen...

Dilemma's dilemma's!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:53

minouesmee schreef:
Herkenbaar! Hier nog iemand die het niet weet.
2014 mijn VMBO-TL diploma gehaald, op de laatste dag ingeschreven voor paardenhouderij omdat ik echt niks wist en wat moest doen.
Dit een half jaar volgehouden, daarna gestopt. Was niet mijn ding. Nu volg ik een 1 jarige opleiding bij Schoevers, ook niet mijn ding.. Ik heb geen idee wat ik nu moet. Naar school gaan is mijn ding niet. Dus een BBL opleiding? Alleen welke? :+
Word er af en toe helemaal gek van.

Haha dit had ik kunnen zijn, ook 2014 vmbo-tl gehaald, toen paardenhouderij gaan doen, toen dacht ik wel dat dat echt leuk zou zijn, maar verveelde me helemaal te pletter en merkte a snel dat t helemaal niks voor mij was, na 4 maanden ongeveer gestopt en begonnen aan een millitaire opleiding, nu is dit wel echt heel leuk en heb het prima naar mijn zin, maar door een blessure kan ik hier later niet solliciteren (niet op de functies die mij wat lijken) nu wil ik de opleiding wel afmaken, maar denk dan van ja, solliciteren kan toch niet dus wat moet ik er eigenlijk mee, werkt aardig demotiverend, maar zal dus wat anders moeten vinden.. Pff wat een gedoe allemaal. Ik dacht er dus aan om een deeltijd studie te gaan doen in fotografie, maar toen keek ik naar de kosten daar van en sloeg stijl achterover, je komt al gauw op 30.000-40.000 euro per jaar, dat geld heb ik dus echt niet, dat zou betekenen dat ik eerst meer dan 1000 dagen fulltime moet werken (verdien gemiddeld 4,- euro per uur), maar dan kan ik ook geen cent uitgeven, dat is dus meer dan 3 jaar op water leven voor een jaar studie te kunnen betalen, on-mo-ge-lijk.
En nu, ja wat nu, heb echt geen idee wat ik moet gaan doen, voor zowel nu als later :')

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:04

Hier hetzelfde probleem. Ik ben dan nog redelijk vroeg erbij, ik zit nu in havo 4 & ben na havo 5 klaar. Over anderhalf jaar dus al .. En dan?

In eerste instantie wilde ik heel graag de paarden in en had mijn eigen bedrijf al helemaal uitgedacht. Maar nu puntje bij paaltje komt lijkt het me niet reeël, opzich zou het kunnen maar dan moet het allemaal wel op zijn pootjes terecht komen. Om nog maar niet te spreken over kamers, studiekosten, enz.

En nu? :D Als iemand iets aansluitend op een N&G profiel weet en mijn interesse voor gezondheid voor zowel mens als dier (zonder bloed, snijden, e.d. :P ) hoor ik het graag.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:13

Hier ook hetzelfde probleem ervaren. Ik heb een hbo paardenstudie gedaan met het idee een master in gedrag te halen. Tsja, daar zat al helemaal geen geld in dus na de hbo gestopt en gaan soliciteren. Had geen idee wat ik wilde.

Eerst werkte ik als orderpicker (je moet wat). Ik werd daarna aangenomen als stalhulp. Nou dat wilde ik sowieso niet de rest van mijn leven doen maar he, het was werk. Daar liep ik een blessure op waardoor een baan met veel lopen voor mij uitgesloten werd.

Ik heb me aan een thuisstudie/cursus gewaagt. Netjes afgerond en heb er veel aan, maar wil ook hier niet mijn werk van maken.

Per ongeluk ben ik op de administratie terecht gekomen en daar werk ik nu al 2bjaar met veel plezier! Ik wordt intern opgeleid en volg ook soms trainingen buiten de deur.

Kortom; soms overkomt het je gewoon ineens dat je vind wat je leuk vind. Als ik jou was zou ik gaan werken en gewoon eens goed gaan kijken wat je wilt, kunt en leuk vind. Als je nu weer een studie kiest loop je een groot risico het toch niet zo leuk te vinden. Kost je een hoop geld en tijd!

Er zijn dus ook functies waar je in kunt groeien. Of denk eens over een traineeship? Werken en ondertussen opgeleid worden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:14

Hier inmiddels 27 en nog geen idee wat ik wil worden als ik later groot ben. :')

Studie paardenhouderij gedaan, en er ook een aantal mooie werkjaren in gehad. Van de paarden de koeien in gerold, en inmiddels sta ik fulltime tussen de geiten op het bedrijf van mijn vriend.
Heerlijk werk, dat zeker! :j
Nog bezig met een studie paraveterinair, gewoon gaan doen, omdat het me wel interessant leek, wil ik er in gaan werken? Dat weet ik niet.
Nog een studie dan? Maar wat? Geen idee, zo lastig allemaal!
Fulltime thuis blijven werken is niet de bedoeling, gewoon een leuke parttime baan. Zodat we een vast inkomen hebben, en ik nog voldoende tijd heb om thuis te werken samen met mijn vriend.
Lastig hoor. :j

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:29

Wat een bult reacties :)

@Renske_W: Een studie paraveterinair lijkt mij ook ontzettend interessant, maar het baanperspectief houdt mij ontzettend tegen. Waar doe jij de studie en in welke variant?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 13:35

Elienee schreef:
heel herkenbaar!

Ik ben na 4 jaar paraveterinair opnieuw gaan studeren. Beste keuze ooit :j Ditmaal het HBO gedaan en gekozen voor Biologie en medisch laboratoriumonderzoek. Net een maand geleden afgestudeerd en nu werkzoekende.

Maar echt ts, als je de mogelijkheid nog hebt om door te studeren... Doe het! Kies een opleiding die niet alleen je interesse heeft, maar ook een brede mogelijkheid aan banen geeft.

edit: en kies niet voor paraveterinair... leuke opleiding, zeer slechte banenperspectief en als je pech hebt is het schoonmaken, schoonmaken en oh ja de telefoon opnemen. Ik had mazzel bij 1 kliniek en mocht daar heel veel meer, maar dat maak je lang niet overal mee :n

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:31

Marijkjuh schreef:
Wat een bult reacties :)

@Renske_W: Een studie paraveterinair lijkt mij ook ontzettend interessant, maar het baanperspectief houdt mij ontzettend tegen. Waar doe jij de studie en in welke variant?

Ik volg mijn opleiding op het cursuscentrum Barneveld.
Opleiding van 2 jaar, volwassen onderwijs.