Onderwerp, onderzoek kwaliteitsverbetering verpleegkundige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Onderwerp, onderzoek kwaliteitsverbetering verpleegkundige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 08:35

Hoi iedereen!

Voor een project op school (leerjaar 3 verpleegkunde) moeten we in groepjes een onderzoek starten over kwaliteitsverbetering in de zorg met betrekking op de zorgvrager. Bij dit project moeten we ook enquêtes en onderzoeken doen bij wat instellingen (bv. ziekenhuis, verpleeghuis etc).

Alleen is het nu nog de kunst om een goed onderwerp te kiezen, waar je ook echt wat mee kan, en waar qua kwaliteit nog wel wat te verbeteren is. Wij willen als groepje het liefst een onderwerp wat niet zo afgezaagd is (bv. hygiene o.i.d) , maar vinden het erg lastig om wat te verzinnen. Daarom vraag ik aan jullie of er ideeën zijn voor een goed onderwerp *D

Alvast bedankt voor het meedenken :D

Groetjes,
Klarinda

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 08:43

Bijscholing van de verpleegkundige. Bedoel ik mee hoe streng word er op gelet dat in je bedrijf je medewerkers bevoegd en bekwaam zijn.
Ik werk in de thuiszorg en word elk jaar geschoold voor de veel voorkomende handelingen, komt er iets nieuwd, moet ik dat dezelfde week nog weer scholen (theorie 3 jaar en praktijk 1 jaar)
Maar hoe zit dat in bijv een ziekenhuis of verzorgingstehuis. Daar heb ik tijdens mijn vorige stages in het beleid van de organisatie nooit iets over gehoord. Gevalletje kan jij dat, ja oke doe het maar. Kan je het niet (personeel 5jr werkzaam, simpele fraxiparine inj) , dan zoeken we een ander ipv kijken hoe je iemand het geleerd krijgt.

Qua kwaliteit dus de bevoegdheid van de verpleegkundige op de werkvloer.

magicmist

Re: Onderwerp, onderzoek kwaliteitsverbetering verpleegkundige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 09:07

die van mij ging over vrijheidsbeperkende maatregelen.. een hot item.. vooral als de nieuwe wet doorgaat
( zorg en dwang).
die keuze kan je richten op verschillende dingen.
vrijheidsbeperking in keuzes maken, of gebruik medicatie, maar ook verschil familie en client.
gebruik van maatregelen etc etc. mooi onderwerp en geheel van deze tijd

loeloemoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 14:35

Heerlijk die kwaliteitsverbetervoorstellen :') die van mij gaat op dit moment over het geven van feedback naar leerlingen..

Als het echt direct in verbinding moet staan met je cliënten dan kan je bijvoorbeeld kijken naar medicatieveiligheid, dat is een item wat voor elke patiëntengroep geldt, actueel is en veel over te vinden is.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:41

de samenwerking tussen de zorg en de paramedische dienst. Geloof me, daar kan echt nog een hele hoop in verbeteren. Met name de onderlinge communicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 23:28

Hoe kan je voorkomen dat je zorgvrager een nummer wordt? Denk aan de ochtendzorg op een dienst met (zwaar) hulpbehoevende personen. Die mensen hebben allemaal hun wasbeurt en dergelijke nodig, maar er is maar een beperkt aantal verpleegkundigen aanwezig en het moet allemaal tussen uur X en Y afgewerkt zijn. Bijvoorbeeld de dienst orthopedie/heelkunde, waar ze wel goed bij geest zijn maar door een zware ingreep niet uit bed kunnen/mogen en dus hulp nodig hebben.
Hoe kan je dat bedbad gebruiken als kwalitatief moment?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 13:24

Bedankt voor de ideeeen allemaal! Ik ga het in de groep gooien :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:36

Omdat dit onder een huiswerktopic valt, komt hier een slotje.