Ik gooi er nog 1 van dezelfde categorie in de groep: Fiat Punto.
Fiat had (heeft) veel last van een slecht imago qua betrouwbaarheid maar hebben met de (Grande) punto echt een geweldige auto neergezet die qua betrouwbaarheid en comfort niet meer onder doen aan de VW en Ford.
Echter betaal je voor een VW vaak veel meer of krijg je voor hetzelfde geld minder (meer km's, minder opties etc).
Edit: Je doet dus met een Fiat een betere koop in vergelijking met een Polo. Ik was altijd een VW- rijder maar tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe auto nadat we een gloednieuwe Toyota Yaris Hybrid 3jr hebben gehad, op een Fiat 500 uitgekomen. Helemaal in de 7e hemel ben ik ermee. Omdat de 500 na 3jr nog steeds zo goed bevalt is m'n vriend nu voor een Punto gegaan (hij is altijd fan geweest van Lexus en toyota) en is ook helemaal in z'n nopjes met de Punto. Dus een volkswagen en een toyotarijder hebben nu allebei een Fiat voor de deur staan en zijn nog nooit zo blij geweest.

Edit edit: Op de ANWB staan veel leuke tests en onderzoeken en ook daar zijn ze erg te spreken over de Punto.