Coach begeleid rijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Coach begeleid rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 00:44

Jongeren van 17 met auto-rijbewijs mogen onder begeleiding van een coach autorijden tot ze op hun 18e zelfstandig het verkeer in mogen.

Ik ben zo'n coach en ik moet eerlijk zeggen dat het me niet meevalt. Vind het een zware verantwoordelijkheid en merk dat mijn zoon heel anders rijdt dan hoe ik me na 27 jaar rijden aangewend heb. Hij had de pech dat hij vlak voor kerst moest afrijden, waardoor de begeleidingspas pas in het nieuwe jaar aangevraagd kon worden, de post met de gladheid in Groningen niet bezorgd werd en hij met alle vertraging pas na een ruime maand weer kon autorijden.

Of hij het gevoel nu kwijt is weet ik niet, maar hij rijdt heel behoudend, terwijl ik veel meer "mee ga" in het verkeer. Misschien doet hij dat omdat het een grote zware auto is, of omdat hij dat zo geleerd heeft, of wil laten zien hoe netjes hij rijdt, of misschien ben ik wel teveel aan het coachen? Ik weet het niet, weet ook eigenlijk helemaal niet wat er van mij verwacht wordt. Hij vindt het rijden wel erg leuk en gedraagt zich niet echt onzeker. Maar voor andere weggebruikers moet dat er volgens mij wel zo uitzien.

Wie is nog meer coach begeleid rijden en wat is jullie ervaring?
Laatst bijgewerkt door Gem op 27-02-16 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Re: Coach begeleid rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:56

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou een aanduiding op de auto best een goeie vinden in zon geval.
Een lesauto is ook begeleid rijden, en die worden ook gemarkeerd met de L. Een bordje in/op de auto met een B (beginnend bestuurder) zou dan best prettig kunnen zijn denk ik.

Ben zelf geen coach, en heb er zelf geen gehad. Maar ik vind het vreselijk als mensen me vertellen hoe ik moet rijden. Reed eerder ook nooit als mijn moeder er BV naast zat. Nu wel, ik rij nu 6 jaar. Maar in het begin werd ik er knettergek van, en kon ook niet lekker ontspannen rijden.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 00:59

In Belgie is deze manier van rijden al veel langer bekend, steek daar je licht eens op?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 01:06

Er zullen dan wellicht Belgische bokkers reageren. Ik ken niemand in België die begeleidend coach is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 01:13

eilleen333 schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou een aanduiding op de auto best een goeie vinden in zon geval.
Een lesauto is ook begeleid rijden, en die worden ook gemarkeerd met de L. Een bordje in/op de auto met een B (beginnend bestuurder) zou dan best prettig kunnen zijn denk ik.

Ben zelf geen coach, en heb er zelf geen gehad. Maar ik vind het vreselijk als mensen me vertellen hoe ik moet rijden. Reed eerder ook nooit als mijn moeder er BV naast zat. Nu wel, ik rij nu 6 jaar. Maar in het begin werd ik er knettergek van, en kon ook niet lekker ontspannen rijden.

Ik vind het dus ook raar dat er helemaal geen schrijven of mail is geweest wat er van mij verwacht wordt. Het is zeker niet zo dat ik de lesgever zit uit te hangen, maar als hij een vrachtwagen gaat inhalen met 105 km/uur waar 130 gereden wordt, moet je niet raar opkijken wanneer een bumperklever staat te seinen met zijn lampen. Moet ik daar wat van zeggen of niet?
In de stad grote gaten in zijn baan laten vallen zodat hij rechts ingehaald wordt..... méérijden met de stroom joh, nu schrik je je steeds wild. Mag ik dat zeggen?
Niet het gaatje dicht rijden voor een groen stoplicht in de stad. Stoplicht dús op oranje, hij stampt op de rem. Luid getoeter achter ons.... mag ik daar wat van zeggen?
Vind het echt lastig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 01:26

Ik ben begeleider van mijn dochter bij het autorijden. Geen coach, gewoon begeleider. Heb daar niets voor hoeven leren. Hier in België gaan ze er gewoon van uit dat je als automobilist gezond verstand hebt.

Ik leer haar hoe ze correct moet rijden. Met 105 km. per uur inhalen op een 130 km. weg moet gewoon kunnen als het inhalen maar vlot verloopt. Moet de vrachtwagen dus geen 100 rijden.
Die bumperklever kan de boom in, die moet niet zeuren.

Als ik met de trailer er achter een vrachtwagen in aan het halen ben gaat dat ook niet supervlot maar ik heb gewoon recht op mijn plekje op de weg.

Je moet je kind niet leren hoe ze anderen vooral niet in de weg moeten zitten maar hoe ze correct moeten rijden zonder nodeloos te hinderen.

Wij hebben trouwens wel een L op de achterruit maar dat steekt op niets. Geen hond die daar rekening mee heeft gehouden sinds wij die hebben hangen.

Zelf geef ik zo min mogelijk commentaar, laat het haar zo veel mogelijk zelf uitzoeken tenzij ze echt een grove fout dreigt te maken en ik in moet grijpen. Wel geef ik haar steeds tips over de dingen waar ze bij het examen straks op letten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 01:47

Misschien is het een idee om je zijn te vragen wat hij van je verwacht?
Wil hij graag dat je hem direct op dingen wijst, of dat je na de rit samen even gaat zitten en beiden aangeeft wat er wel of niet goed ging?
Denk dat het voor hem fijn kan zijn als hij dat aan kan geven.

Zo heb ik de regel: je moet me niet vertellen wanneer ik moet schakelen, of ik harder moet etc. Maar meld het even als je ziet dat ik te hard rij, of een mede weggebruiker over het hoofd zie (BV op rotondes oid). Dat vind ik dan wel weer makkelijk als mensen dat doen.

Maar moet wel zeggen, dat het flikkeren met lichten, rechts inhalen etc... Je zoon maakt misschien een situatie waardoor dat soort dingen kunnen gebeuren, maar dat ligt niet aan je zoon maar aan de andere weggebruikers.
Ik rij vaak op een stuk waar je eerder 50 mocht, en nu 70. Is vierbaans en vaak rijden mensen links omdat ze later willen afslaan. Dan rijden ze 50. Dus ik, op de rechter rijstrook, ook. Rechts inhalen mag niet.
Een stuk trage stront voor de auto? Jammer, rechts inhalen mag niet, bumperkleven mag niet. Dus dan moet je gewoon wachten.

Als ik een bumperklever heb, ga ik standaard 10 km onder de toegestane snelheid zitten. En extra remmen in de bochten. Ter ondersteuning heb ik deze sticker op de auto:
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 02:12

Percy schreef:
Ik leer haar hoe ze correct moet rijden. Met 105 km. per uur inhalen op een 130 km. weg moet gewoon kunnen als het inhalen maar vlot verloopt. Moet de vrachtwagen dus geen 100 rijden.
Die bumperklever kan de boom in, die moet niet zeuren.

Als ik met de trailer er achter een vrachtwagen in aan het halen ben gaat dat ook niet supervlot maar ik heb gewoon recht op mijn plekje op de weg.

Je moet je kind niet leren hoe ze anderen vooral niet in de weg moeten zitten maar hoe ze correct moeten rijden zonder nodeloos te hinderen.

Wij hebben trouwens wel een L op de achterruit maar dat steekt op niets. Geen hond die daar rekening mee heeft gehouden sinds wij die hebben hangen.

Zelf geef ik zo min mogelijk commentaar, laat het haar zo veel mogelijk zelf uitzoeken tenzij ze echt een grove fout dreigt te maken en ik in moet grijpen. Wel geef ik haar steeds tips over de dingen waar ze bij het examen straks op letten.

In Nederland mag je het overige verkeer niet hinderen en na bumperkleven is (veel) te langzaam inhalen een grote ergernis; waarvoor je ook bekeurd kan worden.

In Nederland hebben 17 jarige al hun rijbewijs en hebben ze officieel al "alles" onder de knie.
Zij hoeven ook geen les meer te krijgen maar hebben nog wel een paar extra ogen nodig (volgens de wet).
Als ze willen kunnen ze ook wachten met rijden totdat ze 18 zijn en dan alleen de weg op gaan.
Mijn zoon gaat binnenkort lessen en alleen om dat hij dan ook met de brommer mag gaan rijden.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 02:22

Vooral onthouden dat je een begeleider bent, geen instructeur.

Geef de ruimte om fouten te maken.. jammer dan als mensen toeteren. Schrikt hij zelf genoeg van neem ik aan :) .. zijn dingen die je moet leren aanvoelen en als ze steeds voorgekauwd worden, bouw je er zelf geen gevoel voor.. ik heb het dan natuurlijk niet over potentieel gevaarlijke situaties.. maar hij is niet voor niets geslaagd :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:52

Als je net je rijbewijs hebt ga je pas echt leren rijden zeggen ze wel eens. Het is logisch dat jij na 27jaar meer inzicht en vaardigheid hebt verworven ;)
Laat hem gewoon lekker rijden en fouten maken (tenzij hij echt gevaarlijke dingen doet) en dat vlotten anticiperende rijden komt heus vanzelf.
Toen ik net mijn rijbewijs had moest ik ook gigantisch wennen aan een andere auto en aan dat ik nu echt alles zelf moest doen, dat is nu tien jaar geleden. Is allemaal goedgekomen :) rij nu lekker vlot met het verkeer mee, in het begin reed ik ook heel behoudend en geconcentreerd.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:59

Ik mocht gelijk alleen rijden ivm leeftijd. Maar op de momenten dat mijn ouder(s) meeliften heb ik ook altijd de kriebels :') zelfs na 1,5 jr mn rijbewijs.
Word hij niet gewoon zenuwachtig omdat hij het graag goed wil doen?

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:09

Als je zoon 18 was geweest, mocht hij direct alleen de weg op.
Daarom vind ik de rol als coach helemaal niet zo belangrijk.

Ik ben zelf een beginnend bestuurder en ik kan me er echt aan ergeren als er continue wordt gezegd wat ik fout doe of wat ik moet zien. Ik ken ook vriendinnen die het juist fijn vinden als ouders "meerijden"/meedenken.
Vraag aan je zoon wat hij graag wil.
Maar denk eraan: hij moet het leren!
Dus imo moet hij ook fouten kunnen maken, tenzij het gevaarlijk is.
Langzaam inhalen bijvoorbeeld is misschien niet wenselijk, maar zwart-wit niet gevaarlijk.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:21

Ik heb als 26 jarige net mijn rijbewijs gehaald. De dingen die jouw zoon doet zou ik ook kunnen doen. Dat is gewoon zo als beginnend bestuurder.
Na drie maanden merk ik al dat het veel beter gaat en dat dat soort dingen veel minder gebeuren.

Het duurt even voordat je de feeling hebt. Bij mij heeft er nooit iemand gecoacht. Het enige waarom dat bij jouw zoon moet is omdat hij wat jonger is.

Ik zelf zou hem dus zo veel mogelijk laten en alleen ingrijpen als het gevaarlijk is. Mijn ouders moeten mijn zusje ook coachen. Zij gebruiken haar meer als een soort chauffeur en laten haar lekker rondtuffen. Alleen als het echt mis gaat grijpen ze in, maar dat is volgens mij nog niet voorgekomen. De rest leert ze gewoon, net als 18-jarigen, al doende.

Edit: dat behoudende heb ik nu nog steeds als ik in een nieuwe auto moet rijden. Zeker als ik een tijdje niet gereden heb. Kan me dus voorstellen dat het voor je zoon, die een maand niet gereden heeft, helemaal lastig is. Mocht het nou over een tijdje nog zo zijn, dan kan je het eventueel bespreken, maar zou het nu nog even op zijn verloop laten :)

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:28

Ik heb ook op mijn 17e mijn rijbewijs gehaald en rond gereden met mijn beide ouders als coach. Mijn vader liet me gewoon mijn gang gaan achter het stuur en zei alleen iets als het echt niet goed ging. Mijn moeder daarentegen zat de hele tijd aanwijzingen te geven e.d. Knettergek werd ik ervan, reed veel liever met mijn vader.

Dat je zoon nu wat terughoudend rijdt is helemaal niet gek. Hij had al een tijdje niet gereden, heeft net zijn rijbewijs en zit ineens in een andere auto. Het is gewoon een kwestie van gewenning. Vergeet niet dat jij al veel langer rond rijdt dan hij ;)

Persoonlijk zou ik hem gewoon zijn gang laten gaan achter het stuur en je er niet teveel tegenaan bemoeien tenzij het gevaarlijk wordt. En vooral veel kilometers maken, dan gaat het vanzelf gemakkelijker!

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:55

Het rijbewijs van een 17 jarige is net zo geldig als een 18 jarige die haalt, alleen een 17 jarige moet nog 1 jaar met begeleiding rijden. Het is echter niet de bedoeling om deze 17 jarige rijles te geven, die heeft hij al gehad.
Net als een 18 jarige met rijbewijs, leer je pas auto rijden wanneer je je rijbewijs hebt dan pas krijg je ervaring.
Onze zoon heeft veel gereden in die periode en natuurlijk gaven wij wel eens aanwijzingen maar voor de rest heeft hij het zelf mogen doen. Net zoals onze dochter die met 18 jaar haar rijbewijs had gehaald en direct alleen in de auto mocht.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 10:14

Heel interessant hoe jullie er tegenaan kijken, hier steek ik zeker wat van op _/-\o_ .

Het lijkt misschien alsof ik de hele tijd zit te bemoeien, maar 90% van de tijd zitten we gewoon over koetjes en kalfjes te praten of naar de radio te luisteren hoor ;) . Maar neemt niet weg dat ik niet heel relaxed naast hem zit. We rijden 3 x p/w zeker wel ca 30 minuten tot een uur en soms lange stukken ('sochtends 2 uur heen, 'savonds 2 uur terug), dus gelegenheid genoeg om te oefenen.

Ik volg graag nog even jullie reacties :) .
Laatst bijgewerkt door Gem op 27-02-16 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:16

Gem schreef:
Heel interessant hoe jullie er tegenaan kijken, hier steek ik zeker wat van op _/-\o_ .

Het lijkt misschien alsof ik de hele tijd zit te bemoeien, maar 90% van de tijd zitten we gewoon over koetjes en kalfjes te praten of naar de radio te luisteren hoor ;) . Maar neemt niet weg dat ik niet heel relaxed naast hem zit.

Ik geloof ook niet dat mijn moeder heel ontspannen naast me zat _O-
Maar dat lijkt me ook wel vrij logisch, in het begin gaat het nu eenmaal verre van soepel over het algemeen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:22

Gem schreef:

Het lijkt misschien alsof ik de hele tijd zit te bemoeien, maar 90% van de tijd zitten we gewoon over koetjes en kalfjes te praten of naar de radio te luisteren hoor ;) . Maar neemt niet weg dat ik niet heel relaxed naast hem zit. We rijden 3 x p/w zeker wel ca 30 minuten tot een uur en soms lange stukken ('sochtends 2 uur heen, 'savonds 2 uur terug), dus gelegenheid genoeg om te oefenen.

En dat is het misschien nou net, doordat jij niet kan ontspannen naast hem is de kans groot dat hij juist zo voorzichtig blijft (je voelt dat immers wel als bestuurder dat diegene naast je niet kan ontspannen). Kijk ook eens door de zijrruit, relax en hang onderuit. Als hij 18 was geweest mocht hij gelijk alleen, wees eens een bijrijder :)

laat anders eens een ander meerijden met hem, die het niet zo spannend vindt. Een tante of oom bv? Kan ook onzeker maken als je wel gelijk wat van zijn fouten zegt natuurlijk en een vrachtwagen te langzaam inhalen is niet ideaal maar ook niet zo erg. Je hoeft niet overal wat van te zeggen als het wel minder gaat :) Zeg maar gewoon eens niets als er geen direct gevaar dreigt, geef hem de ruimte. Je kan altijd op de plaats van bestemming de rit doornemen :)

Hij moet kilometers maken, dat is het enige dat helpt en vooral iemand naast zich die lekker geniet van de privechauffeur!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:28

Vuurneon, het is niet zo simpel om een ander ernaast te zetten. Ik gok dat een oom en tante niet op de begeleiderspas staan en dan zou er dus eerst weer een nieuwe pas aangevraagd moeten worden.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 10:41

Ik heb zelf een tijd nog gereden met een begeleiderspas en vond dat een heel fijn begin! Ik had met mijn ouders afgesproken dat ik gewoon mn eigen gang zou gaan, tenzij ik er echt een zooitje van aan het maken was, dan mochten ze mij op mijn plek zetten. Je hebt namelijk niet voor niets dat rijbewijs gekregen, rijden kan hij waarschijnlijk wel! Ik gok dat het wennen is aan inderdaad een andere auto en het feit dat hij het nu alleen allemaal op moet lossen. Ik zou zeggen laat hem een beetje zn eigen gang gaan, want hij komt er denk vanzelf wel achter dat het beter kan. En als hij twijfelt gaat hij denk wel vragen hoe hij het het beste op kan lossen, tenminste dat is wat ik deed. In een situatie waar ik er niet zeker van was, was dat het moment dat ik blij was met mijn begeleider die mij even verder op weg kon helpen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:01

Langzaam inhalen kan wel degelijk gevaarlijk zijn als achterop komend verkeer een veel hogere snelheid heeft en niet verwacht dat je zo langzaam gaat. Dat is ook wat geleerd word in de rijopleiding.

TS vraag je zoon wat hij van je verwacht, op die leeftijd is iets aannemen van een ouder niet iets wat ze graag doen. Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met de rijschool waar je zoon de opleiding heeft gedaan en vragen wat zij adviseren.
In principe heeft hij gewoon een volledige opleiding gedaan en als hij 18 was geweest had hij ook geen begeleiding gehad. De bedoeling van de begeleider is dat de bestuurder wat ervaring op doet zonder bijvoorbeeld de invloed van vrienden die de bestuurder beïnvloeden om bijvoorbeeld grotere risico's te nemen dan ze zelf willen maar wat ze dan toch doen om stoer te doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:03

Destination schreef:
Vuurneon, het is niet zo simpel om een ander ernaast te zetten. Ik gok dat een oom en tante niet op de begeleiderspas staan en dan zou er dus eerst weer een nieuwe pas aangevraagd moeten worden.

Ah, op die manier. Ik dacht de enige vereiste was gewoon een ruimschoots volwassene ernaast met rijbewijs. Wist niet dat er met pasjes werd gewerkt

Polly, langzaam inhalen kan inderdaad onveilig zijn, maar het kan ook goed zijn dat die jongen afwachtend wordt door de gespannen bijrijder. Vandaar ook het advies van mij om hem maar eerst eens niets te zeggen als er niet direct gevaar is (denk dan bv aan de voetganger die niet wordt opgemerkt op het zebrapad). En dan achteraf de rit de analyseren. Gewoon om te kijken of hij zo meer zelfvertrouwen krijgt als hij het alleen moet doen. Want dat is het doel immers uiteindelijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-02-16 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 11:10

Ik heb niet alle reacties gelezen....
Als hij niet hard genoeg rijd zou ik daar zeker wat van zeggen (deed mijn rij instructeur ook).

Hier in Frankrijk heb je ook stickers op de auto's. Een voor begeleid rijden en een voor jonge bestuurders.

Ik denk overigens dat zijn gedrag heel normaal is. Hij moet nog zekerder worden en de auto leren kennen. Ook het goed inschatten van het overige verkeer moet je leren, veel laten rijden dus en als hij 105 rijd waar je 130 mag wijs hem er dan op dat hij beter mee kan gaan met het verkeer en dus 130 rijden beter is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 11:13

Vuurneon, dat mag idd niet. Alleen mijn man en ik mogen er naast zitten, maar helaas is mijn man maar weinig thuis (binnenvaart) en is hij denk ik een stuk erger dan ik :o .

Ik denk dat ik idd het gesprek eens thuis moet aangaan, na het rijden. Rijschoolhouder eens bellen is misschien ook wel een goed idee. Ik heb daar zelf een jaar of 4 mijn E-rijbewijs nog gehaald, dus weet hoe hij les geeft.

Dank jullie wel voor de tips!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 14:11

Ik ben ook coach geweest van mijn zoon destijds.
Maar als je je rijbewijs hebt gehaald kun je autorijden :j anders had je het niet gehaald.
Mijn kind was ook erg voorzichtig en defensief in het begin en overzag niet alles. Eigenlijk heb ik niet zoveel gezegd alleen gevraagd of hij wilde dat ik meekeek bij sommige situaties.
Komt vanzelf goed bij meer rijervaring :)