Recreatiewoning als enig adres maar er niet permanent wonen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Recreatiewoning als enig adres maar er niet permanent wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:48

Topic titel is misschien wat vaag maar het gaat om het volgende.

Ik zat me dat vanavond tijdens wandeling met de honden te bedenken. Is het toegestaan in Nederland om een recreatiewoning als enig en vast adres te hebben in Nederland maar er niet continue te wonen?

Dus ingeschreven ook bij de gemeente, ik weet dat gemeentes dit toestaan/gedogen ook al wonen mensen er dus wel continue. Al weet ik dat er echt permanent verblijven de recreatiewoning wel een woonbestemming moet hebben en geen recreatiebestemming. Gemeentes hebben me eens gezegd dat ze de plicht hebben mensen in te schrijven op het adres naar keuze. Ondanks recreatiebestemming van de woning.

Daardoor heb je een vast adres in Nederland en kun je daar je post op ontvangen, bankdingen, uitkering enz. Maar daarnaast minstens de helft van het jaar in het buitenland te verblijven? En daar ook een vast woonadres te hebben. Waardoor je eigenlijk recreert in Nederland als je daar bent. Maar door het adres in nederland blijf je woonachtig in nederland met alle voor en nadelen die dat heeft. Ik ben en blijf toch belastingplichtig in nederland namelijk.

Ik ga zowiezo maandag eens wat gemeentes nabellen hoe zij er over denken maar vraag me a of er bokkers zijn die dit voor hun werk doen of ook deze contructie hanteren.

eenitraM

Re: Recreatiewoning als enig adres maar er niet permanent wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:50

Ligt aan de gemeente. Sommige gemeentes gooien je er uit na 9 maanden.

Heb het van dichtbij meegemaakt. Liep stage bij de gemeente. Man was kaalgeplukt door zijn vrouw, had dikke schuld en werd zonder pardon op straat gezet :)

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:52

Als je langer dan 9 maanden in het buitenland zit. Mag je sws niet meer in geschreven staan. Maar verder mag het alleen als er een woonbestemming op zit. En of het in het contract staat vermeld

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:54

http://www.barneveld.nl/digitaal-loket/ ... n_149.html

Hm. Lijkt geen oplossing van je probleem:

Citaat:
Wat is bewoning van een recreatieverblijf?

Een gebruiker van een recreatieverblijf moet ook beschikken over een voor bewoning bestemde woonruimte die de gebruiker gebruikt als hoofdverblijf. Het hoofdverblijf is de plek waarvandaan iemand zijn sociale en maatschappelijk activiteiten ontplooit, iemand vertrekt naar zijn werk en/of vakantie, waar iemand zijn administratie heeft, etc. Van bewoning van een recreatieverblijf is ook sprake wanneer iemand in de zomer in een recreatieverblijf woont en 's winters in het buitenland overwintert en verder nergens in Nederland over zelfstandige woonruimte beschikt. Een briefadres of ingeschreven staan bij familie of kennissen geldt niet als zelfstandige woonruimte.

Nou is Barneveld een handhavende gemeente. Maar ik zou hier in de buurt geen gemeente weten die nog gedoogt voor nieuwe eigenaars...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:56

Zou gaan om half half. Afwisselend een of twee maanden nederland en dan weer een of twee maanden ander land. Dus niet een half jaar aan een stuk. Dan kun je er net zo goed blijvend gaan wonen.

Martine dat is permanent wonen neem ik aan geweest. Ik weet dat dat niet is toegestaan tenzij een woonbestemming, die parken zijn er wel zij het schaars.

Prrr ok barneveld is daar duidelijk in. Kennelijk ook dan afhankelijk van de gemeente hoe ze er over denken. -O- in dit geval zou het gaan om hoe dan ook een vast adres in buitenland ook. Alleen voor een aantal jaren zou ik graag willen combineren om te kijken wat nu de blijvende variant gaat worden.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 20:59

De gemeente kan de keuze maken je in te schrijven. Maar de afdeling die je inschrijft moet dit ook direct melden bij de afdeling handhaving. En kan je er dus ook zonder pardon weer uitzetten. Klinkt als een vage constructie maar zo werkt het. De woningen hebben niet voor niets bestemming recreatie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:01

Dat weet ik, ik heb afgelopen maanden veel contact gehad met aardig wat gemeentes over wonen op een park. Sommigen zijn bezig de boel te wijzigen. Anderen hebben deels woningen aangewezen die dan wel,een woonbestemming hebben.

Alleen dat was voor er continue wonen. En dat ga ik dus niet doen. Recreer zowel in nederland als buitenland dan. Zo ongeveer half half dus,
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-02-16 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:02

Zover ik weet mag je niet permanent wonen op een recreatiepark. Mijn vader woont op een recreatiepark maar hij mag er niet officieel wonen. Je kunt er wel gewoon het hele jaar zitten als je op een gewoon adres staat ingeschreven. Ze weten dan toch niet dat je er jaar rond zit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:04

MiniMaxi schreef:
De gemeente kan de keuze maken je in te schrijven. Maar de afdeling die je inschrijft moet dit ook direct melden bij de afdeling handhaving. En kan je er dus ook zonder pardon weer uitzetten. Klinkt als een vage constructie maar zo werkt het. De woningen hebben niet voor niets bestemming recreatie.

Maar je recreëert dan toch ook als je er niet altijd bent? Waar moet je dan ingeschreven staan als je twee huizen hebt?

Ik vraag me af of dit niet gewoon een gaatje in de wet is. Als je een 'gewoon' huis hebt in NL en een in het buitenland is het geen enkel probleem om op het Nederlandse huis ingeschreven t staan.
Maar het hangt van het buitenland af of het gunstiger is je daar in te schrijven.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:06

Je kan er ook voor kiezen om je steeds in en uit te schrijven. Wel een hoop administratieve rompslomp. Is het niet mogelijk om eens te informeren voor een briefadres als je telkens ergens anders verblijft? Dat zou dan bij een familielid kunnen. Dan komt daar gewoon als je post. Briefadres is geen permanente oplossing maar als je weer dat je bijv. Een half jaar telkens elders verblijft zou dat een mogelijkheid kunnen zijn. Wel even goed navragen hoe en wat en wat de haken en ogen zijn hiervan.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:09

verootjoo schreef:
MiniMaxi schreef:

Maar je recreëert dan toch ook als je er niet altijd bent? Waar moet je dan ingeschreven staan als je twee huizen hebt?

Ik vraag me af of dit niet gewoon een gaatje in de wet is. Als je een 'gewoon' huis hebt in NL en een in het buitenland is het geen enkel probleem om op het Nederlandse huis ingeschreven t staan.
Maar het hangt van het buitenland af of het gunstiger is je daar in te schrijven.

Je moet ingeschreven zijn op het huis waar je daadwerkelijk woont. Anders zou je je al moeten inschrijven als je ergens een maand op vakantie gaat. En daar zitten weer bepaalde termijnen aan. Als je bijv. (Uit mn hoofd) langer dan 8 maanden per jaar elders verblijft. Hoeft niet aan een gesloten te zijn. Dan moet je uitgeschreven worden. Dit kan ook naar bestemming onbekend. Maar dan zit je wel met evt belastingen en uitkeringen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:12

Brief adres is geen optie. Los van het feit dat je een ander dan met extra kosten opzadelt vm een extra persoon. En ik zal toch ergens moeten wonen/verblijven in Nederland.

Verootjoo daar zit ik dus ook mee, eigenlijk een best rare wetgeving. Stel ik koop/huur in frankrijk een woning. Ik zal dan een franse bankrekening op dat adres moeten hebben ivm betaling van de lasten en zo.ook al woon ik er niet permanent. Dat geldt ook als ik een woning op een park/camping in frankrijk zou gaan bewonen een deel van het jaar.

Best gek dat je in Nederland dat niet zou mogen doen. Ik ben er niet permanent , het is een vakantiewoning maar zal ivm betalen van de nederlandse lasten en wao en dergelijke toch echt een nederlands adres moeten hebben voor een nederlandse bankrekening.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:14

En als je een briefadres hebt naast de recreatiewoning waar je dan zo nu en dan verblijft?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:19

Briefadres is voor uwv niet voldoende helaas al is het lastig voor ze te controleren. Een postbus is in ieder geval niet voldoende. En je zadelt diegene waar je briefadres hebt met extra kosten op. Als het een alleenstaande is heeft dat consequenties voor oa gemeentelijke lasten, mogelijke uitkeringen en zo. Dat is het nare ervan.

Eerder tijdelijk geen huis gehad en daardoor een postbus in Westervoort als adres gehad. Daar werd erg lastig over gedaan door uwv en de instanties.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:24

Je kan je in het GBA inschrijven ook al gebruik je het huis recreatief.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:27

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:36

Briefadres is kennelijk alleen nog tijdelijk. Dat is echt geen optie helaas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:38

Harderwijk heeft dit jaar permanente bewoning toegestaan (ook inschrijving!) en er gaan meer gemeentes volgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:40

Mijn zus woont in Gambia en staat daar ook ingeschreven;
Ze heeft een woning in Nederland, maar staat daar wel als eigenaar te boek, maar niet ingeschreven als inwonende.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 21:40

Aha kijk, ik weet zowiezo nog drie gemeentes die het deels of geheel hebben en een die bezig is met toestaan ergens dit jaar. Maar kennelijk is zelfs met deze constructie nog steeds een woonbestemming nodig terwijl je er wel gewoon recreeert en niet blijvend woont. Best vreemd eigenlijk.

Klopt als eigenaar is dat geen probleem dat kan gewoon maar juist dat inschrijven is een lastig punt,

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:48

Zodra je niet beschikt over een hoofdverblijf ergens anders is er al sprake van "permanente" bewoning. Dat kan dus al op dag 1. Zo staat het meestal ook in de bestemmingsplannen omschreven. recreatiewoningen zijn bestekd voor recreatief nachtverblijf door personen die elders beschikken over een hoofdverblijf. Je bent verplicht je in te schrijven op het adres van je hoofdverblijf. Die inschrijving geeft de gemeente een indicatie dat je de vakantiewoning niet gebruikt om te recreeren.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:01

Ik dacht dat het in Ermelo ook mogelijk is, om in te schrijven op een recreatiewoning

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:13

denbine schreef:
Ik dacht dat het in Ermelo ook mogelijk is, om in te schrijven op een recreatiewoning

Nee nog niet.
Ermelo en Putten zijn keihard aan het handhaven.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 22:21

Een paar parken in ermelo zijn wel toegestaan. Alleen die huizen gaan voor normale huizenprijzen weg ook. En idioot hoge parkkosten ook nog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:24

Had je de gemeente Bronkhorst ook al gecontacteerd? Weet dat er daar veel recreatieparken zijn waar toch ook wel mensen wonen :)