Ervaringen HBO avond-/deeltijd- en duale opleidingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boemklatsch

Ervaringen HBO avond-/deeltijd- en duale opleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 03:04

Hoi!

Vorig jaar afgestuurd als MBO Verpleegkundige en ben me momenteel aan het oriënteren op een (vervolg)studie op HBO niveau. Echter door vaste lasten zoals een hypotheek momenteel niet in de mogelijkheid om voltijd naar school te gaan. Nu ben ik op zoek naar mensen die een studie zijn gaan volgen in een andere richting als hun, op dat moment, huidige baan. Waar heb je die bijvoorbeeld gevolgd, hoe is dit bevallen mbt studiedruk, werkgelegenheid na de studie etc.

Alvast bedankt! :)

Sabinee__

Re: Ervaringen HBO avond-/deeltijd- en duale opleidingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 03:06

Denk dat iets via het LOI oid misschien dan een handige is? Thuis (of op werk) studeren en 1x per maand/week een dag naar school?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:22

Ik heb het zelf nooit gedaan maar op mijn eerste opleiding hadden wij erg veel contact met de duale opleiding. Zij hadden 1 dag per week les, vaak van een uurtje of 1 's middags tot later op de avond. Wat zij meestal het moeilijkst vonden is dat de studie ook 4 jaar duurt en dat je hetzelfde aantal ECTS (studiepunten, 1 ECTS staat voor 28 uur per blok. Je hebt doorgaans 15 ECTS per blok, 5 per vak, dus 420 uur. Op de meeste scholen duren blokken 10 weken, wat dus 42 uur per week is.

Het enige verschil tussen duaal leren en een voltijd studie is dat je van die 42 uur die je moet besteden aan je studie, een kleiner deel fysiek op school aanwezig bent dan voltijd studenten. Ook jij zal dus die 42 uur per week moeten besteden aan je studie, maar dan thuis. Naast een fulltime baan is dit dus best wel pittig.

Ook moet je er rekening mee houden dat je buiten die lesdag op alle HBO studies op een gegeven moment stage moet gaan lopen. Voor de een komt dit stagemoment pas in het derde jaar, maar er zijn ook opleidingen waar je al vanaf het eerste jaar stage moet lopen, bijvoorbeeld lerarenopleidingen. Dan moet je dus berekenen dat je naast die lesdagen ook nog 10 dagen per blok stage moet lopen. De meeste studenten op de duale opleiding bij ons namen ergens in het blok anderhalve week vrij van hun eigen baan en deden dan een volledige week stage, omdat het niet te doen was om nóg een dag minder te werken.

Het is dus heel afhankelijk van hoe jij er zelf in zit, het vergt enorm veel motivatie om thuis zo veel aan je studie te doen en je moet het tempo ook bij kunnen houden. Daarnaast vergt het enorm veel flexibiliteit van je huidige werkgever, omdat het toch zal gebeuren dat je bepaalde dagen niet kan werken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 12:25

Ik,heb mijn hlo in de avond gedaan en later nog de leraren opleidingen natuurkunde en scheikunde. Het is wel zwaar....

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:31

Ik studeer nu naast mijn baan.

Ik werk 38 uur per week en ga 1 dag in de week naar school. Het zijn lange schooldagen. Iedere maandag van 12.00 tot 22.15. Het nadeel wat ik heb is dat ik ook nog 2 uur enkele reistijd heb...

Qua schoolwerk is het goed te doen vind ik, projecten vind ik lastig te combineren. In een deeltijd klas werkt iedereen, om op school af te spreken om te werken aan het project is haast niet te doen icm mijn reistijd. Andere dagen werk ik gewoon en ik studeer in Rotterdam. Na het werk die kant op is in mijn geval ivm files niet te doen.

Ik studeer zo ver van mijn huis en werkplaats, omdat dit de enige school was die de studie aanbood zonder 10 weken stage per jaar. In dit geval moet je wel relevant werk hebben waar je je opdrachten kan maken.

Als het goed is haal ik dit jaar mijn P, als ik deze inderdaad haal dan stop ik op deze school. 3 jaar lang 4 uur reistijd per dag ga ik niet volhouden. Die tijd stop ik liever in mijn paard of studie. Aangezien het leren mij wel makkelijk afgaat zit ik erover na te denken om op de uni verder te studeren dicht bij mijn werkplaats. (Werk 100 km van huis af) de opleiding die ik wil gaan doen wordt ook in deeltijd aangeboden.

Kortom; werk en hbo studie is makkelijk te combineren als je goed kan plannen en alles goed bij houdt. Houd in iedergeval rekening met je reistijd. Daar heb ik mij vies op verkeken. Informeer van te voren naar de lestijden!

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 11:37

Geen andere richting, maar ik doe momenteel de HBO-V in deeltijd. Bij mijn werkgever. Mijn lesdagen worden doorbetaald en boeken en studiegeld ook. Bij ons is een contract van 24 uur verplicht.
De studiebelasting is pittig, er staat 12 uur per week voor, maar in de praktijk was dat zeker het eerste half jaar veel meer.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 20:49

Ik doe de lerarenopleiding in deeltijd en heb ook HBO paardenhouderij gedaan in deeltijd.

De antwoorden op je vragen verschillen enorm per opleiding, laat je daar dus goed over informeren! Ik kan nu 2 dagen in de week van 14.30 uur tot 21.15 uur colleges ingeroosterd krijgen. In de praktijk heb ik niet meer dan 3 uur college per dag. ;)

Daarnaast is voor de lerarenopleiding een stage nodig, dit doe ik momenteel 1,5 dag per week.

Een deeltijdopleiding betekent veel zelfstudie. Daar moet je wel de motivatie voor hebben. Die tijd gaat natuurlijk ten koste van 'vrije tijd'.

De opleiding kost net als de voltijdstudie 60 EC per jaar waarvan je na jaar 1 er 50 behaald moet hebben. 1 EC staat voor 28 studiebelastingsuren.

Is het te doen naast een baan? Jazeker, maar "vrije" uren zijn niet altijd meer zo vrij en je moet een goede planning maken en je daaraan kunnen houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 02:45

Ik volg een HBO deeltijd opleiding. Is behoorlijk pittig naast een fulltime werkweek. Ik zit 1 dag van 9 tot 21 uur op school en dan nog een dag van 9 tot 17 uur. In die tijd kan doe ik al wel een deel zelfstudie (4 uur). Naast werken en school besteed ik tijd aan mijn paard en that's it. Sociaal leven is echt minimaal op dit moment, erg gaan weken voorbij zonder sociaal event zeg maar. :D

Ondanks dat is het verbazend goed vol te houden. Scheelt dat ik de studie erg leuk vind en het dus niet erg is om de boeken open te slaan ipv de tv aan te zetten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 04:19

Ik heb de pabo in deeltijd gedaan. Dat betekende 2 jaar lang iedere dinsdagavond en donderdagavond van 18 tot 21.30 college. En dan 1 of 2 dagen stage per week. Het was pittig, heel pittig. Ik ben er 3 dagen naast blijven werken en dat was vooral t 2e jaar best veel. Ben nu nog bezig om alles af te ronden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:12

Ik heb het gedaan, vond het inderdaad ook wel pittig worden in het 2e jaar.
Wat me vooral tegenviel was projectje hier projectje daar, dingen die niet op tijd op internet stonden, een boek dat pas halverwege het blok beschikbaar was, etc etc.
Gewoon heel veel tijd kwijt zijn aan onzin die niks met de stof te maken had.

Ik heb in die 2 jaar mijn P gehaald en zit nu op de uni, ja de stof is lastiger maar word beter aangeboden als je het mij vraagt.