Vriend stevent af op burn-out

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

Vriend stevent af op burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 22:04

Lang getwijfeld of ik dit wel ging plaatsen, maar ik merk dat het me hoog zit en ik niet zo makkelijk ergens anders terecht kan hiermee.

Om te beginnen...het is nogal een ingewikkelde en lastige situatie waar wij ons in bevinden, maar ik ga proberen het zo beknopt mogelijk te houden.

Ter illustratie, ik heb een relatie met een Fransman van een jaartje ouder is dan ik, en hij woont in Parijs. Ik woon in Amsterdam, en we proberen elkaar elke 2/3 weken voor enkele dagen te zien. Eigenlijk altijd wanneer (hoofdzakelijk) zijn schema het toestaat. We praten in het Engels, aangezien wij dat allebei vloeiend spreken, en de communicatie zowel bij elkaar als op de lange afstand is top. Hij doet twee bachelors en studeert daarvoor in mei af, mits alles goed verloopt. Maar dat is niet alles, hij is autocoureur op een niveau wat niet meer telt als amateuristisch. Ondanks dat ik vrijwel zeker weet dat dit topic niet van invloed gaat zijn op zijn "imago", ben ik toch extra voorzichtig en wil ik publiekelijk ook niet te veel details geven...maar, ik ben wel op zoek naar mensen die wellicht kunnen helpen.

Ik heb iets meer dan een jaar geleden zelf een burn-out gekregen wegens vele redenen. Ontzettend jong, en ook ontzettend vervelend! Ik begin net alles weer op de rails te krijgen, maar merk al een tijdje dat hij het moeilijk heeft, die dubbele studie, gedoe thuis, heen en weer gereis, zijn sport carrière, maar ook het feit dat ik hier woon en hij daar.

We hebben het wel eens over die stress, en dat leidde eergisteren tot een gesprek waarin hij aangaf nu toch echt te merken dat de dingen waar we het over hadden, m.b.t mijn burn-out, bij hem van toepassing lijken te zijn. Angst en paniekaanvallen, lusteloosheid, slecht slapen, niet weten hoe hij het gaat redden tot zijn afstuderen, dingen voor zich uitschuiven, met de pet naar dingen gooien omdat hij het ook maar niet weet...en au, dat herkende ik. Kwam allemaal direct terug.

Ik besprak dit rustig met hem, wat steunen en wat uitpluizen, en kreeg een reactie dat hij ontzettend schrok, omdat ik precies beschreef wat hij voelde. En daar zat ik dan, wetende hoe erg het was voor mij toentertijd, en beseffende dat de persoon waar je ontzettend van houdt dat nu doormaakt. -O-

Momenteel heb ik niet de mogelijkheid om hem op te zoeken en fysiek bij te staan, één doordat het geldpotje bij mij even op is en ten tweede omdat hij momenteel niet ergens is waar ik makkelijk naartoe kan. Over twee weken is hij weer in Nederland, maar tot die tijd heb ik geen mogelijkheid om hem in het echt te zien. We spreken elkaar wel dagelijks op skype, en natuurlijk whatsapp.

Verder vond hij het een opluchting om het tegen iemand gezegd te hebben, maar wil er nu eigenlijk niet op terug komen. Heel begrijpelijk, maar hij wil door alsof er niks aan de hand is, terwijl ik helaas bijna wel durf te stellen dat hij in deze staat niet nog twee maanden door kan zonder in te storten. We zijn allebei ontzettende realisten, maar we weten allebei in zijn situatie even niet wat hij momenteel zou kunnen laten vallen om de druk wezenlijk te verlichten.

Het valt mij ontzettend zwaar om dit te zien gebeuren vanaf de zijlijn, en niet te weten wat te doen. Ik zorg nu dat ik er voor hem ben en naar hem luister, naar zijn stress en paniek, maar ook naar wat hij wel en niet wil. Maar verder...bah, ik vind het gewoon verschrikkelijk. :\ Zijn er mensen die tips hebben, zowel voor mij, voor hem, als voor allebei?

Anoniem

Re: Vriend stevent af op burn-out

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 23:35

Heel lastig, vooral omdat jullie zover bij elkaar vandaan zitten.
Het enige wat je voor hem kan doen, is er voor hem te zijn. Een luisterend oor bieden, hem een troostende schouder geven wanneer nodig. Je kunt hem wel aanmoedigen om hulp te zoeken, maar forceer het niet. Want uiteindelijk moet hij er zelf voor kiezen om hulp te zoeken, dat kun jij niet voor hem doen.
Hoe ben jij zelf uit de burn-out gekomen vorig jaar?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 23:57

Dat is inderdaad hoofdzakelijk wat ik nu doe, en daar is hij wel heel blij mee, dat ik luister en vooral ook niet veroordeel. :j

Ik ben zelf in therapie gegaan, waar ik nu nog steeds naartoe ga, en zo ben ik er bovenop gekomen. Langzaam aan steeds meer dingen oppakken, maar nog steeds niet de oude.

Met hem ben ik alleen nog niet over therapie begonnen, zeker ook omdat dat nu alleen maar toe zou voegen aan de stress, heb ik het idee. Qua tijd, maar ook emotioneel gezien. Zou ook niet zo goed weten hoe hij daar tegenover staat, maar mijn vermoeden is dat hij daar nu nog niet voor open staat. In ieder geval niet totdat hij afgestudeerd is.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:13

Is het een optie voor hem om zijn studies even wat meer los te laten? Ik kan me voorstellen dat hij zijn sport niet kwijt wil (het klinkt als een passie voor hem), maar dat de studies en het afstuderen daarvoor een groot deel van de stress met zich meebrengen. Misschien kan hij daar even pas op de plaats doen. Even stoppen met allebei? Of één taak gaan afmaken (van één van de twee studies) en niet alles meer tegelijkertijd moeten doen?
Een burn-out is beter te voorkomen dan te genezen. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat je nu te snel begint over therapie, maar voorkomen kan misschien nog wel. Maar dan moet hij wel afstuderen in mei/juni dit jaar loslaten. En even verplaatsen naar 'ooit, over een paar jaar ofzo'. Klinkt alsof hij teveel doet en zelf niet meer weet hoe hij hier uit moet komen. Misschien kun jij hem hierin wat sturen door over zijn studies te beginnen? Om ook te zorgen dat hij zijn sport niet kwijt raakt (want burn-out = carrière voorbij, dat weet jij zelf vast als geen ander).

Dikke knuffel voor jullie allebei, wat super rot zeg om dan zo ver weg van elkaar te zijn. Ik vind het heel stoer dat je hem probeert te helpen, logisch ook, maar blijf je ook op jezelf letten? Je bent zelf ook nog best kwetsbaar (denk ik). Sterkte en succes!

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-16 00:21

Wat een ontzettend lieve reactie, Sandalio :+: dankjewel!

Studies meer loslaten is niet echt een optie. Zijn universiteit is ontzettend duur en gefinancierd door zijn vader, allemaal wat Franser en daarmee elitair/status dan wij hier gewend zijn. Ik geloof niet dat hij iets van een eindscriptie hoeft te doen, of daar heeft hij het in ieder geval nog niet over gehad, dus dat scheelt wel.

Vanwege deze financiering ziet hij het ook niet echt als een optie om er een jaartje tussenuit te piepen. Ik moet dit zeker nog een keer bespreken. Ze zijn op zijn school best heel redelijk met hem, ook vanwege het feit dat hij toch wel veel lessen mist door zijn sport, en aangezien hij een slimme jongen is en hard werkt vermoed ik dat ze hem misschien wel kunnen helpen. Zo zijn er bijvoorbeeld toetsen die hij thuis mag maken in plaats van op de faculteit, maar ja, je moet er toch voor leren!

Mijn richting is inderdaad nu voorkomen, dus ik zorg ervoor dat ik ondersteun in wat hij kan doen om te ontspannen, om stress tegen te gaan, beter te slapen, dingen los te laten, maar ook vooral bespreekbaar te houden. Dat binnenvetten was voor mij een van de redenen dat ik er echt ff tussenuit piepte, en gelukkig is hij hier zich ook heel bewust van en doet hij zijn best om niet in valkuilen te stappen.

Over zijn studies zal ik het inderdaad nog weer moeten hebben, al is het alleen al om met hem een beetje die berg werk en stress in kleinere heuveltjes te verdelen. Ik denk dat er ook wel wat speling zit in zijn studie, maar helemaal laten vallen zit er voor hem niet in, ook omdat hij zo gefocust is op zijn master. Dit is onder andere omdat die master zou betekenen dat hij naar Nederland komt en wij kunnen gaan samenwonen, wat toch echt wel een grote wens van ons beiden is. Hier valt dus veel te halen, maar ik denk dat laten vallen hem alleen maar nóg verder de stress in werkt...ingewikkeld dus, want in principe is dit de "beste" oplossing om een burnout te voorkomen.

Burn out = carrière voorbij weet ik inderdaad maar al te goed, en het is zeker zijn uitlaatklep en zijn passie, dus daar valt niet te schuiven. Het is de afgelopen tijd met contract, sponsoren etcetera alleen ook nog heel ingewikkeld geweest, waardoor de druk bij hem toeneemt en hij steeds minder kansen krijgt de auto te testen, terwijl hij eigenlijk méér moet presteren om met de rest mee te kunnen komen. Hij houdt zichzelf er stoer onder, maar hij maakt zich er duidelijk druk over. Hij gaat 23 maart echt met zekerheid in de auto, en ik denk dat dat enorm gaat helpen (omdat hij dan weet "waarvoor hij het doet") maar ja, dat is nog een maand.

Lang verhaal, mijn excuses! Dankje voor de dikke knuffel, die stel ik ontzettend op prijs, zeker ook met de afstand. Het is al niet makkelijk, en op zo'n moment helemaal niet! En zeker ook de combinatie met school afronden --> samenwonen loopt de druk eigenlijk alleen maar op. Moeilijke combinatie. Ik probeer zeker op mezelf te letten, vandaar ook een beetje dit topic, en loop ook zelf nog bij therapie, dus ik kan het kwijt. Dit maakt wel dat het gevoel een beetje terugkomt, omdat je je dingen gaat herinneren, maar ik sta momenteel stevig genoeg in mijn schoenen. :) super bedankt voor je reactie.