Mag je ook grenzen stellen aan je ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Valentijn5

Mag je ook grenzen stellen aan je ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:22

Ik loop tegen veel problemen aan en mijn vraag is of je ook aan hen grenzen mag stellen.

Gianti

Re: Mag je ook grenzen stellen aan je ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:23

Op welke manier?

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:24

Natuurlijk mag dat.

De vraag is alleen wat past en waar die grens ligt. Zo zonder context valt daar 0,0 over te zeggen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:24

Ligt er een beetje aan vind ik.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:24

Laten blijken dat je dingen niet leuk vind.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:25

In welke zin? Huishoudelijke taken of bijvoorbeeld een dagje weg? Met iets meer informatie kunnen we beter advies hgeven.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:26

Grenzen stellen aan je ouders?
Ik weet niet hoe oud je bent maar als ik dat zou proberen is het gewoon, luister eens, het is mijn huis en je woont hier voor nop, dus je gedraagt je maar gewoon en anders is het :evaw:
Ligt er uiteraard aan waar dit over gaat. Grenzen klink nogal 'ik wil mijn eigen ding doen' namelijk :+

Edit: ik zie nu je leeftijd, dus neem aan dat je al uit huis bent?
Tjah, wat voor grenzen wil je stellen? Wat vind je niet leuk? Bellen ze elk uur van de dag? Willen ze niet langskomen? Willen ze te vaak langskomen :+ ?
Laatst bijgewerkt door Celiien op 25-02-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:26

Wat bedoel je met "dingen"?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:27

Dat mag, uiteraard. Maar de vraag is hoe ver je zelf wil gaan en wat de relatie je waard is.

Edit: inderdaad leeftijd gekeken :')
Laatst bijgewerkt door Azmay op 25-02-16 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:27

TS is 35 volgens haar profiel, dan zou je het toch niet zozeer over 'grenzen stellen' moeten hebben, maar kun je prima een volwassen gesprek voeren lijkt me...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:28

Volgens je profiel ben je 35.

Als je financieel onafhankelijk bent, kun je alle grenzen stellen. De vraag is of en hoe je dat wilt doen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:29

Celiien schreef:
Grenzen stellen aan je ouders?
Ik weet niet hoe oud je bent maar als ik dat zou proberen is het gewoon, luister eens, het is mijn huis en je woont hier voor nop, dus je gedraagt je maar gewoon en anders is het :evaw:
Ligt er uiteraard aan waar dit over gaat. Grenzen klink nogal 'ik wil mijn eigen ding doen' namelijk :+

Edit: ik zie nu je leeftijd, dus neem aan dat je al uit huis bent?
Tjah, wat voor grenzen wil je stellen? Wat vind je niet leuk? Bellen ze elk uur van de dag? Willen ze niet langskomen? Willen ze te vaak langskomen :+ ?

Ze laten me niet met rust. Ik slik medicatie voor pschysische problemen en ik voel me nu herstellende en nu laten ze merken dat ze dat niet kunnen handelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:29

tenzij ts geestelijk labiel is en onder curatele oid staat. Of het een gehacked account. Vind dit maar een vaag topic op deze manier.

ts ben je echt 35? En momenteel onder behandeling?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 25-02-16 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:29

Ouders kunnen zeker ook over grenzen gaan. :j
Als dat gebeurt, mag je zeker je grenzen aangeven.
Die grenzen zijn voor iedereen natuurlijk wel een beetje anders.
Maar zodra bepaald gedrag jouw belemmert in je dagelijks functioneren, mag je er zeker iets van zeggen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:30

Ik denk dat ze eerder bezorgd zijn dan dat ze het niet kunnen handelen. Wat zegt je therapeut/begeleider ervan? Die kan het vaak beter relativeren

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:30

KoudbloedKim schreef:
Ouders kunnen zeker ook over grenzen gaan. :j
Als dat gebeurt, mag je zeker je grenzen aangeven.
Die grenzen zijn voor iedereen natuurlijk wel een beetje anders.
Maar zodra bepaald gedrag jouw belemmert in je dagelijks functioneren, mag je er zeker iets van zeggen.

Dat wou ik weten.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:31

Celiien schreef:
Ik denk dat ze eerder bezorgd zijn dan dat ze het niet kunnen handelen. Wat zegt je therapeut/begeleider ervan? Die kan het vaak beter relativeren

Die kan het beter relativeren maar zij hebben hen niet als ouders.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:32

Als je medicatie slikt, neem ik aan dat je ook overleg hebt met een psycholoog / psychiater. Kun je met hem/haar ook overleggen wat voor grenzen je zoekt.

Kun je het concretiseren? Ik vind je vaag / onduidelijk overkomen (niet banketstaaf bedoeld trouwens). Als je ook zo onduidelijk overkomt naar anderen, geef je anderen de ruimte om over je heen te walsen.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:34

Rocamor schreef:
Als je medicatie slikt, neem ik aan dat je ook overleg hebt met een psycholoog / psychiater. Kun je met hem/haar ook overleggen wat voor grenzen je zoekt.

Kun je het concretiseren? Ik vind je vaag / onduidelijk overkomen (niet banketstaaf bedoeld trouwens). Als je ook zo onduidelijk overkomt naar anderen, geef je anderen de ruimte om over je heen te walsen.

Mensen walsen ook over mij heen. En dat pik ik niet meer. Maar zij kunnen moeilijk accepteren dat ik daar veranderd in ben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:34

Nou dat hoeft niet eens 'walsen' te zijn hoor. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer duidelijk, grenzen en behandelingen nodig dan een ander mens. Aangezien wij hier ook totaal niet weten wat de specifieke situatie van ts is vind ik het dan ook enorm, maar dan ook echt enorm gevaarlijk om hier advies in te geven in de vorm van ze walsen over je heen of ja je mag grenzen aangeven dus doe dit en doet dat. Ja dat laatste mag, maar voor al het andere ga naar je therapeut of begeleider toe.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:36

In dat geval zeg ik ja, altijd je eigen grenzen bewaken. Ook bij je ouders.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:36

Sammie schreef:
Nou dat hoeft niet eens 'walsen' te zijn hoor. Sommige mensen hebben nu eenmaal meer duidelijk, grenzen en behandelingen nodig dan een ander mens. Aangezien wij hier ook totaal niet weten wat de specifieke situatie van ts is vind ik het dan ook enorm, maar dan ook echt enorm gevaarlijk om hier advies in te geven in de vorm van ze walsen over je heen of ja je mag grenzen aangeven dus doe dit en doet dat. Ja dat laatste mag, maar voor al het andere ga naar je therapeut of begeleider toe.

Ik zal dit ook wel weer zeggen tegen haar maar er zijn ook zoveel andere dingen die ik heb te bespreken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:38

Dat geeft toch niet. Dan heeft ze wat te doen :) En als je bang bent het eea te vergeten, schrijf het voor jezelf op en ga dat briefje stapsgewijs af.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 17:39

Sammie schreef:
Dat geeft toch niet. Dan heeft ze wat te doen :) En als je bang bent het eea te vergeten, schrijf het voor jezelf op en ga dat briefje stapsgewijs af.

Vaak in een half uur tijd lukt dat niet.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:40

Kun je aan je therapeut of begeleider vragen of ze wat meer tijd voor je vrij wilt maken? Dan kun je misschien wel alles kwijt. De tip van Sammie om het op een briefje schrijven vind ik een goede.