Nu verder studeren of later?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Nu verder studeren of later?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 19:59

Hello!

Mijn opleiding heeft mij aangeboden om te switchen van de lerarenopleiding naar SPH wat natuurlijk eigenlijk een aardige manier is om mij te lozen. Door omstandigheden ben ik langstudeerder, gebrek aan motivatie speelt ook mee omdat ik geen stages heb gehad waarvan ik dacht 'ja, dit is het!'. Docent Nederlands is dus ook niet mijn ideale baan. Daarentegen vind ik het werken met jongeren supertof, SPH lijkt me echt op mijn lijf geschreven.

Dus ja, ik wil wel switchen. Maar, zoals best wel duidelijk is op bokt, ook baby's. Nu switchen betekent dat ik pas over 4 jaar afstudeer. Dan ben ik 33, nog 4 jaar mijn kinderwens in de koelkast zetten wil ik niet. Mijn SLB'er zei dat er regelingen zijn voor studenten die zwanger zijn/bevallen tijdens de studie en dat ik dus vooral moet switchen én proberen om zwanger te raken.

Mijn vriend zegt dat het hem nogal zwaar lijkt, alles tegelijk. En dat ik beter kan wachten met studeren tot ik niet meer als broedmachine functioneer. Maar dan ben ik dus koos opleidingloos en moeder, als mijn relatie knapt (wat me onwaarschijnlijk lijkt maar je weet maar nooit) ben ik dus heel afhankelijk.

En nu wil ik eigenlijk van jullie weten, wat is wijsheid? En heeft iemand ervaring met zwanger worden tijdens een studie?

edit: deze studie voortzetten is geen optie, er mist een handtekening onder mijn laatste stage, dus die is afgekeurd door mijn opleiding. Dat betekent weer meer vertraging en dat wordt een eindeloos verhaal.

Goof

Re: Nu verder studeren of later?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:04

Goh, lastige keuze.
Ik ken het gevoel van kinderen willen helemaal niet, dus vanuit mijn oogpunt zou ik altijd zeggen 'eerst je opleiding'. Ook om de redenen die je zelf al geeft; nu heb je niets en stel dat je relatie niet voortzet....?
Overigens heb ik 1 jaar SPH gedaan voordat ik overstapte naar de leraaropleiding, ik vond er echt geen hol aan namelijk :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:10

:') Ja ik vind het onderwijs dus fantastisch vanwege de leerlingen. Alles eromheen niet zo, daarom doe ik altijd precies genoeg en nooit een stap harder. Dat nekt me een beetje nu.

Wachten met voortplanting betekent wel dat ik veel later moeder word (als ik het word) dan ik had gewild, met mogelijke complicaties en afname van vruchtbaarheid. Ik ben 29, als ik 24 was geweest dan was de beslissing zoveel makkelijker geweest.

Ik zou overigens als alleenstaande moeder kunnen rekenen op steun van familie etc dus echt alleen zal ik er niet voor staan.

Meh, nu ik zo op jou reageer denk ik dat ik mijn keus al gemaakt heb...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:13

Hehe zolang je keuze goed overwogen is is hij prima toch :D

Even ter info; realiseer je dat SPH echt totaal niet alleen maar op jongeren gericht is. Ik dacht dat namelijk wel, lekker naief misschien maar ik wilde met jongeren werken dus ging SPH doen, maar het eerste jaar betrof maar weinig vakken die iets met jongeren te maken hadden.
Nou is dat 10+ jaar geleden, grote kans dat alles inmiddels al 8x veranderd is. Waar wil je hem volgen? Deeltijd of voltijd?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:18

Deeltijd, in Alkmaar omdat ik geen recht op stufi en OV heb. Ik moet me sowieso nog precies oriënteren, uiteindelijk wil ik in de jeugdpsychiatrie/jeugdopvang/verslavingszorg werken. Zoiets. Ik heb 6 april open dag en intakegesprek. Ik las op internet al dat de doelgroepen in blokken verdeeld zijn, dus dat ik een blok bejaarden krijg ik onvermijdelijk.

Maar ik hoef niet elke dag met 100% plezier naar college te gaan. Als de eindstreep maar leuk is.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:27

Ik ga het je niet makkelijker maken. Hou je er ook rekening mee dat je in de zwangerschap je hersens kwijt kunt raken en dat deze zich naderhand nog maanden kunnen verstoppen. Studeren en niets kunnen onthouden gaat ook langzamer.

Toch, lekker beide doen. Zou je bv een pauze jaar in mogen lassen? Dan kun je nu beginnen, baby uitpoepen en dan weer verder.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:29

ja , ik niet persoonlijk maar de bbl opleiding verzorgende en een klasgenootje werd ongepland zwanger....
ze heeft het na een tussen stop wel afgemaakt maar het was loodzwaar.....niet echt een aanrader waren haar woorden!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:31

holly schreef:
Ik ga het je niet makkelijker maken. Hou je er ook rekening mee dat je in de zwangerschap je hersens kwijt kunt raken en dat deze zich naderhand nog maanden kunnen verstoppen. Studeren en niets kunnen onthouden gaat ook langzamer.

Toch, lekker beide doen. Zou je bv een pauze jaar in mogen lassen? Dan kun je nu beginnen, baby uitpoepen en dan weer verder.

Ja daar had ik het over met mijn vriend. We gaan er eigenlijk automatisch vanuit dat het een makkelijke zwangerschap wordt met een zoet kindje als beloning maar dat is natuurlijk helemaal niet vanzelfsprekend.

Ik weet niet wat de regelingen precies inhouden. Dat ga ik nog uitzoeken.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:32

Ik vind je wel echt een persoon voor SPH Lee. :D Denk dat je wel goed zou aarden in jeugdpsychiatrie.

Geen ervaring met kinderen en studeren, maar weeg goed de voors en de tegens af. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:32

Meerdere vriendinnen die zwanger waren tijdens de opleiding. Eigenlijk is het ideaal als de opleiding meewerkt. Studeren doe je grotendeels thuis en is daardoor vreselijk goed te combineren met een jong kind. Terwijl je tijdens je eerste baan vaak veel meer stress hebt, veel minder flexibel bent en harder werkt. Dan is het erg handig als het kind wat ouder is. Vooral doen dus!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:35

Even iets anders :-). Is je lerarenopleiding afwerken niet beter? Met een bachelor onderwijs kan je volgens mij ook in de jeugdhulpverlening terecht. Diploma zegt niet alles. Heel wat mensen doen wat anders dan dat ze voor geleerd hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:40

Riel, afmaken is geen optie. Dan heb ik zoveel vertraging en de werkvelden die ik interessant vind (speciaal onderwijs in alle variaties) nemen geen vakdocenten aan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:48

Met een deeltijd opleiding, dat is toch vooral 's avonds en in het weekend les? Is het dan geen mogelijkheid dat je partner op die momenten de kleine voor zijn rekening neemt? Ik denk wel dat het zwaar gaat worden, maar over het algemeen ben je toch niet meteen zwanger, misschien ben je dat pas over 3 jaar dan 9 maanden erbij optellen, en dan heb je voor je opleiding ook alleen nog maar de laatste loodjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:49

Volgens mij 1 dag in de week en verder werken in het werkveld.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:49

Heel vreemd dat ze geen vakdocenten aannemen.

Indien het klopt wat je zegt. Gewoon met de stroom meegaan dan. Elke zwangerschap is anders, elke mens is anders en je ziet op het moment zelf wel of het te combineren valt of niet. Indien het misloopt zal je uw opleiding even in de koelkast moeten zetten. Wat ook kan helpen is een periode niet studeren om gewoon zelf bij je na te gaan wat je echt wil in je leven. Door te werken leer je jezelf echt goed kennen. Dit kan je eventueel doen in combinatie met vrijwilligerswerk in een setting waarin je interesse denkt te hebben.
Laatst bijgewerkt door Riel op 24-02-16 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:51

lieveli schreef:
Riel, afmaken is geen optie. Dan heb ik zoveel vertraging en de werkvelden die ik interessant vind (speciaal onderwijs in alle variaties) nemen geen vakdocenten aan.

Welk jaar zit je? En je zegt dat je een handtekening mist, kun je die niet opvragen? Eventueel stage op so lopen. Ik zou ook zeggen deze opleiding afmaken... Kun je daarna een master doen richting SPH. Zwanger zijn/worden en nog 4 jaar moeten studeren lijkt mij verre van ideaal eerlijk gezegd

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:54

Kom ik toch nog een keer reageren :+

Speciaal onderwijs neemt wel degelijk vakdocenten aan als ze echt mensen nodig hebben, ik heb de overstap ook eens gemaakt.
Ik zocht na jaren regulier onderwijs ook een nieuw uitdaging en aangezien ik ook altijd voor ogen had met moeilijkere jongeren te willen werken (vandaar mijn eerste keuze voor SPH) heb ik de overstap naar speciaal onderwijs gemaakt. Ik ben gaan werken bij een gesloten jeugdinrichting voor LVB met problematiek. Ik heb AVO-vakken gegeven aan hele kleine groepjes van 2/3/4 leerlingen. Althans, dat was de bedoeling, want al snel gooiden ze de groep vol met 9 of 10 kinderen en werd de situatie gevaarlijk.
Ik heb geen grotere fout kunnen maken dan de overstap naar het speciaal onderwijs, serieus. Net als jij geniet ik onwijs van mijn doelgroep, mijn pubers, mijn lastige mavo-ers, mijn koppige jong. Die iedere dag leuk maken, die iedere dag vrolijk maken, met wie ik kan lachen en die ik wat kan leren.
de kinderen in het speciaal onderwijs die ik tegen ben gekomen waren nauwelijks leerbaar (en dat miste ik al heel snel!), ik gaf rekensommen uit groep 3 aan 15-jarigen. Ik vertelde wat een libelle was en een vlinder. Ik leerde ze nog net niet boom-roos-vis spellen. Verder kwamen ze niet. Daarbij zitten ze er niet voor hun lol, ze hebben dusdanige problematiek dat ze niet thuis kunnen wonen. Ze hebben veelal hechtingsproblematiek, het boeit ze geen reet dat jij iets van ze wil, ze zijn negatief.
Al na een maand of 3 vroegen mensen aan me wanneer ze me weer eens zagen lachen, kennelijk straalde ik zo erg uit dat ik ongelukkig was. Toen de situatie ook nog eens gevaarlijk werd ben ik er gestopt en ben ik het regulier onderwijs weer ingegaan. En god, wat was ik weer blij met mijn stronteigenwijze maar leerbare pubers.
Als je niet de intentie hebt iemand iets te willen aanleren en je wil echt gaan voor het begeleiden en voor de situatie van de jongere doe je er goed aan.
Uiteraard is dit enkel mijn ervaring en zijn er zat andere ervaringen van andere mensen, maar ik wilde hem wel met je delen ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:59

Ik zeg: nu doorzetten. Je weet niet eens of je zwanger kunt worden en het kan zo nog een paar jaar duren.

Bijna niemand die nu stopt begint later alsnog weer opnieuw. Ik weet niet of je nu een goede baan hebt waar je ect nog even mee vooruit kan?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 21:31

Nee doorgaan is echt geen optie, school biedt mij niks voor niks aan dat ik 'mag' switchen. De handtekening die ik mis is van mijn SLB'er, die gaat ze ook echt niet zetten. Ze zou me versnelling kunnen aanbieden voor mijn huidige stage zodat ik over anderhalf jaar kan afstuderen maar dat ziet ze niet zitten. Ik moet dan dus nog 3 volledige stages doen dus dan is een nieuwe opleiding 1 jaar langer.

Voor stages heb ik gesolliciteerd bij scholen voor moeilijk lerend, gedragsproblematiek. Die namen alleen PABO studenten aan.

edit: nee geen baan, maar als ik nu 'niks' zou doen, zou ik eindelijk ons huis eens kunnen verven. Het is nog in dezelfde staat als toen mijn vriend het kocht.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:35

Ik zou er voor gaan,een zwangerschap plan je niet en is ook niet vanzelfsprekend. Gewoon beide doen en je ziet wel waar het schip strand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:28

lieveli schreef:
Nee doorgaan is echt geen optie, school biedt mij niks voor niks aan dat ik 'mag' switchen. De handtekening die ik mis is van mijn SLB'er, die gaat ze ook echt niet zetten. Ze zou me versnelling kunnen aanbieden voor mijn huidige stage zodat ik over anderhalf jaar kan afstuderen maar dat ziet ze niet zitten. Ik moet dan dus nog 3 volledige stages doen dus dan is een nieuwe opleiding 1 jaar langer.

Voor stages heb ik gesolliciteerd bij scholen voor moeilijk lerend, gedragsproblematiek. Die namen alleen PABO studenten aan.

edit: nee geen baan, maar als ik nu 'niks' zou doen, zou ik eindelijk ons huis eens kunnen verven. Het is nog in dezelfde staat als toen mijn vriend het kocht.

Jemig... Dat is wel heel naar. Oke 3 volledige stages herkansen is niet niks... Ik zou dan nu gaan switsen en niet wachten. Is vanaf het nieuwe schooljaar neem ik aan ?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 22:38

Het werkt ook echt niet tussen mij en mijn SLB'er. Ik ben ook vrij gesloten naar haar toe, de dingen die ik op bokt zet die iets met me doen (de ziekte van mijn vader, het overlijden van mijn oma) spreek ik niet uit naar haar. Het voelt niet goed. Dat maakt mij voor haar 'niet te begeleiden', waardoor we in een impasse komen. Ik vind het bijvoorbeeld niet gepast dat zij aan mij vraagt of mijn vriend een goed salaris heeft. Dat heeft niks met mijn studie te maken. Zij pakt dat op als niet welwillend en zodoende wil zij dus die stage niet goedkeuren hoewel ik nu mijn 3e jaarsstage doe. Heel verhaal dus. Waar ik echt wel mijn aandeel in heb, maar dat komt van 2 kanten.

Waar ze gelijk in heeft is dat ik erg tegen deze studie aan zit te hikken. Ik heb er geen plezier in, dus zesjesmentaliteit en dat is ook wat ze op mijn stage zeggen. Er is niks mis met mijn functioneren, ik ben echt een kei in omgang met jongeren maar het onderwijs zelf spreekt me niet aan. Er mist een bepaalde liefde voor het vak.

Als ik SPH (of een andere sociale studie) ga doen is dat inderdaad vanaf komend schooljaar. Mijn zwakte is trouwens organiseren en plannen. Voor een deel door gebrek aan motivatie, maar er is ook een vermoeden van ADD. Mijn vriend denkt dus dat én studeren én een baby wellicht te veel hooi op mijn vorkje is. En dat vind ik ook wel een aandachtspunt.

Maar ja, zwangerschap laat zich niet plannen. Misschien word ik het acuut of misschien wel nooit. Ik denk dat ik hoe dan ook een gok moet nemen, maar tijdens mijn studie erachter komen dat het combineren niet lukt is een hoop weggegooid geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:39

Ik geef je alleen maar gelijk met dat je nu een kindje wil en niet pas later. En verder denk ik dat het in geval van studiekeuze heel belangrijk is om je gevoel te volgen. Het kost allemaal net iets te veel tijd, geld en moeite om iets te doen waar je eigenlijk niet helemaal kapot van bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:50

Ik weet verder niks af van het bovenstaande ( :+ ), maar ik kan je alleen wat vertellen over het SPH gedeelte. Mijn vriend heeft SPH gedaan, en werkt nu in een jongerencentrum en op een BSO omdat het jongerenwerk niet genoeg uren beschikbaar heeft.

Er is vrij weinig/geen werk en al helemaal geen doorgroeimogelijkheden. Daar loopt hij zelf heel erg tegenaan. Hij wil heel graag meer (en kán het ook), maar kan niks vanuit het jongerencentrum door alle bezuinigingen. Daarnaast heeft hij bizar lange dagen, ook 's nachts, als er een feest is werkt hij gerust tot 7 uur 's ochtends door. (Ik weet dat het niet helemaal aansluit met je wens (verslavingszorg etc., maar wel een ding om misschien rekening mee te houden als er vrij weinig werk is). Het is misschien wel heel erg slopend om te combineren met een (klein) kindje. :)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 23:11

Ik kan er ook wel inkomen. Ik ben net 27, heb wel mijn eerste bachelor gehaald, mijn tweede studie bijna klaar, maar de roosters pasten niet helemaal samen. Ik ging voor dubbel vakdocent op wo-niveau. Tijdens mijn stage kwam ik tot dezelfde ontdekking als jij: het werken met de jongeren is geweldig, maar ik wil niet voor de klas. Ik wilde het speciaal onderwijs in, werken met die groep die 'erbuiten' valt. Maar hoe dan? Ik ga niet weer een hele opleiding doen en ik had ook nog twee andere passies: muziek en paarden. Dus docent of professioneel muzikant? En mijn paarden dan? Die zijn mijn rustpunt en die heb ik nodig......vanwege mijn asperger. Jaja, hoe red ik me hier uit?

Ik heb nu anderhalf jaar geleden mijn eerste BA gehaald. Daarna heb ik een jaar vrij gepland. Op de muziek en de paarden gestort, weg uit mijn omgeving. Het afgelopen half jaar heb ik geen muziek gemaakt. In deze 18 maanden is er gaan borrelen wat ik nu echt wilde doen: mijn eigen bedrijf. Ik heb een vorm gevonden waarin op een vrijere manier dan voorheen muziek kan maken, mijn passie voor werk met jonge autisten kan uitwerken en ook nog paarden kan houden. Voor mij was het een zoektocht naar prioriteiten. Uiteindelijk waren dat voor mij twee dingen: passie en vrijheid. Ik werk nu keihard naar dit doel.

Wat ik jou wil aanbevelen is hetzelfde: werk naar en met je passie en zoek uit wat daarin je prioriteiten zijn. Wat je daarvoor wil opgeven en wat niet. Wees niet te snel met je beslissingen. Ik wilde even niet meer studeren, maar ga toch weer terug voor mijn master pedagogische wetenschappen. Daarnaast zullen er nog een paar diploma's zijn om te halen, maar dat komt wel. Intussen kan ik werken naar mijn doel, met mijn partner en tijd is dan niet meer zo belangrijk.