Huis kopen, waarom eigenlijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hypericum

Huis kopen, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 16:18

Mijn partner en ik schieten al op naar halverwege de 30 en velen hebben dan al een 'volwassen' leven :D
Niet dat we dat niet hebben, beiden prima baan etc. Maar geen koopwoning.

Ik zie het nut er niet zo van in :') Waarschijnlijk ook onwetendheid, want een huis kopen etc. ik ben echt een dummie op dat vlak. Heb me er nog nooit in verdiept (ja plaatjes kijken op Funda :+) en vind het ergens ook 'eng'. Vastzitten aan een hypotheek, brrr.

Waarom we er toch over denken de laatste tijd, we huren nu particulier. Prima huis, we wonen heerlijk.
Maar het is wel voor bepaalde tijd. En wat die bepaalde tijd is, is nog onduidelijk. Kan nog 3 jaar zijn, ook een jaar.
Dus er is altijd een zekere mate van onrust aanwezig.

Aan de andere kant, willen we ook nog reizen en zijn we beiden niet zo honkvast.
Kinderen komen er niet, dus voor dat toekomstplaatje is er ook geen vastigheid nodig. (en die kan je met een huurwoning ook krijgen)

Dus ja, meningen? Wat zijn nou de voordelen van een koopwoning? En de nadelen?

karuna
Drukke kabouter

Re: Huis kopen, waarom eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:20

Als jullie niet honkvast zijn en willen gaan reizen lijkt me een tijdelijke huurwoning wel een uitkomst. Die zeg je op reist een tijdje en huurt weer wat. Nadeel is alleen dat de huren alleen maar blijven stijgen naar bijna onmogelijk te betalen hoogtes.

En dat is nu net de reden dat mensen gaan kopen, de torenhoge huren die alleen maar toenemen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:20

Omdat je in een eigen huis geld stopt, wat je er later weer uit haalt (op het moment dat de woning wordt verkocht). Met huren "gooi je het geld weg", aangezien je na het opzeggen van de huurovereenkomst niets meer terug ziet van dit geld. Maar.. daar zitten inderdaad vaste verplichtingen aan vast en je bent minder flexibel dan met huren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:27

SplashIsLief schreef:
Omdat je in een eigen huis geld stopt, wat je er later weer uit haalt (op het moment dat de woning wordt verkocht). Met huren "gooi je het geld weg", aangezien je na het opzeggen van de huurovereenkomst niets meer terug ziet van dit geld. Maar.. daar zitten inderdaad vaste verplichtingen aan vast en je bent minder flexibel dan met huren.

Nadeel is weer:
Hogere (onderhoud) kosten en (gemeentelijk) belastingen die je betaald bij een koophuis.

Wij hebben toentertijd (1996) "gedwongen" gekocht omdat wij niet in aanmerking kwamen voor een (goedkoper) huurhuis.
Ik kan je vertellen dat wij nu (vrijstaande woning) best veel betalen en dat je naast de aflossing ook rente betaald (ondanks dat deze nu best laag is).

Wij wonen hier nu 5 jaar en hebben de kostenkoper nu betaald... dus als wij nu het huis zouden verkopen (voor dezelfde prijs), dan hebben wij niets verdient, alleen maar flink betaald.
Ons dak is eigenlijk aan vervanging toe.. kosten 30.000E, maar dat wordt het huis niet meer waard als wij het dak (laten)vervangen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:50

Verschillende redenen.
Omdat geld dat op de bank staat niks opbrengt.
Omdat huren even duur is als kopen (in ons geval).
Omdat je geen geld weg smijt.
Omdat je vrijheid hebt (huisdieren, kleur van de muren, vloer,...)

Waarom kan je niet reizen als je een koophuis hebt? Ik vind het net een veilig en stabiel iets om op terug te vallen. Je kan je huis toch verhuren als je lang gaat reizen.
Wil je toch verhuizen kan je nog altijd verkopen.

Mensen kijken ons altijd vreemd aan als ik zeg dat ons koophuis maar voor een paar jaar is.
Het eerste koophuis hoeft toch niet levenslang te zijn.
Voor ons is het een opstapje naar het echte droomhuis.
Het geld dat ik bijeen gespaard heb door de lening af te betalen had ik nooit opzij gehad als ik het gewoon zou sparen.

Wij hebben wel een huis gekocht aan een interessante prijs en voeren allerlei veranderingen door die een meerwaarde zijn bij verkoop.
Het is dus wel berekend dat zonder onvoorzien omstandigheden, alle kosten er dubbel en dik terug uitkomen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:58

Voor mezelf geld dat het een beetje een investering is voor de oude dag. We betalen af, dus onze woonlasten worden steeds kleiner.
Als we dan oud zijn en onze pensioenleeftijd hebben bereikt hebben we qua huis geen/weinig woonlasten meer, dat betekend dat we geld overhouden voor andere zaken.

Alleen willen we nog wel 1 keer verhuizen, naar een plek waar we de paarden op eigen terrein kunnen houden.
Maar ook met dit huis schiet het lekker op, inmiddels betalen we net iets onder de 400 euro per maand (is dan ook geen villa ofzo, gewoon een klein arbeidershuisje).

Met een huurwoning blijf je altijd betalen, dat wordt nooit lager, wel hoger.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 16:59

Hier zijn de sociale huurwoningen even duur als een koophuis, alleen zijn de koophuizen groter etc dus kun je je hier in ieder geval beter een huis kopen. :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:05

Als je het geld kan lenen.
De regels zijn een stuk aangescherpt, ook onze levensverzekering is heel hoog.
Ondanks dat we zijn wezen shoppen.. pas over 2 a 3 jaar kunnen we naar een goedkopere overstappen.

Daarnaast heb je veel meer kosten aan een eigen huis vergeleken met een huurwoning.

Voordel van een (sociale) huurwoning is, dat bij inkomensvermindering je recht hebt op huursubsidie.
Bij een eigen woning heb je dat niet.
Een WW uitkering bv is max 1800 netto per maand, en heb je recht op subsidie.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:09

Omdat voor ons kopen voordeliger was dan huren.. scheelde ons bijna 1500 euro op jaarbasis... en wel zitten hier nu al weer 10 jaar..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:11

Hier zijn we op zoek naar een koophuis omdat particulier huren ieder jaars fors duurder wordt en het was al een flink bedrag. Sociale huur verdienen we te veel voor dus dat is geen optie. Daarnaast hebben we specifieke dingen die we mooi vinden (bijv strak gestucte muren) en graag aan zouden willen passen maar dat doen we niet in een huurhuis waar we het risico lopen dat alles er weer uit moet bij verhuizing.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:18

In mijn geval was het kopen van een huis(je) voordeliger dan een vergelijkbare huren (laat staan dat ik er voor in aanmerking kwam). En ik ben liever elke maand geld "kwijt" aan aflossing dan aan huur. Een van de voordelen van mijn koopwoning is dat ik het nu zo kan maken als dat ik wil, het is toch van mij. En mijn hypotheek kan mee verhuizen als ik toch een ander huis wil. Uiteraard moet ik wel zelf het onderhoud bekostigen en zijn de gemeentelijke lasten wat hoger, maar dat weegt voor mij niet op tegen een huurhuis.

Bij een huurhuis zou ik minder snel geneigd zijn om investeringen te doen. Een huurhuis heeft natuurlijk ook voordelen, je bent flexibeler met verhuizen en je hebt weinig tot geen onderhoud.

btw, bij een ww uitkering van 1800 netto heb je echt geen recht meer op huursubsidie. Een alleenstaande ouder dan 23 maar jonger dan AOW leeftijd mag maximaal € 22.100 (ca. € 1.700 bruto excl vakantiegeld) verdienen om nog huursubsidie te kunnen krijgen. Met zijn tweeën mag je gezamenlijk maximaal € 30.000 verdienen (ca. € 2.300 excl vakantiegeld)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:19

Omdat huren te duur is. Incl. onderhoudskosten en belastingen ben ik als koper nog steeds goedkoper uit.

Meikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:21

Ik zou ook geen huis kopen in jouw situatie.

Ik ben ook reislustig en heb in de tien jaar dat ik een huis had, het twee keer een jaar verhuurd om te kunnen reizen. Een nadeel is dus dat je huurders moet zoeken, die er na een jaar (of hoelang je dan ook wil reizen) echt weer uit gaan. Of dat je kosten hebt van een huis dat je niet gebruikt. Terwijl het onderhoud ook blijft.

Dat onderhoud was ook een heel groot nadeel. Ik had met mijn studentenbudget destijds een goedkoop huis gekocht. Er moest altijd wel weer wat opgeknapt worden en dat waren we ook helemaal zat. Na terugkomst van de tweede reis van een jaar, hebben we het zo snel mogelijk zo verkoopbaar mogelijk gemaakt en verkocht. Wat ook meespeelde was dat we middenin de stad woonden en we hadden veel meer behoefte aan buitenaf wonen.

Het huis met veel verlies verkocht, maar we zijn heel blij dat we nu huisloos zijn, zeker omdat we nu full time kunnen reizen :) Het voelt zo vrij zonder huis, we zitten nergens aan vast.

Een nadeel van huren is dat het vaak duurder is dan kopen, tenzij je sociaal kunt huren. We hebben ook wel particuliere woningen gehuurd waar we ons niet konden inschrijven, waardoor het ook goedkoper was.

Is anti-kraak wonen geen optie voor jullie?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:25

Voor nu is de rente van onze spaarhypotheek een fijne aftrekpost die financiële reserves oplevert.
Komt 1 van ons te overlijden, dan wordt de restschuld aan hypotheek in 1 keer afgelost met een verzekering zodat de achterblijver het financieel makkelijker krijgt.
Op onze oude dag hebben we geen maandelijkse woonlasten meer, toch het grootste deel van de vaste uitgaven.
En het huis kan eventueel nog worden verkocht door onzelf of ons kind.

Maar een eigen huis kan bij tegenslag ook een molensteen om je nek blijken en voor een grote restschuld zorgen.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:33

Het grote voordeel voor mij was, dat ik door te kopen überhaupt een woning naar mijn zin kon krijgen. Voor de sociale huurwoningen stond ik al 8 jaar ingeschreven, maar dat was te kort om kans te maken op een leuke woning (wel op iets waar ik niet wilde zitten).
De particuliere huursector was te duur, en ik had ook al in de gaten dat dat vaak huisjesmelkers zijn. Ik huurde een kamer in een verloederde studentenwoning van een particulier. Relatief hoge huur, veel geluidsoverlast. Door me op de koopmarkt te begeven, had ik meteen een fijne woning zonder nog 5 jaar te moeten wachten.

Het nadeel: zou ik nu willen doorverhuizen, dan zit ik tamelijk vast. Ik raak mijn woning moeilijk kwijt en heb dan een restschuld. Dus als jullie nog willen reizen oid, blijf dan vooral huren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:39

Wij huren ook, lopen beide richting de 40 maar hebben
1. nooit een vast contract gehad
2. nooit langer dan 5 jaar een baan indezelfde plaats gehad.

Waarschijnlijk moeten we dit jaar weer verhuizen.
Kopen kunnen we fnancieel toch niet rond krijgen dus wordt het weer huur. Vind het helemaal niet erg. Toen laatst de verwarming kapot was en er een rekening van haast 2500 euro lag heb ik die naar de huisbaas gebracht en klaar is kees :D

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:44

Ik huur ook. Allereerst omdat ik spotgoedkoop een prachtig hoekhuis met mooie tuin huur, dat door de eigenaren momenteel opgeknapt wordt. Goedkoper wonen kan gewoon niet.

Ik kan wel kopen. Maar ik zie absoluut geen reden dat te doen. Woon hier heerlijk en ben eind 20. Over tien jaar zien we wel verder :).

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:54

Tot nu toe hebben wij altijd gehuurd. En dat vond ik eigenlijk heerlijk. Lekker makkelijk en luxe in een nieuwbouwappartement (groot zat toen we nog met zijn tweetjes waren). Geen verantwoordelijkheid (als er iets stuk is bellen we de woningbouw, of voorheen de huisbaas, die het dan netjes komen fixen. Geen risico op een grote financiële klap als bv je riolering ineens vervangen moet, of je het huis met restschuld moet verkopen.
Maar we zijn nu toch langzaamaan uit ons huurappartement aan het groeien. Met 1 kind en een kinderwens voor de toekomst gaat dit geen jaren meer passen.
En knappe eensgezinswoningen huren (particulier) is hier in de buurt eigenlijk onbetaalbaar. Voor een lager maandbedrag aan aflossing voor een hypotheek binnen ons leenvermogen zouden we een veel knapper huis kunnen kopen, scheelt echt flink.
Grote kans dus dat we binnen een paar jaar wel zullen kopen. Vind ik wel spannend hoor, toch een beetje tralie aan je vrijheid gevoel op de een of andere manier. Hoewel dat feitelijk nergens op slaat natuurlijk in ons geval.
Laatst bijgewerkt door Cerilene_ op 24-02-16 18:00, in het totaal 3 keer bewerkt

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:56

Ik heb ook een soort van "gedwongen" gekocht, omdat ik toen te veel verdiende voor sociale huurhuizen geschikt voor 1 persoon, maar te weinig "medewoners" had om een gezinswoning te mogen huren, want dat ging vanaf 2 of 3 personen 8)7 . Particulier was en is hier echt niet te betalen in je up. Dan maar kopen :j.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:56

Wij zijn gaan kopen, omdat we graag een huis naar ons hand wilde zetten. Inversteren in een huurhuis vinden wij zonde. Elke maand gooi je dan geld weg. Dus wij besloten om te gaan kopen. We lossen af op onze woning. Als we hem ooit verkopen krijgen we daar geld van terug. Omdat de marktwaarde hoger ligt dan de hypotheek op dat moment.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:03

Als ik naar mijn ouders kijk ben ik ergens blij dat we geen koophuis hebben.
De prijs die ze 30 jaar geleden betaalde was prima en natuurlijk is het nu meer waard, maar niet in verhouding met de inflatie. De regio was toen populair, nu niet meer.
Als ze verkopen en meer naar midden nederland zouden willen dan moet er heel veel geld bij, dus een nieuwe hypotheek nemen met 65 jaar. Dat gaat hem natuurlijk niet worden dus zitten ze een soort van 'gevangen'.
Daarnaast moet er flink aan de fundering gesleuteld worden ivm verzakking van grond door grondwaterpijl, geschatte kosten 15.000.
Die zorgen heb ik gelukkig niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:30

Brainless schreef:
Ondanks dat we zijn wezen shoppen.. pas over 2 a 3 jaar kunnen we naar een goedkopere overstappen.

Daarnaast heb je veel meer kosten aan een eigen huis vergeleken met een huurwoning.

Voordel van een (sociale) huurwoning is, dat bij inkomensvermindering je recht hebt op huursubsidie.

Een sociale huurwoning komen wij niet voor in aanmerking. En dan nog is ons koophuis even duur of zelfs goedkoper en gaat dat goedkoper alleen maar toenemen met de jaren.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 18:35

Bowen schreef:
Brainless schreef:

Een sociale huurwoning komen wij niet voor in aanmerking. En dan nog is ons koophuis even duur of zelfs goedkoper en gaat dat goedkoper alleen maar toenemen met de jaren.

Tot je een dak moet gaan vervangen of iets dergelijks :).

Kopen heeft zijn voordelen, huren heeft zijn voordelen. Aan ieder voor zich te bekijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:08

_San87_ schreef:
Tot je een dak moet gaan vervangen of iets dergelijks :).

Kopen heeft zijn voordelen, huren heeft zijn voordelen. Aan ieder voor zich te bekijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Als dat moet is dat nog goedkoper dan huren op de lange termijn.
Het is een grote uitave op dat moment, maar valt in het niet op de lange termijn.

Nogmaals, ik betaal op dit moment iets onder de 400 euro per maand, zonder financiele hulp van de overheid. (heb dan ook gen villa, laat dat duidelijk zijn, wel een tuin van bijna 30 meter diep, maar wel maar 3 slaapkamers en een leuk klein huisje).

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:15

Wie denk je dat het onderhoud aan huurwoningen indirect betaalt?