Kan werkgever vakantiedagen bepalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naath86

Kan werkgever vakantiedagen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 09:35

Hallo bokkers,

Dit is de situatie. Mijn vriend is fulltime werkzaam bij een klein bedrijf, en heeft recht op 18 ATV dagen en 25 vrije dagen. Nu wordt er van hem verwacht om in de periode maart t/m juli 18 ATV dagen op te nemen en 10 vrije dagen. Dat ATV bepaald kunnen worden door de werkgever, dat snap ik nog. Maar kan er verplicht worden om dan ook nog 10 vakantiedagen daarbij op te nemen?
Dit komt neer op 28 dagen in 4 maanden tijd en de rest van het jaar houd hij dan nog 15 dagen over. Mijn vriend is het hier absoluut niet mee eens, hij neemt altijd al vakantie in deze periode omdat het dan rustiger is. Maar om nu zoveel dagen op te maken in zo'n korte tijd..

Ik ben benieuwd of iemand weet of dit wettelijk ook mag? Ik heb zelf al wat op internet gezocht, maar het is moeilijk om hier echt iets over te vinden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:41

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:42

Volgens mij mag dat wel. Zijn meer bedrijven waarbij dat standaard zo is.
Vaak staat hier wel wat over in de CAO vermeld wat wel of niet mag, eventueel ook het max aantal dagen.
Wettelijk is hier geen max aan verbonden, maar ze moeten wel altijd betaald zijn.

In de bouw gebeurt dit standaard. Vier (soms 3) weken met de bouwvak en twee (sommige 3) weken met kerst en oud en nieuw. En dan zijn er nog diverse vastgestelde dagen zoals bv de vrijdag na hemelvaartsdag etc.

Uiteindelijk werd er zoveel vast gezet dat ze hooguit 1 soms 2 dagen overhielden om vrij op te nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:44

Staat wel vermeld in de cao, op werk van mijn man kan het ook. Zij moeten verplicht rond de bouwvak 3 week opnemen omdat er dan te weinig werk is. Mijn schoonvader heeft helemaal minder keus, week rond kerst en met de bouwvak is het bedrijf gewoon dicht haha

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:51

Ineke2

Re: Kan werkgever vakantiedagen bepalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:58

Het mag inderdaad...
Is dit niet ter sprake gekomen dan tijdens het gesprek waarin de baan werd toegezegd?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:02

Ineke2 schreef:
Het mag inderdaad...
Is dit niet ter sprake gekomen dan tijdens het gesprek waarin de baan werd toegezegd?

Nee hij werkt er al een aantal jaar en dit wordt nu per dit jaar ingevoerd.

Emma_s_girl schreef:
Google helpt. Dit lijkt me duidelijk: http://www.librapersoneelsdiensten.nl/p ... t-opnemen/

Zou trouwens willen dat ik zoveel dagen had ;-).

Ja ik vind het ook absurd veel.. :D

Iedereen bedankt voor de reacties, in de CAO konden wij trouwens niet zo iets vinden over verplicht opnemen van vakantiedagen. Het gaat dan ook niet om een bouwbedrijf.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:05

Als er in de CAO en in zijn contract niks staat aangegeven, moet een werkgever volgens mij wel hele zwaarwegende redenen hebben om het in te mogen voeren, zeker als het daarvoor niet zo was. Beste tip die je kan krijgen: Ga naar je rechtsbijstandverzekering, neem alle papieren (contracten, CAO etc) mee en laat hun er naar kijken.
Op Bokt word zoveel geroepen, op internet staat zoveel incorrecte informatie, ik zou het echt bij een jurist navragen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:06

Of raadpleeg je vakbond (als hij lid is) :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:11

Is er een personeelshandboek en wat staat hierin?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:15

Als er niets in de CAO staat en niets in het arbeidscontract, kunnen ze dat iet zomaar invoeren. Het bedrijf zal wel te klein zijn voor een OR, anders zou je het daar ook aan kunnen voorleggen.
Is je vriend lid van de vakbond? Die kunnen dit heel goed voor je uitzoeken.
Rechtsbijstand heb ik persoonlijk wat minder vertrouwen in bij dergelijke zaken.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:19

Er is inderdaad geen OR en ook geen personeelshandboek.

Vakbond is inderdaad wel een idee om hier te laten uitzoeken. Rechtsbijstand is dan ook altijd nog een optie.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:33

Ooo het is nu sinds dit jaar opeens?
Dat veranderd de zaak wel.

Is er een aankondiging geweest van de werkgever naar de werknemers toe via de mail en een bijeenkomst o.i.d. waarin dit verteld werd?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:39

Wat geeft de werkgever op als reden om dit zo te doen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 10:58

Er is vorige week een mail geweest met daarin de wijzigingen m.b.t. verplicht opnemen van ATV- en vakantiedagen. Reden hiervoor is dat het seizoensgerelateerd werk is en dit de rustigste periode is.
Rare is ook dat deze periode nog voor de schoolvakantie aan is en personeel met kinderen dus niet altijd vakantie kunnen nemen tegelijk met de kinderen. Voor ons verder niet van belang, maar niet heel netjes dus.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:01

Op die manier mag het in elk geval niet. Als hij lid is van de vakbond, naar de vakbond stappen. En bij voorkeur met meerdere collega's.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 11:05

Ik zou er met een arbeidsjurist induiken, maar volgens mij is alleen maar een mail niet voldoene onderbouwing waarom er ineens kan worden afgeweken van vrij op te nemen vakantiedagen naar een verplichte periode.

Bij ons (grote organisatie, OR is ermee bezig) is er ook gesteggel over regels mbt vakantie opnemen ivm de bezetting.
Zo mag je in de zomer maar max 3 weken aaneengesloten en of e eerste 3 weken of de laatste 3 weken van de regionale schoolvakantie waar je woont.
En blijkbaar is dat ook niet voldoende onderbouwd, waardoor er nu een hoop boze medewerkers zijn die hun vakantie niet op konden nemen zoals ze zelf graag wilden.
Bij ons is de OR hier dus mee bezig, die is er bij jullie niet, maar zou dus idd de vakbond eens vragen.
Die heeft bij mijn man al een paar keer zeer goed werk geleverd bij dergelijke vragen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:27

Op die manier mag een werkgever dat niet zomaar doen. Ik zou er zeker induiken met de vakbond of juridisch loket.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 13:30

Naath86 schreef:
Er is vorige week een mail geweest met daarin de wijzigingen m.b.t. verplicht opnemen van ATV- en vakantiedagen. Reden hiervoor is dat het seizoensgerelateerd werk is en dit de rustigste periode is.
Rare is ook dat deze periode nog voor de schoolvakantie aan is en personeel met kinderen dus niet altijd vakantie kunnen nemen tegelijk met de kinderen. Voor ons verder niet van belang, maar niet heel netjes dus.

Veel bedrijven kunnen niet iedereen in de zomervakantie vrijgeven, en kinderen hebben is dan geen excuus.
Mijn man kan ook niet elk jaar in de zomervakantie vrij krijgen.
Soms wel een dagje (of 2), maar geen 2 weken achter elkaar.