Geen vast contract na 3 jaar

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

__PrinCes

Geen vast contract na 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 20:36

Beste bokkers,

Sinds 18 maart 2013 werk ik bij de locale Jumbo. Super naar mijn zin maar iedereen weet hoe het tegenwoordig gaat bij de supermarkten: je krijgt 3 jaar contracten en dan is het klaar.
Mijn 3e contract is nu bijna afgelopen en ik heb netjes op tijd de brief in mijn handen gedrukt gekregen dat mijn arbeidsovereenkomst niet wordt voortgezet.
Ik heb hiervoor echter niks hoeven tekenen en ik vroeg mij toch af: had ik niet iets moeten tekenen voor akkoord of ontvangst of iets in die richting?
En mijn tweede vraag is: heb ik recht op een transitievergoeding?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! :)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:40

Volgens mij hoor je wel wat te tekenen (moest ik wel toen ik ook na drie jaar weg moest).
En op een transitievergoeding kan je volgens mij ook aanspraak op maken. Je werkt er tenslotte drie jaar. Zou wel even goed je arbeidsovereenkomst nakijken erop want bedrijven kunnen ook opnemen in de overeenkomst dat je er geen aanspraak op kan maken :)
Onthou wel: Bokt is geen graadmeter. Ik zou sowieso even contact opnemen met het Juridisch Loket o.i.d.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ontslagen

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:41

Hier hetzelfde schuitje sinds begin februari. Je hoeft inderdaad niks te tekenen, omdat je contract gewoon afloopt. Je hebt wel recht op een transitievergoeding omdat je er drie jaar gewerkt hebt. Als het goed is 1 maandloon. (1/3 maandloon per jaar) (gaat helaas wel veel loonbelasting af :( ) en inderdaad even contact opnemen met het juridisch loket is zowieso slim ;)

Dorus

Re: Geen vast contract na 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 20:50

Waarschijnlijk staat in je arbeidscontract dat deze aan het einde van de periode van rechtswege eindigd. Om dit nog eens met een handtekening te bevestigen is niet nodig en ik ben het zelf nog nooit tegen gekomen. Als dit wel gedaan wordt dan is dat een extra bewijsstuk om aan te geven dat het duidelijk gecommuniceerd en begrepen is, maar het is dus geen verplichting en het heeft imo voor jou als werknemer ook geen enkele toegevoegde waarde.
Hoe het met die transitievergoeding zit weet ik niet. Volgens mij heeft iedereen daar tegenwoordig recht op wanneer een arbeidsovereenkomst beëindigd wordt, maar ik zou het toch maar eens navragen bij een juridisch loket ofzo.

Prrrr

Re: Geen vast contract na 3 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 21:58

http://www.arbeidsrechter.nl/wwz-aanzeg ... aalde-tijd

Er is een schriftelijkheidsvereiste, en daar hebben ze aan voldaan. Het is voor hun administratie handig als ze een handtekening voor ontvangst krijgen, maar wettelijk niet verplicht.

Voor de transitievergoeding is geen overgangsrecht geregeld, dus daar heb je recht op.