Hulp gevraagd: hele kip bereiden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Hulp gevraagd: hele kip bereiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:02

Hallo kokers,

Ik ben internet aan het afstruinen maar kom hele standaard recepten tegen.

Ik wil graag een hele kip gaan bereiden. Ik heb in totaal 2 kippen. Het idee was om van 1 kip, gehakt te maken om de andere kip mee te vullen.

Maar ik heb helemaal geen ervaring hiermee dus ik ben opzoek naar mensen die tips hebben hiervoor. Hoe te vullen? Welke overstand, tempratuur, hoe lang?

Ideeen die we zelf hadden;
De kip bedekken met spek o.i.d om sappig te houden.
Sjalotten, spekjes, bleekselderij, appeltjes als vulling of juist eromheen.
We houden van traditioneel smaakvol maar een leuke frisse twist is ook lekker. Maar geen hele exotische recepten bijvoorbeeld.

Ik ben heel benieuwd!

Irene_S

Re: Hulp gevraagd: hele kip bereiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:05

Ik vul ze eigenlijk nooit. Wij doen ze een half uur in de oven op 200 graden hete lucht oven en met 350 watt magnetron. Blijven ze en sappig en krijg je lekker krokant laagje. Wij kruiden ze eigenlijk gewoon met peper, zout en Kerrie. Of Cajun kruiden, ook onwijs lekker!

Hele knoflook nog in het velletje eromheen leggen, wordt heeeeel lekker, rozemarijn takjes ook een aanrader!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:06

Anders eventueel is zoeken naar recepten voor gevulde kalkoen of eend?
Misschien kom je daar lekkere uitprobeer-recepten tegen voor bij de kip?

Persoonlijk vind ik ongevulde kip ook lekkerder. Heerlijk onder de grill tot ze dat lekkere knapperige velletje krijgen. Daar mag je me midden in de nacht voor wakker maken :~

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:15

Paar jaar geleden met kerst heb ik een hele kip bereid die er goed in de smaak viel. Dit is het recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1370511/Gevulde-kip
Ik had de kip in de oven in een braadzak gedaan zodat deze niet droog werd en een langere tijd op een lagere temperatuur dan aangegeven in de oven gehad. Uiteindelijk gleed het vlees van de botjes af. :)

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:37

Wij eten ook graag thuis een hele kip, juist de eenvoud met verse kruiden, boter of zelfs chorizo vinden wij het allerlekkerst. Mijn ervaring, hoe bonter je kip maakt, hoe minder kip wij altijd proeven. Wij zijn dol op de klassieke combinatie met verse kruiden en veel boter. Te lekker! En je proeft het verschil tussen een goede biologische kip en met een goedkope kleine plofkip. De eerste is altijd veel sappiger, mooier vlees en vooral meer kip. :9

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:43

Ik maak altijd een vulling van 1 kleine gesneden ui, 2 teentjes knoflook ook doormidden, verse thijm en rozenmarijn en wat olijfolie. Voor de buitenkant kun je wat olie en italiaanse kruiden gebruiken of een mix van olie wat kerrie en paprika poeder. Ong anderhalf uur in de oven op 180 graden. Lekkerste is wel om de kip al ruim van te voren te vullen etc zodat het lekker in kan trekken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:37

Gewoon ongevuld in de oven en rustig laten garen. Af en toe sap over de bovenkant gooien. Vullen heb ik zelden gedaan. Hooguit om citroenkip te maken. Met citroen en kruiden als vulling.

Als je de andere kip gebruikt voor het gehakt zou ik karkas gebruiken om goede kippensoep van te maken. Ook heel lekker en goed in te vriezen,

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:03

Idd ik zou hem eenvoudig houden. Niks lekkerder dan een hele kip :9.
Ik maak vaak een "vulling" van ui, knoflook, schijfjes citroen, tijm en rozemarijn en wat boter. dit stop ik in de kip en onder het vel op de borsten.

Verder gooi ik hem altijd eerst met de borst naar beneden en aluminium folie ong een uurtje in de oven op 150-160 graden en daarna nog een half uur omgedraaid op 180-190 graden, zodat ie lekker knapperig en krokant wordt. Nommmmmm snel weer maken!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:12

Wij smeren de hele kip in met olijfolie vermengd met provinciaalse kruiden en een knoflookteentje, daarna kruiden mengsel voor kip erover bv van versteegh, en dan gaat de kip met z'n kont over een blikje bier rechtop op onze bbq- maar volgens mij kan dat ook in je oven, ik ga even foto zoeken..Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:12

Mijn vriendje doet het zo: snijd het touwtje eraf, dan de wishbone eruit slopen, daarna 24 uur in een pan of kom water met 6 procent zout (60 gr zout op 1 liter water) en de kip moet helemaal onder water staan. Na 24 uur in dat bad gaat 'ie in de oven voor 4 á 5 uur op 90 graden. Daarna uit de oven en de oven opstoken tot de maximale stand. Na een half uur terug de oven in voor 20 minuten en tussendoor goed in de gaten houden dat hij niet verbrandt.

Dan is 'ie van buiten lekker knapperig en bruin en van binnen sappig.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:23

Jeetje wat een goede ideeen allemaal! Dus het algemene advies is : niet vullen.

Wij hebben 2 hanen die heeft mijn vriend voor 2 vrienden van ons geslacht en die gaan we komend weekend dus veroberen. :') of 1 ervan iig. Zelf gevoedde beestjes dus!!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:28

Oeh die zijn het lekkerste! En eerlijk gewoon wat simpele kruiden en boter is toch wel het lekkerste om nog echt kip te proeven :j

Oh het water begint mij gewoon in de mond te lopen :9

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:29

Als je er 2 hebt zou ik ze verschillend bereiden 1 vullen en 1 niet kun je zelf proberen wat lekkerder is.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 16:53

*oliebol had ik mij hele verhaal getypt is het weg omdat het niet lukte met de fotos. -:(- poging 2.

Gisteren pekel gemaakt. Aromatische appelpekel en bierpekel.
Afbeelding

Vanmorgen hebben ze er uur of 6 ingelegen. Daarna goed schoongemaakt gespoeld en even in het schone water geweekt.

Geinjecteerd met roomboter.
Afbeelding

In de kont een appel met rozemarijntakjes en in de kip die in dr aromatische appelpekel heeft gelegen nog wat appelsap gespoten.
En lekker bedekt met ontbijtspek.
Afbeelding

Nu liggen ze in de oven met rosevalaardappels, knoflook, citroen en rozemarijn. 4 uur op 90 graden. Dan halen we ze eruit en gaan ze morgen er weer in als we ze gaan eten. 1,5 u ofzo?
Afbeelding
Afbeelding

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:06

Ohhhhh mag ik komen eten :9????

Morgen nog anderhalf uur lijkt me niet nodig; die van mij met anderhalf uur op 180 graden gaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:12

:wow: :9 waar mag ik me komen melden??
Eet smakelijk!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 17:43

Haha lekker he! Het ruikt al heerlijk.

Wat raad je aan Sodera?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 17:45

Lastig.... Ik heb geen idee hoe groot jouw kip is? Die van mij vaak rond 1.5 kg denk ik.
Ik zou zeggen half uurtje?
Vandaag aan het eind even prikken of ze gaar zijn; wanneer er heldere vloeistof uit komt is ie gaar.
Als ze na vandaag al gaar zijn, is het dus alleen opwarmen, zo niet zou ik elke 15 min even prikken morgen :)

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 17:59

Ja we hebben een thermometer om de kerntempratuur te meten dus dat gaan we wel even bekijken. Kunnen we dan morgen ook op die manier doen.
Hopelijk garen de aardappels ook op dezelfde manier.

Leuk om te doen ook hoor!!!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:03

Ohhh jij pakt het dus lekker professioneel aan ;-)! Gaat vast goed komen dus :)!!
Eet ze, ik ben ernstig jaloers op je :9

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 18:21

Ja leuk he. Mijn vriend doet veel met de rookoven dus inmiddels verzamelen allerlei speciale keukengerei!

Hier een fototje van de kippies zonet. Ze liggen er nu 2 uur in. Spek begint langzaam te krullen.

Afbeelding

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:45

Gaaf! Wat een enorme oven ook. Ik ben heel benieuwd hoe ze eruit komen!