De magie van scheikunde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Steentje

De magie van scheikunde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:04

Hoi,

Ik hoop dat er Bokkers zijn die verstand hebben van scheikunde en mij een beetje uit kunnen leggen hoe het mengen en oplossen van stoffen werkt. Ik heb zelf nooit scheikunde gehad, dus ik weet er vrijwel niets over.

Wat betekent het als een stof oplosbaar is in bijvoorbeeld water of olie? Waarin uit zich dat? En hoe weet je welke stof bij een andere bepaalde stof mag? Hoe weet je of ze zich goed laten mengen, bij elkaar passen of zich versterken of afbreken?

Ik kom vast over als een complete noob, maar ik heb echt geen flauw idee hoe de magie van scheikunde werkt. :=

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:07

je kan naar banas.nl gaan en je daar aanmelden als leerling, is gratis! Dat is de methode die wij op school gebruiken (havo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:15

Of ze goed mengen of niet heeft te maken met polariteit. Een lange keten met C'tjes is apolair, oftewel, hydrofoob. Naam zegt het al, hij is 'bang voor water'. Niet oplosbaar in water maar in olie dus. Waarom? Nou, olie zelf bestaat ook uit veel C'tjes, is daarom apolair en is dus ook hydrofoob :D
Polaire stoffen zijn hydrofiel. Oftewel, 'houden van water'. In water oplosbaar dus. Water zelf is ook polair.

Heb ik hiermee je vraag een beetje beantwoord of heb je nog dingen die je niet snapt?

Chocopasta

Re: De magie van scheikunde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:17

Ik vraag me af of je uitleg begrijpelijk is voor iemand die nog nooit scheikunde heeft gehad eefj33, volgens mij zijn c-atomen dan al onbegrijpelijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:18

Maar hoe kunnen ze je op school leren dat sommige stoffen oplossen in water en sommige in olie, als je niet eens weet wat water en olie is? -O- Mag toch hopen dat ze beginnen met 'wat is een atoom' :D

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:18

Chocopasta schreef:
Ik vraag me af of je uitleg begrijpelijk is voor iemand die nog nooit scheikunde heeft gehad eefj33, volgens mij zijn c-atomen dan al onbegrijpelijk :D

Haha dat dacht ik ook. Zoiets zonder beeldmateriaal uitleggen valt al niet mee.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:24

Oplosbaarheid heeft te maken met interacties binnen stoffen. Je hebt hierbij verschillende soorten interacties: waterstofbruggen, ion-ion, ion-dipool, dipool-dipool en dispersie krachten. De waterstofbruggen zijn het sterkst en de dispersie krachten het zwakst.

Om te weten of iets oplost moet je weten welke krachten het oplosmiddel onderling heeft en welke krachten de op te lossen stof heeft.

Dit is belangrijk omdat je de krachten die je moet breken om de stof uit elkaar te halen ook wil terug krijgen. Vergelijk het met een relatie, daarin wil je de moeite die je dr in stopt ook terug krijgen van je partner haha :D De twee stoffen moeten dus op elkaar lijken qua interacties.

Nou kan ik nog heel veel vertellen over de soorten interacties maar ik denk dat dat het onnodig ingewikkeld maakt, mocht het niet duidelijk zijn mag je me pb'en.

Als ik het fout heb, correct me please!

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:29

Ik had gehoopt op Jip en Janneke taal, maar jullie uitleg is voor mij echt Chinees in het honderdste kwadraat. :=

Als voorbeeld:

Als vitamine B3 oplosbaar is in water, wat betekent dat dan concreet? Kan die stof dan gebruikt worden in alleen water? Of?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:31

Scheikundelessen van Sieger Kooij op YouTube (filmpjes dus) slepen mij door alle lastige scheikundestof :D wie weet is het voor jou ook nuttig

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:32

Scheikundelessen intypen in de zoekbalk bij youtube, aanrader! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:32

Wat bedoel je precies met 'kan gebruikt worden in alleen water'? Waarvoor wil je het gebruiken? Om op te drinken?

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:34

Dingen die goed oplossen in water lossen niet op in olie en andersom (like disolves like)

Van waar deze plotselinge interesse in scheikunde?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:38

Steentje schreef:
Ik had gehoopt op Jip en Janneke taal, maar jullie uitleg is voor mij echt Chinees in het honderdste kwadraat. :=

Als voorbeeld:

Als vitamine B3 oplosbaar is in water, wat betekent dat dan concreet? Kan die stof dan gebruikt worden in alleen water? Of?

Hoe kom je op de vragen die je nu hebt?
Waar wil je de kennis voor gebruiken? :)
Makkelijker om uit te leggen als ik weet wat je context is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 22:53

Ik wil mijn eigen verzorgingsproducten gaan maken, zoals douchegel, body lotion en zeep. :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:01

Franciee schreef:
Oplosbaarheid heeft te maken met interacties binnen stoffen. Je hebt hierbij verschillende soorten interacties: waterstofbruggen, ion-ion, ion-dipool, dipool-dipool en dispersie krachten. De waterstofbruggen zijn het sterkst en de dispersie krachten het zwakst.

Om te weten of iets oplost moet je weten welke krachten het oplosmiddel onderling heeft en welke krachten de op te lossen stof heeft.

Dit is belangrijk omdat je de krachten die je moet breken om de stof uit elkaar te halen ook wil terug krijgen. Vergelijk het met een relatie, daarin wil je de moeite die je dr in stopt ook terug krijgen van je partner haha :D De twee stoffen moeten dus op elkaar lijken qua interacties.

Nou kan ik nog heel veel vertellen over de soorten interacties maar ik denk dat dat het onnodig ingewikkeld maakt, mocht het niet duidelijk zijn mag je me pb'en.

Als ik het fout heb, correct me please!

Les van Lemière gehad :D?
Als een stof hydrofoob is (lange keten met C-atomen is hydrofoob), houdt hij niet van water, maar dus wel van vet: een hydrofobe stof lost dus goed op in vet. Een hydrofiele stof (bijvoorbeeld COOH) lost juist goed op in water, en niet in vet. Dit alles heeft te maken met de interacties die de stoffen kunnen aangaan, zoals Franciee al zegt.

Zeep is eigenlijk een combinatie van een lange hydrofobe C-keten (de staart) en een hydrofiele COOH-groep (de kop): de kop zal dus oplossen in water, maar de staart in vet. Hierdoor kan de staart dus vuil opnemen van je huid (want vuil is vet), en door de kop die hydrofiel is stroomt de zeep ook met het water weer van je huid.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:30

Hahaha ja klopt!

Edit: Maar dit was een van de weinige dingen die ik wél snapte :+

Lutha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:42

Als ik de scheikunde lessen goed heb begrepen, betekend de oplosbaarheid of het neerslaat of niet. Een stof die 'neerslaat' in water zorgt ervoor dat het water troebel wordt (en soms voor meer reacties). Kort door de bocht en misschien wat scheikundige regels genegeerd, houdt het dus in of de stof goed mengt ;)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:59

Lees je vooral in op ervaringen van anderen, ik denk niet dat je scheikundige kennis heel veel toevoegt. Je zult vooral zelf ook moeten ervaren en leren wat wel en niet werkt ;-)

Er is een boekje cremes en milde zepen (roze cover) waar veel specifieke uitleg in staat.misschien heb je daar wat aan.

En verder, als je de ingredienten al in huis hebt. Probeer eens een druppel in olie en in water en kijk vooral wat er gebeurt :-)

Heb je wel eens een lepel olie en lepel water geprobeerd te mengen? En wat gebeurt er als je dat probeert met een druppel afwasmiddel erin, dan zie je dat er iets veranderd daarmee. Vooral praktische kennis en ervaring dus, denk echt dat je daar het meeste aan hebt :j

Heb ik met zepen iig ook zo ervaren, dus komt niet uit de lucht vallen ;-)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:20

Ok, hier hoe ik het mijn bijleskindjes uitleg.

Teken je mee?
We beginnen met 4 glazen potten waar knikkers in zitten. In 2 potten zitten normale glazen knikkers en in de andere 2 zitten magnetische knikkers.
Ik gooi de 2 potten met glazen knikkers leeg in een bak.
Mengen ze goed? Ja, dat doen ze super!

Onze conclusie, glazen knikkers mengen goed *\o/*

Nu doen we hetzelfde met de magnetische knikkers.
En wablief! Die mengen ook goed met elkaar, ze plakken zelfs vast.

Onze conclusie: Magnetische knikkers mengen onderling ook goed *\o/*

Nu gooien we de glazen knikkers en de magnetische knikkers in de bak.
Maar helaas, je ziet dat er laagjes ontstaan en dat ze niet mengen :(

Onze conclusie: Magnetische en glazen knikkers mengen niet goed -O-

Volg je het tot nu toe? Dan gaan we nu de moeilijke termen erbij halen :)

POLAIRE moleculen (deze zijn aan éne kant een beetje elektrisch + (plus) geladen (een scheikundige schrijft dan δ+ , spreek uit als "delta plus") en aan de andere kant een beetje elektrisch - (min) geladen (δ- spreek uit als "delta min") en daardoor trekken ze elkaar onderling aan, alsof het magnetische knikkers zijn.
Niet-polaire (APOLAIRE) moleculen (deze hebben geen δ+ en een δ- kant) trekken elkaar onderling nauwelijks aan, alsof het glazen knikkers zijn.

- POLAIRE moleculen mengen onderling
- APOLAIRE moleculen mengen onderling.
- POLAIRE moleculen mengen niet met APOLAIRE moleculen.

Het watermolecuul (H2O) is polair, dat hebben wetenschappers vastgesteld.
Andere polaire moleculen zullen dus goed met water mengen, oftewel: ze lossen op in water.
Apolaire moleculen lossen niet (of althans zeer slecht) op in water.

Moleculen die graag in water willen oplossen (en dus polair zijn), noemt men hydrofiel (betekent letterlijk “houdt van water”).
Moleculen die niet graag in water oplossen omdat ze apolair zijn, noemt men hydrofoob (betekent letterlijk “is bang van water”).

sommige grote moleculen, zoals zeepmoleculen, zijn aan één kant hydrofiel (zij hebben een 'hydrofiele kop') en de rest van het molecuul is hydrofoob (een 'hydrofobe staart'). De kop van het molecuul zal dus graag in water zijn, terwijl de staart liever in vet (een hydrofobe stof) zit. Daarom kun je vette handen met water en zeep schoon krijgen en niet met water alleen, want vet (hydrofoob) lost niet goed op in water (hydrofiel).

Dan gaan we nu naar de oplossingen en emulsies, pak het roerijzer er maar bij :Y)

Een oplossing is heel speciaal soort mengsel, zeg maar een supermanmengsel.
Als een stof goed oplost, bijvoorbeeld in water, dan worden alle moleculen van de opgeloste stof door de watermoleculen uit elkaar gehaald, één voor één. Je krijgt dan losse moleculen van de opgeloste stof die zich regelmatig overal in het water verdelen.

We pakken er eens suiker bij. Dat lost goed op in water en je krijgt dan suikerwater.
In suikerwater zijn de suikermoleculen helemaal los van elkaar en elk suikermolecuul danst 'in zijn eentje' tussen de watermoleculen. We zeggen dan dat de suikermoleculen in het water zijn opgelost.
Zuiver water is helder, dat wil zeggen dat je er doorheen kunt kijken. De opgeloste suikermoleculen zijn zo klein dat ze het licht niet tegenhouden. Daarom is ook een oplossing van suiker in water helder: je kunt er doorheen kijken.

Een oplossing is altijd helder! Met andere woorden: je kunt er doorheen kijken.

Een emulsie is een hele fijne verdeling van een vloeistof in een andere vloeistof. Het is een troebel mengsel en geen oplossing
Denk maar aan bijvoorbeeld: melk (vetbolletjes in water), mayonaise (fijn verdeelde oliedruppeltjes in water/azijn).

Je kunt een emulsie alleen maken van twee vloeistoffen die niet in elkaar oplossen, dus alleen van een combinatie van een hydrofiele vloeistof (bv water) en een hydrofobe vloeistof (bv olie).
Om ervoor te zorgen dat de olie-bolletjes niet aan elkaar gaan plakken en daardoor een grotere olie-laag vormen heb je een derde stof nodig die dit voorkomt en daardoor de kleine olie-bolletjes stabiel maakt.
Zo een stof noem je een emulsie-maker oftewel emulgatoren die werkt zoals we al hebben ontdekt zoals de zeep . In mayonaise gebruik je een eierdooier. Hierin zit de stof lecithine, die als emulgator werkt.

Zo, hopelijk helpt dit je {:}

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:00

Pacific schreef:
Scheikundelessen van Sieger Kooij op YouTube (filmpjes dus) slepen mij door alle lastige scheikundestof :D wie weet is het voor jou ook nuttig

Ga inderdaad deze lessen volgen! Hij legt alles heel duidelijk vanaf de basis uit, en geeft ook voorbeelden en berekeningen. Ik denk dat je daar veel aan hebt en dat het ook beter werkt dan het lezen van uitleg. :)