Zero waste life

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Zero waste life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 20:32

Sinds kost ben ik geïnteresseerd geraakt in het 'zero waste life' concept. Waarbij verschillende mensen via internet mij inspireren om een leven te leiden waarbij ik voor zo min mogelijk afval zorg. Dit omdat het eigenlijk van de zotte is hoeveel afval we met z'n allen produceren in de westerse wereld en het ook allemaal accepteren dat ons eten in plastic verpakt zit. Dus om de druk op onze aardbol wat te verlichten ga ik proberen minder afval te produceren door bewuster te winkelen en om te gaan met spullen.

Hieronder het filmpje wat mij geïnspireerd tot deze actie:

Maar om eerlijk te zijn vind ik het behoorlijk lastig! Zowat alles wat je koopt aan eten zit verpakt in karton of plastic. Daarnaast klinkt vintage kleding wel erg hip, maar in de praktijk vind ik het nogal muffe zaken. Maar alsnog doe ik mijn best om mijn afval "situatie" te verbeteren.

Zijn er nog meer mensen geïnteresseerd in deze "way of life"? Wellicht kunnen we tips uitwisselen en elkaar inspireren :) Zelf ben ik nog een ontzettende beginner, maar je moet ergens beginnen.

Voor de pessimisten: Ja, ik weet dat een persoon waarschijnlijk weinig gaat veranderen, maar ik wil graag de beste versie van mijzelf zijn.

Mintgroen

Re: Zero waste life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:33

Ik lees er regelmatig dingen over op degroenemeisjes.nl
Helemaal zero waste gaat mij nooit lukken, maar ik probeer mijn afval wel zoveel mogelijk te scheiden. Ook gebruik ik de take5nets voor groenten en fruit. Zo hoef ik niet de zakjes van de supermarkt of markt te gebruiken. Dit lukt ook niet altijd voor 100%, maar beter iets dan niets :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:44

Ik vind het reuze interessant, maar merk dat er in het dagelijks leven bar weinig van terecht komt :o

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:52

Eten uit verpakkingen kun je sowieso voorkomen door zelf te gaan verbouwen. En als je alleen nog maar water drinkt scheelt dat ook al een hoop qua afval.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:30

Ken je deze actie al?

http://www.100-100-100.nl/

WAT IS 100-100-100?

Een project met de uitdaging voor huishoudens om 100 dagen afvalvrij te leven.

Het project 100-100-100 is een idee van afvalverwerker ROVA. Lukt het 100 huishoudens om 100 dagen, 100% zonder afval te leven? In dit succesvolle project laten inwoners zien dat het mogelijk is om veel minder afval te produceren. Dit lukt door goed afval te scheiden en na te denken bij de aankoop van producten. 100-100-100 biedt een online platform waar deelnemers wekelijks een opdracht doen die hen helpt in de uitdaging tot een afvalvrij leven. Het restafval dat zij nog overhouden vullen zij in op de afvalmeter op de website. Uit eerdere resultaten blijkt dat deelnemers van 100-100-100 ver onder het landelijke gemiddelde blijven. Soms tot bijna 90% minder kg restafval per persoon per jaar.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:50

Wel interessant!
Wij produceren ook vreselijk veel afval helaas.
Gelukkig krijgen we binnenkort nog 2 extra bakken erbij.
Één voor plastic, blik en lege pakken drinken.
En één voor papier en karton.
Dat zal wel super veel schelen denk ik!

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:52

antje_vip schreef:
Eten uit verpakkingen kun je sowieso voorkomen door zelf te gaan verbouwen. En als je alleen nog maar water drinkt scheelt dat ook al een hoop qua afval.

Het is ook van de zotte hoeveel soorten drankjes er in grote en kleine flesjes aangeboden wordt in de supermarkten. 90 % daarvan zou volgens mij al uit het assortiment kunnen omdat het allemaal water, suiker en een kleurstofje is.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:04

Interessant! Ik wil ook wel een steentje bijdragen. Ben begonnen met ook maar geen enkel tasje meer aan te nemen of te kopen in de winkels. Heb nu altijd een shopper bij me. Tot nu toe heb ik al het afval altijd samen in 1 bak gegooid :o . Ik ga in ieder geval nu het glas en plastic scheiden. 100% zonder afval gaat het dus sowieso niet worden, maar elke beetjes helpen.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:10

Marijkjuh schreef:
Voor de pessimisten: Ja, ik weet dat een persoon waarschijnlijk weinig gaat veranderen, maar ik wil graag de beste versie van mijzelf zijn.

Afbeelding

;)

Het is iets wat ook mijn aandacht heeft om afval te minderen, al vind ik het verrekkens moeilijk om verpakkingen te minderen bij de boodschappen.
Écht keuze heb je niet echt bij de AH he.. :x

Ook ben ik even in de weer geweest om zelf wasmiddel en wasverzachter te maken.
Beide geen succes, maar tegenwoordig was ik wel met wasnotenin de was ipv wasmiddel. Scheelt weer 1/2 chemicaliën *\o/*

En mijn haar was ik zoveel mogelijk met een zeepblok (werfzeep), scheelt ook weer verpakking.

Rachel_x schreef:
Interessant! Ik wil ook wel een steentje bijdragen. Ben begonnen met ook maar geen enkel tasje meer aan te nemen of te kopen in de winkels. Heb nu altijd een shopper bij me. Tot nu toe heb ik al het afval altijd samen in 1 bak gegooid :o . Ik ga in ieder geval nu het glas en plastic scheiden. 100% zonder afval gaat het dus sowieso niet worden, maar elke beetjes helpen.

Ik heb ook altijd een shopper bij, sommigen kijken zó raar op als ik zeg dat ik geen tasje hoef.
En mocht ik wel een tasje aannemen dan bewaar ik die en geef ze om de zoveel tijd af bij de kringloopwinkel zodat hun klanten hun 'nieuwe' spulletjes erin kunnen meenemen. In weze is dit tasje dan ook geen afval hihi.

Wij scheiden glas, plastic, PMD (plastic, metaal, drankkartons) en GFT (groente, fruit, tuinafval). Gaat eigenlijk prima zo :D

Wat wel op mijn planning staat is om eigen tasjes te maken (touw knopen met macramé?) om groente en fruit in mee te nemen ipv van die dunne plastic zakjes.
Scheelt iig weer minstens 2 tasjes per week.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:57

Ik gebruik zelf ook al een paar jaar geen plastic tasjes meer. Mocht het toch voorkomen dat ik ze vergeet, dan gebruik ik ze ook voor de kringloopwinkel of om plastic afval in te verzamelen. Over een week krijgen we de sleutel van een groter huis en dan ga ik de afvalverzamelbakken van de Ikea kopen :)

Ook heb ik een plastic fles waar ik versgepeste sap in doe. Zelf sinaasappels uitpersen is een kleine moeite en dat scheelt weer het plastic van de flessen sap uit de supermarkt :)

Wel vind ik het jammer dat je champignons in een bakje moet kopen en dat komkommers altijd in plastic verpakt zijn. dat soort dingetjes zouden veel beter kunnen. Het zou toch veel beter zijn om zelf je champignons te scheppen en in een herbruikbare zak te doen? Kan bij de groenteboer ook niet altijd :(

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:04

Een hip tassenmerk wat wél zero waste is: Ragbag. http://www.ragbag.eu/nl/
Tassen uit India die gemaakt worden van plastic zakjes en vodden die de allerarmsten daar op de vuilnisbelt zoeken.

En ik kreeg voor een ecologisch project een info pakket met een broodzak waarin ik mijn brood kan halen en een stoffen zakje om boterhammen mee te nemen. Ik moet zeggen dat ik van allebei niet gecharmeerd ben. Echt vers houden doet het niet en na een paar keer gebruiken is het ook echt niet meer smakelijk.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:35

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:01

Das een goeie Mirjamsel!

_Mara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:43

Ik ben er ook al een tijdje in geïnteresseerd en volg actief bloggers die ermee bezig zijn. Leuke bloggers om te volgen zijn:

http://groeneavonturen.nl/ (ik ken haar persoonlijk, dus vind het nog leuker om te lezen)
http://www.emmajohn.nl/
http://awkwardduckling.nl/
http://wastelandrebel.com/en/

Ik gooi nu per week ongeveer 1 vuilniszak weg, maar wil eigenlijk nog minder. Helaas is mijn vriendin nogal van de frisdranken, chips etc. dus die vult hem eigenlijk voornamelijk. (Langzaam komt er wel verandering in, haha, ik heb bijvoorbeeld al een dopper voor haar gekocht en maak soms smoothies die ik meegeef in een eigen fles.) Helaas kan ik hier in de binnenstad geen gft afval en plastic apart inleveren, dus ik scheid alleen glas en papier. Een wormenbak staat ook zeker op mijn lijstje, maar in een studio van 35m2 zonder echte buitenruimte lijkt het me nog even geen goed idee.

Ik heb vooral geleerd dat je het stap voor stap moet doen want het is nogal een omschakeling van een levensstijl. Als ik dingen moet vervangen, zoals bijv mijn tandenborstel laatst, dan probeer ik hier een duurzame oplossing voor te vinden. (Dus bestelde ik de humble brush, een tandenborstel van bamboe) Eten vind ik nog wel lastig af en toe, we hebben hier wel een verpakkingsvrije winkel maar die is zeer aan de prijs. Dus ik doe vooral boodschappen op de markt en als ik toch bij de supermarkt kom, dan probeer ik toch zoveel mogelijk de onverpakte spullen te kopen. Maar het is nogal en opgaaf. Kleding bijv. probeer ik zoveel mogelijk tweedehands te kopen omdat de eco-duurzaam verantwoorde kleding ook zeer aan de prijs is.

Maar ik denk ook steeds meer: Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Dus ik ga gewoon gestaag verder, iedere verandering is beter dan niks! Leuk trouwens dat er eindelijk een topic over geopend is. :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:12

Ik vind dit heel interessant maar wel iets dat makkelijk een negatief effect op andere duurzaamheids variabelen kan hebben.

Zo zijn de plasticjes om de komkommer juist heel duurzaam ondat er veel minder komkommers bederven tijdens transport en in de winkel en er zo dus minder voedsel wordt verspild. Maar het geeft wel meer afval. Wat telt dan zwaarder??

En dat geldt voor meer zaken. Wie eet er oud brood? Of koekjes die slap zijn? Allemaal prima eetbaar maar toch gaat het meeste de prullenbak in als er geen verpakking om zou zitten waardoor het veel langer vers blijft.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 15:11

Wat een leuke reacties! En fijn dat er meer mensen deze interesse delen. Ik ga de gedeelde links straks ook even rustig bekijken.

@_Mara_: Wat zijn de voordelen van zo'n humble brush? Ik lees overal wel dat het een goede vervanger is voor de plastic tandenborstel, maar kan nergens het waarom vinden.

@troi: Dat zijn idd lastige dingen om uit te kiezen en ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bedenken wat zwaarder weegt. Het zou sowieso wel fijn zijn als supermarkten/producten daar meer open over zijn, het hoe en waarom van de verpakking. Dat van de komkommers wist ik bijvoorbeeld niet. Maar niet alles wat verpakt zit zou zo verpakt te hoeven worden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:02

estja schreef:
Een hip tassenmerk wat wél zero waste is: Ragbag. http://www.ragbag.eu/nl/
Tassen uit India die gemaakt worden van plastic zakjes en vodden die de allerarmsten daar op de vuilnisbelt zoeken.

Ze hebben leuke dingen!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:27

Oeh wat een interessant topic! Ik ben er zelf ook mee bezig, maar zeker in Amerika, het land van de driedubbele verpakking :+, is het erg moeilijk.

We recyclen zoveel mogelijk. Gelukkig mag bijna alles hier in de recycle bak (behalve batterijen, styrofoam en vers etc), maar dat is natuurlijk nog steeds waste. Vers afval (groente, fruit, brood, koffie, etc) gooien we in de compostbak, of in de tuin voor de herten en vogels.

Ben erg benieuwd naar de wasnoten, zeker omdat er staat dat het ook goed is voor mensen met huidproblemen. Ik krijg soms best jeuk van wasmiddel, dus dit klinkt geweldig! En die herbruikbare groente netjes lijken me ook fijn, maar krijg je daar geen commentaar op bij de kassa?

troi schreef:
Ik vind dit heel interessant maar wel iets dat makkelijk een negatief effect op andere duurzaamheids variabelen kan hebben.

Zo zijn de plasticjes om de komkommer juist heel duurzaam ondat er veel minder komkommers bederven tijdens transport en in de winkel en er zo dus minder voedsel wordt verspild. Maar het geeft wel meer afval. Wat telt dan zwaarder??

Dat is een van de redenen waarom ik probeer om meer lokaal (seizoensgebonden) te eten. Je hebt dan minder keuze, maar je eten is verser, zonder onnodige verpakking en het hoeft niet lang vervoerd te worden wat ook erg belastend is voor het milieu. Ik weet niet of ze in NL ook zoiets hebben, maar ik koop bijv. graag bij Friends & Farms. Elke week een ander aanbod, bijv:

Afbeelding
Vlees, vis, brood en zuivel zijn minimaal verpakt, maar verder niet.

Waar ik op het moment heel blij mee ben, zijn mijn Skoy doekjes ter vervanging van de keukenrol. Ze nemen ontzettend veel water op, drogen snel, kunnen in de was- en/of vaatmachine en gaan lang mee. <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:27

Ik gebruik voor mijn brood een Boc'n Roll, scheelt veel boterhamzakjes!

Die skoy doekjes en netjes voor groente en fruit ga ik me ook eens in verdiepen.
Las laatst een simpele DIY voor een broodzak gemaakt van hydrofiele luiers, leek me ook wel wat. Alleen kan je het daarin denk ik niet invriezen? Wie heeft daar een alternatief voor?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:03

Plien91 schreef:
Las laatst een simpele DIY voor een broodzak gemaakt van hydrofiele luiers, leek me ook wel wat. Alleen kan je het daarin denk ik niet invriezen? Wie heeft daar een alternatief voor?

Mijn moeder koopt brood in de supermarkt en eens om de zoveel tijd krijg ik van haar een paar zakken (die ik dan natuurlijk hergebruik tot ze uit elkaar vallen ;) )

Misschien kan je dat ook toepassen?

Guinevere schreef:
Ben erg benieuwd naar de wasnoten, zeker omdat er staat dat het ook goed is voor mensen met huidproblemen. Ik krijg soms best jeuk van wasmiddel, dus dit klinkt geweldig! En die herbruikbare groente netjes lijken me ook fijn, maar krijg je daar geen commentaar op bij de kassa?

Mijn vriend beweert inderdaad minder jeuk te hebben :)
Hoezo moet de supermarkt commentaar hebben, ze besparen geld door geen zakjes kwijt te zijn :P

Zijn die Skoy doekjes vergelijkbaar met de microvezel doekjes hier? Ze lijken dikker, benieuwd of dat zo is en wat er dan fijner werkt :o

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:21

Leuk topic!

Aanrader qua site is ook www.greenevelien.com
Zij leeft écht heel donkergroen ;) :D

Op zich lukt het hier vrij goed, met weinig afval. Maar het kan nog veel minder.
Heb ook stoffen tasjes voor de groenten en fruit etc. in de supermarkt, maar toch is er nog veel voorverpakt.
In de natuurwinkel is dat een stuk minder, maar de dichtstbijzijnde hier zit op minimaal een half uur in de auto :(
Heb de luxe om ruimte voor twee grote compostbakken in de tuin te hebben én we hebben kippen. Daar gaat dus eigenlijk al het groenafval naartoe.
Zuivel halen we zoveel mogelijk in glas (statiegeld).

En kleding, ja dat blijft een dingetje.
Veel is toch echt suf, of past niet (geen makkelijke maat, broeken is praktisch onmogelijk)
En de nieuwe duurzame alternatieven op kledinggebied zijn ook niet echt heel erg leuk. Of ouwelijk, of je ziet het er al mijlenver van af dat het duurzaam is ;)

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:42

Wat een leuk topic! Ik probeer ook zo min mogelijk afval te produceren, maar dat is best moeilijk. Drinken (melk, fruitsap etc) koop ik in glazen flesjes. In de winkel neem ik ook geen plastic zakjes voor groenten en fruit. Hier moeten we zelf wegen en dan een stickertje kleven met de prijs. Dat kleef ik dan op 1 stuk. Verder winkel ik vaak lokaal, 's zomers op de zorgboerderij en in de winter seizoensgebonden in de supermarkt.
Afwasmachine zet ik enkel op als het echt vol is, idem met het wasmachine.
Voor brood hergebruik ik een broodzak. Om in te vriezen heb ik van die plastic zakjes met zipsluiting die in de afwas mogen. Zijn lang herbruikbaar en proper.
Kledij pas ik wel voor. Ik koop af en toe 2e hands maar verder koop ik dat niet "ecologisch"

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:50

Kwam tijden terug al een artikel tegen van een vrouw die beweerde nooit afval te produceren...Hoe zit dit nou...bij ons vrouwen...tijden de menstruatie dan? Let it flow, let it flow, let it flow?

Sowieso probeer ik wel altijd m'n afval productie zo laag mogelijk te houden, hoe moeilijk ook in onze overconsumerende maatschappij

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:51

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:05