Vast contract voor onbepaalde tijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vast contract voor onbepaalde tijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:40

Ik krijg van mijn werkgever een vast contract voor onbepaalde tijd.
Helemaal blij mee natuurlijk, maar wat zijn nou precies de voordelen? (behalve dat je niet meer zomaar ontslagen kunt worden).
Ik heb online al gezocht, maar kom eigenlijk vrij weinig tegen.

Fish_n_Chips

Re: Vast contract voor onbepaalde tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:44

Je mag maar 3 keer een tijdelijk contract hebben, daarna is het ontslag of vast contract. Helaas worden er daarom veel mensen ontslagen. Het is dus niet alleen "niet zomaar ontslagen worden" maar ook "niet weggestuurd worden omdat je contract afloopt".

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:45

Als eerste inderdaad dat je niet zomaar ontslagen kunt worden. Daarnaast kom je vaak in aanmerking voor andere regelingen (fietsenplan bijvoorbeeld). Ook is het stukken makkelijker om een hypotheek te krijgen.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:46

En in vergelijking bij een 0-uren /oproepcontract bijvoorbeeld, heb je doorbetaling bij ziekte ipv ziek=geen geld.
(bij een tijdelijk contract heb je natuurlijk ook doorbetaling).

Nadeel van vast contract kan zijn dat je, over het algemeen, twee maanden opzegtermijn hebt.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:47

Gefeliciteerd! Ze kunnen minder makkelijk van je af en je krijgt makkelijker een hypotheek :) Verder kom ik eigenlijk ook niet qua voordelen... maar minder onzekerheid voor jou is natuurlijk ook heel fijn!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:07

Je kunt niet zomaar ontslagen worden, en dat vinden banken fijn. Een bedrijf is ook eerder geneigd om te investeren in vast personeel. Kortom: gefeliciteerd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 18:07

Een fietsenplan? :o? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Is het ook zo dat je bij een goed beoordeeld (positief) functioneringsgesprek ook meer kans hebt op salarisverhoging? Dit dacht ik ergens te lezen, maar het lijkt me wat vreemd?

Bedankt voor de felicitaties! Vooral de zekerheid vind ik inderdaad erg fijn :) Maar iemand vroeg me naar de verdere voordelen en die kon ik eigenlijk niet benoemen :o

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 18:13

Gefeliciteerd met je vast contract.

Weet niet of dat loonsopslag te maken heeft met je functioneringsgesprek, bij mij op het werk is dat niet maar werk in de sociale sector in België, misschien is dat in andere sectoren wel het geval.

Denk vooral de zekerheid wel een fijn voordeel is, ook voor evt leningen enz.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:09

Bij de meeste mensen die ik ken werken salarisonderhandelingen juist het beste bij contractvernieuwing. Zodra je eenmaal zit dan verwachten ze soms dat je het allemaal toch wel accepteert.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:25

Verschilt ook wel een beetje per bedrijf. Bij het bedrijf waar ik nu werk, krijgt iedereen op dezelfde momenten salarisverhoging en hangt de precieze hoogte daarvan af van je schaal en je beoordeling. Heb als tijdelijke kracht al een paar keer een extra hoge beloning gekregen, maar helaas geen vast contract. Fietsenplan was ook vanaf een jaarcontract mogelijk.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:28

Hypericum schreef:
En in vergelijking bij een 0-uren /oproepcontract bijvoorbeeld, heb je doorbetaling bij ziekte ipv ziek=geen geld.
(bij een tijdelijk contract heb je natuurlijk ook doorbetaling).

Nadeel van vast contract kan zijn dat je, over het algemeen, twee maanden opzegtermijn hebt.

Wettelijk is het opzegtmijn 1 maand (in NL)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:32

Felicitatie is op z'n plaats, mooi dat je een vast contract hebt gekregen. Is blijkbaar zeldzaam tegenwoordig. Vaak als je in een bepaalde branche/bedrijf werkzaam bent heb je toegang tot het pensioenfonds, krijg je korting op producten, collectiviteitskorting bij verzekeraars, veel gemakkelijker een hypotheek, winstdeling, dertiende maand enzenz.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 21:35

Dank jullie! Ik zit in de journalistiek :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:45

Cayenne schreef:
Dank jullie! Ik zit in de journalistiek :j

Dan kan ik alleen maar zeggen dat je goed moet zijn!! In die branche liggen de vaste banen al jaren niet meer voor het opscheppen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:55

Een vast contract voor onbepaalde tijd is alsof je zegt dat je een bevroren, koud ijsje gaat eten. :D
Een vast contract of een contract voor onbepaalde tijd.

In ieder geval gefeliciteerd!
Het is inderdaad redelijk bijzonder tegenwoordig. Maar waan je niet te veilig.
De banken zien het graag, evt toekomstige werkgevers zien het graag, het geeft je zelf misschien wat meer rust.
Je kunt evt een OR in nu.