Kentekenplaten van auto gestolen, iemand tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ARCTN

Kentekenplaten van auto gestolen, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 15:59

Tsja, toen kwam mijn broer bij zijn auto en bleken beide kentekenplaten weg te zijn.
Uiteraard heeft hij gelijk melding gedaan bij de politie, en hij heeft de RDW bericht gegeven.

Hij werkt bij een supermarkt, en zijn auto stond gewoon op het terrein geparkeerd.
Hij gaat vanavond een oproep zetten op Facebook of iemand wat gezien heeft bij zijn auto, maar veel hoop halen we hier niet uit.

Iemand hier die tips heeft, of je bijvoorbeeld (ik noem maar wat) kentekens op een 1 of andere site op kunt sporen?
Weet iemand ook of hij wel gewoon met zijn auto mag rijden met een kenteken van karton, hij heeft immers melding gedaan. Hij zal toch naar zijn werk moeten, en voordat de RDW hem een brief gestuurd heeft waarmee hij een nieuw kenteken aan kan vragen, is hij natuurlijk ook al dagen verder.

Het is toch te gek voor woorden, dat je auto blijkbaar bij een supermarkt al niet veilig meer staat... :n

LovingTweety

Re: Kentekenplaten van auto gestolen, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:00

Let op dat de politie de melding op tijd verwerkt heeft. Vaak gebruiken ze de platen om mee te tanken zonder betalen.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:02

Precies en dan krijgt hij het incassobureau op zijn dak.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:02

Je mag officeel niet rijden nu de platen gestolen zijn. Volgens mij kun je meteen nieuwe platen laten maken en hoef je niet te wachten op een brief?

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:04

rixtb schreef:
Tsja, toen kwam mijn broer bij zijn auto en bleken beide kentekenplaten weg te zijn.
Uiteraard heeft hij gelijk melding gedaan bij de politie, en hij heeft de RDW bericht gegeven.

Hij werkt bij een supermarkt, en zijn auto stond gewoon op het terrein geparkeerd.
Hij gaat vanavond een oproep zetten op Facebook of iemand wat gezien heeft bij zijn auto, maar veel hoop halen we hier niet uit.

Iemand hier die tips heeft, of je bijvoorbeeld (ik noem maar wat) kentekens op een 1 of andere site op kunt sporen?
Weet iemand ook of hij wel gewoon met zijn auto mag rijden met een kenteken van karton, hij heeft immers melding gedaan. Hij zal toch naar zijn werk moeten, en voordat de RDW hem een brief gestuurd heeft waarmee hij een nieuw kenteken aan kan vragen, is hij natuurlijk ook al dagen verder.

Het is toch te gek voor woorden, dat je auto blijkbaar bij een supermarkt al niet veilig meer staat... :n

Plaatselijke onderdelenleverancier kan over het algemeen dezelfde dag nog nieuwe platen regelen.
Gewoon effe bellen en dan met kentekenbewijs langs.
Wij moeten geregeld nieuwe platen regelen voor klanten en dat is zo gepiept, gewoon effe bellen en vragen om ketekenplaten.

karuna
Drukke kabouter

Je moet platen met een 1 erop krijgen, die krijg je niet zomaar mee helaas. Juist om misbruik te voorkomen. Laat hem idd controleren dat de melding meteen opgeslagen wordt voor hij boetes krijgt of zijn kenteken opduikt bij een of ander misdrijf.

Manieki

Bij mij is dit 2 jaar terug ook gedaan, gewoon voor de deur...
Je moet je verzekering ook bellen en het melden. Vaak worden de platen gebruikt op andere auto's om mee te tanken zonder te betalen of om mee te joyriden. Als je verzekering hier niet van op de hoogte is kun jij aansprakelijk zijn voor schades en dat wil je natuurlijk niet.

Verder moet je nieuwe platen aanvragen, en wij mochten de auto niet gebruiken tot die platen erop zaten. Het was gelukkig onze tweede auto, dus het was geen ramp hem een paar dagen te laten staan.

Succes, ik weet nog goed dat ik echt in shock was, wie doet er nou zoiets?!

Overigens hebben we de nieuwe platen met geloof ik 20 popnagels vastgemaakt, die platen krijgen ze nooit meer van de auto af!
Laatst bijgewerkt door Manieki op 19-02-16 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:05

Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 19-02-16 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:05

Wij hebben dit ook een keer gedaan en konden meteen nieuwe platen laten maken. Volgens mij zelfs dezelfde dag nog. Als je nu al aangifte hebt gedaan dan heb je dat als bewijs mochten er eventuele rekeningen binnen komen. Verder mag je inderdaad niet rijden zonder kentekens. Dus even nieuwe laten maken. Dan zetten ze er een 1 boven, zodat je wel hetzelfde kenteken hebt maar dat het toch anders is dan de gestolen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:06

x_Irisje_x schreef:

Die kans is klein.
Zodra het tankstation ziet dat het type auto niet overeenkomt met het kenteken dan doen ze niet meer de moeite een incassobureau in te schakelen. Als die niet kunnen innen draaien ze ook nog voor die kosten op.

Als je aangifte hebt gedaan kon je vroeger met de papieren van de aangifte nieuwe platen gaan halen bij een bedrijf wat die mag maken. Volgensmij is dat nog steeds zo.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:08

Dat is juist het punt, het zijn vaak platen die gestolen worden van auto's die veel gebruikt worden voor dat soort misdrijven, denk aan de vw golf, peugot en de twingo. Ze zorgen er juist voor dat de platen op het juiste type auto zit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:10

Peerke_ schreef:
x_Irisje_x schreef:

Die kans is klein.
Zodra het tankstation ziet dat het type auto niet overeenkomt met het kenteken dan doen ze niet meer de moeite een incassobureau in te schakelen. Als die niet kunnen innen draaien ze ook nog voor die kosten op.

Als je aangifte hebt gedaan kon je vroeger met de papieren van de aangifte nieuwe platen gaan halen bij een bedrijf wat die mag maken. Volgensmij is dat nog steeds zo.

En als je die papieren bij je hebt mag je ook naar het bedrijf toe rijden met je auto.
Vertelde de politie althans vorig jaar tegen een collega die hetzelfde mee had gemaakt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:14

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:17

Pas nog aan de hand gehad, aangifte gedaan bij polite en direct nieuwe platen besteld bij plaatselijke firma die platen mag leveren. (samen met afschrift van aangifte en kentekenpapieren krijg je ze dan zo zonder morren mee)
Zelfde dag had ik de nieuwe platen in huis.

Heb trouwens geen 1 op mijn plaat hoor, dat is gelukkig niet meer

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:19

dieseltje09 schreef:
Pas nog aan de hand gehad, aangifte gedaan bij polite en direct nieuwe platen besteld bij plaatselijke firma die platen mag leveren. (samen met afschrift van aangifte en kentekenpapieren krijg je ze dan zo zonder morren mee)

Bij ons is nog niet héél lang geleden en er staat toch echt een 1 boven :o Recentelijk veranderd dan waarschijnlijk.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:23

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:25

Blijkt iets anders in elkaar te zitten..maar is wel gedeeltelijk afgeschaft.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-02-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:26

Char_elle schreef:
dieseltje09 schreef:

Bij ons is nog niet héél lang geleden en er staat toch echt een 1 boven :o Recentelijk veranderd dan waarschijnlijk.

Hmmmm... vreemd bij mij is het een maand of 4 geleden geweest dat er nieuwe platen zijn afgegeven, joh maakt opzich verder ook niet uit(voor zelfde geld is het bij mij verkeerd gegaan :+ )

Maar weet wel heel zeker dat je nergens op hoeft te wachten in ieder geval :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:34

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:41

Volgens mij is er inderdaad gewoon nog een duplicaat code zou niet weten hoe ze anders onderscheid gaan maken tussen de gestolen en de nieuwe platen?

Verder raad je broer aan om is te kijken naar speciale schroeven om de kentekenplaat vast te zetten.
Dan voorkom je dat de kentekenplaten nog een keer verdwijnen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:43

Nog steeds van toepassing dus: "U ontvangt van de kentekenplaatfabrikant nieuwe kentekenplaten met een duplicaatcode. Een duplicaatcode is een cijfer dat op de kentekenplaat vermeld wordt. Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven."

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:21

Inmiddels is mijn broer er ook al achter dat nieuw kenteken aanvragen wat makkelijk is dan gedacht. Blijkbaar zijn overheidsinstanties ook niet altijd goed op de hoogte. :+

De tip van de verzekering is een goede! Ga ik aan mijn broer doorgeven.

Manieki schreef:
Dat is juist het punt, het zijn vaak platen die gestolen worden van auto's die veel gebruikt worden voor dat soort misdrijven, denk aan de vw golf, peugot en de twingo. Ze zorgen er juist voor dat de platen op het juiste type auto zit.

Het gaat hier om een oude citroen saxo... dus ik denk niet dat ze voor tanken e.d. gebruikt gaan worden.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 17:22

Het stomme is dat mijn broer in het kaliber immer kalm valt. "Ik krijg ze er toch niet mee terug"...
Terwijl ik internet afloop te speuren of ik iets kan vinden haha! :')

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:28

Is er misschien camera toezicht op het parkeer terrein...Door de winkels die er zijn? Zo ja, band terug kijken of bij politie afgeven.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 17:31

Tanken gebeurd er vaak toch wel mee hoor. Ik check inderdaad vaak kentekens van bepaalde types auto of bestuurder (werk op tankstation) en er worden echt niet altijd dezelfde type auto's gebruikt. Komt vaak genoeg voor, kentekens van bijvoorbeeld een kia picanto origineel die dan op een vw of zoiets geschroefd worden.

Je hebt in ieder geval al slim gehandeld om meteen aangifte te doen, nieuwe platen voor je broer zijn auto hoeft gelukkig niet heel lang te duren.