Docentenopleiding Engels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esmee_RS

Docentenopleiding Engels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 19:24

Momenteel ben ik bezig in het tweede jaar van de in totaal 3 jaar durende opleiding tot junior accountmanager. Hoewel ik het naar mijn zin heb op school en de vakken mij onwijs goed liggen, ben ik er vrij snel achter gekomen dat dit toch niet mijn "ding" is. Ik weet niet precies waarom niet, maar ik wet eigenlijk vrij zeker dat ik hierna niet meer de economische kant op wil. Hiervoor heb ik 3 jaar havo gedaan, maar helaas is dat niet gelukt. Ik ben echt dramatisch in exacte vakken, en dat is de reden dat ik de havo niet heb afgemaakt. Ik ben toen van 3 havo mét exacte vakken naar 3 vmbo zónder exacte vakken gegaan (de derde moest ik opnieuw doen op het vmbo omdat dat al deel uitmaakt van je schoolexamen), dus ik heb de derde en de vierde op het vmbo eigenlijk met 2 vingers in mijn neus voltooid.

In de vierde heb ik dus mijn vervolgopleiding moeten kiezen, en na een tijdje twijfelen tussen toerisme, paardenhouderij en mijn huidige opleiding, ben ik dus deze opleiding gaan doen. Hoewel het onderwijs mij altijd al onwijs leuk heeft geleken, heb ik nooit de mbo opleiding tot onderwijsassistent willen doen. Ik heb, ondanks dit toch niet de richting is die ik op wil gaan, nooit spijt gehad van mijn keuze om deze opleiding te gaan doen. Maar een tijdje terug bedacht ik me dat het misschien slim is om me alvast een beetje te gaan oriënteren op studies die me aanspreken. Eigenlijk dacht ik toen direct weer aan de docentenopleiding Engels. Leek me op het vmbo ook al ontzettend leuk, helaas voor mij was het een hbo studie :) Ik denk dat dit beroep goed bij me past. Ten eerste ben ik goed in talen, maar Engels springt er wel echt bovenuit. Ik kan verder heel goed uitleggen, en ik heb heel veel geduld daarmee. Ik help mijn broertje vaak met z'n huiswerk, en vaak is dat ook een kwestie van heel veel herhalen. Waar mijn vader dan zijn geduld verliest, kan ik het zo nog 10 keer uitleggen zodat hij het wel snapt. :D Verder kan ik goed spreken voor een groep, en heb ik wel een beetje een idee wat voor leraar goed orde kan houden en wat voor leraar ook niet. Ik was op de middelbare school zelf namelijk nogal een stoorzender, en vooral op het vmbo vertikte ik het om normaal mee te doen bij bepaalde docenten. Bij docenten die het anders aanpakten, deed ik wel vrolijk mee en in die lessen was de klas ook een stuk positiever. :)

Maar goed, wanneer ik dan uiteindelijk klaar ben op het hbo (als ik geen vertraging oploop) ben ik 23 jaar. Het schijnt dat in het gebied van mijn huidige opleiding geldt: hoe jonger, hoe beter! Maar hoe zit dat in het onderwijs? Maakt dat daar nog veel uit? Want ik weet haast wel zeker dat ze ook mensen kunnen vinden die een stuk jonger zijn dan dat ik dan ben. Ook las ik dat de huidige baankansen goed zijn, maar dat vanaf 2017 het aantal leerlingen gaat afnemen en dat er dan minder vraag naar docenten is. Zullen de baankansen in de toekomst nog steeds goed? (tegen de tijd dat ik 23 ben :o )

Sorry, het is een langer verhaal geworden dan dat de bedoeling is, maar ik hoop dat iemand mij een beetje kan helpen met mijn vragen. Ook vind ik het leuk om ervaringen van (voormalige)studenten te horen, dus als je je ervaring met mij zou willen delen, heel graag! :D

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:34

In het onderwijs zijn zelfs nog mensen van 50 die overstappen, dus 23 is echt niet oud! Daarbij is een beetje leeftijdverschil in het onderwijs juist prettig, dat zorgt vaak toch voor een natuurlijke overmacht.

Qua baankansen in het onderwijs ligt het eraan het vak wat je geeft. Engels is volgens mij prima, ze plukken je niet van de opleiding af, maar je vindt wel redelijk makkelijk een baan. Wel zijn het in het begin vaak tijdelijke (vervangings)contracten die je krijgt, want de vaste contracten worden niet meer zo makkelijk als vroeger gegeven. <-- Breda en omstreken, ik weet niet hoe het zit in bijvoorbeeld de randstad

Ben je trouwens al een keer een dag mee gaan lopen bij een docent Engels? Het is toch echt anders om zelf les te geven, op die manier kun je het een keer vanuit de ogen van een docent zien.

lenaa_tje

Re: Docentenopleiding Engels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 19:50

Mijn ervaring is dat levenservaring fijn is in het onderwijs. Ik ben nu 24 en had echt niet jonger willen zijn. Wel is het iets wat je moet ervaren. Ik was ook net 19 toen ik begon met de lerarenopleiding en was eerder 1 van de jongste dan de oudste. Gene die nog jonger waren zijn in mijn jaar eigenlijk allemaal afgehaakt.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:03

Ik was 35 toen ik aan die studie begon. Meteen tijdens mijn opleiding vond ik een fijne baan. Docenten zijn niet meteen goed. Maar dat heeft niets met hun leeftijd te maken hoor.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:12

Bedankt voor jullie antwoorden al!

@Croo: Nee nog niet, dat is een goed idee! Ik denk dat ik daar volgend jaar wel de mogelijkheid voor heb. Dan moeten we ons wat meer gaan oriënteren op onze vervolgstudies of werk, en ik denk dat de school dan wel meewerkt met vrij geven. Hopelijk ben ik daarvoor welkom op mijn vorige middelbare school, lijkt me wel grappig om een keertje terug te gaan en ik kon altijd erg goed opschieten met mijn Engels docent daar. :) Super goeie tip, dankjewel!
En met tijdelijke invalcontracten, bedoel je dan bijvoorbeeld dat wanneer een lerares zwanger is en met verlof gaat, jij haar klassen die tijd overneemt? Of moet je dan meer denken aan lessen die je sporadisch moet overnemen omdat een docent een griepje heeft?

@lenaa_tje: Fijn om te lezen! Ik ben dan ook echt net 19, dus dan zal het hopelijk ook nog wel meevallen. Geef jij nu ondertussen al les of studeer je nog?

@Kukkie: Nee dat snap ik. :) Ik begrijp dat je ook voor een hoop situaties komt te staan waar je nog nooit mee te maken hebt gehad, vooral in het begin. Is natuurlijk ook nog een stukje ervaring dat je mist ten opzichte van docenten die al langer in het vak zitten :)

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:14

Ik zou zeggen, ga naar de open dagen en vraag of je een paar dagen op een middelbare mag meelopen ( 1 dagje geeft vaak een positief beeld, meer dagen en verschillende met leeftijdscategorieen klassen kunnen een ander beeld geven ).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:19

Ik ben nog aan het afstuderen en studeer onder tussen voor m n tweede bevoegdheid. Ook geef ik nu les op een school (inderdaad vervangen mijn vakgebied is klein. Met Engels zit je beter) vervangen in het vo is vaak langdurige ziekte (vaak burn out/overspannen) of zwangerschaps /ouderschapsverlof. Bij griep is er voor leerlingen vaak uitval, wordt het opgevangen door een onderwijsassistent of is er een soort systeem waar collega s voor elkaar waarnemen.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:20

har166 schreef:
Ik zou zeggen, ga naar de open dagen en vraag of je een paar dagen op een middelbare mag meelopen ( 1 dagje geeft vaak een positief beeld, meer dagen en verschillende met leeftijdscategorieen klassen kunnen een ander beeld geven ).

Bedankt voor je reactie! Dat meelopen is inderdaad een goede tip, dat van verschillende leeftijdscategorieën ook :j En, ik zie dat je docent bent op je profiel, is het ook aan te raden om te kijken of het mogelijk is om op verschillende niveau's een dagje mee te lopen? Of zit daar voor jouw idee minder verschil in?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 20:22

lenaa_tje schreef:
Ik ben nog aan het afstuderen en studeer onder tussen voor m n tweede bevoegdheid. Ook geef ik nu les op een school (inderdaad vervangen mijn vakgebied is klein. Met Engels zit je beter) vervangen in het vo is vaak langdurige ziekte (vaak burn out/overspannen) of zwangerschaps /ouderschapsverlof. Bij griep is er voor leerlingen vaak uitval, wordt het opgevangen door een onderwijsassistent of is er een soort systeem waar collega s voor elkaar waarnemen.

Oke dankjewel, duidelijk :j
Succes met afstuderen! :D

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:55

Ik ben nu mijn studie aan het afronden (docent Engels, eerstegraads), 24 jaar, en erg blij dat ik niet jonger ben dan dit. Je merkt toch dat het heel fijn is om een bepaalde hoeveelheid aan leeftijdsverschil te hebben, omdat leerlingen je anders toch een stuk minder serieus nemen.

En voor zover ik weet is de werkgelegenheid prima hoor :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 22:03

Ik had het eigenlijk helemaal nog niet van die kant bekeken, dat het handiger is om wat ouder te zijn tegenover je leerlingen! Best wel logisch als ik er zo over nadenk, maar ik was er zelf nog niet bij gekomen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:18

In de deeltijdopleiding lopen veel mensen van 40+ juist. In het onderwijs maakt leeftijd eigenlijk echt niet uit. Mijn ervaring is dat ze echt niet naar je leeftijd kijken als je solliciteert.
Ik heb dit jaar zelfs een invaller rondlopen van 70+ :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:51

Esmee_98 schreef:
har166 schreef:

Bedankt voor je reactie! Dat meelopen is inderdaad een goede tip, dat van verschillende leeftijdscategorieën ook :j En, ik zie dat je docent bent op je profiel, is het ook aan te raden om te kijken of het mogelijk is om op verschillende niveau's een dagje mee te lopen? Of zit daar voor jouw idee minder verschil in?

Dat is zeker aan te raden, ik vind zelf leerlingen vanaf 14/15 jaar leuk, dus jaar drie en hoger. Ik heb vier jaar in de bovenbouw van het vmbo les gegeven en geef nu les op het mbo. Ik vind alle niveau's in het vmbo leuk maar heb tijdens een stage ook les gegeven aan havo/vwo/atheneum+ en dat sprak me helemaal niet aan want dat zijn andere type leerlingen. Kijk ook of je eventueel op verschillende scholen mee kunt kijken want dat geeft ook verschil.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 08:13

Ts het is juist fijner als je wat ouder bent. Zal je juist eerder aan een baan komen :) ikzelf ben pas afgestudeert (ook Engels) wanneer ik 27 ben :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 09:22

har166 schreef:
Esmee_98 schreef:

Dat is zeker aan te raden, ik vind zelf leerlingen vanaf 14/15 jaar leuk, dus jaar drie en hoger. Ik heb vier jaar in de bovenbouw van het vmbo les gegeven en geef nu les op het mbo. Ik vind alle niveau's in het vmbo leuk maar heb tijdens een stage ook les gegeven aan havo/vwo/atheneum+ en dat sprak me helemaal niet aan want dat zijn andere type leerlingen. Kijk ook of je eventueel op verschillende scholen mee kunt kijken want dat geeft ook verschil.

Heel erg bedankt voor je tips! Dit ga ik zeker een keertje doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:46

Ik ga mee met het idee dat het juist fijner is om op latere leeftijd over te stappen op het onderwijs. Ik was 16 toen ik begon aan de lerarenopleiding en het is dan niet ideaal, je komt immers zelf net van de middelbare school af en moet een half jaar later ineens gaan lesgeven aan (praktisch) leeftijdsgenoten.

Qua werkgelegenheid zit je ook wel goed. Het onderwijs gaat misschien te maken krijgen met minder kinderen (al valt dit imo best mee) maar tegelijkertijd komt er ook een gigantische golf van vergrijzing aan die allemaal binnenkort opstappen uit het onderwijs, vooral als je buiten de randstad zit.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 16:54

Dat is ook wel weer zo inderdaad! Ik woon wel in de Randstad, maar ik zou het niet erg vinden om een stukje te moeten reizen als ik daar een leuke baan kan vinden.

Vond je dat destijds niet ontzettend lastig, om aan mensen die zo'n beetje dezelfde leeftijd hebben les te geven? Dat lijkt mij wel echt lastig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 16:57

Ja, dat is een van de redenen dat ik ben gestopt met de docentenopleiding uiteindelijk. Was ook totaal niet gemaakt voor het onderwijs, dus erg lastig vond ik het niet.

Ook in de randstad zijn genoeg vacatures in het onderwijs hoor, ik hoor meer dan genoeg verhalen van opleidingsgenoten die meestal vanuit hun laatste stage aangenomen worden.