"Je kan het niet" en wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

"Je kan het niet" en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 10:22

Hoi bokkers,

Ik open dit topic om te horen wat jullie denken, eventueel advies maar ook om het even op een rijtje te kunnen zetten.

Een situatie schets:

Ik ben een 23jarige universitaire studente, ik ben gestart met arabistiek, waarbij het eerste jaar moeilijk was en ik niet door de Arabische vakken raakte maar wel door veel andere.

Ik heb dan besloten Arabisch opnieuw te doen en mijn verdere vakken van het tweede jaar op te nemen.
Ik ben nu op het punt dat behalve Arabische vakken ik zo goed als alles uit mijn bachelor gedaan heb.

In augustus 2014 had ik herexamens Arabisch (van het 2de jaar) die op 9's uitliepen ondanks het harde werk. Ik was zwaar gefrustreerd.
Ik besloot naar de hogeschool te gaan en iets anders te proberen, zonder succes. Na een half jaar gaf ik dat op, nam 1 vak van arabistiek terug op (een vak over islam) omdat ik het miste en de passie voelde terug komen en ging halftijds werken zodat ik in de zomer een stage kon gaan doen in Egypte voor 1.5maand. Daar haalde ik mijn hart op en kon in september vol goede moed terug naar Arabistiek gaan. Daar heb ik ook mijn Oostenrijkse vriend ontmoet.

Maar waar het om gaat:
Ik heb mijn punten terug gekregen van de examens in januari. Dit waren voor een groot deel Arabische vakken (vakken van het tweede jaar die ik opnieuw deed, voor de derde keer dus, plus een Arabisch vak van het derde jaar).
Ik ben met de proffen gaan babbelen en kreeg een zware slag:
"Ik weet niet of je ooit het academische niveau gaat halen om Arabisch aan de uni te doen, we zien je enthousiasme en inzet, je andere vakken gaan prima, maar hier mis je taaltechnisch inzicht en ik weet niet hoe ik je moet helpen".

Ik heb mijn best gedaan, maar het zal nooit genoeg zijn.
Ik heb mijn hart gevolgd en het opnieuw geprobeerd maar ik kan het gewoon niet. De lessen nu, voel ik me enorm gestressed en heb ik het gevoel dat ik altijd cruciale dingen mis. Ik wil ook niet meer naar de les, maar ik doe het wel.

En dan:
Ik heb mijn hart en ziel in die opleiding gelegd en zou niet weten wat ik nu moet aanvangen, punts gewijs heb ik twee jaar afgewerkt. Maar ik zal hoogstwaarschijnlijk deze bachelor niet af kunnen maken.
Ik heb iets interessants gevonden, maar deze opleiding bestaat niet in belgie. Enkel in Nederland en Oostenrijk, waar mijn vriend woont.

Ik ga nog verder met studies zoeken, maar in belgie vind ik enkel interessante masters.

Ik ben niet dom, heb mooie punten staan, maar dat stukje taalverwerving lukt me niet en maakt me ongelukkig. Ik kan verbaal omgaan en me behelpen, maar academisch is teveel. Na zoveel jaar...

Als ik naar het buitenland ga, een mooie ervaring en kans, maar wat met mijn paard, mijn familie, alle mensen die ik hier heb leren kennen...?
Ik weet het niet.
Ik blijf zoeken naar iets wat ik hier zou kunnen doen, maar ik heb die lijsten al zoveel keren doorgenomen.

Sorry dat het zo'n lange tekst geworden is. Bedankt om te lezen en dat ik mijn hart even mag luchten.

Tips, ideeën of wat dan ook zijn meer dan welkom, ik weet het even niet meer.
Dit semester probeer ik alvast goed te doen.

Pantykous

Re: "Je kan het niet" en wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:30

Ik zou in ieder geval die opleiding die je interessant lijkt in Nederland en Oostenrijk verder verkennen.

Heb je al eens gedacht aan privé lessen? Het kan natuurlijk zijn dat je met zelfstudie steeds het 'verkeerde' paadje neemt, en docenten hebben ook maar een x aantal uren te verdelen over veel studenten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:35

In het eerste jaar van mijn HBO scoorde ik op alle medische vakken zeer goed, op de wiskundige/chemische vakken heel slecht. Zo slecht dat ik gewaarschuwd werd voor een negatief studieadvies. Na hulp te hebben gezocht bleek ik voor die vakken gewoon een verkeerde manier van zelfstudie te hebben. Manier van leren aangepast (wat echt niet altijd makkelijk was) en daarna haalde ik die vakken wel allemaal.

Niet direct opgeven dus! Zoek hulp, zoek goed uit waar het mis gaat... kan je het echt niet of is het een verkeerde manier van leren? Zoek ook die andere opleiding verder uit en maak dan een keuze uit alle info die je dan hebt :j

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:47

Maar, als ik het goed begrijp, heb je alle vakken van de eerste twee jaar nu wel afgerond? Als dit je passie is zou ik gewoon zo doorgaan, eerlijk gezegd. Dan nog maar even worstelen, vallen en weer opstaan, maar het blijkt je uiteindelijk wel te lukken!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:38

Doubtless: Wel, de taal is nooit mijn passie geweest, de richting. Maar de taal is het enige wat mij nog rest. Ik heb het 1ste jaar volledig afgerond (2 Arabische vakken) en zit nu nog met mijn vakken van Arabisch van het tweede jaar(en ook nog 3de jaar uiteraard), maar ik heb alle andere vakken naast Arabische praktisch wel allemaal al afgerond, waardoor ik een studiepunten aantal die gelijk is aan twee jaar te hebben afgerond (120 behaalde studiepunten).

Anoli: daar heb je zeker gelijk in, studiemethode is zeer belangrijk. Maar ik heb al erg veel dingen uitgeprobeerd. Ik onthoud de woordenschat enorm slecht. Ben al regelmatig op gesprek geweest hiervoor, maar de meer opties dan wat ik al gedaan heb zijn er niet echt. Ik ga dit semester opnieuw iets uitproberen, misschien dat dat nog iets helpt.

Ik wil ook niet meteen opgeven, maar dit is niet meteen, dit is al jaren en mijn frustratie en gevoel is er zo uit. Ik krijg er echt een gevoel van dat ik niets kan, ook door de manier waarop een van de proffen met me omgaat. Na Egypte voelde ik me zo sterk, en nu ben ik weer een hoopje niets. Ik wou graag sterk staan, en heb vorig semester 2x in de week bijles gehad, alles goed bijgehouden, soms niet alles begrepen maar dat lukte uiteindelijk wel. Afgesproken met iemand uit Egypte om te blijven praten.
Maar toch ben ik er niet door. Mijn woordenschat verruimd niet, ik blijf op een niveau steken.

Pantykous, dat zal ik zeker doen, al is het maar omdat het perspectief bied. Jammer genoeg hebben we het geld niet voor extra lessen, maar, zoals ik schreef, heb ik vorig semester wel hulp gehad, maar dit is van Arabische vrienden.

Ik krijg enorme stress van de manier waarop sommige proffen les geven en in die zin denk ik dat ik veel liever iets zou hebben waar ik een boek krijg, in klas zit en savonds gewoon het boek kan doornemen. Jammer genoeg moeten we verplicht aanwezig zijn en kan ik dus niet kiezen om op mijn gemak thuis de leerstof door te nemen. Dit resulteerd in dat na een bepaalde les, ik thuis kom, doodop ben en de rest van de namiddag niets kan doen.

Ergens wil ik hier gewoon uit, ik heb het zo gehad met het gevoel dat ik er bij heb en wil ik aan de slag met wat ik weet en waar mijn interesse naar uit gaat, de cultuur, de politiek en de relaties met Europa net als de geschiedenis. Maar de taalverwerving houd me tegen.
Ik snap dat jullie en veel anderen zeggen: het zijn maar een paar vakken. Maar voor mij zijn ze nu, opnieuw, want vorig semester was ik echt erg positief, zo zwaar en beangstigend dat ik niet weet of ik mezelf hier nog eens doorheen wil sleuren.

We hebben een gebrek aan duidelijke studie boeken, dus er is weinig houvast, ook om eventueel bijles te volgen heb ik erg weinig handvaten om zo iemand duidelijk te maken wat wij nu precies krijgen. En misschien zit daar voor mij ook wel het probleem, dat ik heel sterk de structuur mis, men verondersteld dat de studenten verder staan dan ik en ik gewoon niet mee kan en nergens op kan terug vallen.

Ik schijf lappen tekst, Haha, ben duidelijk bezig alles te overdenken.
Sorry voor de hoeveelheid leesvoer.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 11:44

Ik zou ook iets anders zoeken... denk dat het wel duidelijk is dat je te weinig taalbegrip heb van het Arabisch om het niveau aan te kunnen... zeker omdat je steeds op hetzelfde vak vast komt te zitten.
Wat is de studie die je in Nederland of Oostenrijk zou willen doen?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:12

Even een vraagje - is een 9 een hoog of laag cijfer? Want uit je tekst begrijp ik dat het tegenviel? Terwijl hier in Nederland een 9 een heel hoog cijfer is.

Over het taal technisch inzicht missen - dat heb je niet met Engels en Duits enzo? Alleen met lezen en schrijven van Arabisch? Spreken gaat wel goed?

En waarom niet bij je vriend bij de opleiding kijken? Ben je gelijk samen.

In elk geval - niet gelijk opgeven!

Zo maar een gedachte - kun je ook dyslectisch voor Arabisch zijn?

Nog een ideetje - heb je geen Arabische buren/kennissen die graag Nederlands willen leren en die op hun beurt met jou met Arabisch oefenen? Dat hoeft dan ook niet eens wat te kosten.

succes

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:18

Die 9 gaat op 20. :) Vandaar dat TS daar niet zo blij mee is. ;)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:20

Kan je je niet heroriënteren naar een meer cultuur, politiek of geschiedkundig gerichte studie?
Pol&soc ofzo? Of iets van Arabische geschiedenis? Of Journalistiek? Volgens mij bestaan in dergelijke studies ook zeker afstudeerrichtingen die Arabisch gericht zijn?
Lijken me ook zeker relevante en slim gekozen studies in de huidige actualiteit.
Mogelijk dat je dan ook vrijstellingen kan meenemen en je achtergrondkennis van het Arabisch is dan waarschijnlijk alleen maar een pluspunt?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 12:50

Zoals Ayasha zegt gaat het inderdaad op 20, was ik vergeten vermelden, mijn excuses. 9 is net niet dus.

Evelijn, het gaat over cultuur en sociaalantropologie. Iets dat ik tot nog toe niet was tegengekomen en enkel heb leren kennen door universiteit van mijn vriend. Wij hebben daar enkel een master van.

Luckystory, pol&soc ga ik zeker bekijken, maar ik denk dat het net iets te 'droog' is voor mij, of hoe zeg je dat. Arabische geschiedenis is geen richting op zich, alle mogelijke vakken die daar over zijn heb ik gedaan en heb ik ook gehaald. Journalistiek was een tijd een mogelijkheid, ook als master, maar ik werk momenteel in een studentenkrant en merk dat ik niet aangelegd ben als journalist, ik ben niet diep gravend genoeg en te passief. Ik ben zeer analytisch, overziend en leg connecties, maar vaak te introvert voor bepaalde zaken binnen journalistiek. Niet tegenstaande dat ik veel en graag schrijf, graag af en toe wat binnen zou brengen in een krant, maar niet als hoofdberoep.

Ik hoop inderdaad nog vrijstellingen te krijgen, maar de trajectbegeleiding wist mij te vertellen dat dat er niet veel zullen zijn. Maar uiteraard moet ik de vakken goed vergelijken en zal er wel iets zijn of vakken waar ik deels al kennis van heb opgedaan.
Het is inderdaad een belangrijk topic nu en ik hoop dat de ervaring die ik heb opgedaan sowieso nuttig is, wat ik later ook ga doen.

Marie, geen idee of je dyslectisch kunt zijn voor een taal. Alle sinds krijg ik er te weinig voeling mee. Lezen van Arabisch gaat best goed, spreken van Egyptisch gaat in Egypte goed. In de les minder. Ik kan mijn grammatica te weinig toepassen en mijn vocabulaire te weinig onthouden. Ik kan me dus prima redden in het buitenland, zorgen voor eten, woning, zorg etc, maar verder kom ik niet.

Engels en Duits zijn voor mij nooit echt een probleem geweest, grammatica van Duits was moeilijk en zou ik zeker opnieuw goed moeten herhalen. Maar het is een taal die me natuurlijk af gaat. Op academisch niveau kan dit anders zijn natuurlijk.

Ben inderdaad aan het kijken om dus even bij mijn vriend wat lessen te volgen, eventueel in de richting die ik wil. Maar vind dat ook best wel eng en vraag me dan af of ik het niet te impulsief zou doen, naar daar gaan en studeren om hier weg te kunnen (angst reactie op de stress die ik hier heb).

Ik heb dus inderdaad arabisch talige vrienden waar ik mee afspreek en die mij ook helpen. Maar ook dat is dubbel omdat ik wel de VOC gebruik die ik ken, maar nieuwe te weinig kan inbrengen, en die mensen weten ook niet precies wat er in de lessen gebeurd om daar volledig op in te spelen. Maar het heeft me zeker al vooruit geholpen! Maar nog steeds te traag.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:51

Misschien kan je proberen om eens te zoeken achter een andere leermethode, maar voor talen moet je inderdaad een soort feeling hebben ook zoals ze zeggen.

Ik zou misschien ook eens kijken naar de opleidingen in Nederland, misschien zijn daar nog wel opties aan te maken. En if not, kan je misschien niet aan een prof vragen of er geen opties zijn voor een andere richting maar waar de talen niet zo een nadruk zijn?

Succes alvast, hopelijk vind je een oplossing voor je die je aangenaam vindt!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:57

De beste manier om een taal te leren is om een jaar in een land te gaan wonen waar men Arabisch spreekt. Maar dat ziet niet iedereen zitten.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 12:59

En dan is het nog maar de vraag of je het universitair niveau kan... Zoals TS aangeeft kan ze zich prima redden in het dagelijks leven maar de eis is hoger (grammatica en woordenschat)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:00

Als het erom gaat wat je later wil gaan doen, moet je jezelf eigenlijk niet blind staren op de inhoud van een studie. Je kan daar altijd zelf nog invulling aan geven.
Als je geïnteresseerd bent in geschiedenis, kan je ook gewoon geschiedenis gaan volgen en in je papers en thesissen meer het Arabische opzoeken. Keuzevakken kiezen die jouw interesses volgen. Of in het kader van je studie, Erasmus gaan volgen in een regio die je interesseert. Stages doen bij bedrijven of organisaties van je voorkeur etc....
Dat is evengoed een manier om uiteindelijk terecht te komen waar je wil zijn. En misschien zelfs een betere en meer geloofwaardige t.o.v. toekomstige werkgevers.
Ik zou me er dus niet blind op staren welke vakken er precies gedoceerd worden maar vooral bedenken hoe jij je weg kan vinden binnen een bepaalde studie en vakgebied. Want daar zijn echt wel mogelijkheden toe ;)

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:05

Ben je al eens met studieadviseur gaan praten over dit probleem? Misschien eens vragen of er binnen de universiteit een oplossing is... een richting waarbij de meeste vakken die je nu gedaan hebt gewoon gelden en dat je dan aanvult met wat anders dan de taal Arabisch.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:24

The cat, zal ik doen inderdaad, misschien kan ik wel wat vinden. En bedankt!

Antje en evelijn, dat is absoluut zo, dat is ook de reden dat ik naar Egypte ben geweest op stage. Die 1.5maand heeft enorm geholpen. Ook voor mijn zelfwaarde.
Maar het is inderdaad het academische component dat het probleem is.

Luckystory, daar heb je helemaal gelijk in, dat heb ik ook gemerkt dit jaar. Daarom mijn stage in de zomer ook, ik wou ook graag een nieuwe doen, maar het is enorm kostelijk en niet gemakkelijk om iets te vinden. De universiteit helpt niet echt. Ook niet met Erasmus.
Ik heb alleen geen duidelijk job plan of beeld van wat ik wil doen.

Evelijn, ja dat heb ik inderdaad gedaan. Richtingen met iets gelijkenis zijn er niet echt. De richting ligt redelijk ver af van de rest. Ik moet sowieso veel extra vakken doen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:52

Je hoeft nu ook helemaal geen duidelijk plan te hebben van wat je qua job wil doen. Dat ontdek je gaandeweg even goed. ;)
Maar als ik jou was, zou ik even je gedachtegang veranderen en dat Arabisch even helemaal loslaten.
En eerder voor jezelf bedenken "Waar ben ik goed in?" en "Wat interesseert me?"
Uit wat je schrijft, haal ik dingen als; vreemde culturen, geschiedenis, politiek etc?
Daar zijn echt wel heel veel mogelijkheden in te vinden, in binnen en buitenland.
Ga dat allemaal eens lezen en bekijken en bedenk voor jezelf dan hoe jij aan zoiets je eigen invulling kan geven. Ga bedenken wat de mogelijkheden zijn.

Of draai het eens om. Wat wilde je met dat Arabisch gaan doen?
Misschien wel voor de VN werken of de Europese instellingen? Of naar het buitenland ontwikkelingswerk gaan doen? Of eerder in de sociale sector in eigen land aan de slag? of etc...
En ga dan eens na, wat voor diploma's en ervaring er gevraagd worden in die sector of organisatie waarvan je zelf ook 'droomt'. Of bedenk hoe je ingang kan vinden daar en wat je daarvoor nodig hebt.
Misschien is daar ook wel iets bij wat je nog niet overwogen hebt maar je wel goed kan liggen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:38

Misschien roep ik nu iets heel raars, maar zou je niet eens gaan kijken naar Midden-Oostenstudies of Islamologie ipv Arabistiek? Vanwege de overlap mag je dan misschien heel wat punten meenemen, waardoor de afgelopen twee jaar toch niet helemaal voor niets geweest zijn. Plus je blijft bezig met je passie :)

En ik ben ook gestopt met Arabisch toentertijd, ik begrijp je probleem volkomen :o

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 01:28

Narya, is daar dan verschil in? Of te wel, jullie hebben daar verschillende studies voor?
Want hier is wat ik doe voluit: oosterse talen en culturen, arabistiek en Islamkunde.
Verder is er niets dat met de richting te maken heeft.
En deed je enkel de taal of ook iets zoals arabistiek?

Luckystory, bedankt voor je antwoord.
Dat zijn inderdaad de dingen die me interesseren. Vaak vanuit een breed perspectief. VN is zeker iets wat me interesseert. Ontwikkelings samenwerking, ngo's enzo ook. Ik zal zeker eens meer bij jobs gaan kijken, bedankt voor de tip.
Ik zou er geen probleem mee hebben om in Oostenrijk te wonen en werken, omdat daar enorm veel connecties zijn met het midden oosten maar ook in het land zelf veel te doen is met vredes verdragen enzo verder.

Ik zal alle sinds eens wat dingen opschrijven ja. Dat zou me,moeten helpen.
Zo vreemd als je denkt dat je een bepaalde richting uit moet en dan plots alles anders is...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:35

X
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 03-11-25 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 01:35

Ik heb een andere taal geleerd, maar wat ik tegen ben gekomen is het volgende. Mijn zweeds had ik veel sneller onder de knie toen ik het grammatica wijs ging beleven uit het engels. Omdat de engelse grammatica veel meer op de zweedse grammatica lijkt. Terwijl Nederlands/Zweeds slecht te vergelijken is.

Ik weet niet of dit ook van toepassing is met Arabisch?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 01:45

Myrthe, voor zover ik weet niet, ik ben al met studie advies/trajectbegeleiding gaan praten deze week en daar is zeker niet over gezegd geweest. Ik denk niet dat het hier bestaat.
Zou wel handig geweest zijn :D

Kirri, er zijn bijna geen Nederlandstalige handboeken te vinden voor het Arabisch, of toch zeker niets bruikbaars.
We gebruiken vooral Engelse handboeken met een vaak Amerikaans structuur en enkele Engelse, daarnaast heb ik ook een Duits talige, deze versta ik beter maar ze werken met Latijnse termen en die gebruiken ze in mijn opleiding niet meer sinds dit jaar, enkel nog de Arabische (verwarrend voor mij omdat ik het zo niet aangeleerd heb gekregen). Oh Franse boeken heb ik ook, en daar eindigen zowat de talen die ik kan gebruiken om een andere taal te leren.
Dus daar hebben we best wel wat keuze, maar Arabisch ligt zo ver af van alles hier.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 02:34

Misschien kan je terecht bij een moskee. Misschien is daar iemand die graag Nederlands wilt leren die jou kan helpen met je Arabisch?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 03:16

Loop je echt vast op de basis van de taal of meer de de academische vocabulaire en dergelijke?
Wat betreft de basis zou je dit boek kunnen proberen, als je het nog niet kent;

Leergrammatica Arabisch van drs. Corné Hanssen

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:22

Aria_zz schreef:
Narya, is daar dan verschil in? Of te wel, jullie hebben daar verschillende studies voor?
Want hier is wat ik doe voluit: oosterse talen en culturen, arabistiek en Islamkunde.
Verder is er niets dat met de richting te maken heeft.
En deed je enkel de taal of ook iets zoals arabistiek?

In Leiden heb je vier verschillende richtingen: Arabisch, Perzisch, Turks en moderne Midden-Oostenstudies. Bij moderne Midden-Oostenstudies doe je alleen het eerste semester een taal, daarna kun je overstappen op de taalloze variant. Met al twee jaar Arabisch te hebben gedaan moet dat eerste semester een piece of cake zijn. Wellicht zijn er dan ook wel vrijstellingen mogelijk :j