Hulp nodig voor oplossing cloud dienst en backups

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Hulp nodig voor oplossing cloud dienst en backups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 14:50

Ik heb even wat hulp nodig, want ik kom er niet uit.

Even mijn situatie.

Ik heb een macbook pro met 256 SSD, als dagelijks computer. Deze gebruik ik eigenlijk voor al het normale computer werk. Sinds kort fotografeer ik veel, ik heb voor deze foto's een draagbare externe harde schijf aangeschaft van 2TB.

Daarnaast heb ik thuis een mac mini aan mijn televisie hangen met twee externe schijven. Een 2TB voor mijn gewone bestanden (is lang niet vol) en 3TB voor mijn media. Deze mac mini gebruik ik vooral voor de algehele opslag van bestanden en daarnaast als een soort media centre.

Het enge is op dit moment dat eigenlijk al mijn data maar 1 kopie heeft. Ik heb niks geen back ups en het wordt hoog tijd dat ik daar iets aan ga doen.

De harde schijven van mijn mac mini zijn eigenlijk vrijwel altijd aangesloten al verliest die soms de verbinding. De draagbare harde schijf voor mijn foto's is alleen aangesloten als ik met mijn foto's bezig ben.

Nu overweeg ik een dropbox achtige cloud dienst te nemen, neig nu het meeste naar sync.com. Die levert 2 TB voor ongeveer 7/8 euro per maand, afhankelijk van hoe de dollar staat op moment van aanschaffen. Het probleem met dit soort diensten is dat de bestanden die je wilt synchroniseren op 1 schijf moeten staan. Je hebt een centrale map, en alles wat in die map staat kun je synchroniseren.

Dit betekend dat ik niet vanuit mijn macbook ook interne bestanden kan koppelen aan deze dienst en tegelijkertijd ook de foto's op de externe draagbare schijf. Ook op de mac mini zal ik moet kiezen op welke harde schijf ik de dienst zet. Daarnaast vraag ik me dus af als ik voor de mac mini een externe schijf aanwijs en deze schijf ontkoppelt om wat voor reden dan ook, dat zou betekenen dat de dienst denkt dat ik de bestanden heb verwijderd, en ze dus van de clouddienst gaat verwijderen.

Op een rijtje:
- Hoe kan ik het beste de bestanden van de draagbare harde schijf automatisch laten backuppen?
- Cloud dienst werkt daar niet voor, want die "hoofdmap" wil ik dan op mijn macbook zelf?
- Hoe kan ik de foto's en lightroom catalogus toch automatisch in de cloud krijgen?
- Zou het mogelijk zijn om de draagbare harde schijf als ik thuis op het netwerk zit, deze automatisch te laten synchroniseren met cloud dienst locatie op de harde schijf van de mac mini?
- Gaat de cloud dienst denken dat ik bestanden verwijder als ik voor de hoofdmap op de mac mini een externe schijf aan wijs en deze ontkoppelt raak?

Of zijn er nog oplossingen waar ik nog niet aan gedacht heb?

Een pure backup dienst gaat het niet worden, vanwege het missen van het synchroniseren tussen computers optie. Ik overweeg sync.com vanwege de prijs, de goed aangemerkte privacy/beveiliging en het hebben van een "online vault" (de optie bestanden online te hebben staan die niet fysiek op een computer hoeven te staan). Maar er zijn zoveel opties en diensten dat ik door de bomen het bos niet helemaal meer zie.

Dit gaat trouwens even puur om de niet media bestanden. Mijn media content zet ik liever niet online in een backup. Ik denk dat ik daar een fysieke backup voor ga regelen op een andere locatie die ik halfjaarlijks update of zo.

[edit], daarnaast missen veel cloud diensten de integratie die bijvoorbeeld dropbox wel heeft met vele apps op iphone and ipad. Op dropbox heb ik maar 12 gb. Is het mogelijk de dropbox hoofdmap in de hoofdmap van bijvoorbeeld sync.com te hebben staan? Zodat die bestanden gesynct worden met zowel dropbox als sync.com? Of zijn ook daar andere oplossingen voor?

Bagheera_206

Re: Hulp nodig voor oplossing cloud dienst en backups

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:15

Zou een NAS bij jou thuis en bij jouw ouders misschien een goedkopere oplossing kunnen zijn? Op deze manier heb je backup thuis en bij je ouders? :=

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:18

Hmmm. die oplossing wordt me iets te duur en dan moet ik ook altijd internet verbinding hebben om bij de bestanden te kunnen die ik wil, toch?

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:20

Je hebt dan thuis een NAS staan en eentje bij je ouders. Als je het zo instelt dat 's nachts de bestanden tussen de beide NAS systemen worden uitgewisseld heb je alleen 's nachts internet nodig. Heb jij geen vaste internetverbinding? Voor het geval jouw huis affikt heb je iig nog een backup bij je ouders dan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:28

Ik heb het dan over de bestanden op de macbook. Ik werk daarmee op allerlei plaatsen en het is ook nog steeds geen oplossing voor de portable harde schijf. Ik heb de foto's op die schijf staan zodat ik altijd overal direct bij mijn foto's kan. Ook buitenshuis, of niet bij mijn ouders, als ik geen internet heb.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:50

Oh op die manier. Dan is het idd minder praktisch. Sorry... := Ik dacht dat het tegenwoordig al anders werkte met die previews in Lr zodat je toch offline kon werken terwijl je foto's ergens thuis staan.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 16:58

Ja, dat klopt wel, maar dat vraagt best veel opslag ruimte. Nu gaat dat nog wel, maar dat wordt wel ingewikkelder. En het gaat ook over andere bestanden op mijn computer. En straks ook weer met het syncen met bestanden op mijn werk.