Videobewerkingsprogramma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Videobewerkingsprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:43

Ik maak met mijn actioncam regelmatig filmpjes, maar wil daar nu graag eens één geheel van monteren.

Op mijn computer staat alleen Windows Movie Maker en daar word ik knettergek van.

Ik hoef er geen heel ingewikkelde dingen mee te kunnen, maar wel:

- Filmpjes versnellen of vertragen;
- Filmpjes zwart in- en/of uit laten faden;
- Geluid onder filmpjes weghalen;
- Zelf muziek toe kunnen voegen;
- Pré: ik wil onder en boven een zwarte balk óver het filmpje heen kunnen plakken (zoals in photoshop bij een foto). Nu staat er namelijk de datum en tijd steeds in automatisch door een verkeerde instelling tijdens het filmen, maar die wil ik afdekken. Dat is dus NIET dat het filmpje qua grootte wordt aangepast, maar een balk óver de onder- en bovenzijde van de film heen.

Wat zijn jullie ervaringen met videobewerkingsprogramma's?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:45

Ik gebruik zelf Adobe Premiere Pro voor filmpjes. Heel uitgebreid en veel tutorials voor te vinden. Je kan er dus een laag voor zetten. Ikzelf zet altijd een rondje over mensen als ik ze wil censuren.

Szan

Re: Videobewerkingsprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 22:52

Ik ben al bekend met Adobe Elements en Photoshop, dus ik heb meteen de proefversie gedownload. Ben benieuwd, de voorbeeldfilmpjes en instructies zagen er veelbelovend uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:56

Wij werken op school voor videomontage met Premiere Pro of met Final Cut van Apple. Beide hele fijne programma's, wel uitgebreid en je moet even wat kloten om het door te hebben.. Maar als je ze eenmaal door hebt kan je er in principe alles mee. De basis heb je vrij snel onder de knie, en de rest kan je bijleren dmv tutorials of uitleg op het internet :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 23:09

Thanks voor de tip.

Ik heb hier ook nog een iMac staan, dus de suggestie voor Final Cut is fijn. De iMac probeer ik niet te gebruiken want ik kan er niet mee overweg, maar ik merk dat mijn laptop zware programma's zoals deze niet meer trekt (de leeftijd van het beestje :) ). Dan is een programma voor Apple wel zo fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 23:11

Ik vind Final Cut persoonlijk fijner werken dan Premiere Pro, heb ze allebei draaiende gehad op mijn Macbook maar Final Cut heeft mijn voorkeur. Dat komt denk ik ook grotendeels omdat ik vanuit mijn opleiding leer monteren met Final Cut, de montagecomputers bij ons op school hebben ook allemaal alleen Final Cut en de ondersteunende colleges die we krijgen zijn allemaal in Final Cut. In grote lijnen lijken de programma's op elkaar, maar ieder z'n voorkeur.

Voor een oudere laptop kan Premiere Pro wel echt heel erg veel zijn om te handelen, die van mij kon het in ieder geval niet meer zo goed aan. Ik kon niet meer precies monteren omdat hij constant haperde en na een tijdje wordt dat irritant, dus ben ik overgestapt naar een Macbook en dus Final Cut :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:03

Verdorie. Net de proefversie van Premiere Pro gedownload op Windows 10, maar ik kan de app nergens vinden (laat staan openen). De creative cloud zegt wel dat het geïnstalleerd is.

Toen schoof ik door naar de Mac, maar dat besturingssysteem is te oud voor de proefversie van Final Cut die ik kon vinden. Updaten van de Mac wilde ik nog niet doen, want het is de computer van mijn vriend die nu niet thuis is. Nu is de Mac Adobe Premier Pro aan het downloaden, hopelijk lukt het daar wel. En anders heb ik nog wel een snelle Windows laptop van mijn werk, maar die wil ik zo leeg mogelijk laten.

Dat haperen in filmpjes had ik nu in movie maker al op de windhoos-laptop, dus waarschijnlijk zal hij andere bewerkingsprogramma's voor video's dan inderdaad ook wel slecht trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:12

Een iMac moet Premiere Pro prima kunnen runnen hoor :) als je laptop al moeilijk deed met Movie Maker zou ik er vanuit gaan dat hij echt niet lief voor je gaat zijn als je een zwaar programma als PP of FC probeert te runnen :o

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:19

Daar was ik ook al bang voor, maar ik wilde het toch proberen :=

Voorlopig is de Mac nog lekker aan het downloaden...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 10:48

Premiere is erg fijn, maar moet zeggen dat ik tegenwoordig vooral met iMovie werk van Apple. Wat minder uitgebreid, maar om wat simpele filmpjes te bewerken, audio toevoegen en foto's en titels/ondertitels enzo in te voegen vind ik het ideaal!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 12:24

Op de Apple kreeg ik geen Premiere en Final Cut geïnstalleerd. iMovie kan ik nog wel proberen, of staat dit er standaard op?

Ik heb wel zojuist de trial van Premiere Pro op mijn werklaptopje gezet. Het werkt!! Ik moet het nog testen, maar eindelijk is de download gelukt op een computer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:51

IMovie zit er standaard bij :j