Foto op aluminium, veel verschillen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Foto op aluminium, veel verschillen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 20:11

Hoi,

Wie weet er meer over het afdrukken van een foto op aluminium ? er zijn zoveel aanbieders, welke is nu het beste ? En hoe weet je hoe groot een foto vergroot kan worden zonder kwaliteitsverlies ?

Groetjes,

Maris

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:08

Vraag ik me ook af!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 17:18

De prijsverschillen zijn in ieder geval best groot. En bij b.v. bij albelli zit het ophangsysteem al inbegrepen in de prijs en bij andere aanbieders dan weer niet.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:26

ik bestel altijd alles via printthings, hebben regelmatig hoge kortingen ze zijn supersnel en vind de kwaliteit harstikke netjes
edit: en op de site geven ze al aan hoe de kwaliteit word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:34

De kwaliteitsverschillen zijn zeer groot.

Het is goed om te weten dat een foto afgedrukt op aluminium geen 'echte foto' afdruk is, maar een print.
Er wordt dus gebruik gemaakt van een printer om je foto af te drukken direct op de aluminium plaat.

Normaal wordt een echte foto fotochemisch belicht op fotopapier.
Je hebt dan perfecte kwaliteit en scherpte en niet de "strepen" die een printer veroorzaakt.

Welke printer er gebruikt wordt, is ook van groot belang.
Dat kan een relatief eenvoudige machine zijn met een grofkorrelig resultaat (HEMA bijvoorbeeld....)
Maar dat kan ook een zeer ingewikkeld hoogwaardig systeem zijn met 12-kleuren druk.

Sommige drukkers printen met 72 dots per inch. Anderen met 300 dots per inch.
Hoe dichter/hoger het DPI (Dots per inch / aantal druppeltjes/puntjes inkt per inch), hoe fijner/beter het resultaat.

De resolutie van je foto (het totale aantal pixels) is mede afhankelijk van de drukkwaliteit.
Wil je een foto van 50cm breed, dan heb je voor een adruk van 72dpi vrij weinig pixels nodig. Maar ga je voor hogere kwaliteit met 300dpi, dan heb je een foto nodig met een hogere resolutie.

Dat is een lang en ingewikkeld verhaal om uit te leggen...
Maar het is bij een afdrukservice dus belangrijk om daarop te letten.
Helaas is niet iedere site er heel duidelijk over.

Als je budget het toe laat, probeer dan de goedkoopste consumenten services als hema, kruidvat, webprint, pixum, etc. te vermijden en ga liever voor een service met hogere kwaliteit.
Je koopt het 1x en het blijft dan jaren mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 17:40

bettyvn schreef:
ik bestel altijd alles via printthings, hebben regelmatig hoge kortingen ze zijn supersnel en vind de kwaliteit harstikke netjes
edit: en op de site geven ze al aan hoe de kwaliteit word

Volledig mee eens :j

Hier ook een foto op aluminium laten printen bij Print Things (omdat je van afdruk niet echt kan spreken) en het ziet er (zeker met het type foto die ze graag wilden) echt ontzettend stoer uit :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 17:42

Femke, wat zijn dan bedrijven die een betere kwaliteit kunnen leveren ? Print things ?
En hoe belangrijk is het ophangsysteem ? Zeker bij een grotere print misschien ook belangrijk ?

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 23:18

Bedankt voor jullie uitleg! Ik heb zojuist bij Print things besteld.. Ben erg benieuwd naar het resultaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:15

Print things = webprint
Een budget consumenten service ;)

Vergelijk het met een fles wijn.
Iemand die flessen van 200,- gewend is, zal een supermarkt flesje van 5,- waarschijnlijk niet heel erg lekker vinden.
Maar drink je normaal altijd al een supermarkt flesje, dan vind je die kwaliteit prima en heb je zo'n dure fles wijn helemaal niet nodig.

De kans is er natuurlijk, dat je ook met zo'n standaard afdrukservice gewoon tevreden kan/zal zijn.
Ben je kritisch, dan zou ik het naar een professionaal vaklaboratorium sturen. Waar ze museumkwaliteit afdrukken voor je kunnen maken die hoger zijn in kwaliteit én langer mooi blijven.

Ik lever zelf niet op aluminium, inderdaad omdat het een print is en geen fotoafdruk.
Ik heb zelf ook nog geen bedrijf gezien/gevonden dat aan mijn eigen hoge eisen voldoet, om dat te willen leveren aan klanten.

Maar ik denk dat bijvoorbeeld profotonet.nl al een veel mooiere kwaliteit zal leveren dan webprint/printthings.

Een ophangsysteem kan op verschillende manieren geplaatst worden.
Maar je kunt ook bij de bouwmarkt voor een paar euro een spiegelhaakje kopen en die achterop vast lijmen. Werkt ook prima. Maar dan moet je zelf daar een beetje handig in zijn ;)

MissBambi

Re: Foto op aluminium, veel verschillen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:15

Geen ervaring met aluminium, althans. Mijn moeder heeft een mooie afdruk maar géén idee waar ze die vandaan heeft.

Profotonet echter wel super kwaliteit foto's. Dinsdag nog foto's ontvangen van de valentijnsactie die zij hadden lopen. Ook slechte kwaliteit foto's laten afdrukken maar het viel me enorm mee hoe ze er daadwerkelijk uitzagen.

Eeg fijne service ook! :j ik vermoed dat je daar goed zit. Heb ook wel eens gelezen dat vaak de wat proffesionele(re) fotografen daar foto's laten afdrukken.
De foto's gemaakt door professionele fotografen zijn bij mij in ieder geval prachtig geworden! :D

ikkeniet

Re: Foto op aluminium, veel verschillen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 11:01

We hebben van onze kinderen foto's laten maken.
Een hele grote is gemaakt op canvas.
Kleinere hebben we laten afdrukken op aluminium, en deze zijn schitterend geworden.
Ze zijn wel in een fotolab gemaakt.