Hallo,
Ik woon zelf in Gieten, dit ligt naast Gieterveen. In Gieten zelf heb je het Dr. Nassaucollege, dit is een vrij kleinschalige school waar Mavo volledig afgemaakt kan worden, maar vmbo-kb (en havo en vwo) niet. Na het 2e leerjaar moeten leerlingen van het vmbo-kb over naar een andere school. Ik heb zelf op deze school het eerste jaar Mavo gedaan en ben in het 2e jaar doorgestroomd naar Havo (ik moest daar na het 3e leerjaar weg en zit nu in Assen op school. Ik heb overigens kb-tl advies gehad op de basisschool).
Ikzelf vind het Dr. Nassaucollege een erg leuke school en er wordt naar mijn mening ook goed les gegeven.
Maar het is wel lastig dat de opleiding daar niet afgemaakt kan worden.
Daarna zou ze eventueel door kunnen stromen naar Penta in Assen (dit is goed te bereiken met de bus en het is een redelijk veilige fietsroute met veel fietspaden.) Maar dit is wel weer een grote school en ik weet zelf niet hoe hier lesgegeven word, omdat ik hier natuurlijk geen les heb gehad.
Naast het Nassaucollege heb je ook nog het Esdal college, dit zit in Borger, Emmen en nog wat plaatsen. Maar Borger is het dichtstbij. Ik ken iemand die hier op school heeft gezeten (echter kon hij het niveau niet aan, maar heeft met andere dingen te maken en is eigenlijk helemaal niet relevant.) Hij vond dit ook een fijne school, waar goed les gegeven wordt en het is ook redelijk kleinschalig. De opleiding vmbo-bk kan hier als het goed is wel helemaal afmaakt worden, net als de Mavo. Havo en vwo kan ook hier niet afgemaakt worden.
Dit zijn 2 van de scholen die redelijk in de buurt zitten. Maar je zou ook verder kunnen kijken naar bijvoorbeeld scholen in Veendam, Assen, Zuidlaren en eventueel Emmen.